Legesverordening 2017 gemeente Roerdalen

De raad van de gemeente Roerdalen heeft;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 1 november 2016,

 

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en artikel 29, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet

 

het volgende besluit genomen:

 

Besluit:

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in de kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in het kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • c.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo;

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5. Maatstaf van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven middels een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 10 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • 1.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • 2.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving, die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • a.

      onderdeel 1.1.5. (akten burgerlijke stand);

    • b.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • c.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • d.

      onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • e.

      hoofdstuk 5 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • f.

      onderdeel 1.8.2. (verklaring omtrent het gedrag);

    • g.

      hoofdstuk 11 (Wet op de kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12. Overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Verordening “Legesverordening 2016” van 17 december 2015, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    Indien het voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstukken I 2015/2016, 34358 (R2065), nr. A), tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt, wordt in artikel 2, onder nummering van de bestaande tekst tot eerste lid, een tweede lid toegevoegd, luidende:

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

  • 4.

    Indien artikel 10.8, onderdeel B, van de Wet natuurbescherming in werking treedt, worden de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14 van de bij deze verordening behorende tarieventabel vervangen door:

    2.3.13

    Projecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van een Natura 2000-gebied)

    2.3.13.1

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een project of het verrichten van een andere handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder j, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

    € 150,00

    2.3.14

    Handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van soorten)

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder k, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

    € 150,00

  • 5.

    De op grond van het vierde lid vervangen onderdelen blijven van toepassing op de belastbare feiten die zich voor de in artikel 13, derde lid, onder b, bedoelde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 3.

    In afwijking van het tweede lid is de datum van ingang van de heffing van:

    • a.

      artikel 12, derde lid, het tijdstip waarop het in dat lid genoemde wetsvoorstel tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt.

    • b.

      artikel 12, vierde lid, het tijdstip waarop artikel 10.8, onderdeel B, van de Wet natuurbescherming in werking treedt.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2017”.

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 15-12-2016.

De gemeenteraad van Roerdalen,

De griffier,

R.J.J. Notermans

De voorzitter,

mr. M.D. de Boer-Beerta

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2017.

 

Gemeente Roerdalen

 

Versie: 31-10-2016

 

 

Indeling tarieventabel

 

 

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoongegevens

Hoofdstuk 6

Bestuursstukken

Hoofdstuk 7

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9

Gemeentearchief

Hoofdstuk 10

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 11

Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 15

Herstellen van plantsoenen, bestratingen, verhardingen en wegbermen

Hoofdstuk 16

Diversen

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/

omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 7

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 8

In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 5

Overige vergunningen op grond van de Algemene plaatselijke verordening

Hoofdstuk 6

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

 

Huwelijksvoltrekking en registratie partnerschap

 

 

 

 

1.1.1.

Als tijdstippen voor de kosteloze huwelijksvoltrekking, zoals

 

 

bedoeld in de Wet rechten burgerlijke stand, dan wel het

 

 

kosteloos aangaan van een geregistreerd partnerschap, wordt

 

 

aangewezen de maandagmorgen van 09.00 uur tot 09.15 uur

 

 

en de dinsdagmorgen van 09.00 uur tot 09.15 uur, uitsluitend

 

 

in het gemeentehuis.

 

 

 

 

1.1.1.1.

Voor het voltrekken van een huwelijk in het gemeentehuis op

 

 

maandag en dinsdag van 09.15 uur tot 17.00 uur, op woensdag

 

 

en donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur en op vrijdagmorgen

 

 

van 09.00 uur tot 12.00 uur bedraagt het tarief

€ 250,00

 

 

 

1.1.1.2.

Voor het voltrekken van een huwelijk op een andere plaats dan

 

 

het gemeentehuis op maandag tot en met donderdag van

 

 

09.00 uur tot 17.00 uur en op vrijdagmorgen van 09.00 uur tot

 

 

12.00 uur bedraagt het tarief, inclusief huur

€ 319,00

 

 

 

1.1.1.3.

Voor het voltrekken van een huwelijk op vrijdagmiddag van 12.00

 

 

uur tot 17.00 uur bedraagt het tarief:

 

1.1.1.3.1.

indien het huwelijk wordt voltrokken in het gemeentehuis

€ 260,00

 

 

 

1.1.1.3.2.

indien het huwelijk wordt voltrokken op een andere plaats dan

 

 

het gemeentehuis, inclusief huur

€ 319,00

 

 

 

1.1.1.4.

Voor het voltrekken van een huwelijk op zaterdag, uitsluitend

 

 

op de daarvoor vastgestelde tijden, bedraagt het tarief:

 

1.1.1.4.1.

indien het huwelijk wordt voltrokken in het gemeentehuis

€ 350,00

 

 

 

1.1.1.4.2.

indien het huwelijk wordt voltrokken op een andere plaats dan

 

 

het gemeentehuis, inclusief huur

€ 350,00

 

 

 

1.1.1.5.

Voor een geregistreerd partnerschap gelden dezelfde tarieven

 

 

als voor de huwelijksvoltrekking.

 

 

 

 

1.1.1.6.

Voor de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een

 

 

huwelijk, met gebruikmaking van de trouwzaal in het

 

 

gemeentehuis of op een andere plaats dan het gemeentehuis,

 

 

gelden dezelfde tarieven als voor de huwelijksvoltrekking.

 

 

 

 

1.1.1.7.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

€ 33,50

 

 

 

1.1.1.8.

Als een persoon een huwelijk wil voltrekken en/of deze persoon

 

 

is nog niet benoemd en beëdigd tot buitengewoon ambtenaar

 

 

van deze gemeente, bedragen alle kosten van verklaringen etc.,

 

 

verband houdend met deze benoeming c.q. beëdiging

€ 50,00

 

 

 

1.1.1.9

Bij voltrekking van een huwelijk of een registratie van partner-

 

 

schap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het

 

 

Burgerlijk Wetboek worden de tarieven - genoemd in de

 

 

onderdelen 1.1.1.1. tot en met 1.1.1.5. verhoogd met een extra

 

 

bedrag van:

€ 65,00

 

 

 

1.1.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag:

 

 

 

 

1.1.2.1.

Voor het van gemeenteweg beschikbaar stellen van getuigen op

 

 

aanvraag van partijen en voor zover de huwelijksvoltrekking of

 

 

registratie van een partnerschap onder kantooruren plaats vindt,

 

 

per getuige

€ 32,50

 

 

 

1.1.2.2.

Indien de huwelijksvoltrekking of de registratie van een

 

 

partnerschap plaats vindt buiten het gemeentehuis onder

 

 

kantooruren, per getuige

€ 36,40

 

 

 

1.1.2.3.

Indien het huwelijk wordt gesloten buiten de kantooruren op het

 

 

gemeentehuis en buiten het gemeentehuis, per getuige

€ 54,00

 

 

 

1.1.3.

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of

 

 

een partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 25,95

 

 

 

 

Overige burgerlijke stand

 

 

 

 

1.1.4.

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen van

 

 

gemeentewege in de registers van de Burgerlijk stand,

 

 

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,00

 

 

 

1.1.5.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

verstrekken van een stuk, als bedoeld in artikel 2 van de Wet

 

 

rechten burgerlijke stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen

 

 

in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of zoals dit besluit

 

 

laatstelijk is vervangen of is gewijzigd.

 

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.2.1.

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten

 

 

behoeve van een aanvraag:

 

 

 

 

1.2.1.

van een nationaal paspoort:

 

 

 

 

1.2.1.1.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of

 

 

ouder is (5 jaar geldig)

€ 51,46

 

 

 

1.2.1.2.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd

 

 

van 18 jaar nog niet heeft bereikt (5 jaar geldig)

€ 51,46

 

 

 

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevatten-

 

 

de dan een nationaal paspoort als bedoeld in subonderdeel

 

 

1.2.1 (zakenpaspoort):

 

 

 

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar

 

 

of ouder is

€ 64,76

 

 

 

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd

 

 

van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,46

 

 

 

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond

 

 

van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander

 

 

wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

 

 

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of

 

 

ouder is

€ 51,46

 

 

 

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd

 

 

van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,46

 

 

 

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument

 

 

voor vreemdelingen

€ 51,46

 

 

 

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

 

 

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of

 

 

ouder is ( 10 jaar geldig)

€ 50,66

 

 

 

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd

 

 

van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,63

 

 

 

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en

 

 

met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde

 

 

leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55

 

 

 

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een

 

 

rijbewijs

€ 38,83

 

 

 

1.3.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal

 

 

Register Rijbewijzen

€ 4,40

 

 

 

1.3.3.

Het tarief, als genoemd in onderdeel 1.3.1., wordt bij een spoed-

 

 

levering vermeerderd met een bedrag van (wettelijk tarief)

€ 34,10

 

 

 

1.3.4.

Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag om

 

 

afgifte van een nieuw rijbewijs het oorspronkelijk afgegeven

 

 

document niet (compleet) overgelegd kan worden, worden de

 

 

leges ter zake verhoogd met

€ 26,60

 

 

 

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisregistratie

Tarief 2017

 

persoonsgegevens

 

 

 

 

 

 

 

1.4.1.

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de

 

 

1.4.3 en 1.4.4, wordt onder een verstrekking verstaan een of

 

 

meer gegevens over een persoon waarvoor de basisregistratie

 

 

personen moet worden geraadpleegd

 

 

 

 

1.4.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot:

 

 

 

 

1.4.2.1.

het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 8,75

 

 

 

1.4.2.2.

het afstemmen c.q. verstrekken van gegevens via alternatieve

 

 

media, per verstrekking (wettelijk tarief)

€ 22,70

 

 

 

1.4.3.

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder een

 

 

verstrekking verstaan een of meer gegevens over een persoon

 

 

die niet is opgenomen in de basisregistratie personen

 

 

 

 

1.4.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot:

 

 

 

 

1.4.4.1.

Het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 16,00

 

 

 

1.4.5.

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief

 

 

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media

 

 

bedoeld in artikel 16 van het Besluit basisregistratie personen

 

 

 

€ 22,69

 

 

 

1.4.6.

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief

 

 

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17,

 

 

tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 16,00

 

 

1.4.7.

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de

 

 

basisregistratie persoenen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,00

 

 

1.4.8.

Afnemers die een schriftelijke aanvraag doen voor het verstrekken

 

 

van een uitreksel uit het BRP

€ 7,50

 

Titel 1

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming

 

Hoofdstuk 5

persoongegevens

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.5.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag voor een bericht, als bedoeld in artikel 35 van de Wet

 

 

bescherming persoonsgegevens

€ 11,15

 

 

 

1.5.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

verzet, als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming

 

 

persoonsgegevens

€ 11,15

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 6

Bestuursstukken

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.6.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

1.6.1.1.

een afschrift van de agenda van de raads- en commissie-

 

 

vergadering*

€ 9,40

 

 

 

1.6.1.1.1.

een abonnement op de agenda met voorstellen (zonder bijlagen)

 

 

van de openbare vergaderingen van de gemeenteraad:

 

 

per kalenderjaar of een gedeelte daarvan*

€ 18,80

 

 

 

1.6.1.2.

een exemplaar van het verslag van een openbare vergadering

 

 

van de gemeenteraad of een commissie*

€ 9,40

 

 

 

1.6.1.2.1.

een abonnement op de besluitenlijsten van de openbare

 

 

vergaderingen van de gemeenteraad:

 

 

per kalenderjaar

€ 24,40

 

 

 

 

Met de agenda en de besluitenlijst van de raadsvergadering

 

 

wordt gelijkgesteld de agenda en de besluitenlijst van een

 

 

commissievergadering

 

 

 

 

 

* De tarieven gelden bij het afhalen van de stukken. Bij het toe-

 

 

zenden van de stukken wordt de porto extra in rekening

 

 

gebracht, per verzending

€ 2,65

 

 

 

1.6.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

1.6.2.1.

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 72,80

 

 

 

1.6.2.2.

een afschrift van een andere strafverordening van deze

 

 

gemeente, voor zover niet elders in deze tabel genoemd

€ 21,80

 

 

 

1.6.2.3.

een wijziging van de in de onderdelen 1.6.2.1. en 1.6.2.2.

 

 

bedoelde verordeningen, per wijziging

€ 5,50

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 7

Vastgoedinformatie

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.7.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot:

 

 

 

 

1.7.1.1.

het verstrekken van eenvoudig te raadplegen informatie uit de

 

 

vastgoedadministratie aan makelaars, notarissen en overige

 

 

natuurlijke en niet-natuurlijke personen:

 

 

 

 

1.7.1.1.

per verstrekking

€ 5,55

 

 

 

1.7.2.1.

het verstrekken van schriftelijke informatie uit de vastgoed-

 

 

administratie (bv. een bestemmingsplan en de plankaart, een

 

 

voorbereidingsbesluit, een streekplan en een structuurplan) aan

 

 

aan makelaars, notarissen en overige natuurlijke en niet-

 

 

natuurlijke personen, waarvoor advies nodig kan zijn/is van de

 

 

clusters milieu en/of civiele techniek en/of ruimtelijke ordening

 

 

per aanvraag

€ 54,80

 

 

 

 

vermeerderd met:

 

 

- een afschrift/kopie in A4 formaat of kleiner, per bladzijde

€ 0,15

 

- een afschrift/kopie groter dan A3 formaat

€ 9,35

 

 

 

1.7.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van:

 

 

 

 

1.7.3.1.

de inschrijving in het register, als bedoeld in artikel 6, eerste lid,

 

 

van de Monumentenwet 1988

€ 5,20

 

 

 

1.7.3.2.

het openbare register van beschermde monumenten, als

 

 

bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 5,20

 

 

 

1.7.3.3.

de inschrijving in de gemeentelijke monumentenlijst, als bedoeld

 

 

in artikel 6 van de gemeentelijke monumentenverordening

€ 5,20

 

 

 

1.7.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van inzage

 

 

in de registers van de rijks-, provinciale monumenten en de

 

 

gemeentelijke monumentenlijst, per object

€ 1,85

 

 

 

1.7.5.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

1.7.5.1.

een uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister, als

 

 

bedoeld in de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 15,65

 

 

 

1.7.5.2.

een uittreksel uit de beperkingenregistratie, als bedoeld in de

 

 

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 7,80

 

 

 

1.7.5.3.

een verklaring van afwezigheid van gemeentelijke publiekrechte-

 

 

lijke beperkingen

€ 15,65

 

 

 

1.7.5.4.

een afschrift van of een uittreksel uit de gemeentelijke basis-

 

 

registratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie

 

 

gebouwen, als bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties

 

 

adressen en gebouwen

€ 15,65

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 8

Overige publiekszaken

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.8.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

 

 

1.8.1.1.

bewijs van in leven zijn

€ 12,70

 

 

 

1.8.1.2.

een legalisatie van een handtekening, per legalisatie

€ 9,25

 

 

 

1.8.1.3.

een certificaat van oorsprong

€ 9,25

 

 

 

1.8.1.4.

elke andere, niet elders in deze tarieventabel genoemde

 

 

verklaring omtrent een bepaald persoon

€ 9,25

 

 

 

1.8.2.

Voor een verklaring omtrent het gedrag, afgegeven door het

 

 

Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG),

 

 

geldt het tarief, zoals laatstelijk is vastgesteld op grond van

 

 

artikel 39 van de Wet Justitiële gegevens

 

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 9

Gemeentearchief

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag voor het verstrekken van informatie, voor zover niet

 

 

elders in deze tarieventabel genoemd:

 

 

 

 

1.9.1.

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,75

 

Voor het verstrekken van een afschriften of kopieën gelden de tarieven opgenomen in Hoofdstuk 16 van deze tarieventabel.

 

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 9

Winkeltijdenwet

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.10.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag:

 

 

 

 

1.10.1.1.

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de

 

 

Winkeltijdenwet of het vrijstellingenbelsluit Winkeltijdenwet

€ 67,00

 

 

 

1.10.1.2.

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.10.1.1 bedoelde

 

 

ontheffing

€ 67,00

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 11

Wet op de kansspelen

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.11.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning,

 

 

als bedoeld in artikel 30 b van de Wet op de kansspelen

 

 

(wettelijk tarief)

 

 

 

 

1.11.1.1.

voor een kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

€ 56,50

 

 

 

1.11.1.2.

voor tweede kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

€ 90,50

 

 

 

1.11.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in

 

 

artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 8,00

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 12

Leegstandswet

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.12.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag:

 

 

 

 

1.12.1.

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke

 

 

verhuur van een leegstaande woonruimte, als bedoeld in artikel

 

 

15, eerste lid, van de Leegstandswet

€ 47,00

 

 

 

1.12.2.

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van

 

 

woonruimte, als bedoeld in artikel 15, negende lid van de

 

 

Leegstandswet

€ 47,00

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent

 

 

plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als

 

 

bedoeld in artikel 5.2., derde lid van de Telecommunicatie-

 

 

wet

€ 285,00

 

 

 

1.13.1.1.

Degeneratiekosten: indien het betreft werkzaamheden in klinker-

 

 

en sierbestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden

 

 

in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf

 

 

vermeerderd met

€ 2,42

 

 

 

1.13.1.2.

Degeneratiekosten: indien het betreft werkzaamheden in klinker-

 

 

en sierbestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden

 

 

in of op openbare gemeentegrond, per reparatie het aantal m2

 

 

vermeerderd met

€ 7,25

 

 

 

1.13.1.3.

Beheerskosten: indien het betreft werkzaamheden in klinker-

 

 

en sierbestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden

 

 

in of op openbare gemeentegrond, per reparatie het aantal m2

 

 

vermeerderd met

€ 1,61

 

 

 

1.13.1.4.

Beheerskosten: indien het betreft werkzaamheden in tegel-

 

 

bestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of

 

 

op openbare gemeentegrond, per reparatie het aantal m2 sleuf

 

 

vermeerderd met

€ 1,26

 

 

 

1.13.1.5.

Beheerskosten: indien het betreft werkzaamheden in klinker-

 

 

en sierbestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden

 

 

in of op openbare gemeentegrond, per m1 sleuflengte het aantal

 

 

m2 sleuf vermeerderd met

€ 1,32

 

 

 

1.13.1.6.

Beheerskosten: indien het betreft werkzaamheden in tegel-

 

 

bestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of

 

 

op openbare gemeentegrond, per m1 sleuflengte het aantal m2

 

 

sleuf vermeerderd met

€ 0,97

 

 

 

1.13.2.

Het in onderdeel 1.13.1. genoemde bedrag wordt:

 

 

 

 

1.13.2.1.

Indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen de

 

 

gemeente, andere beheerders van openbare grond en de

 

 

aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 285,00

 

 

 

1.13.2.2.

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status

 

 

van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de

 

 

voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan

 

 

de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die

 

 

ter zake door het college van burgemeester en wethouders is

 

 

opgesteld.

 

 

 

 

1.13.3.

Indien een begroting, als bedoeld in 1.13.2.2. is uitgebracht,

 

 

wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag

 

 

na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is

 

 

gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag

 

 

schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.14.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

 

 

1.14.1.1.

een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 van het

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€ 50,00

 

 

 

1.14.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

 

 

1.14.2.1.

een ontheffing, als bedoeld in artikel 61b van het Reglement

 

 

verkeersregels en verkeerstekens 1990 (toestemming om met

 

 

een huifkar achter een gemotoriseerd voertuig op de openbare

 

 

weg te mogen rijden)

€ 67,00

 

 

 

1.14.2.2.

een ontheffing, als bedoeld in artikel 87 van het Reglement

 

 

verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk

 

 

en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere

 

 

transporten

€ 67,00

 

 

 

1.14.2.3.

een ontheffing, als bedoeld in artikel 87 van het Reglement

 

 

verkeersregels en verkeerstekens 1990 anders dan bedoeld in

 

 

onderdeel 1.14.2.2. (bijvoorbeeld ontheffing vrachtwagen-

 

 

verboden)

€ 33,50

 

 

 

1.14.2.4.

Een ontheffing, als bedoeld in artikel 87 van het Reglement

 

 

verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor brede

 

 

landbouwvoertuigen (breder dan 3,0 meter).

 

 

De Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) handelt namens de

 

 

gemeente de aanvraag voor een dergelijke ontheffing af en

 

 

heft namens de gemeente leges.

 

 

 

1.14.3.

Het verkrijgen van een ontheffing voor het berijden van de "voor

 

 

het gemotoriseerd verkeer afgesloten wegen".

 

 

 

 

1.14.3.1.

Alle ontheffingen zoals omschreven in de "Beleidsregels

 

 

ontheffingen afgesloten wegen" voor een periode van 1 dag tot

 

 

maximaal 1 jaar (hieronder vallen evenementen en kort durende

 

 

werkzaamheden)

€ 26,25

 

 

 

 

Voor een ontheffing bedoeld in 1.14.3.1 voor evenementen die korter duren dan 7 dagen worden geen leges geheven.

 

 

 

 

1.14.3.2.

Een ontheffing voor het berijden van de "Meinweg" tussen de

 

 

spoorwegovergang en de parkeerplaats "Elfenmeer".

 

 

De ontheffing wordt alleen afgegeven aan houders van een

 

 

gehandicaptenparkeerkaart, personen van 65 jaar en ouder of

 

 

mensen met een WMO-aanstelling. De ontheffing wordt

 

 

afgegeven voor een periode van maximaal 5 jaren.

€ 50,00

 

 

 

1.14.3.3.

Alle ontheffingen zoals omschreven in de "Beleidsregels

 

 

ontheffingen afgesloten wegen" voor een periode van 1 jaar en

 

 

1 dag tot maximaal 3 jaren

€ 86,75

 

 

 

 

De in 14.3.1. en 14.3.3. verschuldigde leges zijn niet van toe-

 

 

passing op eigenaren, pachters en landbouwbeheerders voor

 

 

het bereiken van hun landbouwgronden.

 

 

 

 

1.14.4.4

een nieuwe ontheffing met daarop een administratieve aanpassing t.g.v. een nieuw kenteken/voertuig Deze bepaling is van toepassing op 1.14.2.1, 1.14.2.3, 1.14.3

€ 16,75

 

 

 

1.14.4.

Koetsen en dergelijk.

 

 

 

 

1.14.4.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag ter verkrijging van een ontheffing:

 

 

 

 

1.14.4.1.1.

voor aangespannen wagens tot maximaal 6 personen (voor 2

 

 

jaren)

€ 67,00

1.14.4.1.2.

voor één aanspanning per dag

€ 15,00

1.14.4.1.3.

voor huifkarren met een bedrijfsmatig karakter, per jaar

€ 67,00

 

 

 

1.14.5.1

een individuele gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (zonder speciale gehandicapteninrit)

€ 100,00

1.14.5.2

een individuele gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (inclusief een speciale gehandicapteninrit)

€ 150,00

1.14.5.3

een aangepast onderbord gehandicaptenparkeerplaats op kenteken ten gevolge van het wijzigen van een kenteken

€ 25,00

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 15

Herstellen van plantsoenen, bestratingen, verhardingen

Tarief 2017

 

en wegbermen

excl.

 

 

BTW

 

 

 

1.15.1.

Voor het herstellen van plantsoenen, bestratingen, verhardingen

 

 

of wegbermen, met inbegrip van het gebruik van de aanwezige

 

 

materialen, is per m2 herstelde oppervlakte verschuldigd:

 

 

 

 

1.15.1.1.

in het plantsoen

€ 13,78

1.15.1.2.

tegelbestrating 41/2-5-6-8 cm

€ 13,32

1.15.1.3.

keibestrating/platines

€ 16,17

1.15.1.4.

klinker- of klinkerkeibestrating

€ 20,81

1.15.1.5.

grind- en steenslagverharding

€ 24,45

1.15.1.6.

gesloten wegdekconstructie

€ 147,09

1.15.1.7.

afvoeren uitkomende materialen

€ 36,00

1.15.1.8.

sierbestrating

€ 39,02

1.15.1.9.

wegbermen

€ 6,87

 

 

 

1.15.2.

Voor het stellen of opnieuw stellen van trottoiropsluitbanden is

 

 

per m1 verschuldigd:

 

 

 

 

1.15.2.1.

betontrottoirbanden

€ 12,69

1.15.2.2.

betonopsluitbanden

€ 10,98

1.15.2.3.

gootklinkers

€ 20,81

 

 

 

1.15.3.

De in de onderdelen 1.15.1.1. tot en met 1.15.1.9. en 1.15.2.1.

 

 

tot en met 1.15.2.3. genoemde tarieven gelden ook voor het

 

 

herstellen van plantsoenen, bestratingen, verhardingen en

 

 

wegbermen na het gereedkomen van bouw- en andere

 

 

werkzaamheden, waarbij plantsoenen, bestratingen,

 

 

verhardingen of wegbermen zijn beschadigd, besmeurd of

 

 

anderszins niet meer verkeren in de staat waarin zij zich voor

 

 

de aanvang van de werkzaamheden bevonden.

 

 

De beschadigde of niet meer aanwezige materialen zullen dan

 

 

evenwel extra in rekening worden gebracht.

 

 

 

 

1.15.4.

De kosten voor het maken van een standaard uitrit op

 

 

gemeentegrond over een reeds bestaand trottoir van 4 meter

€ 606,00

 

 

 

1.15.4.1.

Voor het maken van een uitrit waarbij bijzondere voorzieningen

 

 

nodig zijn (verplaatsen kabelverdeelkastjes, verwijderen of

 

 

verplanten van een boom, zwaardere constructie) worden de

 

 

kosten per geval afzonderlijk begroot.

 

 

 

 

1.15.5.

BTW

 

 

De legesbedragen voor zover in dit hoofdstuk vermeldt, worden

 

 

verhoogd met het geldende percentage BTW.

 

 

Titel 1

 

 

Hoofdstuk 16

Diversen

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

1.16.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

1.16.1.1.

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet

 

 

elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling

 

 

een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,15

 

 

 

1.16.1.2.

afschriften, doorslagen, fotokopieën of scannen van stukken, voor

 

 

zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere

 

 

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina A4

€ 0,15

 

 

 

1.16.1.2.1.

afschriften in de vorm van een lichtdruk/fotokopie van een

 

 

formaat groter dan A3

€ 9,35

 

 

 

1.16.1.3.

een beschikking/vergunning/ontheffing op een aanvraag, voor

 

 

zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere

 

 

wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 33,50

 

 

 

1.16.1.4.

Digitale bestanden van adressen van verenigingen en instellingen

 

 

in deze gemeente.

€ 26,00

 

 

 

1.16.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

1.16.2.1.

een vergunning voor het vissen op de vijver in het bestemmings-

 

 

plan "t Zittard" te Sint Odiliënberg.

€ 10,65

 

Van personen tot 12 jaar en personen vanaf 65 jaar worden de

 

 

in onderdeel 1.16.2.1. genoemde leges niet geheven.

 

 

 

 

1.16.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verstrekken van een stratenplan van de

 

 

gemeente

€ 5,40

 

 

 

1.16.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verstrekken van een ontheffing op grond van

 

 

artikel 10.63, lid van de Wet Milieubeheer voor het verbranden

 

 

van plantaardig- en/of groenafval in de open lucht

€ 25,00

 

 

 

 

De leges als bedoeld in 1.16.4 worden niet geheven voor ontheffingen ten behoeve van Sint Maartensvieringen en kampvuren bij scoutingactiviteiten.

 

 

 

 

1.16.5.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag voor de plaatsing van een toeristische bewegwijzering:

 

 

 

 

1.16.5.1.

voor een bord met 1 regel tekst

€ 90,00

1.16.5.2.

voor een bord met 2 regels tekst

€ 110,00

 

 

 

1.16.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een collectevergunning

€ 32,00

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke

leefomgeving/omgevingsvergunning

 

Titel 2

 

 

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

 

 

2.1.1.1

Bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in

 

 

paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve

 

 

Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV), voor

 

 

het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming

 

 

van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het

 

 

normblad NEN 2699, uitgave 2013, of zoals dit normblad

 

 

laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

 

Voor de bepaling van de bouwkosten wordt gebruik gemaakt

 

 

van de bouwkostenindicator (BKI) 2017. Deze is (wordt) als bijlage

 

 

aan de legesverordening toegevoegd.

 

 

 

 

2.1.1.2.

Heffingsgrondslag:

 

 

voor de berekening van het legesbedrag wordt uitgegaan van de

 

 

bouw-, aanleg en sloopkosten. Deze kosten worden afgerond op

 

 

€ 500,00 naar boven. Deze kosten worden bepaald aan de hand

 

 

van de Richtprijzen bouwwerken van het overlegorgaan Bouw- en woningtoezicht Noord en Midden Limburg

 

 

(laatstelijk vastgesteld). Indien deze taxaties niet voorzien in de

 

 

betreffende activiteiten, dan wordt de bouwsom ambtshalve

 

 

vastgesteld.

 

 

 

 

2.1.1..3.

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

 

 

 

2.1.2.

De in deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn

 

 

omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de

 

 

Wabo bedoeld.

 

 

 

 

2.1.3.

De in deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de

 

 

Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten

 

 

waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is

 

 

uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk

 

 

voorschrift bedoeld.

 

 

Titel 2

 

 

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

2.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag:

 

 

 

 

2.2.1.

om beoordeling van een schriftelijke conceptaanvraag voor

 

 

plannologische medewerking

€ 376,00

 

Titel 2

 

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

2.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

 

 

vraag om een omgevingsvergunning voor een project:

 

 

de som van de verschuldigde leges voor de verschillende

 

 

activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of

 

 

gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en

 

 

de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met

 

 

de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de

 

 

tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en

 

 

hoofdstuk 4 van deze titel.

 

 

In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling

 

 

of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1.

Activiteit - bouwen

 

2.3.1.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

 

 

onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

 

 

 

2.3.1.1.1.

bij bouwkosten tot € 2.500,--

€ 109,20

 

 

 

2.3.1.1.2.

bij bouwkosten van € 2.500,-- tot € 10.000,--

€ 109,20

 

 

plus 1,68 %

 

 

van de

 

 

bouwkosten

 

 

 

2.3.1.1.3.

bij bouwkosten van € 10.000,-- tot € 50.000,--

€ 168,00

 

 

plus 2,19 %

 

 

van de

 

 

bouwkosten

 

 

 

2.3.1.1.4.

bij bouwkosten van € 50.000,-- tot € 250.000,--

€ 247,00

 

 

plus 2,03%

 

 

van de

 

 

bouwkosten

 

 

 

2.3.1.1.5.

bij bouwkosten van € 250.000,-- tot € 500.000,--

€ 696,00

 

 

plus 1,85 %

 

 

van de

 

 

bouwkosten

 

 

 

2.3.1.1.6.

bij bouwkosten van € 500.000,-- tot € 10.000.000,--

€ 2.180,00

 

 

plus 1,553 %

 

 

van de

 

 

bouwkosten

 

 

maar niet hoger dan € 105.000,00

2.3.1.1.7.

indien de bouwkosten € 10.000.000,-- of hoger zijn

 

 

maximaal

€ 105.000,00

 

 

 

2.3.1.1.8

de bedragen conform de artikelen 2.3.1.1.1 tot en met 2.3.1.1.7 en artikel 2.3.6.2. worden verhoogd met euro 100,-. Als minimaal 2 dagen voor de aanvang van de activiteiten de meldingskaart “start” door de gemeente is ontvangen wordt euro 50,- terugbetaald. Als minimaal 1 dag voor de voltooiing van de werkzaamheden het meldingskaartje door de gemeente is ontvangen wordt de resterende euro 50,- terugbetaald.

 

2.3.1.2.

Welstandstoezicht

 

 

 

 

 

Regulier welstandstoezicht

 

2.3.1.2.1.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1. bedraagt het

 

 

tarief, indien blijkt dat tijdens de beoordeling van de in dat

 

 

onderdeel bedoelde aanvraag welstandstoezicht noodzakelijk is

€ 109,20

 

 

 

 

Extra welstandstoezicht

 

2.3.1.2.2.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1. bedraagt het

 

 

tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel

 

 

bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en

 

 

daarvoor een nieuwe welstandsbeoordeling noodzakelijk is

€ 109,20

 

 

 

 

Welstandstoezicht toelichting

 

2.3.1.2.3.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1. bedraagt het

 

 

bedraagt het tarief, indien tijdens de beoordeling van de in dat

 

 

onderdeel bedoelde aanvraag de aanvrager een toelichting wenst

 

 

te geven

€ 109,20

 

 

 

2.3.1.3.

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1. bedraagt het

 

 

tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt in-

 

 

gediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

 

 

25% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.3.2.

Activiteit - uitvoeren werk

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

 

 

onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 376,00

 

 

 

2.3.3.

Activiteit - gebruiken in strijd met bestemmingsplan

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder

 

 

c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde

 

 

in onderdeel 2.3.1. en het bepaalde in de ander onderdelen van dit

 

 

hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde

 

 

activiteiten:

 

 

 

 

2.3.3.1.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo

 

 

wordt toegepast (binnenplanse afwijking: bestemmingsplan en

 

 

beheersverordening):

€ 376,00

 

 

 

2.3.3.2.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) met uitzondering van evenementen

€ 376,00

 

 

 

2.3.3.2.2.

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º van de Wabo wordt toegepast in samenhang met een evenement:

 

 

a. Evenement klasse A

€ nihil

 

b. Evenement klasse B

€ nihil

 

c. Evenement klasse C

€ nihil

 

(Zie voor de definitie van de klasse-indeling artikel 3.4.3 van de tarieventabel.)

 

 

 

2.3.3.3.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º van de Wabo

 

 

wordt toegepast (buitenplanse afwijking: projectbesluit/postzegelplan)

€ 3.760,00

 

te vermeerderen met:

 

 

de hieraan verbonden kosten blijkend uit een begroting die

 

 

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

 

Voor de toepassing van deze bepaling wordt de aanvraag eerst

 

 

in behandeling genomen nadat de aanvrager hiermee schrifte-

 

 

lijk heeft ingestemd.

 

 

 

 

 

Indien de betreffende kosten zijn of worden verhaald middels

 

 

grondexploitatie is het bovenstaande niet van toepassing

 

 

 

 

2.3.3.4.

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

 

 

(tijdelijke afwijking):

€ 376,00

 

 

 

2.3.3.5.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toe-

 

 

gepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 752,00

 

 

 

2.3.3.6.

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de

 

 

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

 

 

artikel 4.1., derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

 

 

2.12., eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

 

 

(afwijking van provinciale regeling):

€ 752,00

 

 

 

2.3.3.7.

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de

 

 

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

 

 

artikel 4.3., derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

 

 

2.12., eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

 

 

(afwijking van nationale regeling):

€ 752,00

 

 

 

2.3.3.8.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toe-

 

 

gepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 752,00

 

 

 

2.3.3.9.

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de

 

 

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

 

 

artikel 4.1., derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

 

 

2.12., eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

 

 

(afwijking van provinciale regeling):

€ 752,00

 

 

 

2.3.3.10

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de

 

 

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

 

 

artikel 4.3., derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

 

 

2.12., eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

 

 

(afwijking van nationale regeling):

€ 752,00

 

 

 

2.3.3.11

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toe-

 

 

gepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 752,00

 

 

 

2.3.4

Activiteit - brandveilig gebruiken

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder

 

 

d, van de Wabo,bedraagt het tarief, onverminderd

 

 

het bepaalde in onderdeel 2.3.1.:

 

 

 

 

2.3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1.1

voor een bouwwerk waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

 

 

a. Hotel

€ 1.681,00

 

b. Pension/nachtverblijf

€ 1.681,00

2.3.4.1.2

voor een bouwwerk waarin in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

 

 

a. Gevangenissen

€ 2.521,50

 

b. Klinieken (poli-, psychiatr., verzorging/verpleging, …)

€ 1.681,00

 

c. Ziekenhuis

€ 8.405,00

 

d. Verpleegtehuizen

€ 2.521,50

 

e. Bejaardenoorden/verzorgingshuizen

€ 2.521,50

2.3.4.1.3

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar:

 

 

a. Kinderdagverblijf

€ 1.344,80

 

b. Peuterspeelzaal

€ 1.344,80

 

c. Dagverblijf (kinderen)

€ 1.344,80

 

d. School (l.l. < 12 jaar)

€ 1.344,80

2.3.4.1.4

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen:

 

 

a. dagverblijf (gehandicapten)

€ 1.344,80

 

 

2.3.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op wijziging van een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.2.1

voor een bouwwerk waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

 

 

a. Hotel

€ 420,25

 

b. Pension/nachtverblijf

€ 420,25

2.3.4.2.2

voor een bouwwerk waarin in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

 

 

a. Gevangenissen

€ 630,40

 

b. Klinieken (poli-, psychiatr., verzorging/verpleging, …)

€ 420,25

 

c. Ziekenhuis

€ 2101,25

 

d. Verpleegtehuizen

€ 630,40

 

e. Bejaardenoorden/verzorgingshuizen

€ 630,40

2.3.4.2.3

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar:

 

 

a. Kinderdagverblijf

€ 336,20

 

b. Peuterspeelzaal

€ 336,20

 

c. Dagverblijf (kinderen)

€ 336,20

 

d. School (l.l. < 12 jaar)

€ 336,20

2.3.4.2.4

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen:

 

 

a. dagverblijf (gehandicapten)

€ 336,20

 

 

 

2.3.5.

Activiteit - Monument

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit, als bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder

 

 

f, van de Wabo,bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de

 

 

ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 268,00

 

 

 

2.3.6

activiteit - slopen

 

2.3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloop-

 

 

melding, als bedoeld in het Bouwbesluit:

€ -

 

 

 

2.3.6.2

Het tarief voor een aanvraag voor de activiteit slopen als bedoeld in artikel 2.2. van de Wabo:

€ 350,00

 

 

 

2.3.7

Activiteit - weg aanleggen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit , waarvoor op grond van een bepaling

 

 

in een provinciale verordening of ingevolge een bepaling in de Algeme-

 

 

ne plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

 

 

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder d, van de

 

 

Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 35,00

 

 

 

2.3.8

Activiteit - uitweg

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit , waarvoorop grond van een bepaling

 

 

in een provinciale verordening of ingevolge een bepaling in de Algeme-

 

 

ne plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

 

 

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de

 

 

Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 35,00

 

 

 

2.3.9

Activiteit - alarminstallatie

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit , waarvoorop grond van een bepaling

 

 

in een provinciale verordening of ingevolge een bepaling in de Algeme-

 

 

ne plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

 

 

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder f, van de

 

 

Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 35,00

 

 

 

2.3.10

Activiteit - Houtopstand vellen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit , waarvoor op grond van een bepaling

 

 

in een provinciale verordening of ingevolge een bepaling in de Algeme-

 

 

ne plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

 

 

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de

 

 

Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 35,00

 

 

 

2.3.11

Activiteit - reclame

 

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit , waarvoor op grond van een bepaling

 

 

in een provinciale verordening of ingevolge een bepaling in de Algeme-

 

 

ne plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

 

 

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h, van de

 

 

Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 67,00

 

 

 

2.3.11.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit , waarvoor op grond van een bepaling

 

 

in een provinciale verordening of ingevolge een bepaling in de Algeme-

 

 

ne plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

 

 

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder i, van de

 

 

Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 67,00

 

 

 

2.3.12

Activiteit - Opslag van roerende zaken

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit, waarvoor op grond van een bepaling

 

 

in een provinciale verordening of ingevolge een bepaling in de Algeme-

 

 

ne plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

 

 

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder j, van de

 

 

Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 67,00

 

 

 

2.3.12.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een activiteit, waarvoor op grond van een bepaling

 

 

in een provinciale verordening of ingevolge een bepaling in de Algeme-

 

 

ne plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

 

 

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder k, van de

 

 

Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 67,00

 

 

 

2.3.13.

Projecten of handelingen in het kader van de Natuur-

 

 

beschermingswet 1998

 

2.3.13.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die

 

 

schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurweten-

 

 

schappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld

 

 

in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 150,00

 

 

 

2.3.13.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met

 

 

gevolgen voor habitats en soorten in een door de Minister van

 

 

landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied, als

 

 

bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermings-

 

 

wet 1998, danwel artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming,

 

 

bedraagt het tarief indien de aanvraag betrekking heeft op:

 

 

a. Landbouw en overige

€ 2.455,00

 

b. Industrie

€ 12.195,00

 

c. Infrastuctuur

€ 18.285,00

 

 

 

2.3.14

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

 

 

heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde

 

 

lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt

 

 

het tarief, onverminderd het bepaalde

 

 

in de ander onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de

 

 

in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 150,00

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in

 

 

twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van

 

 

de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een

 

 

beschikking met betrekking tot de eerste fase:

 

 

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit

 

 

hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de

 

 

eerste fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een

 

 

beschikking met betrekking tot de tweede fase:

 

 

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit

 

 

hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de

 

 

tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling externe rapporten

 

2.3.16.1

Indien de aanvraag slechts kan worden behandeld wanneer een

 

 

(bodem, akoestisch, archeologisch, hydrologisch, asbest,

 

 

verkeer etc.) is beoordeeld, worden de tarieven als bedoeld in

 

 

2.3.1., 2.3.2. en 2.3.7. per afzonderlijk rapport verhoogd met:

€ 94,00

 

 

 

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van

 

 

dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een bestuursorgaan of

 

 

andere instantie advies kan of moet uitbrengen over de aanvraag of het

 

 

ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevings-

 

 

vergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo:

 

 

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen

 

 

van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de

 

 

aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die

 

 

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

Voor de toepassing van deze bepaling wordt de aanvraag eerst

 

 

in behandeling genomen nadat de aanvrager hiermee schrifte-

 

 

lijk heeft ingestemd.

 

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit

 

 

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of

 

 

algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan

 

 

een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de

 

 

omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in

 

 

artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

 

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen

 

 

moet afgeven:

€ 752,00

 

 

 

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen

 

 

bedenkingen moet afgeven:

 

 

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen

 

 

van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de

 

 

aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die

 

 

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

2.3.18.1.3

Indien een begroting, als bedoeld in 2.3.18.1.2. is uitgebracht,

 

 

wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werk-

 

 

dag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis

 

 

is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag

 

 

schriftelijk wordt ingetrokken.

 

 

Titel 2

 

 

Hoofdstuk 4

Vermindering

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

2.4.1.

Indien de aanvraag om een projectbesluit/postzegelplan binnen 6 maanden volgt op een besluit op een beoordeling van een concept-aanvraag, als bedoeld in hoofdstuk 2 van deze titel, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de voor het vooroverleg of de beoordeling van de concept-aanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning, als bedoeld in hoofdstuk 3 van deze titel.

 

 

Titel 2

 

 

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

2.5.1.

Teruggaaf als gevolg van intrekking van een aanvraag om

 

 

een omgevingsvergunning voor omgevingsactiviteiten.

 

 

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning

 

 

voor een project dat bestaat uit een activiteit

 

 

als bedoeld in onderdeel 2.3.,

 

 

intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen

 

 

door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een

 

 

deel van de leges.

 

 

De teruggaaf bedraagt:

 

 

 

 

2.5.1.1.

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1

 

 

maand na het in behandeling nemen ervan

 

 

50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende

 

 

activiteit verschuldigde leges;

 

 

 

 

2.5.1.2.

indien de aanvraag wordt ingetrokken na de termijn van 1

 

 

maand en na het in behandeling nemen ervan

 

 

25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende

 

 

activiteit verschuldigde leges;

 

 

 

 

2.5.2.

Teruggaaf als gevolg van intrekking van een verleende

 

 

omgevingsvergunning voor omgevingsactiviteiten.

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een

 

 

project dat bestaat uit een activiteit,

 

 

als bedoeld in het onderdeel 2.3.

 

 

intrekt op een aanvraag van de vergunning-

 

 

houder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de

 

 

leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na de

 

 

verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik

 

 

wordt gemaakt.

 

 

De teruggaaf bedraagt 30% van de verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.3.

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een

 

 

omgevingsvergunning voor omgevingsactiviteiten.

 

2.5.3.1.

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project

 

 

dat bestaat uit een activiteit

 

 

als bedoeld in onderdeel 2.3, weigert bestaat

 

 

aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

 

 

De teruggaaf bedraagt 50% van de verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.3.2.

Onder een weigering, als bedoeld in onderdeel 2.5.3.1., wordt

 

 

mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de

 

 

vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

 

 

 

2.5.4.

Teruggaaf als gevolg van het buiten behandeling laten

 

 

van een aanvraag om een omgevingsvergunning .

 

 

 

 

 

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een activiteit

 

 

als bedoeld in onderdeel 2.3

 

 

conform artikel 4:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht

 

 

niet in behandeling neemt, bestaat aanspraak op teruggaaf van

 

 

een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 75%

 

 

van de verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.5.

Teruggaaf bij nieuwe aanvraag.

 

 

Indien binnen een termijn van 6 maanden na weigering zoals

 

 

bedoeld in artikel 2.5.3 of buiten behandeling laten zoals

 

 

bedoeld in artikel 2.5.4 een nieuwe aanvraag om

 

 

omgevingsvergunning wordt ingediend zoals genoemd onder

 

 

artikel 2.3 worden de reeds verschuldigde leges zoals genoemd

 

 

onder artikel 2.3 in mindering gebracht.

 

 

Let wel, de teruggaaf is nooit meer dan de reeds geheven leges

 

 

 

 

 

 

 

2.5.6.

Geen teruggaaf legesdeel.

 

 

 

2.5.6.1

Van de leges, verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17.

 

 

en 2.3.18. wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.5.6.2

Bedragen kleiner dan 75,- euro worden niet terugbetaald

 

 

Titel 2

 

 

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging

Tarief 2017

 

project

 

 

 

 

 

 

 

2.6.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

 

 

vraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg

 

 

van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging

 

 

in het project

€ 67,00

 

 

 

2.6.2.

Het in het vorige onderdeel bepaalde vindt geen toepassing

 

 

indien de afwijking zodanig is, dat naar de omstandigheden

 

 

beoordeeld, van een nieuw bouwplan sprake is.

 

 

Titel 2

 

 

Hoofdstuk 7

Bestemmingsplan

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

2.7.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

 

 

vraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan, als bedoeld

 

 

in artikel 3.1., eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 3.760,00

 

te vermeerderen met:

 

 

de hieraan verbonden kosten blijkend uit een begroting die

 

 

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

 

Voor de toepassing van deze bepaling wordt de aanvraag eerst

 

 

in behandeling genomen nadat de aanvrager hiermee schrifte-

 

 

lijk heeft ingestemd.

 

 

 

 

 

Indien de betreffende kosten zijn of worden verhaald middels

 

 

grondexploitatie is het bovenstaande niet van toepassing

 

 

 

 

2.7.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

 

 

vraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan, als bedoeld

 

 

in artikel 3.6., eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.880,00

 

te vermeerderen met:

 

 

de hieraan verbonden kosten blijkend uit een begroting die

 

 

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

 

Voor de toepassing van deze bepaling wordt de aanvraag eerst

 

 

in behandeling genomen nadat de aanvrager hiermee schrifte-

 

 

lijk heeft ingestemd.

 

 

 

 

 

Indien de betreffende kosten zijn of worden verhaald middels

 

 

grondexploitatie is het bovenstaande niet van toepassing

 

 

Titel 2

 

 

Hoofdstuk 8

In deze titel niet benoemde beschikking

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, een

 

 

vrijstelling of een andere beschikking, voor zover daarvoor niet

 

 

elders in deze titel een tarief is opgenomen.

€ 134,00

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Titel 3

 

 

Hoofdstuk 1

Horeca

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

3.1.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel

 

 

3, eerste lid van de Drank- en Horecawet

€ 536,00

 

 

 

3.1.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag voor een verandering in de omschrijving lokaliteit, als

 

 

bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 33,50

 

 

 

3.1.2.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

€ 96,00

 

melding voor wijziging van een leidinggevende

 

 

conform artikel 30 a van de Drank- en Horecawet

 

 

 

 

3.1.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in

 

 

artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 10,00

 

 

 

3.1.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

 

 

een melding voor het verkrijgen van toestemming tot na het

 

 

algemeen sluitingsuur geopend houden van café's, restaurants

 

 

en dergelijke inrichtingen (ontheffing sluitingsuur)

 

 

 

 

3.1.4.1

voor ieder uur of een gedeelte daarvan, per dag

€ -

 

 

 

3.1.4.2

voer ieder uur of een gedeelte daarvan, per kwartaal of gedeelte

 

 

daarvan

€ -

 

 

 

3.1.5.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in

 

 

artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

 

 

(exploitatievergunning)

€ 100,50

 

Titel 3

 

 

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

3.2.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

melding of een aanvraag om een vergunning voor het

 

 

organiseren van een evenement, als bedoeld in artikel 2.25, eerste

 

 

lid, van de Algemene plaatselijke verordening Roerdalen 2016

 

 

bedraagt, indien het betreft:

 

 

 

 

3.2.1.1.

C -evenementen. Dit betreft grootschalige recreatieve

 

 

evenementen of evenementen met een verhoogd risicoprofiel

 

 

en waarbij veel bezoekers (ook van buiten de gemeente) worden

 

 

verwacht.

€ 940,00

 

 

 

3.2.1.2.

B -evenementen. Dit betreft middelgrote evenementen met

 

 

een gemiddeld risico en waarbij bezoekers uit zowel de eigen

 

 

gemeente als buiten de eigengemeente worden verwacht.

gratis

 

 

 

3.2.1.3.

A -evenementen. Dit betreft kleinschalige recreatieve

 

 

evenementen met een beperkt risico.

gratis

 

 

 

3.2.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

melding voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld

 

 

in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening

 

 

Roerdalen 2016.

gratis

 

 

 

3.2.3.

Voor het bepalen van de categorie evenementen (soort, risico-

 

 

profiel en aantal bezoekers), als bedoeld in de onderdelen

 

 

3.2.1.1. tot en met 3.2.1.3.) wordt gebruik gemaakt van de

 

 

format risicoclassificering van de Veiligheidsregio Limburg Noord

 

 

Titel 3

 

 

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

3.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel

 

 

3:3 van de Algemene plaatselijke verordening Roerdalen 2016

 

 

(vergunning voor een seksinrichting) voor één kalenderjaar of een

 

 

gedeelte daarvan

€ 670,00

 

 

 

3.3.1.1.

Bijkomende externe kosten:

 

 

het onder 3.3.1. genoemde bedrag wordt verhoogd met de bij-

 

 

komende externe kosten van de GGD, tot een bedrag van

 

 

maximaal

€ 882,70

 

 

 

3.3.2.

voor een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3.1

€ 201,00

 

 

 

3.3.3.

voor een het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3:3 van de Algemene plaatselijke verordening Roerdalen 2016 voor het exploiteren van een escortbedrijf

€ 201,00

 

Titel 3

 

 

Hoofdstuk 4

Brandbeveiligingsverordening

Tarief 2017

 

 

 

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of het indienen van een melding met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening:

 

3.4.1.1

een inrichting waarin meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn:

 

 

a. Evenement klasse A

€ -

 

b. Evenement klasse B

€ 336,20

 

c. Evenement klasse C

€ 672,40

3.4.1.2

voor een inrichting waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

 

 

a. Kampeerterrein/jachthaven 11-100 personen

€ 672,40

 

b. Kampeerterrein/jachthaven 101-250 personen

€ 1.008,60

 

c. Kampeerterrein/jachthaven > 250 personen

€ 1.344,80

 

 

3.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning of het indienen van een melding met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening:

 

3.4.2.1

een inrichting waarin meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn:

 

 

a. Evenement klasse A

€ -

 

b. Evenement klasse B

€ 84,05

 

c. Evenement klasse C

€ 168,10

3.4.2.2

voor een inrichting waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

 

 

a. Kampeerterrein/jachthaven 11-100 personen

€ 168,10

 

b. Kampeerterrein/jachthaven 101-250 personen

€ 252,15

 

c. Kampeerterrein/jachthaven > 250 personen

€ 336,20

3.4.2.3

voor een inrichting waarin in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

 

 

 

3.4.3

Definities klasse-indeling evenement (conform handboek openbare orde en veiligheid bij evenementen):

 

 

Klasse A: eenvoudige evenementen. Voorbeelden hiervan zijn straat-, buurt- en verenigingsfeesten. Bij deze evenementen zijn de risico’s van dien aard dat er geen aanvullende maatregelen getroffen hoeven te worden, de standaard maatregelen voldoen.

 

 

Klasse B: (grootschalige) evenementen met een gemiddeld risico. Bij een dergelijk evenement is vaak een hele gemeente betrokken, zonder dat er publiek van buiten de gemeente wordt verwacht.

 

 

Klasse C:(grootschalige) evenementen met een verhoogd risico. Bij een dergelijk evenement wordt niet alleen publiek uit de eigen gemeente verwacht, maar ook van buiten de gemeente.

 

 

Titel 3

Overige vergunningen op grond van de Algemene

 

Hoofdstuk 5

plaatselijke verordening Roerdalen 2016 (Apv)

Tarief 2017

 

 

 

 

 

 

3.5.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag voor het verkrijgen van een ontheffing voor het in

 

 

werking hebben van geluidstoestellen of het verrichten van

 

 

handelingen op een zodanige wijze dat voor een omwonende

 

 

of de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt, als bedoeld in

 

 

artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening

 

 

Roerdalen 2016 (ontheffing geluidhinder)

€ 25,00

 

 

 

3.5.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

aanvraag voor het waarmerken van een register, vermeldende

 

 

personen aan wie nachtverblijf is verschaft door een hotel of

 

 

logement (nachtverblijfregister)

€ 7,80

 

Titel 3

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of een

Tarief 2017

Hoofdstuk 6

andere beschikking

 

 

 

 

 

 

 

3.6.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

 

 

vraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning,

 

 

ontheffing of andere beschikking

 

 

 

€ 33,50

 

 

Behorend bij raadsbesluit van 15 december 2016

 

De griffier van de gemeente Roerdalen,

 

Naar boven