Verordening Vertrouwenscommissie gemeente Waddinxveen 2017

De raad der gemeente Waddinxveen;

Gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, artikel 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, respectievelijk de handreikingen ter zake van een burgemeestersbenoeming zoals vervat in de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

Besluit:

  • I.

    In te stellen een vertrouwenscommissie voor de voorbereiding van de aanbeveling inzake de benoeming van de burgemeester

  • II.

    ll. Vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie voor de vervulling van de vacature burgemeester.

Artikel 01 – Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

a. De minister:

de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

 

b. De commissaris:

de commissaris van de Koning in Zuid-Holland;

 

c. De commissie:

de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature burgemeester.

Artikel 02 – Taak en werkwijze van de commissie

  • 1.

    De raad stelt uit zijn midden een commissie samen die belast is met:

    • a.

      de beoordeling van de geschiktheid van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Waddinxveen;

    • b.

      het voorbereiden van de aanbeveling inzake de benoeming van de burgemeester.

  • 2.

    Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets zoals die is vastgesteld door de raad.

  • 3.

    Bij haar werkzaamheden neemt de commissie het gestelde in de voornoemde circulaire van de minister (circulaire d.d. 08 augustus 2012 met kenmerk B-15110) in acht.

Artikel 03 – Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de volgende raadsleden:

    • de heer A. van Doorn

    • de heer A.T.M. Groeten

    • de heer R.J.A.A. Boer

    • de heer Z.K. Bergman

    • mevrouw C.J.M. Schippers

    • de heer H. ten Zijthoff

  • 2.

    De voorzitter van de commissie zal zijn de heer A. van Doorn voornoemd; de plaatsvervangend voorzitter zal zijn de heer A.T.M. Groeten voornoemd.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 04 – Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De gemeentesecretaris wordt als plaatsvervangend secretaris aan de commissie toegevoegd.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris van de commissie draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris van de commissie is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 05 – Adviseur

  • 1.

    Wethouder mevrouw B.J.A. Leferink wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd in verband met de vervulling van de in artikel 2 genoemde taken.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

  • 4.

    Er zijn geen plaatsvervangend adviseurs.

Artikel 06 – Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

    De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 2.

    De commissie legt bij de benoemingsprocedure in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 09 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 08 en 12 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk de overige wettelijke bepalingen en de onderhavige verordening verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de wethouders en, indien van toepassing, de adviseurs.

Artikel 07 – Vergaderingen en besluitvorming

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt dag, tijdstip en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, aan de adviseur.

  • 4.

    De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering , dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 08 – Contactpersoon bij de benoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé­ adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de enveloppe en bovenop de stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé­ adres van de secretaris verzonden.

Artikel 09 – De benoemingsprocedure: informatie over en gesprekken met de kandidaten

  • 1.

    De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van het gesprek zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd en dat wordt voorkomen dat de kandidaten aan anderen bekend raken of dat zij tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 10 – Verslag van bevindingen

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris door middel van een verslag van bevindingen.

  • 2.

    Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag van bevindingen bevat ten minste:

    • a)

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b)

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie, waarvan ook deel uitmaakt de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling en de conceptaanbeveling van twee personen;

    • c)

      bij dit alles wordt aangegeven of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

Artikel 11 – Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de voornoemde circulaire van de minister niet voorzien, beslist de commissie.

Artikel 12 – Ontbinding vertrouwenscommissie

De vertrouwenscommissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister aan de raad is bekend gemaakt (door tussenkomst van de commissaris) dat in de vacature van burgemeester van Waddinxveen is voorzien.

Artikel 13 – Archivering van stukken

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie zorgen er eveneens voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie zorgen er voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 14 – Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking daags na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister een besluit is genomen op de aanbeveling van de raad, behoudens het in deze verordening gestelde ten aanzien van de geheimhouding.

Artikel 15 – Citeertitel

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de vertrouwenscommissie 2017 tot benoeming van de burgemeester.

 

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Waddinxveen in zijn vergadering van 6 april 2017

De (waarnemend) griffier,

(S.A. Manuel),

(drs. H.P.L. Cremers)

Naar boven