Eerste wijziging van het reglement van orde gemeenteraad Wassenaar 2015

De gemeenteraad van Wassenaar;

 

gelet op het advies van de raadswerkgroep huishouding van de raad, zoals toegelicht in het presidium van 11 april 2017;

 

gelet op de beraadslagingen van het presidium d.d. 11 april 2017;

 

gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;

besluit:

 

vast te stellen de eerste wijziging van het reglement van orde gemeenteraad Wassenaar 2015.

Artikel I wijziging van artikel 3 en artikel 4, eerste lid reglement

De eerste twee leden van artikel 3 worden vervangen door:

  • 1.

    Er is een agendacommissie die in ieder geval is samengesteld uit de commissievoorzitters.

  • 2.

    De voorzitter van de agendacommissie wordt gekozen uit haar midden.

  • 3.

    De agendacommissie kan anderen uitnodigen deel te nemen aan haar vergaderingen, voorstellen doen voor het hanteren van spreektijden en bij hoge uitzondering bepalen dat er in een reguliere commissieweek een extra vergadering wordt belegd.

  • 4.

    De agendacommissie toetst de door het college aan de raad voorgestelde beslissingen marginaal op de volgende aspecten:

    • a.

      voldoet de voorgestelde beslissing aan de geldende wet- en regelgeving en de eerder genomen besluiten van de raad;

    • b.

      een volledigheidstoets.

  • 5.

    Indien de onder het vierde lid genoemde marginale toetsing leidt tot de bevinding ‘niet behandelbaar’, informeert de voorzitter van de agendacommissie het college onmiddellijk.

  • 6.

    De agendacommissie stelt de voorlopige agenda’s op voor de vergaderingen van de raadscommissies.

  • 7.

    De agendacommissie bewaakt de stukkenstroom, de termijnplanning van de raad, adviseert het presidium en legt hierover door of vanwege de raad gemaakte afspraken vast.

Artikel 4, eerste lid wordt vervangen door:

  • 1.

    De griffier is aanwezig in raadsvergaderingen, vergaderingen van het presidium en de agendacommissie en kan aanwezig zijn in raadscommissievergaderingen.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze wijziging treedt in werking de dag na die van de bekendmaking.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Wassenaar gehouden op 19 april 2017.

de griffier,

drs. G. de Schipper-Tinga

de voorzitter,

Ch.B. Aptroot

Toelichting

Deze eerste wijziging van het reglement van orde gemeenteraad Wassenaar 2015 legt de samenstelling, taken en bevoegdheden van de agendacommissie vast. Dit artikel was voorheen opgenomen in de verordening op de raadscommissies. De raad heef bij de vaststelling op 29 maart 2016 van de verordening op de raadscommissies 2016, zoals bekend gemaakt op 20 april 2016, besloten dit artikel niet meer hierin op te nemen omdat het naar zijn aard thuishoort in het regelement van orde van de gemeenteraad. Het artikel is op hoofdlijnen inhoudelijk niet gewijzigd. Een wijziging ten opzichte van het overhevelde artikel zijn de leden 4 en 5 van het nieuwe artikel 3 in het Reglement van Orde.

 

In het vierde lid van artikel 3 wordt de marginale toets omschreven zoals die door de agendacommissie wordt uitgevoerd. In artikel 3, vierde lid, onder a wordt ingegaan op de toets contra-legem. Is bijvoorbeeld de raad wel bevoegd de voorgestelde beslissing te nemen. Daarnaast toetst de agendacommissie de context van de voorgestelde beslissing. Uiteraard is het niet zo dat eerder genomen besluiten altijd bepalend zijn voor de besluiten die daarop volgen. Er kunnen zich altijd omstandigheden voordoen die de raad nopen een afwijkende beslissing te nemen. In die gevallen is dan sprake van een gewijzigde context. Het is wel zaak deze dan voor de raad in beeld te brengen.

Op grond van artikel 3, vierde lid, onder b toets de agendacommissie of de aan de raad aangeboden stukken volledig zijn. Het betreft hier een technische toets.

 

Met het oog op een transparant en soepel besluitvormingsproces is in het vijfde lid geregeld dat in het geval de agendacommissie oordeelt dat een voorgestelde beslissing niet behandelbaar is, het college hierover onmiddellijk wordt geïnformeerd.

Naar boven