Gemeenteblad van 's-Hertogenbosch
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2017, 62120 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2017, 62120 | Beleidsregels |
Besluit tot vaststellen beleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen gemeente ’s-Hertogenbosch
De burgemeester van de gemeente ’s-Hertogenbosch,
gelet op Hoofdstuk XI van de Gemeentewet, afdeling 6 en 12 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2016 van ‘s-Hertogenbosch en artikel 437 e.v. van het Wetboek van Strafrecht en het Uitvoeringsbesluit ter uitvoering van artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht;
In het Wetboek van Strafrecht en de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente
’s-Hertogenbosch regelgeving is opgenomen welke een beroep doet op handelaren om te allen tijde een actieve rol te vervullen in het voorkomen van handel in gestolen goederen, het opsporingsonderzoek van de politie naar deze goederen te ondersteunen en een bijdrage te leveren aan het teruggeven van deze goederen aan de rechtmatige eigenaar.
De Beleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen gemeente ’s-Hertogenbosch vast te stellen.
Dit besluit treedt op 1 mei 2017 in werking.
’s-Hertogenbosch, 10 april 2017
De burgemeester van ‘s-Hertogenbosch,
Bijlage bij besluit burgemeester tot vaststellen b eleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen gemeente ’ s-Hertogenbosch , 1 mei 2017
Beleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen
De basis voor een leefbare en aantrekkelijke stad is een veilige stad. Het Integraal Veiligheidsplan van de gemeente ‘s-Hertogenbosch voor 2015-2018, onderschrijft dit. Door de gemeente
’s-Hertogenbosch zijn afspraken gemaakt tussen het Openbaar Ministerie en politie om de doelstellingen op het gebied van veiligheid te realiseren. Deze afspraken richten zich onder andere op een intensieve aanpak van High Impact Crime en ondermijnende criminaliteit. Straatroven, woninginbraken en overvallen hebben veel impact op de slachtoffers en vormen daarmee een gevaar voor de openbare orde en het woon- en leefklimaat. Uit het oogpunt van misdaadbestrijding is de aanpak van handel in goederen afkomstig van een misdrijf en hieraan gerelateerde strafbare feiten (hierna: heling) van groot belang. De gelegenheid tot het verhandelen van goederen die afkomstig zijn van een misdrijf stimuleert namelijk dit soort misdaadvormen, aangezien de hiermee verworven goederen snel via handelaren kunnen worden omgezet in geld. Opkopers en handelaren die handelen in ongeregelde en gebruikte goederen (hierna: handelaren) vormen daarmee vanzelfsprekend een aantrekkelijke afzetmarkt.
In november 2015 heeft de lokale driehoek ’s-Hertogenbosch ingestemd met de formele opdracht om te komen tot een structurele aanpak van heling. De aanpak behelst o.a. beleidsregels, uitvoering en sanctionering. Naast het wettelijk kader wordt in de aanpak van heling ook veel aandacht besteed aan de implementatie en voorlichting aan betrokkenen. Op 12 maart 2016 zijn bepalingen ten aanzien van het verkoopregister in de Algemene Plaatselijke Verordening ’s-Hertogenbosch 2016 van kracht geworden en op 13 april 2016 is het Aanwijzingsbesluit in- en verkoopregister voor handelaren ‘s-Hertogenbosch van kracht geworden. Voor opkopers in branches die vaker in verband worden gebracht met high impact crimes (woninginbraken, overvallen en straatroven) zijn informatiebijeenkomsten gehouden en winkels bezocht. Inmiddels zijn al 75 opkopers in ’s-Hertogenbosch aangesloten op het Digitaal OpkopersRegister (DOR). Medio april 2017 komt voor opkopers ook het Digitaal OpkopersLoket (DOL) beschikbaar. Daarnaast komt informatie over de wet- en regelgeving beschikbaar voor alle opkopers die onder de regelgeving vallen. Hiermee is het voorbereidend proces op de helingaanpak afgerond en kan het laatste onderdeel, het onderliggende sanctioneringsbeleid, in gaan.
De gemeente ’s-Hertogenbosch hecht veel waarde aan vrijheid voor ondernemers. Iedere ondernemer kan het beroep van ‘handelaar’ uitoefenen. Handelaren horen ook bij een stad als ‘s-Hertogenbosch. Echter een deel van de branche is kwetsbaar voor het faciliteren van criminaliteit. Handelaren dragen hiermee een grote verantwoordelijkheid. Daarom heeft de gemeente voor handelaren, als aanvulling op landelijke wetgeving, regels beschreven in de Algemene Plaatselijke Verordening (hierna: APV). De aangewezen toezichthouder (hierna: toezichthouder) ziet hierop toe. Op basis van deze wet- en regelgeving is een passend handhavingsmodel opgesteld. Naast het strafrecht biedt hiermee ook het bestuursrecht mogelijkheden om heling een halt toe te roepen. De doelstelling van het handhavingsarrangement voor heling is de naleving van de geldende wet- en regelgeving door handelaren. Hiermee wordt getracht de afzetmarkt te verkleinen voor goederen die afkomstig zijn van een misdrijf. Dader- en gelegenheidsstructuren ten aanzien van High Impact Crimes en ondermijnende criminaliteit worden bestreden met als uiteindelijke doel om hiermee de openbare orde en het woon- en leefklimaat voor alle inwoners van de gemeente ’s-Hertogenbosch te beschermen.
De wet- en regelgeving schrijft handelaren bepaalde verplichtingen voor bij de uitvoering van hun beroep. Het Wetboek van Strafrecht (hierna: WvSR) beperkt zich voornamelijk tot strafbare feiten die samenhangen met de inkoop van goederen. Regelgeving in de APV richt zich op de verkoop van goederen en de verplichtingen die een handelaar heeft ten aanzien van een meldingsplicht behorend bij de uitoefening van het beroep als handelaar. Tezamen doet deze wet- en regelgeving een beroep op de handelaar om te allen tijde een actieve rol te vervullen in het voorkomen van handel in gestolen goederen, het opsporingsonderzoek van de politie naar deze goederen te ondersteunen en levert het een bijdrage aan het teruggeven van deze goederen aan de rechtmatige eigenaar. Het niet of onvolledig nakomen van bovenstaande wet- en regelgeving is een strafbaar feit.
Daarnaast staat in de artikelen 416, 417 en 417 bis WvSR een aantal strafbare feiten beschreven dat samenhangt met de handel in goederen. Het verschil met bovenstaande strafbare feiten (overtredingen) is dat de handelaar zich hier zelf schuldig maakt aan het plegen van een misdrijf, namelijk heling.
De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente ‘s-Hertogenbosch. Deze verantwoordelijkheid en de daarbij horende bevoegdheden zijn vastgelegd in de Gemeentewet. De burgemeester beschikt over een scala aan bestuurlijke middelen om de openbare orde en veiligheid te beschermen. De toepassing van deze bevoegdheden, met betrekking tot handelaren in de gemeente ‘s-Hertogenbosch, is onder andere verder uitgewerkt in artikel 2:11 APV: sluiting overlastgevende voor het publiek openstaande gebouwen. Winkelpanden behoren tot deze categorie gebouwen.
Het kan zijn dat een constatering of overtreding maakt dat zowel op basis van strafrecht als op basis van bestuursrecht een sanctie of maatregel wordt getroffen. Strafrecht is punitief: op een overtreding van een wetsartikel volgt als straf een sanctie. Een bestuursrechtelijke maatregel die de burgemeester treft is meestal een reparatoire maatregel welke als doel heeft de aangetaste openbare orde en veiligheid te herstellen, dan wel te voorkomen dat deze (verder) wordt verstoord. Bestuursrecht en strafrecht kunnen dus naast elkaar worden toegepast. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij de constatering van heling. Wanneer sprake is van heling of dat heling aannemelijk is op basis van constateringen van de toezichthouder, dan kan de burgemeester besluiten dat er sprake is van een aantasting van de openbare orde en een maatregel treffen. De overtreding kan daarnaast in een strafrechtelijke procedure leiden tot een strafrechtelijke sanctie. De sanctietabel Openbaar Ministerie (handhavingsbeleid artikel 437 SR) en de bestuurlijke maatregelen zijn geïntegreerd in de tabellen, behorende bij bijlage 1.
Voorafgaand aan een besluit van de burgemeester tot het nemen van een eventuele maatregel worden de handelaar en overige belanghebbenden uitgenodigd voor een zienswijzengesprek. Uiterlijk twee weken voor aanvang van het zienswijzengesprek ontvangt de handelaar een schriftelijke uitnodiging. Tijdens het zienswijzengesprek wordt de handelaar in de gelegenheid gesteld zijn of haar zienswijze te geven over het voorliggende dossier. De handelaar kan zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde. Na dit zienswijzengesprek worden alle feiten en omstandigheden afgewogen ten opzichte van de wet- en regelgeving en het bestuurlijke handhavingsarrangement. Vervolgens neemt de burgemeester een beslissing. Het besluit wordt bekend gemaakt aan de handelaar, de handhavingspartners en eventuele andere belanghebbenden, zoals de pandeigenaar. Indien de handelaar of een andere belanghebbende zich niet kan verenigen met het besluit van de burgemeester dan kan hiertegen bezwaar worden gemaakt.
De burgemeester heeft bij zijn besluitvorming over een te treffen maatregel een inherente afwijkingsbevoegdheid. De stappen in het handhavingsarrangement gelden daarbij als uitgangspunt.
Als de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven dan kan de burgemeester afwijken van deze uitgangspunten. Zo kan bijvoorbeeld worden besloten om een stap over te slaan en meteen een maatregel treffen en niet eerst te waarschuwen, terwijl dit wel in het arrangement als stap is opgenomen. In aanvulling op het handhavingsarrangement is aangegeven welke feiten en omstandigheden (niet limitatief) aanleiding kunnen zijn om tot verzwaring over te gaan.
Het handhavingsarrangement voorziet in:
O.M. Handhavingsbeleid artikel 437 SR
Het handhavingsbeleid ten aanzien van overtreding van artikel 437 Wetboek van Strafrecht (WvSr) ziet op de naleving van de registratie- en legitimatieplicht. Opkopers hebben op grond van dit artikel de plicht een register bij te houden van hetgeen zij inkopen. In artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437 SR is het navolgende vermeld;
De handelaar, aangewezen in artikel 1 van dit besluit, voldoet aan de verplichting ingevolge artikel 437, eerste lid, onder a, van het Wetboek van Strafrecht tot het aantekening houden van alle gebruikte of ongeregelde goederen die hij heeft verworven of voorhanden heeft indien hij een doorlopend en een door of namens de burgemeester gewaarmerkt register houdt en daarin onverwijld vermeldt:
We onderscheiden bij de handhaving vier categorieën.
Categorie 1. Verschrijvingen bij naw gegevens
Allereerst kan er sprake zijn van een verschrijvingen van naw-gegevens, zoals weergegeven in het Uitvoeringsbesluit bij artikel 2, tweede lid, onder e ex artikel 437 WvSr. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen verschrijvingen en gegevens die ontbreken of onjuist zijn. Bij onjuiste of ontbrekende gegevens is categorie 2 van toepassing. Wanneer er vijf of minder verschrijvingen (bijv. Jansen ipv Janssen) zijn dan houdt de opsporingsambtenaar het bij een schriftelijke waarschuwing, voor zover er sprake is van een first offender. Binnen 28 kalenderdagen nadat deze constatering heeft plaatsgevonden krijgt de opkoper opnieuw een controle. Wanneer er dan sprake is van drie of meer verschrijvingen dan wel er bij de eerste controle sprake is van meer dan vijf verschrijvingen dan wordt gehandhaafd volgens bijgevoegd schema. Bij één of twee verschrijvingen wordt er niet opgetreden.
Categorie 2. Ontbrekende of onjuiste gegevens anders dan onder categorie 3
Bij de tweede categorie zijn er één of meerdere van de in het Uitvoeringsbesluit genoemde onderdelen in artikel 2, tweede lid, onder a tot en met e ex artikel 437 WvSr die ontbreken of onjuist zijn, anders dan kennelijke verschrijvingen. Hier geldt dat naarmate er meerdere fouten of
onjuistheden worden geconstateerd, de hoogte van de sanctie oploopt.
Categorie 3. Ontbrekende gegevens m.b.t. legitimatieplicht
De derde categorie is de overtreding van de legitimatieplicht, artikel 2, tweede lid, onder f van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437 WvSr. Hierbij gaat het om het soort legitimatiebewijs en het nummer op het legitimatiebewijs. Deze overtreding wordt hierdoor zwaarder bestraft. In geval van een combinatie van overtredingen in verschillende categorieën geldt handhaving conform categorie waar de hoogste straf op is gesteld.
Categorie 4. Geen register (bijhouden)
In de vierde categorie is er geen register of wordt deze in zijn geheel niet bijgehouden, artikel 437, eerste lid, onder a WvSr. Op deze overtreding staat de zwaarste straf.
Misdrijven waarmee goederen worden verworven, zoals straatroven, overvallen en woninginbraken, hebben een grote impact op het woon- en leefklimaat en tasten de openbare orde aan. De beschreven overtredingen in het handhavingsarrangement brengen het risico met zich mee dat de handel in goederen afkomstig van dit soort misdrijven wordt gefaciliteerd. Wanneer de toezichthouder constateert dat de handelaar één of meerdere overtredingen uit het handhavingsarrangement begaat, kan dit leiden tot een sluiting van het pand. Met deze sluiting wordt getracht de aanzuigende werking van het pand op het inleveren van gestolen goederen te doen stoppen, dan wel in de toekomst te voorkomen. Hiermee wordt de keten van het plegen van een misdrijf, het (door)verkopen van de buitgemaakte goederen en daarmee de stimulans tot het plegen van dergelijke misdrijven doorbroken.
De ondernemer krijgt tijdens de sluiting tevens de gelegenheid zich te beraden op zijn bedrijfsvoering en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen. Het verband tussen de naleving van de wet- en regelgeving en het beschermen van de openbare orde komt daarmee in het handhavingsarrangement tot uiting. Naast overtredingen die zijn beschreven in de APV is ook een aantal overtredingen in het arrangement opgenomen dat staat beschreven in het Wetboek van Strafrecht en dat eenzelfde effect heeft op het faciliteren van dergelijke misdrijven. Deze overtredingen worden hieronder nader toegelicht.
Het verwerven van een goed van een minderjarige
Ook minderjarigen (<18 jaar) maken zich schuldig aan misdrijven waarbij goederen worden buitgemaakt en/of verworven. Om voor deze groep barrières op te werpen tegen het plegen van High Impact Crime, de afzetmarkt voor de buitgemaakte goederen te verkleinen en daarmee succesbeleving met het plegen van misdrijven een halt toe te roepen is het inkopen van minderjarigen wettelijk niet toegestaan en tevens opgenomen in het arrangement.
Niet goed bijhouden op koopregister (waaronder identificatieplicht)
Een belangrijke voorzorgsmaatregel die een handelaar kan nemen ter voorkoming van handel in gestolen goederen is het op juiste wijze registeren van goederen die de handelaar verkrijgt en verkoopt. Dit begint met de registratie in het inkoopregister bij het verkrijgen van het goed. Het op juiste wijze registreren maakt dat de aangeboden goederen en de personen die deze goederen aanbieden traceerbaar zijn voor de politie. Gezien het feit dat opkopers een inkoopregister moeten bijhouden op grond van het Wetboek van Strafrecht is in artikel 2:37 APV de verplichtingen opgenomen t.a.v. het verkoopregister. En inkoopregister met verkoopregistratie zorgt voor een sluitende aanpak (heling). Hiermee draagt de handelaar bij aan het opsporingsonderzoek van de politie, werpt de handelaar een barrière op voor (potentiële) delict plegers en draagt de handelaar daarmee in zijn algemeenheid bij aan de aanpak van High Impact Crime.
De beschreven overtredingen in het handhavingsarrangement dienen ter voorkoming van de handel in gestolen goederen. Bij heling, of wanneer het aannemelijk is dat de handelaar zich schuldig maakt aan heling, is sprake van een (vermoedelijk) misdrijf, waarmee de handelaar direct bijdraagt aan de handel in dit soort goederen. De handelaar stimuleert daarmee direct de hieraan voorafgaande misdrijven.
De burgemeester weegt in zijn besluitvorming over het treffen van een bestuurlijke maatregel het belang van de ondernemer en overige belanghebbenden af tegen dat van de openbare orde. De openbare orde weegt daarbij zwaar. De openbare orde kan in bepaalde gevallen zijn aangetast zonder dat direct sprake is van een overtreding door de handelaar. Naast de naleving van de geldende wet- en regelgeving kijkt de burgemeester dus ook naar de invloed van de onderneming op haar omgeving. Een handelaar heeft in die zin een zogenaamde ‘risicoaansprakelijkheid’. Bijvoorbeeld wanneer de onderneming als (bekende) afzetmarkt dient voor gestolen goederen. Het soort, de hoeveelheid en/of de locatie van de aangetroffen gestolen goederen, net als de frequentie waarmee dit soort goederen wordt aangetroffen spelen hierin voor de mate van aantasting van de openbare orde een belangrijke rol. Daarnaast wordt in de afweging ook meegenomen op welke wijze de inkoper aantoonbaar invulling geeft aan zijn ‘onderzoek plicht’ voorafgaande aan de inkoop van goederen. Oftewel welke voorzorgsmaatregelen neemt een handelaar om te voorkomen dat gestolen goederen worden ingekocht. Van de handelaar mag worden verwacht dat deze de handelsmarkt in de betreffende goederen goed kent. Van een handelaar mag tevens worden verwacht dat deze zich bewust is van het feit dat de handel in ongeregelde en gebruikte goederen verantwoordelijkheden met zich mee brengt ten aanzien van het voorkomen van handel in gestolen goederen.
Geldigheidstermijn overtreding
Een overtreding blijft vijf jaar meetellen. Vindt een overtreding binnen vijf jaar na de vorige overtreding plaats, maar is de vorige keer langer dan een jaar geleden, dan wordt de handhavingsstap herhaald.
Bijlage bij beleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen
Overzicht overtredingen en bijbehorende sancties
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-62120.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.