1e wijziging Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 20 december 2016 en 11 april 2017, nummer 552;

overwegende dat ieder zelfstandig bestuursorgaan zelf integraal verantwoordelijk is voor een behoorlijke (interne) behandeling van klachten, over gedragingen die aan dit bestuursorgaan kunnen worden toegerekend;

overwegende dat het wenselijk is om de ‘Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen’ aan te passen aan de huidige organisatiestructuur;

gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t:

vast te stellen de 1e wijziging Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen

 

1 e wijziging Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen

Artikel I
  • 1.

    Artikel 2, vierde lid komt te luiden:

     4. Een mondelinge klacht wordt in beginsel ook mondeling afgedaan.

  • 2.

    Aan artikel 2 wordt een lid toegevoegd, dat luidt:

     5. Anonieme klachten hoeven niet in behandeling te worden genomen.

Artikel II

Er wordt een artikel 2a toegevoegd:

Artikel 2a klachtbehandeling in de Algemene wet bestuursrecht

De afdelingen 9.1.1 en 9.1.2 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op de interne klachtbehandeling.

Artikel III

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3 Ontvangst van een klacht

1. De klachtencoördinator wordt zo spoedig mogelijk in kennis gesteld van de ontvangst van een klacht en registreert deze.

2. De ontvangst van een schriftelijke klacht wordt door de klachtencoördinator schriftelijk aan de klager bevestigd.

Artikel IV

In artikel 5 wordt voor het woord klacht “schriftelijke” toegevoegd en vervalt het zinsdeel “,doch uiterlijk 4 weken na ontvangst van de klacht,”.

Artikel V
  • 1.

    In artikel 6, tweede lid, onder a wordt “het betreffende afdelingshoofd” vervangen door “de betreffende eenheidsmanager”;

  • 2.

    In artikel 6, tweede lid, onder b, wordt “de directeur van de sector Organisatie en Middelen” vervangen door “de gemeentesecretaris / algemeen directeur” en wordt “de directiestaf’ vervangen door “een stafeenheid”;

  • 3.

    In artikel 6, tweede lid, onder c, wordt “afdelingshoofd werkzaam binnen diens sector” vervangen door “eenheidsmanager”;

  • 4.

    In artikel 6, tweede lid, onder d en e, wordt “de secretaris-directeur” vervangen door “de gemeentesecretaris / algemeen directeur”;

  • 5.

    Na artikel 6, tweede lid, onder g, wordt een lid toegevoegd dat luidt: “g1. de burgemeester in geval van een klacht over gedragingen van het bestuursorgaan burgemeester";

  • 6.

    In artikel 6, tweede lid, onder i, wordt “de voorzitter van de raad” vervangen door “de voorzitter van het presidium”;

  • 7.

    In artikel 6, tweede lid, onder k, wordt “het raadspresidium” vervangen door “het college van burgemeester en wethouders”. Er wordt een zin toegevoegd: “Het college van burgemeester en wethouders kan een persoon of commissie, als bedoeld in artikel 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht, inschakelen voor de behandeling van en de advisering over de klacht.”;

  • 8.

    In artikel 6, tweede lid onderdelen a t/m l wordt telkens na het woord ‘over’ toegevoegd “gedragingen van”.

Artikel VI

Artikel 7 komt te luiden:

  • 1.

    De klachtbehandelaar hoort de klager en de beklaagde en stelt een advies op over de afdoening van de klacht.

  • 2.

    De klachtbehandelaar, bedoeld in artikel 6, tweede lid, onderdeel a, kan het horen en adviseren, met inachtneming van artikel 9:7, eerste lid, van de wet, mandateren aan een andere medewerker, mits deze medewerker daarmee instemt.

  • 3.

    Als de klacht tijdens het horen wordt opgelost, vervalt daarmee de verplichting de verdere procedure uit deze verordening te volgen.

Artikel VII

Artikel 8 komt te luiden:

  • 1.

    De klachtbehandelaar rapporteert zijn bevindingen en zijn advies over de klacht aan het bestuursorgaan.

  • 2.

    Het bestuursorgaan neemt een gemotiveerd standpunt in over de klacht.

  • 3.

    De klachtbehandelaar stelt klager en beklaagde, met inachtneming van artikel 9:12 van de wet, schriftelijk in kennis van het standpunt van het bestuursorgaan.

  • 4.

    Het bestuursorgaan kan de standpuntbepaling mandateren aan een klachtbehandelaar, tenzij een sanctionerende maatregel wordt geadviseerd.

Artikel VIII

Er wordt een artikel 9a ingevoegd, luidende:

Artikel 9a Nadere regels

Ieder bestuursorgaan is bevoegd, binnen de kaders van de Awb, van deze verordening af te wijken, voor zover een klacht betrekking heeft op gedragingen die aan dit bestuursorgaan moeten worden toegerekend. Het betreffende bestuursorgaan kan desgewenst in nadere regels een verdere praktische uitwerking van de interne klachtbehandeling vastleggen.

Artikel IX Slotbepaling
  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als ‘1e wijziging Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen’.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn (openbare) vergadering van 18 april 2017.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater

 

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen in haar vergadering van 11 april 2017.

Het college voornoemd,

de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur,

drs. H.C.P. Noten drs. J.H.J. Berends

 

Aldus besloten door de burgemeester op 11 april 2017.

de burgemeester,

drs. H.C.P. Noten

 

Naar boven