Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2017, 61168 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2017, 61168 | Beleidsregels |
Reglement Burgerlijke Stand 2017
Reglement Burgerlijke S tand 2017
Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nijmegen,
Gelet op: de invoering van Wet Mulder (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek l van het Burgerlijk Wetboek, Stb. 1993, 555) waarin gemeenten worden verplicht een Reglement Burgerlijke Stand vast te stellen.
Besluit vast te stellen: het Reglement Burgerlijke Stand 2017
Artikel 4. Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Bij de huwelijksvoltrekking of partnerregistratie draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk een door de gemeente ter beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst. Door of vanwege het hoofd van het bureau Burgerzaken van de afdeling Publiekszaken gegeven aanwijzingen met betrekking tot de kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.
Artikel 5. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
1. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3, onder a, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende worden verricht. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt op grond van het Raadsbesluit 235/1999 door Burgemeester en Wethouders. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Publiekszaken. In de aangewezen gemeentehuizen voor incidenteel gebruik kunnen slechts huwelijken worden gesloten, partnerschappen worden geregistreerd of omzettingen geschieden.
Artikel 7. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk zes weken vóór de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.
Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.
Artikel 8. Kosteloze huwelijksvoltrekking ofpartnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk.
Artikel 9. Betaalde huwelijksvoltrekking ofpartnerschapsregistratie of omzetting van eengeregistreerd partnerschap of van een huwelijk
Artikel 11. Reservering huwelijk
1.Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd nadat de huwelijksaangifte heeft plaatsgevonden.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het hoofd van bureau Burgerzaken, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Toelichting op het Reglement burgerlijke stand Nijmegen 2017
De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collegae, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr). Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van de dienst wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. Het hoofd van het bureau Burgerzaken wordt belast met de leiding van de dienst en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van de dienst.
Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van Burgemeester en Wethouders. Tevens is het College van Burgemeester en Wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De nieuwe Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.
Er is een aantal redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid, Burgerlijk Wetboek).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 2: Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Lid 1, stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Publiekszaken tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.
In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vermeld.
Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling Publiekszaken.
De bevoegdheid bedoeld tot benoeming van een ambtenaar van de burgerlijke stand is gemandateerd aan het hoofd, bureauhoofd Burgerzaken en bureauhoofd Publieksdienstverlening van de afdeling Publiekszaken.
Het tweede lid stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken voltrekken, is de periode vijf jaar.
Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.
Leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad worden in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van Burgemeester en Wethouders, respectievelijk raadslid zijn.
De bevoegdheid bedoeld tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is gemandateerd aan het hoofd, bureauhoofd Burgerzaken en bureauhoofd Publieksdienstverlening van de afdeling Publiekszaken. Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen.
Artikel 4: Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan het hoofd van het bureau Burgerzaken van de afdeling Publiekszaken, die de leiding heeft over de burgerlijke stand.
Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging met name over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Nijmegen zijn er geen ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben.
Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van iedere buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties sluit, verlangd dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de benoemingsprocedure van een nieuw buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie.
Artikel 5: Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties in Nijmegen voltrekken, krijgen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Nijmegen. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er zwaarwichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.
Op 15 december 1999 heeft de Gemeenteraad besloten dat trouwen in Nijmegen mogelijk is op in principe alle locaties. Daarnaast heeft de Gemeenteraad de bevoegdheid tot aanwijzen van een trouwlocatie gedelegeerd aan het college van Burgemeester en Wethouders. Deze bevoegdheid is vervolgens gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Publiekszaken.
Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om, anders dan bedoeld in de eerste alinea van de toelichting op artikel 4, binnen redelijke termijn een gebouw aan te wijzen als gemeentehuis voor het voltrekken van huwelijken.
Artikel 7: Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.
Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde. In verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij en niet al te moeilijk toegankelijk te zijn. Algemeen gesproken mag niet het risico worden genomen dat de huwelijksvoltrekking in strijd met de wettelijke bepaling plaatsvindt.
Artikel 8: Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk
In artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 tot regeling der heffing van regten wegens de verrigtingen van den ambtenaar van den burgerlijken stand is geregeld dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. Nijmegen geeft op de maandagochtend tweemaal gelegenheid.
Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. In dit verband wordt verlangd dat een van de betrokkenen in de GBA van Nijmegen is ingeschreven om in aanmerking te komen voor een kosteloze voltrekking. Er worden alternatieven geboden voor de kosteloze voltrekkingen, namelijk op maandag, dinsdag en woensdagochtend waarbij tegen een redelijk tarief een plechtigheid van maximaal 10 minuten in de trouwzaal van het Stadhuis wordt geboden. Hierbij wordt geen persoonlijke toespraak gehouden, er is geen voorgesprek met de ambtenaar van de burgerlijke stand en er wordt geen presentje van de gemeente Nijmegen overhandigd.
In de Stadswinkel is een kamer gemaakt voor het voltrekken van huwelijken. Deze ruimte zal gebruikt worden voor huwelijken. Alle kosteloze huwelijken worden in deze ruimte voltrokken. Bij deze huwelijken mogen het bruidspaar en maximaal 10 andere personen aanwezig zijn.
Artikel 9: Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk
Er zijn twee categorieën van betaalde voltrekkingen. Als alternatief voor kosteloze voltrekkingen worden op maandag, dinsdag en woensdagochtend tegen een redelijk tarief een eenvoudige plechtigheid van maximaal 10 minuten in de trouwzaal van het Stadhuis geboden. Hierbij wordt geen persoonlijke toespraak gehouden, er is geen voorgesprek met de ambtenaar van de burgerlijke stand en er wordt geen presentje van de gemeente Nijmegen overhandigd.
Voorts is er de standaard ceremonie. Bij deze huwelijken en partnerschapsregistraties kan een keuze gemaakt worden uit meer dan tien buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geven aan de ceremonie. De ambtenaar die het huwelijk of partnerregistratie voltrekt heeft een voorgesprek met de betrokkenen. Hierbij worden de onderdelen besproken die bij de plechtigheid naar voren komen. Ook worden hier de elementen van de persoonlijke toespraak besproken. De standaard ceremonie neemt ongeveer 30 minuten in beslag en er wordt een passend cadeau overhandigd namens de gemeente.
Artikel 10: Leiding van de dienst
Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijzen het college van Burgemeester en Wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de dienst. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is het hoofd van het bureau Burgerzaken van de afdeling Publiekszaken aangewezen voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand. Het hoofd van het bureau Burgerzaken van de afdeling Publiekszaken dient daarvoor wél zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd
De reguliere openingstijden op werkdagen en de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor door het college van Burgemeester en Wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop de gemeentelijke dienst niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald.
Dit geldt tevens voor de tijdstippen waarop reguliere huwelijken worden voltrokken. Het gemeentebestuur heeft zich bovendien uitgesproken voor de mogelijkheid om op ieder moment van de week te kunnen trouwen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-61168.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.