Gemeenteblad van Papendrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Papendrecht | Gemeenteblad 2017, 82573 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Papendrecht | Gemeenteblad 2017, 82573 | Beleidsregels |
Mandaatbesluit beslissing op bezwaar
Het college en de burgemeester van de gemeente Papendrecht;
ieder voor zoveel het zijn bevoegdheid betreft;
dat gewenst is dat het proces voor de behandeling van bezwaarschriften efficiënter, kwalitatief beter en sneller te laten verlopen;
dat dit zal leiden tot verkorting van de doorlooptijd van het proces, waardoor de bezwaarmaker eerder de beslissing op bezwaar ontvangt;
dat onderdeel van dit verbeterde proces een mandatering aan de gemeentesecretaris vereist;
besluit tot het vasts tellen van het volgende Mandaat besluit tot het beslissen op bezwaar.
De bevoegdheid tot het beslissen op bezwaarschriften, gericht aan de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders, wordt opgedragen aan de gemeentesecretaris, tenzij het betreft:
Indien bij een op grond van dit mandaat te nemen besluit er rekening mee moet worden gehouden dat de burgemeester dan wel het college van burgemeester en wethouders op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken, legt de gemeentesecretaris de zaak vooraf voor aan respectievelijk de burgemeester dan wel de betrokken portefeuillehouder. Indien het een bevoegdheid van de burgemeester betreft en hij dat nodig acht, wordt deze zaak ter verdere besluitvorming aan hem voorgelegd.
Indien het een bevoegdheid van burgemeester en wethouders betreft en de portefeuillehouder dat nodig acht, wordt deze zaak ter verdere besluitvorming voorgelegd aan burgemeester en wethouders.
TOELICHTING MANDAATBESLUIT BOB
In het kader van het ketenproces behandeling bezwaarschriften is onderzocht op welke wijze tot een efficiënter, kwalitatief beter en sneller geoptimaliseerd LEAN-proces voor de behandeling van bezwaarschriften kan worden gekomen voor Servicecentrum Drechtsteden (SCD) en klantorganisaties. Een efficiënter proces dat leidt tot verkorting van de doorlooptijd (waardoor de bezwaarmaker eerder de beslissing op bezwaar ontvangt) en besparingen in ambtelijke capaciteit, zowel voor het SCD als voor de klantorganisaties. Dit heeft uiteindelijk geleid tot het ‘Eindrapport ketenproces bezwaarschriften’.
Op basis van het rapport is besloten het lokale proces in die zin aan te passen dat voor het merendeel van de bezwaarschriftengericht tegen besluiten van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders de ‘route van het ambtelijk horen’ is ingevoerd. Verder is het proces in die zin herzien dat de bevoegdheid te beslissen op bezwaarschriften (zowel via de ‘commissieroute’ (artikel 7:13 Awb) als via ‘route ambtelijk horen’(artikel 7:5 Awb) grotendeels wordt gemandateerd aan de gemeentesecretaris. [.In de inleiding licht je je voorstel inhoudelijk toe. Doel: de lezer kan het voorstel in de context plaatsen. Daarvoor stel je jezelf de vraag: waarom kom ik nu met dit voorstel? Dat kan bijvoorbeeld een probleemstelling zijn. Laat je daarbij sturen door de (kort samengevatte) voorgeschiedenis of eerdere besluiten.
.Verwijs voor details of uitvoerige informatie naar bijlagen]
De mandatering geldt voor de beslissingen op bezwaar (bob) zoals beschreven, waarbij er in mandatering geen verschil is tussen de besluiten die genomen worden na het horen in een hoorcommissie als bedoeld in artikel 7:13 Awb of als bedoeld in artikel 7:5 Awb.
Volgens dit artikel nemen burgemeester en het college van burgemeester en wethouders zelf de bob indien:
Hiermee worden bedoeld de bezwaren tegen:
art 2 lid 2 b) besluiten die aan de gemeente zijn gericht, zoals een kapvergunning aan zichzelf.
art 2 lid 2 c) besluiten op aanvraag van derde waarbij gemeente zwaarwegend belang heeft, zoals verkeersbesluiten en samenwerkingsverbanden met de gemeente.
art 2 lid 2 d) besluiten gericht tegen instellingen/organisaties op wiens bestuur de gemeente grote invloed heeft of een bestuurlijk belang bij heeft, zoals stichtingen waarin de gemeente participeert.
De gemeentesecretaris heeft dus in het algemeen mandaat de bob te nemen bij bezwaren die niet ontvankelijk of ongegrond worden verklaard. De uitzonderingen staan genoemd in artikel 1 a en b en in artikel 2.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-82573.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.