Wijziging Verzamel uitvoeringsbesluit subsidies Coevorden 2016 (5e wijziging)

Het college van burgemeester en wethouders van Coevorden;

 

gelezen het voorstel van de afdeling Leefomgeving, team Economie & Leefbaarheid d.d. 6 april 2017;

 

overwegende, dat het gewenst is naar aanleiding van de evaluatie van de uitvoering van Hoofdstuk IV. Stimuleringsfonds leefbaarheid en Hoofdstuk Va. Initiatieven Coevorden verbindt van het Verzameluitvoeringsbesluit subsidies Coevorden 2016 te wijzigen;

 

gelet op artikel 2 lid 2 van de Algemene subsidieverordening Coevorden 2012;

 

besluit:

 

vast te stellen de navolgende

 

Wijziging van het Verzameluitvoeringsbesluit subsidies Coevorden 2016 (5e wijziging)

 

Artikel l

A. Artikel 16 wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

 Nieuwe tekst

Artikel 16 aanvraag indieningstermijn, te overleggen gegevens.

Artikel 16 aanvraag indieningstermijn, te overleggen gegevens.

1.

Het college stelt het subsidieaanvraagformulier 'Stimuleringsfonds Coevorden' vast.

1.

Het college stelt het subsidieaanvraagformulier ‘Stimuleringsfonds Coevorden’ vast.

2.

De aanvrager vraagt de subsidie middels het subsidie-aanvraagformulier 'Stimuleringsfonds Coevorden' aan.

2.

De aanvrager vraagt de subsidie middels het subsidie-aanvraagformulier ‘Stimuleringsfonds Coevorden’ aan.

3.

De aanvrager dient een subsidieaanvraag in bij het college uiterlijk:

3.

De aanvrager dient een subsidieaanvraag in bij het college uiterlijk

 

a.

1 oktober 2016 voor subsidieaanvragen 2016;

 

a.

(vervallen);

 

b.

1 april 2017 voor subsidieaanvragen 2017;

 

b.

1 september 2017 voor subsidieaanvragen 2017;

 

c.

1 april 2018 voor subsidieaanvragen 2018.

 

c.

(vervallen).

 

4.

De aanvrager kan per subsidietijdvak maximaal twee subsidieaanvragen indienen.

 

B. Artikel 16a wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 16a subsidiabele kosten

Artikel 16a subsidiabele kosten

1.

Voor subsidie komen de kosten in aanmerking:

1.

Voor subsidie komen de kosten in aanmerking:

 

a.

die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die direct samenhangen met de uitvoering van de subsidiabele activiteit;

 

a.

die resteren na aftrek van de bijdragen van derden, eigen middelen of zelfwerkzaamheid, en die direct samenhangen met de uitvoering van de subsidiabele activiteit;

 

b.

de naar het oordeel van het college noodzakelijke voorbereidingskosten van de activiteit, zoals secretariaat, administratie en onderzoek, voor zover deze kosten niet worden gesubsidieerd vanuit een andere gemeentelijke subsidieregeling;

 

b.

de naar het oordeel van het college noodzakelijke voorbereidingskosten van de activiteit, zoals secretariaat, administratie en onderzoek, voor zover deze kosten niet worden gesubsidieerd vanuit een andere gemeentelijke subsidieregeling;

 

c.

de kosten van publiciteit voor de activiteit;

 

c.

de kosten van publiciteit voor de activiteit;

 

d.

bijzondere huisvestingskosten die voor de activiteit noodzakelijk zijn.

 

d.

bijzondere huisvestingskosten die voor de activiteit noodzakelijk zijn.

2.

De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:

2.

De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:

 

a.

de kosten van begeleidende/ondersteunende organisaties voor zover die reeds door het college worden gesubsidieerd vanuit een boekjaarsubsidie;

 

a.

de kosten van begeleidende/ondersteunende organisaties voor zover die reeds door het college worden gesubsidieerd vanuit een boekjaarsubsidie;

 

b.

algemene huisvestingskosten van de aanvrager.

 

b.

(vervallen).

 

C. Artikel 16b wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 16b subsidiebedrag/wijze van berekenen subsidiebedrag.

Artikel 16b subsidiebedrag/wijze van berekenen subsidiebedrag.

1.

De subsidie bedraagt maximaal € 10.000 per kalenderjaar.

1.

De subsidie bedraagt maximaal € 10.000 per kalenderjaar.

2.

De aanvrager dekt minimaal 25% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen uit bijdragen van derden, eigen middelen of zelfwerkzaamheid.

2.

De aanvrager dekt minimaal 25% van de subsidiabele kosten uit bijdragen van derden, eigen middelen of zelfwerkzaamheid.

 

 

3.

Het college berekent de inzet zelfwerkzaamheid op basis van een uurtarief van € 25.

 

D. Artikel 16d wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 16d Stemprocedure aanvragers

Artikel 16d Stemprocedure aanvragers

1.

De voorkeurslijst van de stemming door aanvragers als bedoeld in artikel 15 lid 2 onder b, komt tot stand door een stemming op een daartoe door het college te organiseren Initiatievenmarkt.

1.

De voorkeurslijst van de stemming door aanvragers als bedoeld in artikel 15 lid 2 onder b, komt tot stand door een stemming op een daartoe door het college te organiseren Initiatievenmarkt.

2.

De Initiatievenmarkt vindt binnen zes weken na de indieningstermijn plaats.

2.

De Initiatievenmarkt vindt binnen negen weken na de indieningstermijn plaats.

3.

Het college maakt vooraf de datum en de procedure voor de Initiatievenmarkt kenbaar aan de vakjury en de aanvragers.

3.

Het college maakt vooraf de datum en de procedure voor de Initiatievenmarkt kenbaar aan de vakjury en de aanvragers.

4.

Het college stuurt tenminste 3 weken voor aanvang van de Initiatievenmarkt een afschrift van de ontvankelijke subsidieaanvragen naar de vakjury en de stemgerechtigde aanvragers.

4.

Het college stuurt tenminste zes weken voor aanvang van de Initiatievenmarkt een afschrift van de ontvankelijke subsidieaanvragen naar de vakjury en de stemgerechtigde aanvragers.

5.

Stemgerechtigden zijn de aanvragers, zoals genoemd in artikel 14, lid 2.

5.

Stemgerechtigden zijn de aanvragers, zoals genoemd in artikel 14, lid 2.

6.

Tijdens de Initiatievenmarkt kunnen de stemgerechtigden alleen stemmen op de daar door aanvragers gepresenteerde aanvragen.

6.

Tijdens de Initiatievenmarkt kunnen de stemgerechtigden alleen stemmen op de daar door aanvragers gepresenteerde aanvragen.

7.

Het is de stemgerechtigden niet toegestaan om te stemmen op eigen ingebrachte aanvragen. Een op eigen aanvraag uitgebrachte stem wordt ongeldig verklaard.

7.

Het is de stemgerechtigden niet toegestaan om te stemmen op eigen ingebrachte aanvragen. Een op eigen aanvraag uitgebrachte stem wordt ongeldig verklaard.

8.

Het college deelt per stemgerechtigde aanvrager één stemformulier uit op de Initiatievenmarkt.

8.

Het college deelt per stemgerechtigde aanvrager één stemformulier uit op de Initiatievenmarkt.

9.

Op het stemformulier staat de naam van de stemgerechtigde. Het stemformulier is door het college gewaarmerkt en vermeldt de locatie en het tijdstip van aanvang en de sluiting van de stemronde.

9.

Op het stemformulier staat de naam van de stemgerechtigde. Het stemformulier is door het college gewaarmerkt en vermeldt de locatie en het tijdstip van aanvang en de sluiting van de stemronde.

10.

De stemgerechtigde brengt zijn stem uit door het volledig ingevulde en ondertekende stemformulier op de Initiatievenmarkt te deponeren in de daartoe opgestelde stembus. Een niet ondertekend stemformulier wordt ongeldig verklaard.

10.

De stemgerechtigde brengt zijn stem uit door het volledig ingevulde en ondertekende stemformulier op de Initiatievenmarkt te deponeren in de daartoe opgestelde stembus. Een niet ondertekend stemformulier wordt ongeldig verklaard.

11.

Het college houdt een lijst bij van uitgebrachte stemmen.

11.

Het college houdt een lijst bij van uitgebrachte stemmen.

12.

Een na sluiting van de stembus ingeleverd stemformulier wordt ongeldig verklaard.

12.

Een na sluiting van de stembus ingeleverd stemformulier wordt ongeldig verklaard.

13.

De stemgerechtigde geeft op het stemformulier zijn voorkeur voor een aanvraag aan in volgorde van nr. 1 meest aansprekend tot en met nummer 5 minder aansprekend, bij voorkeur met een toelichting waarom tot deze keuze is gekomen.

13.

De stemgerechtigde geeft op het stemformulier zijn voorkeur voor een aanvraag aan in volgorde van nr. 1 meest aansprekend tot en met nummer 5 minder aansprekend, bij voorkeur met een toelichting waarom tot deze keuze is gekomen.

14.

De stemgerechtigde verdeelt zijn stemmen als volgt over de nummers 1 tot en met 5:

14.

De stemgerechtigde verdeelt zijn stemmen als volgt over de nummers 1 tot en met 5:

 

a.

voorkeur 1: 5 stemmen;

 

a.

voorkeur 1: 5 stemmen;

 

b.

voorkeur 2: 4 stemmen;

 

b.

voorkeur 2: 4 stemmen;

 

c.

voorkeur 3: 3 stemmen;

 

c.

voorkeur 3: 3 stemmen;

 

d.

voorkeur 4: 2 stemmen;

 

d.

voorkeur 4: 2 stemmen;

 

e.

voorkeur 5: 1 stem.

 

e.

voorkeur 5: 1 stem.

15.

Het is niet toegestaan een andere stemverdeling te hanteren dan hierboven onder 14. omschreven. Bij afwijking van de voorgeschreven stemverdeling wordt het stemformulier ongeldig verklaard.

15.

Het is niet toegestaan een andere stemverdeling te hanteren dan hierboven onder 14. omschreven. Bij afwijking van de voorgeschreven stemverdeling wordt het stemformulier ongeldig verklaard.

16.

Het college stelt de voorlopige uitslag vast na de stemming en maakt deze bekend op de Initiatievenmarkt. Het college stelt uiterlijk één week na de stemming de definitieve uitslag vast en maakt deze openbaar.

16.

Het college stelt de voorlopige uitslag vast na de stemming en maakt deze bekend op de Initiatievenmarkt. Het college stelt uiterlijk één week na de stemming de definitieve uitslag vast en maakt deze openbaar.

 

E. Artikel 16e wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 16e Stemprocedure vakjury

Artikel 16e Stemprocedure vakjury

1.

Het college benoemt een vakjury bestaande uit ten minste drie en ten hoogste vijf personen.

1.

Het college benoemt een vakjury bestaande uit ten minste drie en ten hoogste vijf personen.

2.

De vakjury stelt een lijst op met de scores per aanvrager, waarbij de aanvragers worden vermeld in de volgorde van het aantal punten dat is toegekend. Op nummer één staat de aanvrager met het hoogste aantal punten. Bij een gelijke score wordt aan iedere aanvraag met dezelfde score hetzelfde daarbij behorende puntenaantal toegekend voor de eindlijst van de vakjury.

2.

De vakjury stelt een lijst op met de scores per aanvrager, waarbij de aanvragers worden vermeld in de volgorde van het aantal punten dat is toegekend. Op nummer één staat de aanvrager met het hoogste aantal punten. Bij een gelijke score wordt aan iedere aanvraag met dezelfde score hetzelfde daarbij behorende puntenaantal toegekend voor de eindlijst van de vakjury.

3.

De vakjury functioneert onafhankelijk van het college en de aanvragers, zoals genoemd onder artikel 14 lid 2.

3.

De vakjury functioneert onafhankelijk van het college en de aanvragers, zoals genoemd onder artikel 14 lid 2.

4.

De vakjury kent stemmen toe op basis van de volgende beoordelingscriteria:

4.

De vakjury kent stemmen toe op basis van de volgende beoordelingscriteria:

 

a.

de mate waarin de activiteit bijdraagt aan de doelstelling van deze subsidieregeling;

 

a.

de mate waarin de activiteit bijdraagt aan de doelstelling van deze subsidieregeling;

 

b.

de mate van haalbaarheid van de uitvoering van het initiatief en de beoogde resultaten;

 

b.

de mate van haalbaarheid van de uitvoering van het initiatief en de beoogde resultaten;

 

c.

de mate waarin bewoners de activiteit zelf uitvoeren;

 

c.

de mate waarin bewoners de activiteit zelf uitvoeren;

 

d.

de mate waarin de activiteit samenwerking tussen mensen of organisaties bevordert;

 

d.

de mate waarin de activiteit samenwerking tussen mensen of organisaties bevordert;

 

e.

de mate van efficiënte besteding van algemene middelen, waarbij het gaat om de verhouding tussen de kosten van de aanvraag, de te verrichten activiteiten en de daaruit voortvloeiende resultaten.

 

e.

de mate van efficiënte besteding van algemene middelen, waarbij het gaat om de verhouding tussen de kosten van de aanvraag, de te verrichten activiteiten en de daaruit voortvloeiende resultaten.

 

 

 

f.

het maatschappelijk effect van de te subsidiëren activiteit.

5.

De vakjury kent de volgende punten toe per criterium:

5.

De vakjury kent per criterium 0 tot maximaal 10 punten toe, waarbij ‘0 punten’ staat voor ‘er wordt niet voldaan aan het criterium’ en ’10 punten’ staat voor ‘er wordt volledig aan het criterium voldaan’.

 

a.

0 punten indien niet wordt voldaan aan het criterium;

 

 

b.

2 punten indien in beperkte mate wordt voldaan aan het criterium;

 

 

c.

4 punten indien voldoende wordt voldaan aan het criterium;

 

 

d.

6 punten indien in ruime mate wordt voldaan aan het criterium;

 

 

e.

8 punten indien volledig wordt voldaan het criterium.

 

 

F. Hoofdstuk V. Gezond in de stad wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Hoofdstuk V Initiatieven Gezond in Coevorden

Hoofdstuk VI Initiatieven Gezond in Coevorden

 

G. Artikel 28c wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 28c Advies vakjury

Artikel 28c Advies vakjury

1.

Het college benoemt een vakjury bestaande uit ten minste drie en ten hoogste vijf personen.'

1.

Het college benoemt een vakjury bestaande uit ten minste drie en ten hoogste vijf personen.’

2.

De vakjury adviseert het college over de ingediende aanvragen.

2.

De vakjury adviseert het college over de ingediende aanvragen.

3.

De vakjury betrekt in haar advies de volgende beoordelingscriteria:

3.

De vakjury betrekt in haar advies de volgende beoordelingscriteria:

 

a.

de mate waarin de activiteit bijdraagt aan de doelstelling van deze subsidieregeling;

 

a.

de mate waarin de activiteit bijdraagt aan de doelstelling van deze subsidieregeling;

 

b.

de mate van haalbaarheid van de uitvoering van het initiatief en de beoogde resultaten;

 

b.

de mate van haalbaarheid van de uitvoering van het initiatief en de beoogde resultaten;

 

c.

de mate waarin bewoners de activiteit zelf uitvoeren;

 

c.

de mate waarin bewoners de activiteit zelf uitvoeren;

 

d.

de mate waarin de activiteit samenwerking tussen mensen of organisaties bevordert;

 

d.

de mate waarin de activiteit samenwerking tussen mensen of organisaties bevordert;

 

e.

de mate van efficiënte besteding van algemene middelen, waarbij het gaat om de verhouding tussen de kosten van de aanvraag, de te verrichten activiteiten en de daaruit voortvloeiende resultaten.

 

e.

de mate van efficiënte besteding van algemene middelen, waarbij het gaat om de verhouding tussen de kosten van de aanvraag, de te verrichten activiteiten en de daaruit voortvloeiende resultaten;

 

 

f.

het maatschappelijk effect van de te subsidiëren activiteit.

4.

Het college stelt de aanvraag binnen twee weken na ontvangst in handen van de vakjury.

4.

Het college stelt de aanvraag binnen twee weken na ontvangst in handen van de vakjury.

5.

De vakjury brengt haar advies uit binnen vier weken na ontvangst van de adviesaanvraag.

5.

De vakjury brengt haar advies uit binnen vier weken na ontvangst van de adviesaanvraag.

 

H. Artikel 28f wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 28f Subsidiabele kosten

Artikel 28f Subsidiabele kosten

1.

Voor subsidie komen de kosten in aanmerking:

1.

Voor subsidie komen de kosten in aanmerking:

 

a.

die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die direct samenhangen met de uitvoering van de subsidiabele activiteit;

 

a.

die resteren na aftrek van bijdragen van derden, eigen middelen of zelfwerkzaamheid en die direct samenhangen met de uitvoering van de subsidiabele activiteit;

 

b.

de naar het oordeel van het college noodzakelijke voorbereidingskosten van de activiteit (secretariaat, administratief en onderzoek), voor zover deze kosten niet worden gesubsidieerd vanuit een andere (gemeentelijke) subsidieregeling;

 

b.

de naar het oordeel van het college noodzakelijke voorbereidingskosten van de activiteit (secretariaat, administratief en onderzoek), voor zover deze kosten niet worden gesubsidieerd vanuit een andere (gemeentelijke) subsidieregeling;

 

c.

de loonkosten op voorwaarde dat die in redelijke verhouding staan tot de inzet in geld of menskracht van initiatiefnemers en de deelnemers, die bij de uitvoering van het initiatief betrokken zijn.

 

c.

de loonkosten op voorwaarde dat die in redelijke verhouding staan tot de inzet in geld of menskracht van initiatiefnemers en de deelnemers, die bij de uitvoering van het initiatief betrokken zijn.

 

d.

de kosten van publiciteit voor de activiteit;

 

d.

de kosten van publiciteit voor de activiteit;

 

e.

bijzondere huisvestingskosten die voor de activiteit noodzakelijk zijn.

 

e.

bijzondere huisvestingskosten die voor de activiteit noodzakelijk zijn.

2.

De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:

2.

De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:

 

a.

de kosten van begeleidende/ ondersteunende organisaties voor zover die reeds door het college worden gesubsidieerd vanuit een boekjaarsubsidie;

 

a.

de kosten van begeleidende/ ondersteunende organisaties voor zover die reeds door het college worden gesubsidieerd vanuit een boekjaarsubsidie;

 

b.

de kosten van de uitvoering van de initiatieven die redelijkerwijs voortvloeien uit normale bedrijfsvoering;

 

b.

de kosten van de uitvoering van de initiatieven die redelijkerwijs voortvloeien uit normale bedrijfsvoering;

 

c.

algemene huisvestingskosten van de aanvrager.

 

c.

(vervallen).

 

I. Artikel 28f wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 28g Subsidiebedrag/wijze van berekenen subsidiebedrag.

Artikel 28g Subsidiebedrag/wijze van berekenen subsidiebedrag.

1.

De subsidie bedraagt ten hoogste € 20.000 per kalenderjaar.

1.

De subsidie bedraagt ten hoogste € 20.000 per kalenderjaar.

2.

De aanvrager dekt minimaal 25% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen uit bijdragen van derden, eigen middelen of zelfwerkzaamheid.

2.

De aanvrager dekt minimaal 25% van de subsidiabele kosten uit bijdragen van derden, eigen middelen of zelfwerkzaamheid.

3.

Het college berekent de subsidie door de subsidiabele kosten te verminderen met de inkomsten uit eigen bijdragen van de subsidieaanvrager, fondsen van derden danwel de zelfwerkzaamheid.

3.

Het college berekent de subsidie door de subsidiabele kosten te verminderen met de inkomsten uit eigen bijdragen van de subsidieaanvrager, fondsen van derden danwel de zelfwerkzaamheid.

 

 

4.

De inzet zelfwerkzaamheid berekent het college op basis van een uurtarief van € 25.

 

J. Artikel 28i wordt gewijzigd als volgt:

 

Artikel 28i Beoordelingscriteria

Artikel 28i Beoordelingscriteria

Bij de beoordeling van de aanvraag betrekt het college in ieder geval de volgende criteria:

Bij de beoordeling van de aanvraag betrekt het college in ieder geval de volgende criteria:

a.

de mate waarin de activiteit bijdraagt aan de bestuurlijke doelstelling 'Coevorden verbindt en de daarmee samenhangende bestuurlijke vernieuwing.

a.

de mate waarin de activiteit bijdraagt aan de bestuurlijke doelstelling ‘Coevorden verbindt en de daarmee samenhangende bestuurlijke vernieuwing.

b.

de mate waarin de activiteit de samenwerking tussen maatschappelijke organisaties en inwoners in het gebied versterkt;

b.

de mate waarin de activiteit de samenwerking tussen maatschappelijke organisaties en inwoners in het gebied versterkt;

c.

de mate waarin de zelfredzaamheid en participatie van groepen van inwoners toeneemt en meer gebruik gemaakt gaat worden van de eigen kracht van inwoners.

c.

de mate waarin de zelfredzaamheid en participatie van groepen van inwoners toeneemt en meer gebruik gemaakt gaat worden van de eigen kracht van inwoners;

d.

de mate waarin het initiatief draagvlak heeft, waarbij geldt dat naar mate een hoger subsidiebedrag wordt verleend een groter gewicht wordt toegekend aan het draagvlak van de activiteiten in de lokale samenleving.

d.

de mate waarin het initiatief draagvlak heeft, waarbij geldt dat naar mate een hoger subsidiebedrag wordt verleend een groter gewicht wordt toegekend aan het draagvlak van de activiteiten in de lokale samenleving;

e.

de mate waarin een activiteit beslag legt op de toekomstige subsidiebudgetten, voor dit hoofdstuk.

e.

de mate waarin een activiteit beslag legt op de toekomstige subsidiebudgetten, voor dit hoofdstuk;

 

 

f.

de mate waarin de activiteit een maatschappelijk effect sorteert.

 

K. Hoofdstuk Vb Niet KOT Peuters wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Hoofdstuk VbNiet KOT Peuters

Hoofdstuk Vc Niet KOT Peuters

 

 

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van de gemeente Coevorden op 11 april 2017.

secretaris, burgemeester,

B.M. de Vries B.J. Bouwmeester

Naar boven