Gemeenteblad van Nijkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Gemeenteblad 2017, 66521 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Gemeenteblad 2017, 66521 | Verordeningen |
Gemeente Nijkerk - Maatregelenverordening IOAW en IOAZ
Artikel 2. Het opleggen van een maatregel
Als de belanghebbende naar het oordeel van het college zich heeft gedragen zoals bedoeld in artikel 20, eerste lid IOAW of artikel 20, tweede lid IOAZ, dan wel de in hoofdstuk III IOAW/IOAZ aan de uitkering verbonden verplichtingen niet of onvoldoende nakomt, wordt de uitkering overeenkomstig deze verordening bij wijze van maatregel verlaagd.
Artikel 4. Het besluit tot opleggen van een maatregel
In het besluit tot het opleggen van de maatregel worden in ieder geval vermeld: de reden, de ingangsdatum, de duur alsook het percentage waarmee de uitkering wordt verlaagd en –indien van toepassing– de reden om af te wijken van een standaardmaatregel als bedoeld in artikel 7.
Artikel 6. Indeling in categorieën
Voor de toepassing van artikel 7 worden de volgende categorieën van maatregelwaardige gedragingen onderscheiden:
Artikel 7. De hoogte van de maatregel
Onverminderd artikel 2, derde lid wordt de verlaging vastgesteld op:
Artikel 10. Waarschuwing in plaats van bestuurlijke boete
Het college maakt gebruik van de bevoegdheid zoals bedoeld in artikel 20a, vierde lid IOAW/IOAZ.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad van de gemeente Nijkerk
op 20 april 2017,
de griffier, mevrouw A.G. Verhoef-Franken
de voorzitter, de heer mr. drs. G.D. Renkema
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Indien er nog onduidelijkheid bestaat over definities, beslist het college.
Artikel 2. Het opleggen van een maatregel
Artikel 6, 7 en 8 vormen de handvatten voor onder andere de hoogte en duur van de (standaard) maatregel. Uiteraard moet er maatwerk geleverd worden. Afwijking van de standaardmaatregel kan leiden tot een matiging, maar ook tot een verzwaring.
Artikel 4 . Het besluit tot opleggen van een maatregel
Een besluit moet kenbaar zijn en deugdelijk gemotiveerd (Algemene wet bestuursrecht).
Artikel 5. Afzien van het opleggen van een maatregel
(Ook) afzien van het opleggen van een maatregel op grond van dringende redenen moet deugdelijk gemotiveerd zijn! Het lijkt dan wel geen belastend besluit, maar het “telt wel mee” voor recidive (zie artikel 9, derde lid)!
Artikel 6. Indeling in categorieën
Vierde lid sub c: Let op, de maatregel is voor de IOAW gebaseerd op artikel 20 lid 2 IOAW en voor de IOAZ op artikel 20 lid 1 IOAZ.
Vierde lid sub e: Onder de term “zeer ernstige misdragingen” kunnen diverse vormen van agressie worden verstaan, waarbij er wel sprake moet zijn van verwijtbaarheid en van gedrag dat in het normale menselijke verkeer als onacceptabel kan worden beschouwd. Er kan alleen een maatregel worden opgelegd als er een verband bestaat tussen de ernstige gedraging en omstandigheden die verband houden met het uitvoeren van de IOAW en IOAZ. Er is in ieder geval sprake van een zeer ernstige misdraging jegens het college of zijn ambtenaren als belanghebbende de toegang tot het stadhuis wordt ontzegd, er aangifte wordt gedaan bij de politie of als door belanghebbende veroorzaakte schade op hem wordt verhaald.
Er kan geen maatregel op grond van artikel 6, vierde lid sub d wordenopgelegd indien een belanghebbende zich agressief heeft gedragen tegenover een medewerker van een andere organisatie (bijvoorbeeld een medewerker van een re-integratiebedrijf).
Misschien is het in dat geval wèl mogelijk om op andere gronden een maatregel op te leggen.
Artikel 7. De hoogte van de maatregel
Individuele omstandigheden bieden de mogelijkheid om gemotiveerd van de in dit artikel weergegeven standaardmaatregelen af te wijken.
Artikel 8. Ingangsdatum en duur
Bij een maatregel met terugwerkende kracht moet de uitkering worden herzien en teruggevorderd.
Op grond van rechtszekerheid kan geen maatregel worden opgelegd over een periode die ligt vóór de gedraging!
Indien de volledige uitkering vanaf het moment van de gedraging los van de maatregel al geheel is/ wordt teruggevorderd, kan er geen maatregel worden opgelegd. Een maatregel kan dan wel worden opgelegd bij eventuele terugkeer in de uitkering (uiteraard rekening houdend met artikel 5 eerste lid).
Bij een maatregelwaardige gedraging ná een opgelegde maatregel op grond van herhaalde recidive (zoals bedoeld in het tweede lid), dus vanaf de vierde maatregelwaardige gedraging (eerste, recidive, herhaalde recidive, vierde gedraging) moet er nader maatwerk worden geleverd. Dit kan (bijvoorbeeld) door dan ook het percentage van de maatregel te verhogen. Let op: een maatregel mag er nooit toe leiden dat een uitkering blijvend geweigerd wordt!
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-66521.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.