Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2017, 604 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2017, 604 | Verordeningen |
Verordening op de fractieondersteuning 2017
Fracties, zoals bedoeld in het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Haarlemmermeer 2009, ontvangen jaarlijks een tegemoetkoming in de kosten voor hun werkzaamheden (fractieondersteuning) als fractie. Over de besteding hiervan leggen de fracties verantwoording af aan de gemeenteraad.
Elke fractie ontvangt een vaste basis gebaseerd op de helft van het totale bedrag dat is gereserveerd voor fractieondersteuning, gedeeld door het aantal fracties zoals deze zijn gevormd op grond van de verkiezingsuitslag. Daarnaast wordt het resterende bedrag naar rato van het aantal raadsleden per fractie verdeeld.
Wijziging fractiebezetting als gevolg vereniging van fracties
Wijziging Fractiebezetting als gevolg van verkiezingen
Wijziging van fractiebezetting als gevolg van afsplitsing van een lid
1 Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van afsplitsing van een fractielid of fractieleden verandert, wijzigt de tegemoetkoming van de op grond van artikel 1, vierde lid, vastgestelde bijdrage ten behoeve van fractieondersteuning en fractieonkostenvergoeding, zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 en artikel 1 lid 2:
De Verordening op de Fractieondersteuning 2014 wordt met ingang van 1 januari 2017 ingetrokken.
De Verordening op de Fractievergoeding 2008 wordt met ingang van 1 januari 2017 ingetrokken
Vastgesteld in de raadsvergadering van 22 september 2016
De voorzitter,
Th.L.N. Weterings
De griffier,
J. van der Rhee
Artikelsgewijze toelichting op de verordening fractieondersteuning.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld. De financiële ondersteuning staat ten dienste aan de fractie en niet aan de politieke partij waaruit deze fractie voortkomt. Er kan geen vermenging van fractiegelden en verenigingsgelden aan de orde zijn.
Ter zake van het beheer van de gelden kan in geval van een natuurlijke persoon bij voorkeur een van de raadsleden uit de fractie door de fractie worden aangewezen om het beheer te verzorgen. Er kan ook voor worden gekozen de gelden door een rechtspersoon te laten beheren. Voordeel van een rechtspersoon is dat bij de bank een zakelijke rekening geopend kan worden.
Raadsbudget voor Fractieondersteuning, artikel 1 lid 4 en lid 5
Berekening van het budget van een Fractie van 3 leden
De fracties wordt binnen de genoemde bestedingscategorieën de keuzevrijheld gelaten wat betreft de verdeling van inhoudelijke besteding tussen deze categorieën. Voorwaarde is wel dat de bestedingen gemotiveerd worden en op de raadswerkzaamheden overeenkomstig lid 1 zijn gericht. Afspraken over loon, vergoeding en onkostenvergoeding voor werkzaamheden en activiteiten ten behoeve van de fractie dienen schriftelijk binnen de fractie te worden vastgelegd. Deze afspraken kunnen desgevraagd als toelichting op en motivatie van de uitgaven aan de accountant worden overlegd. Voor medewerkers in dienst van de fractie dient aangetoond te kunnen worden dat de werkgeversverplichtingen concreet worden uitgevoerd.
De maximale hoogte van een vrijwilligersvergoeding vindt u op de website van de belastingdienst.
Indien middelen, zoals bijvoorbeeld een mobiele fractiekamer, worden aangeschaft en deze middelen ook worden gebruikt voor activiteiten van de politieke partij (zoals campagne) dient in de verantwoording van de fractieondersteuning te worden aangegeven welk deel van de totale kosten ten laste van de fractieondersteuning wordt gebracht.
Zaken waar bijkomende kosten voor worden gemaakt, zoals de kosten voor het beheren van een website, de kosten voor het houden en onderhouden van een mobiele fractiekamer e.d. dienen in de toelichting op de verantwoording onderbouwd te zijn ten aanzien van de relevantie van de besteding binnen de regeling voor fractieondersteuning.
De fractieonkostenvergoeding is bedoeld voor zaken als bureaukosten (t.b.v. het dagelijks functioneren van de fractie, te denken valt aan pennen, papier en cartridges), representatie (b.v. paraplus, dassen, bloemen, verjaardagsgebak, attenties en cadeaus voor naaste collega’s), abonnementen op kranten, tijdschriften, vakliteratuur e.d. die ten behoeve van de fractie worden ontvangen.
De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan het eind van het jaar verrekend worden. In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst en aangepast aan de nieuwe verhoudingen in de raad.
De bijdrage wordt aangepast aan veranderde verhoudingen in de raad. De regeling heeft tot gevolg dat fracties die kleiner worden (of geheel verdwijnen) nog over de gehele maand waarin de nieuwe raad voor het eerst vergadert de bijdrage ontvangen. Voor fracties die groter worden (of nieuwe fracties) gaat de bijdrage per diezelfde maand in. Dat betekent dat de totale bijdrage voor fractieondersteuning in een verkiezingsjaar hoger uitvalt dan in andere jaren. Dit is niet te vermijden.
Bij splitsing van een fractie waarbij een zelfstandig lid of zelfstandige groep ontstaat, zal het al eerder verstrekte voorschot direct in mindering gebracht moeten worden bij de betreffende fractie en door deze fractie teruggestort worden. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken. Een zelfstandig lid of zelfstandige fractie heeft geen recht op fractieondersteuning maar wel op fractieonkostenvergoeding.
Het samengaan van fracties of het overstappen naar een andere fractie wordt gedurende een kalenderjaar niet verrekend. In het daarop volgende kalenderjaar wordt het bij de reguliere verdeling betrokken, maar niet met terugwerkende kracht.
Onderstaand voorbeeld gaat door op de bedragen uit het rekenvoorbeeld bij artikel 1.
Na afsplitsing van één lid ontvangt de fractie van twee leden: € 16.144,- (€ 8.000 + 4.922,- fractieondersteuning + 2/3 van de oorspronkelijke fractieonkostenvergoeding ad 2.564,-).
Het afgesplitste lid ontvangt geen fractieondersteuning meer maar wel het evenredig deel van de oorspronkelijke fractieonkostenvergoeding: € 1282,- (1/3 van € 3846).
Berekening van het voorbeeld fractiebudget uit artikel 1, na afsplitsing van een lid.
Afgesplitst lid dat als zelfstandig lid doorgaat of zich aansluit bij een andere fractie
Verschil in financiën vóór en ná afsplitsing
NB: verrekening vindt plaats op grond van kalendermaand, zoals in lid 2 sub a en in lid 3 sub 3 is aangegeven.
In het kasstelsel is de datum van een betaling leidend en niet de datum van de factuur of de activiteit. Een betaling die bijvoorbeeld op 30 december 2018 is gedaan kan in de verantwoording van het jaar 2018 worden opgenomen. De betaling van een factuur uit 2018 die in 2019 wordt betaald wordt meegenomen in de verantwoording van 2019.
Bij het afleggen van verantwoording gaat het om het verstrekken van informatie die beoordeeld kan worden. Uitgaven voor fractieondersteuning worden na afweging door de fractie besloten en deze afwegingen zijn daarmee de motivaties voor de uitgaven. De uitgave zelf wordt door middel van facturen/bonnen/betalingsbewijzen én bankafschriften aangetoond. Een en ander is in het format voor de verantwoording vormgegeven.
De controle op de fractieverantwoordingen kan door de accountant die de gemeentelijke jaarrekening controleert worden uitgevoerd maar de raad kan ook bepalen dat een andere (bijvoorbeeld) lokale accountant deze controle uitvoert.
Het budget voor fractieondersteuning maakt onderdeel van de gemeentelijke begroting uit en zal daarom (ook) altijd onderdeel van de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente zijn en daarmee onderdeel van de accountantsverklaring bij de gemeentelijke jaarrekening.
Uit het Rapport van Bevindingen van de accountant dat bij de fractieverantwoordingen wordt gevoegd kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt zal de raad het ten onrechte uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen.
In een Rapport van Bevindingen geeft een accountant de uitkomsten en conclusies van zijn controle weer. Voor de controle is een toetsingskader nodig. Deze verordening is het toetsingskader voor de bestedingen die verantwoord worden. Beschreven is waaraan geld uitgegeven kan worden (de bestedingsdoelen), ten behoeve van wie (de fractie) en wat (het raadswerk) en op welke wijze dat uit de administratie moet blijken (factuur, betalingsbewijs én toelichting daarop). Naast deze verordening kijkt de accountant ook naar wet- en regelgeving die ten aanzien van fractiebestedingen relevant kan zijn. Zo zal bijvoorbeeld een telefoonabonnement voor een raadslid niet passend gemotiveerd in een bestedingscategorie van deze verordening gedeclareerd kunnen worden omdat de onkostenvergoeding bij de raadswedde dat al als oogmerk heeft. Dit voorbeeld zal dan als fout worden beoordeeld en in het Rapport van Bevindingen worden opgenomen.
Dit artikel behoeft geen toelichting
Niet bestede reserves dienen door een fractie aan de gemeente teruggestort te worden indien deze na de verkiezing niet terugkeert.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-604.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.