Gemeenteblad van Drimmelen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drimmelen | Gemeenteblad 2017, 83760 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drimmelen | Gemeenteblad 2017, 83760 | Verordeningen |
Algemene subsidieverordening Drimmelen 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen (Artikel 1 t/m 4)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
een aanspraak op financiële middelen, zoals bedoeld in artikel 4:21, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht, inhoudende de aanspraak op financiële middelen door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
Hoofdstuk 2 Stimuleringssubsidie (Artikel 5 t/m 8)
Hoofdstuk 3 Budgetsubsidie (BCF Traject) (Artikel 9 t/m 23)
Voor 1 april voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd deelt het college de rechtsperso(o)n(en), waarvan wordt verwacht dat die de subsidievragers zal/zullen zijn, mee ten behoeve van welke beleidsdoelen in het nieuwe jaar een subsidieaanvraag voor activiteiten (ten behoeve van deze beleidsdoelen) wordt verwacht.
Beschikking tot subsidieverlening
Het college beslist na vaststelling van de gemeentebegroting doch uiterlijk 31 december van het jaar waarin de subsidieaanvraag is ontvangen, op de subsidieaanvraag door middel van het afgeven van een beschikking.
Artikel 18 Verplichting toestemming te vragen
De subsidieontvanger vraagt vooraf toestemming aan het college voor:
Het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen of tot huur, verhuur of pacht daarvan, indien deze goederen geheel of gedeeltelijk zijn verworven door middel van de subsidie dan wel de uitgaven daarvoor mede zijn bekostigd uit de subsidie;
Aanvraag tot subsidievaststelling
De subsidieontvanger dient vóór 1 juni van het jaar volgend op het jaar waarin de activiteit is uitgevoerd en waarvoor subsidie is verleend, een door het bestuur vastgesteld financieel jaarverslag en een activiteitenverslag in. Het indienen van de financiële jaarverantwoording dient tevens als aanvraag tot subsidie-vaststelling.
Hoofdstuk 4 Projectsubsidie (Artikel 25 t/m 33)
Aanvraag tot subsidieverlening
Artikel 26 Inhoud van de aanvraag.
Het activiteitenplan behelst een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd en de daarmee nagestreefde doelstellingen. Het plan vermeldt per activiteit de daarvoor benodigde personele en materiële middelen. Indien het een eenmalige investering in een gebouw, terrein of roerend goed betreft, vermeldt het activiteitenplan ten behoeve van welke activiteiten de investering dient.
Hoofdstuk 5 Overige en slotbepalingen (Artikel 34 t/m 37)
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende van het bepaalde in deze verordening afwijken, indien toepassing van de betreffende verordening tot onbillijkheden van overwegende aard zal leiden.
Artikel 35 Gemeenschappelijke regelingen
Deze verordening is niet van toepassing op activiteiten van organisaties ingesteld bij Wet gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente Drimmelen deelneemt.
Deze verordening is daarentegen wel van toepassing op de activiteiten van de betreffende organisaties die de gemeente bereid is te bekostigen, maar waartoe zij niet verplicht is op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Bij de inwerkingtreding van deze ‘Algemene subsidieverordening Drimmelen 2017’ is de ‘Algemene subsidieverordening Drimmelen 2007’ komen te vervallen, met dien verstande dat de laatstgenoemde verordening van toepassing blijft op de subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze verordening zijn verleend en/of vastgesteld.
Toelichting bij de Algemene Subsidieverordening Drimmelen 2017
In het kader van de Kerntakendiscussie heeft de gemeenteraad op donderdag 12 mei 2011 opdracht gegeven een nieuw subsidiebeleid te ontwikkelen voor de subsidies aan de vrijwilligersorganisaties. Het nieuwe subsidiebeleid diende transparant en uniform te zijn en daarnaast ook een bezuiniging op te leveren van € 40.000 per 2013. Bij de opdracht is een aantal uitgangspunten en randvoorwaarden meegegeven. Zo diende het nieuwe beleid de participatie van jongeren op het gebied van sport, cultuur en welzijn te stimuleren. Ook diende het nieuwe beleid binnen de kaders van de Algemene Subsidieverordening Drimmelen 2007 te blijven.
Het nieuwe subsidiebeleid is vastgesteld voor de periode 2013–2016. Het beleid is effectief in werking getreden op 1 januari 2013, waarbij 2012 als overgangsjaar heeft gediend.Het nieuwe beleid is nader uitgewerkt in een vijftal beleidsregels.
In 2016 is het subsidiebeleid geëvalueerd ten behoeve van eventuele bijstelling van het beleid in de periode 2017–2020.
Uit de evaluatie en de evaluatie van het Beleidsgestuurde contractfinanciering voor professionele organisaties (Bcf) blijkt dat de verenigingen en instellingen de wijzigingen in het beleid goed hebben kunnen opvangen. Ze hebben voldoende leden en de meeste clubs zijn financieel gezond. De evaluatie geeft alleen aanleiding tot het actualiseren en technisch/ redactioneel aanpassen van de Algemene Subsidieverordening Drimmelen 2007.
De ‘Algemene subsidieverordening Drimmelen 2017’ is dus in grote lijnen in overeenstemming met de subsidieverordening uit 2007.
Ten aanzien van subsidiëring regelt de Algemene wet bestuursrecht (Awb) reeds veel aspecten. Wat in de Awb is geregeld hoeft niet expliciet in de verordening te worden opgenomen. Op sommige onderdelen is dit echter wel opgenomen om de leesbaarheid van de verordening te bevorderen. De Algemene Subsidieverordening Drimmelen 2017 bevat bepalingen die voor de gebruikers relevant zijn of waarvan de Awb facultatieve bepalingen voorstelt. Bij de uitvoering dient dus altijd de meest recente wettekst Awb geraadpleegd te worden. Deze verordening is aanvullend van aard op de Awb.
De aanvrager kan zowel een rechtspersoon als een groep van natuurlijke personen zijn. Met een groep van natuurlijke personen wordt bijvoorbeeld een comité bedoeld.
Het college hoeft geen ontheffing meer te verlenen wanneer een aanvrager geen rechtspersoon is.
De begripsomschrijving is overeenkomstig de wettelijke omschrijving uit artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht.
De gemeente Drimmelen kent een drietal subsidies, te weten:
Stimuleringssubsidie; een subsidie waarmee de gemeente Drimmelen bepaalde activiteiten binnen haar gemeente wil stimuleren (waarderen).
Budgetsubsidie (BCF traject); in de definitie van de budgetsubsidie, zijnde een subsidie die wordt verleend aan een rechtspersoon, in de vorm van een vast budget gedurende een vooraf vastgestelde periode ten behoeve van overeengekomen te verrichten activiteiten of te leveren diensten’, bestaat de ruimte om meerjarige afspraken te maken.
Projectsubsidie; een subsidie voor een eenmalige activiteit of een eenmalige investering in een gebouw, terrein of roerend goed.
In lid 3 van dit artikel wordt uitvoering gegeven aan artikel 4:23 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarin is bepaald dat subsidie slechts wordt verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Dat wettelijk voorschrift is voor de gemeentelijke subsidie deze verordening.
In lid 3 is bewust het woord ‘kunnen’ opgenomen. Of het gewenst is om voor de genoemde beleidsterreinen daadwerkelijk een subsidie in het leven te roepen (of te handhaven) kan niet altijd van te voren worden bepaald. Het beleid kan veranderen.
De keuze voor de beschreven beleidsterreinen is ingegeven door de praktijk. Momenteel, of op korte termijn te verwachten, worden subsidies verstrekt aan organisaties die activiteiten uitvoeren binnen deze beleidsgebieden.
Hierin is omschreven welk bestuursorgaan welke bevoegdheden heeft.
In het verlengde van de Wet Dualisering stuurt de raad op hoofdlijnen en stelt het subsidiekader vast. Dit subsidiekader wordt gevormd door deze subsidieverordening en de gemeentebegroting. Via dit beleidskader geeft de raad aan op welke wijze subsidiegelden moeten worden besteed.
Het college heeft de bevoegdheid nadere invulling aan dit algemene beleidskader te geven, zoals het vaststellen van beleidsregels.
In lid 3 is aangegeven dat het college bevoegd is besluiten te nemen over de daar expliciet opgenomen onderwerpen, waaronder ‘de overige ter zake van subsidiering te nemen uitvoeringsbeslissingen’. Hierin bestaat de mogelijkheid om meerjarige uitvoeringsovereenkomsten op te stellen.
Voor het weigeren van de subsidie gelden in de eerste plaats de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht. Aangezien deze altijd gelden zijn ze niet letterlijk overgenomen in deze subsidieverordening. De gemeente Drimmelen heeft naast deze wettelijke weigeringsgronden, aanvullende door de raad wenselijk geachte weigeringsgronden opgenomen in haar algemene subsidieverordening.
Lid 2: In het formuleren van de opdracht door het college kunnen de volgende aspecten worden opgenomen: de resultaatverwachtingen en te leveren prestaties op een bepaald beleidsveld, voor een bepaald gebied, voor een bepaalde doelgroep of een combinatie daarvan. Tevens kan dit worden aangevuld met verwachtingen inzake kwaliteit, registratie en overige leveringsvoorwaarden.
Naast de algemeen geldende weigeringsgronden (artikel 4) heeft de raad voor het verlenen van een budgetsubsidie twee aanvullende weigeringsgronden vastgesteld.
Het vormen van een egalisatiereserve is overgenomen van artikel 4:72 van de Algemene wet bestuursrecht. Het vormen van deze reserve kan bij het verlenen van een budgetsubsidie worden bepaald.
Deze verplichtingen zijn overgenomen uit de artikelen 4:69 en 4:70 van de Algemene wet bestuursrecht en gelden rechtstreeks zonder dat zij in de beschikking moeten worden opgenomen.
Dit artikel is overgenomen van artikel 4:71 van de Awb. De genoemde rechtshandelingen kunnen van invloed zijn op de subsidie en de kwaliteit van de activiteiten. Daarom moet daarvoor vooraf toestemming worden gevraagd aan het college.
In de Awb is geregeld dat de subsidieontvanger binnen zes maanden na afloop van het boekjaar een aanvraag tot subsidievaststelling moet indienen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald. In deze subsidieverordening is bepaald dat de indieningstermijn is vastgesteld op 1 juni volgend op het jaar waarop de subsidie betrekking heeft. De datum van 1 juni is uit praktische overwegingen gekozen omdat een vroegere datum vaak leidde tot aanvragen van organisaties tot uitstel van het indienen van de stukken. Daarnaast loopt deze datum nu parallel aan de datum van indiening van de aanvraag voor het nieuwe subsidiejaar.
De datum waarop het college uiterlijk beschikt op de aanvraag tot subsidievaststelling is bepaald op 31 december van het jaar waarin de aanvraag tot subsidievaststelling is ingediend. Deze datum is uit praktische overweging gekozen. Deze datum loopt nu parallel aan de uiterste datum van subsidieverlening voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt gevraagd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-83760.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.