Gemeenteblad van Koggenland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Koggenland | Gemeenteblad 2017, 77449 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Koggenland | Gemeenteblad 2017, 77449 | Verordeningen |
Verordening Rekenkamercommissie Koggenland 2017
De commissie onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid, alsmede van (gesubsidieerde) instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd zoals genoemd in artikel 14 van deze verordening;
Artikel 3 Samenstelling en benoeming gemeentelijke rekenkamercommissie
De raad benoemt de interne leden op voordracht van het Presidium, waarbij een advies van de rekenkamercommissie is meegewogen. De raad benoemt de externe leden op gezamenlijke voordracht van het presidium en de rekenkamercommissie. De voordracht voor (her) benoeming van externe leden (waaronder de voorzitter) en benoeming van interne leden wordt voorbereid onder verantwoordelijkheid van de rekenkamercommissie en met betrokkenheid van maximaal twee raadsleden, en met betrokkenheid van de griffie;
Bij de samenstelling van de rekenkamercommissie ziet de raad toe op een evenwichtige spreiding van competenties, welke voor het goed functioneren van de rekenkamercommissie van belang zijn. Daartoe stelt de raad, op voorstel van de rekenkamercommissie, voor de externe leden van de rekenkamercommissie een profielschets vast;
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en werkwijze, het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming en het onderhouden van contact met de raad, ambtelijke organisatie en pers. De voorzitter stuurt functioneel de secretaris aan en fungeert als budgethouder. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met onderzoekers en met de secretaris;
Artikel 9 Ondersteuning Rekenkamercommissie.
De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging, verzamelen van informatie, de vorming van dossiers, de afstemming met externe onderzoeksbureaus dan wel andere rekenkamercommissies, het organiseren van het ambtelijk en bestuurlijk hoor en wederhoor en de aanbieding van het rapport aan de voorzitter van de raad, communicatietaken en overige voorkomende secretariële taken;
Artikel 10 Uitgangspunten werkwijze commissie
De commissie hanteert voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden de volgende uitgangspunten:
Voor geldige besluiten dient de mening van alle leden meegenomen te worden. In beginsel streven we naar consensus. Anders wordt besloten bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid 1 stem heeft. Als alle stemmen staken beslist de voorzitter. Minderheidsstandpunten worden niet naar buiten gebracht;
Artikel 12 Onderwerpselectie en onderzoeksopzet
De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor gronden aanvoeren, welke zijn gebaseerd op de in artikel 13 genoemde criteria.
Artikel 13 Toe te passen criteria bij de selectie van onderzoeksonderwerpen
Het onderzoek dient aan de volgende criteria te voldoen:
Artikel 14 Onderzoek en bevoegdheden
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van een gemeentelijk bestuursorgaan en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De secretaris van de rekenkamercommissie kan de rekenkamercommissie daarbij vertegenwoordigen;
Om een onderzoek van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamercommissie en de door de rekenkamercommissie aangewezen deskundigen.
Artikel 15 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamercommissie stelt de betrokken ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek in het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie ook als betrokkenen worden aangemerkt. Opmerkingen waar de rekenkamercommissie mee instemt kunnen in dit stadium nog aanleiding geven het onderzoeksrapport aan te passen;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-77449.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.