Gemeenteblad van Nuenen, Gerwen en Nederwetten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2017, 57155 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2017, 57155 | Verordeningen |
Verordening Rekenkamercommissie gemeente Nuenen c.a. 2017
De raad van de gemeente Nuenen;
gezien het voorstel van het presidium d.d. 9 maart 2017;
gelet op artikel 81oa van de Gemeentewet:
Vast te stellen de VERORDENING OP DE REKENKAMERCOMMISSIE GEMEENTE NUENEN C.A. 2017
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;
b. Doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;
c. Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;
d. Rechtmatigheid: de mate waarin het gemeentelijk beleid voldoet aan de wettelijke kaders en regelgeving;
e. Lid: een lid van de Rekenkamercommissie dat op basis van artikel 3, eerste lid door de raad van buiten de kring van zijn leden is aangewezen.
Artikel 2 Taak van de commissie
1. Er is een gemeentelijke Rekenkamercommissie
2. De Rekenkamercommissie onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur. Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur bevat geen controle van de jaarrekening van de gemeente.
Artikel 3 Samenstelling Rekenkamercommissie
De leden leggen, voordat zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring en belofte) af: “Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de Rekenkamercommissie benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen. Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de Rekenkamercommissie naar eer en geweten zal vervullen. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)”
De raad benoemt één van de leden als voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.
Artikel 4 Besluitvorming in de Rekenkamercommissie
Artikel 5. Intermediair functie
Artikel 6 Einde van het lidmaatschap
Artikel 7 Verboden handelingen
Artikel 8 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Rekenkamercommissie
1. De leden van de Rekenkamercommissie ontvangen een vast maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden. Deze vergoeding bedraagt € 250,- bruto per maand.
2. De leden ontvangen voor onderzoekswerkzaamheden op declaratiebasis een vergoeding van € 60,- per uur. Declaraties worden uitbetaald na controle en akkoordbevinding van de griffier en het raadslid dat namens de gemeenteraad de intermediair functie vervult.
3. De vergoedingen als bedoeld in lid 1 en lid 2 komen ten laste van het budget van de Rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 12.
De Rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.
Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
1. De Rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.
2. De in het vorige lid bedoeld onderzoeksopzet wordt (inclusief de bij de onderzoeksopzet behorende kostenraming) door de commissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.
3. De Rekenkamercommissie inventariseert jaarlijks voor het opstellen van het onderzoeksprogramma welke suggesties er zijn voor onderzoeksonderwerpen bij het presidium.
4. Het presidium kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De commissie bericht het presidium binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek van het presidium voldoet, zal zij beargumenteerd aangeven waarom het verzoek is afgewezen.
5. De onderwerpen van onderzoek worden jaarlijks voor 1 november als onderzoeksprogramma ter kennisneming aan de raad voorgelegd.
1. De Rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van onderzoeken, volgens de door haar van te voren bepaalde onderzoeksopzet.
2. De Rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren in overleg met het raadslid dat de intermediair functie vervult.
3. De Rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren van de gemeente de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan door de Rekenkamercommissie ingehuurde onderzoekers. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
4. De Rekenkamercommissie vergadert zoveel zij nodig acht.
5. De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
6. Voor de uitvoering van onderzoeken kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.
7. De Rekenkamercommissie stelt de betrokken bestuurders en andere betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het concept onderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt wie evt. verder als betrokkenen worden aangemerkt.
8. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college, aan de raad aangeboden.
1. De gemeenteraad stelt jaarlijks bij de begroting een budget voor de rekenkamercommissie beschikbaar voor uitgaven ten behoeve van de instandhoudingskosten en onderzoekskosten van de rekenkamercommissie. Declaraties voor de onderzoekskosten kunnen bij de griffie worden aangeleverd. Uitbetaling volgt na controle en akkoordbevinding van de griffier en het raadslid dat de intermediair functie vervult.
2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
3. De Rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamercommissie gemeente Nuenen c.a. 2017.
Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Nuenen 2009, vastgesteld door de raad van Nuenen, op 11 december 2008.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 maart 2017
de voorzitter, M.J. Houben MBA
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-57155.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.