Gemeenteblad van Noordoostpolder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2017, 59064 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2017, 59064 | Overige besluiten van algemene strekking |
Reglement Participatieraad sociaal domein gemeente Noordoostpolder
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Noordoostpolder,
gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
gelet op artikel 2.1.3, lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015);
gelet op artikel 2.10 van de Jeugdwet;
gelet op artikel 5 van de Verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Noordoostpolder 2015;
Alle begrippen die in de Verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Noordoostpolder 2015 zijn omschreven hebben in dit reglement dezelfde betekenis. Voor de betekenis wordt verwezen naar deze verordening.
Artikel 6 Werkwijze bij advisering
De Algemene werkwijze van de Participatieraad is als volgt.
De beleidsadviseur zorgt dat de Participatieraad over de juiste informatie beschikt om het advies te kunnen geven zoals het verstrekken van een plan van aanpak en tussentijdse informatie, het laten bijwonen van bijeenkomsten en het leggen van verbinding tussen passende meedenkgroepen en specialisten afkomstig uit de Participatieraad.De beleidsadviseur is de medewerker van de gemeente die het college adviseert over het vast te stellen beleidskader. Onder plan van aanpak wordt verstaan een format waarmee de Participatieraad wordt geïnformeerd over het voorgenomen proces om te komen tot een door de raad vast te stellen beleidskader.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college. Tevoren zal de Participatieraad daarover worden gehoord.
Medezeggenschap in het sociale domein
Bron: Lokale ondersteuning, Uitgangspunten voor een krachtige uitvoeringsorganisatie in het sociaal domein, gemeente Noordoostpolder augustus 2013
Voor wat betreft de medezeggenschap van inwoners, doelgroepen en professionals worden minimaal de wettelijke verplichtingen geborgd. Bepalend in de feitelijke vormgeving is echter de ambitie in het sociaal domein zaken passend te organiseren in mens- en contextgedreven vormen.
Het doel van medezeggenschap in het sociale domein is een werkwijze voor het hele sociale domein waarbij inwoners, (vertegenwoordigers van) doelgroepen/cliënten en maatschappelijke organisaties:
Uitgangspunt is dat iedere beleidsadviseur in het sociale domein verantwoordelijk is voor het geven van invulling aan medezeggenschap bij beleidsontwikkeling. Om de betrokkenheid van inwoners, doelgroepen en professionals bij beleidsontwikkeling te garanderen en aan de minimale wettelijke vereisten te voldoen, worden door de beleidsadviseurs in ieder geval de volgende middelen/activiteiten/gremia ingezet:
Participatieraad sociaal domein
De participatieraad beslaat het volledige sociale domein van Wmo, Participatiewet, Jeugdwet en Volksgezondheid. De raad bestaat uit betrokken inwoners waarbij kennis van het volledige sociale domein en maatschappelijke betrokkenheid bij de doelgroep aanwezig is. De raad bestaat uit 9 leden en ontvangt een onkostenvergoeding. Binnen de raad is een verdeling in specialisten op de terreinen Jeugd, Wmo en Participatiewet. De raad adviseert het college inhoudelijk over de beleidskaders die door de gemeenteraad worden vastgesteld. In het advies is meegenomen hoe de passende meedenkgroepen over de beleidsvoornemens denken. De beleidsadviseurs zorgen dat de raad over de juiste informatie beschikt om het advies te kunnen geven (plan van aanpak, informatie verstrekken, bijeenkomsten bijwonen, verbinding leggen tussen passende meedenkgroep en specialisten). De raad haalt signalen op uit de samenleving voor hun brede adviestaak door scholing, werkbezoeken, het leggen van verbinding met de passende meedenkgroepen, participatiebijeenkomsten etc. Signalen van inwoners en doelgroepen worden vertaald in gevraagd of ongevraagd advies voor het college. De taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de raad is vastgelegd in het Reglement Participatieraad Sociaal domein.
Dit zijn flexibel in te richten groepen die door de beleidsadviseurs inhoudelijk betrokken
worden bij beleidsvoorbereiding en waar nodig volgens de wettelijke opdracht bij verordeningen die ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Als het wenselijk is, kunnen de groepen ook betrokken worden bij de voorbereiding van uitvoerend beleid dat ter besluitvorming aan het college wordt voorgelegd. Voor dit laatste wordt geen advies door de Participatieraad opgesteld. Via deze groepen wordt afhankelijk van de wettelijke opdracht ingezet op cliënten- en/of burgerparticipatie. De instrumenten die worden ingezet kunnen per beleidsontwikkeling verschillend zijn, omdat het passend voor de situatie moet zijn. De beleidsadviseur geeft in het college/raadsvoorstel aan hoe het proces van participatie is vormgegeven. Er wordt een verbinding tussen de meedenkgroepen en de participatieraad tot stand gebracht, voor input voor het inhoudelijk advies van de participatieraad.
Participatiebijeenkomst/netwerkoverleg/achterbanoverleg
De gemeente organiseert verschillende bijeenkomsten waar professionals, achterbanorganisaties, (vertegenwoordigers van) doelgroepen, inwoners en Participatieraadleden afhankelijk van het (beleids)onderwerp voor uitgenodigd kunnen worden. De Participatieraad kan gevraagd worden om mee te denken over de invulling van de bijeenkomsten. Het faciliteren van de bijeenkomsten door de gemeente zorgt voor verbinding tussen formele en informele zorg en voor ontmoeting en uitwisseling. Daarnaast maakt het uitwisseling van signalen mogelijk ter ondersteuning van de brede adviestaak van de Participatieraad. Ook zorgt het voor uitwisseling van informatie over ontwikkelingen in het sociaal domein waardoor kennis bij de organisaties en inwoners toeneemt en zij achterban kunnen informeren en ondersteunen. De organisaties krijgen hierbij een (ambassadeurs)rol om de informatie naar de achterban over te brengen. De beleidsadviseurs halen signalen uit de samenleving op voor beleidsuitvoering. De brede Kanteling staat centraal. Er wordt op een praktische manier invulling gegeven aan de kernwaarden zelforganiserend vermogen, wederkerigheid en integraliteit.
Het sociale team in de wijk gaat naar de doelgroep of vertegenwoordigers van doelgroepen toe om in gesprek te gaan en signalen te ontvangen over de uitwerking van het beleid. De beleidsadviseurs van het sociale domein kunnen hierbij betrokken worden en/of worden door het sociale team geïnformeerd over de signalen voor het ontwikkelen van beleid.
De Participatieraad sociaal domein adviseert het college van burgemeester en wethouders inhoudelijk over de beleidskaders die door de gemeenteraad worden vastgesteld. Dit plan van aanpak vormt de start van het proces om te komen tot het vast te stellen beleidskader.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-59064.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.