Gemeenteblad van Montfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Gemeenteblad 2017, 68106 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Gemeenteblad 2017, 68106 | Overige besluiten van algemene strekking |
Reglement burgerlijke stand Montfoort 2017
Bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Voor benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand komen uitsluitend in aanmerking medewerkers die werkzaam zijn binnen het proces Klant van UW samenwerking. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is binnen het Proces Klant.
Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts één enkel rechtsfeit in de gemeente Montfoort, kunnen ook derden worden benoemd mits het niet een spoed-, balie-; bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit betreft, en die persoon reeds benoemd en beëdigd is als (buitengewoon ambtenaar) van de burgerlijke stand in een andere gemeente.
De benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 2, vindt plaats onder de volgende voorwaarden:
Voor personen die eenmalig een huwelijk of partnerschap in de gemeente Montfoort zullen sluiten geldt de benoeming voor de dag waarop dit huwelijk of partnerschap plaatsvindt onder voorwaarde dat die persoon reeds benoemd en beëdigd is als (buitengewoon ambtenaar) van de burgerlijke stand in een andere gemeente.
Burgemeester en wethouders kunnen gedurende de periode dat zij hun functie als burgemeester of wethouder van de gemeente Montfoort vervullen, voor een verzoekhuwelijk tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd. Het verzoek tot benoeming wordt gezien als een verzoek voor benoeming voor één dag en door het college beoordeeld. Indien zij nog niet eerder zijn beëdigd, moet, voordat de huwelijksvoltrekking plaats kan vinden, de beëdiging bij de rechtbank hebben plaatsgevonden.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
De huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 en artikel 5 van de Wet rechten burgerlijke stand vinden plaats in een daartoe aangewezen gemeentehuis. Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, kan worden aangewezen elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de Gemeente Montfoort onder voorwaarde dat aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis geschiedt door het college van Burgemeester en Wethouders. Als vaste locatie zijn thans aangewezen: de Commanderije van Sint Jan, Het Kasteel Montfoort, Het Oude Stadhuis en De Heeren van Montfoort te Montfoort.
Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden van de burgerlijke stand betreffende worden verricht. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt door Burgemeester en Wethouders. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan de regisseur van het proces Klant. In de aangewezen gemeentehuizen voor incidenteel gebruik kunnen slechts huwelijken worden gesloten, partnerschappen worden geregistreerd of omzettingen geschieden. Als voor een locatie voor de derde achtereenvolgende keer een verzoek wordt ontvangen om deze locatie aan te wijzen als gemeentehuis voor incidenteel gebruik zal het worden behandeld als verzoek om het aan te wijzen als vaste locatie.
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar en de locatiebeheerder een schriftelijke overeenkomst hierover hebben afgesloten en bij de gemeente hebben ingeleverd. In deze schriftelijke overeenkomst staan de voorwaarden voor aanwijzing tot gemeentehuis. In de schriftelijke overeenkomst moeten minimaal de hieronder genoemde algemene voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis zijn gewaarborgd.
Algemene voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
De veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd.
Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Montfoort ruim uitgelegd. Als gemeentehuis kan elke plaats binnen de grenzen van de gemeente worden aangewezen en dit hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. De aanwijzing van een gemeentehuis voor incidenteel gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden hoe ook genaamd.
De eigenaar dan wel gebruiker van de locatie schriftelijk toestemming heeft verleend;
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan een al aangewezen gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk acht weken vóór de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.
De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.
Het bruidspaar onderzoekt of er een gebruikersvergunning noodzakelijk is en regelt dit zo nodig. Dit is bijvoorbeeld het geval als er meer dan 50 gasten aanwezig zijn.
De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor iedereen vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn. In de tot trouwzaal bestemde ruimten mag gedurende de gehele plechtigheid niet worden gerookt.
De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen ter plaatse. Dit dient geregeld te worden door de hoofdbewoner/eigenaar.
Indien de beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.
Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen, voldoende verlichting en voldoende vluchtwegen aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.
Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.
De gemeente Montfoort is niet aansprakelijk voor de door huwelijkspartners, bezoekers behorend tot de bruiloftsgasten, of derden geleden schade, hoe dan ook genaamd als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie.
Artikel 5 Leiding burgerlijke stand
De regisseur proces Klant is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 6 Reservering huwelijk
Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.
Artikel 7 Wijze huwelijksvoltrekking voor kosteloze huwelijken
Voor de huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4 van de wet rechten burgerlijke stand gelden de volgende beleidsregels:
Beleidsregels kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen
Iedere gemeente met meer dan 10.000 inwoners is volgens artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand verplicht minimaal 2 tijdstippen beschikbaar te stellen om kosteloos te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. De gemeente moet bij een kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap minimaal " een kosteloze ceremonie” houden die invulling geeft aan het wettelijk recht gratis te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
In deze beleidsregels staan de criteria die gelden als het (bruids)paar kiest om in Montfoort te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan op een kosteloos tijdstip.
Tijdens ‘de kosteloze ceremonie’ zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het ‘jawoord’ en ondertekenen van de akte bij een huwelijk en het tekenen van de akte bij een geregistreerd partnerschap;
De afspraken over het salaris voor het voltrekken van huwelijken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Montfoort.
Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 3 lid 2 onder b en c van dit reglement hebben geen recht op salaris van de gemeente Montfoort. Omdat de leges met betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut, worden aan het (bruids)paar wel de volledige kosten in rekening gebracht.
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 of 2 onder a vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau burgerlijke stand.
Toelichting Reglement Burgerlijke Stand Montfoort 2017
Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. Met name wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 Burgerlijke Wetboek).
De bevoegdheid tot aanwijzen van een gemeentehuis berust op grond van de vigerende Gemeentewet door de dualisering tegenwoordig bij het college.
Artikel 2(Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald wie tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Montfoort kan worden benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt lid 1 dat alleen personen die werkzaam zijn binnen proces Klant tot ambtenaar van de burgerlijke stand ABS kunnen worden benoemd.
In tegenstelling tot de ABS wordt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) specifiek benoemd voor het voltrekken van huwelijken. Iedereen die volledig handelingsbekwaam is, kan in principe worden benoemd tot BABS. Montfoort kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is benoemd en welke benoeming (en hun beëdiging) niet is verlopen, te benoemen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit.
N.B: De Commissie voor Advies betreffende de Burgerlijke Staat en de Nationaliteit heeft in een Officiële Mededeling (OM 1/2001) geadviseerd om "in situaties waarin de ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn functie neerlegt of waarin zijn benoeming door tijdsverloop eindigt en betrokkene eerst op een later tijdstip opnieuw in die hoedanigheid benoemd wordt, waardoor er sprake is van een onderbreking in de uitoefening van zijn taken, ter gelegenheid van de nieuwe benoeming betrokkene opnieuw de eed of de belofte te laten afleggen". Gemeente Montfoort conformeert zich aan dit advies.
In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (B)ABS voor een bepaalde periode kan worden benoemd.
De benoeming tot ABS is verbonden aan de periode dat de ABS onafgebroken werkzaam is binnen het proces Klant. Dit betekent dat op het moment dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen dit proces de benoeming van rechtswege vervalt.
De benoeming tot BABS vindt plaats in vaste of in tijdelijke dienst.
De BABS die structureel huwelijken sluit, doet dit volgens inroostering. De BABS voltrekt zowel huwelijken tussen personen van hetzelfde geslacht als tussen personen van verschillend geslacht.
Op verzoek van een (bruids)paar is het mogelijk iemand voor één dag tot BABS te benoemen om het huwelijk of de partnerschapsregistratie te sluiten. Om misbruik van dit artikel te voorkomen, is de voorwaarde opgenomen dat het huwelijk of de partnerschapsregistratie in de Gemeente Montfoort plaatsvindt.
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd voor de voltrekking van een enkel rechtsfeit in de zin van artikel 3 lid 2,onder c van dit reglement, zal geassisteerd worden door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente, deze ervaren BABS ontvangt hiervoor een vergoeding van de helft van de normale vergoeding.
Om adequaat te kunnen handelen, is de in artikel 3 lid 2 onder b van dit reglement omschreven benoeming tot (B)ABS gemandateerd aan de regisseur van het proces Klant.
Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Montfoort verplicht minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in een spreekkamer in het Stadskantoor (zie artikel 7).
Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Montfoort ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elke plaats binnen de grenzen van de gemeente beschouwd en hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechtelijk wordt vernietigd, is het geoorloofd. Aan de plaats waar huwelijken kunnen worden gesloten zijn een aantal voorwaarden verbonden.
De eigenaar/gebruiker van de plaats moet toestemming geven: deze toestemming moet bij het bespreken van het huwelijk bij de gemeente schriftelijk worden gegeven. In die toestemmingsovereenkomst moeten minimaal de in artikel 4 genoemde voorwaarden worden geborgd.
Een van de voorwaarden is dat de veiligheid van de (B)ABS moet gewaarborgd zijn: ter bescherming van de (B)ABS die het huwelijk sluit, mag de (B)ABS na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te sluiten als de (B)ABS van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd.
Artikel 5 Leiding burgerlijke stand
De regisseur van het proces Klant heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De (B)ABS is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijk opgelegde verplichtingen. Hij staat dan ook als zodanig niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van zijn ‘werkgever’ en dus ook niet tot de regisseur van het proces Klant. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De (B)ABS is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (B)ABS als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.
Artikel 7 Wijze huwelijksvoltrekking voor kosteloze huwelijken
De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie door een toegewezen (B)ABS gesloten in een spreekkamer in het Stadskantoor. De wetgever heeft in 1897 dit artikel in de wet opgenomen om financieel minder draagkrachtigen toch in de gelegenheid te stellen te trouwen. Het huwelijk is dan wel kosteloos voor het (bruids) paar maar de kosten voor de gemeente lopen gewoon door. In de loop der jaren is gebleken dat men vaak om andere redenen dan financiële draagkracht kiest voor het kosteloze huwelijk. Om de kosten voor de gemeente binnen de perken te houden is opgenomen dat de kosteloze ceremonie een aantal beperkingen kent en dus een sober karakter zal hebben. Steeds vaker zijn er (bruids) paren die geen enkele binding hebben met Montfoort maar wel hier kosteloos willen trouwen. Om deze trend tegen te gaan is opgenomen dat minimaal één van de aanstaande partners ingezetene van de gemeente Montfoort moet zijn.
Het is niet de bedoeling om personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk te voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun honoraire diensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.
De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van een rechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een buitengewoon ambtenaar aanbrengen die voorts geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. Opgemerkt zij hier dat de leges met betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut.
In dit artikel is de verplichting aan het college om op grond van artikel 1:16c BW een regeling voor de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te treffen, uitgewerkt. Met uitzondering van de huwelijken verricht de ABS de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van het KCC. Om praktische redenen vindt de melding voorgenomen huwelijk digitaal plaats. Indien men in persoon de melding voorgenomen huwelijk moet doen vindt dit in principe alleen plaats op afspraak.
In lid 2 zijn de tijden voor huwelijksvoltrekking opgenomen. Voor de verschillende vormen van huwelijkssluiting gelden vaste dagen en tijdstippen. Huwelijken die op locatie worden gesloten, kunnen op elk gewenst tijdstip en dag worden gesloten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-68106.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.