Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2017, 5610 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2017, 5610 | Verordeningen |
Subsidieregeling gemeentelijke monumenten en gemeentelijk dorpsgezicht gemeente Krimpenerwaard 2017
Ter tegemoetkoming in de kosten van instandhoudingswerkzaamheden kan alleen aan de eigenaar van een gemeentelijk monument een subsidie worden verleend.
De subsidie wordt, naast de in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gronden, geweigerd indien:
Afwijking van deze regeling kan enkel plaatsvinden in het belang van de aanvrager en/of in het belang van de monumentale waarde van het monument en/of in het belang van niet op de gemeentelijke monumentenlijst staande kleinere elementen zoals stoepen, muren, hekwerken en inpandige elementen welke naar het oordeel van Burgemeester en Wethouders van monumentale waarden zijn.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard, gehouden op 6 december 2016.
de secretaris, mw. mr. M. Plantinga
de burgemeester, mr. R.S. Cazemier
Toelichting Subsidieregeling gemeentelijke monumenten en gemeentelijk dorpsgezicht gemeente Krimpenerwaard 2017
De definitie van subsidie is genoemd in de Algemene wet bestuursrecht (Awb, artikel 4:21 lid 1) en wordt in de regeling niet herhaald. De Awb verstaat onder subsidie: de aanspraak op financiële middelen door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen en diensten. De activiteiten behelzen in dit geval het uitvoeren van instandhoudingswerkzaamheden, zoals in de begripsbepalingen omschreven.
De artikelen 4:23 en 4:26 van de Awb vormen de wettelijke basis voor het verstrekken van subsidie. Het verstrekken van subsidie is in beginsel slechts mogelijk, indien dat gebeurt op basis van een wettelijk voorschrift zoals de onderhavige regeling. In de regeling moet worden vermeld voor welke werkzaamheden c.q. beleidsterreinen subsidie kan worden verstrekt. Zonder grondslag kan er geen subsidieplafond worden vastgesteld.
Deze regeling is van toepassing op de instandhoudingswerkzaamheden aan gemeentelijke monumenten dan wel aan panden binnen een gemeentelijk beschermd dorpsgezicht.
Dit artikel geeft aan op welke wijze het bedrag van subsidie wordt berekend. Op basis van de subsidiabele kosten wordt een percentage van 40% aan subsidie beschikbaar gesteld. De eigenaar financiert 60% van de subsidiabele kosten zelf. Er is een bovengrens gesteld van € 5.000,00 zodat meerdere eigenaren aanspraak kunnen maken op subsidie. Bij onderhoudskosten van € 12.500,00 aan subsidiabele kosten wordt dat maximum bereikt.
Voor een beschermd dorpsgezicht wordt de subsidie op een vergelijkbare wijze berekend, met een bovengrens van € 2500,-. Bij onderhoudskosten van € 12500,- wordt dat maximum bereikt. Voor panden in het beschermd dorpsgezicht zijn alleen onderhoudswerkzaamheden aan gevels zichtbaar vanaf de openbare weg subsidiabel.
Welke bescheiden bij de aanvraag om subsidie moeten worden overgelegd is in dit artikel geregeld. Overeenkomstig de Awb-artikelen 4:1 en 4:4 wordt een standaardaanvraagformulier gehanteerd voor de stroomlijning van de aanvragen. In artikel 4:5 Awb wordt de wijze van afdoening geregeld voor het geval dat de benodigde stukken ontbreken. Het bestuursorgaan moet immers kunnen beschikken over alle relevante stukken alvorens een besluit te kunnen nemen op de subsidieaanvraag. Als de aanvrager verzuimt alsnog ontbrekende stukken toe te voegen, kan besloten worden de aanvraag niet verder te behandelen.
In het subsidieproces zijn drie belangrijke momenten te onderscheiden, te weten de subsidieverlening, de subsidievaststelling en de betaling. De subsidieverlening is een beschikking waarbij een subsidie wordt toegekend voor een bepaalde werkzaamheid. De aanvrager verkrijgt een voorwaardelijke aanspraak op subsidie. De subsidievaststelling geeft aanspraak op betaling door het bestuursorgaan van het definitief vastgestelde bedrag. De betaling is de daadwerkelijke uitbetaling van het bedrag op een door de aanvrager opgegeven rekeningnummer.
De subsidieregeling is gericht op onderhoud en niet op restauratie. Daarom zijn alleen zaken die nodig zijn voor het behoud van de monumentale waarde van het gebouw subsidiabel.
In dit artikel worden weigeringsgronden opgenomen, die het de gemeente mogelijk maken uit beleidsmatige overwegingen een aanvraag niet te honoreren. Daarnaast bevat de Awb in artikel 4:35 enige subjectieve weigeringsgronden: zij geven het bestuursorgaan de gelegenheid te toetsen of er gegronde redenen bestaan om aan te nemen of de activiteiten niet of niet geheel zullen plaatsvinden, de aanvrager niet zal voldoen aan de opgelegde verplichtingen of de aanvrager niet op behoorlijke wijze rekening en verantwoording zal afleggen.
Daarnaast zijn er in de Awb enkele objectieve weigeringsgronden: het verwijtbaar leveren van onjuiste gegevens en het voorkomen dat de subsidie in een failliete of in een in surseance gaande of verkerende boedel terechtkomt. De bijzondere weigeringsgrond, namelijk overschrijding van het subsidieplafond is niet opgenomen in de regeling omdat dit al een wettelijke weigeringsgrond is (artikel 4:25, lid 2 Awb).
Op grond van de Awb is overschrijding van het subsidieplafond een verplichte weigeringsgrond. Is het plafond bereikt, dan kunnen aanvragen doorgeschoven worden naar het volgende jaar. Deze aanvragen komen dan als vroege aanvragen bovenop de stapel. Daarmee wordt recht gedaan aan de relatief zware vereisten voor de subsidieaanvraag.
Bij de subsidieverlening moet aan de ontvanger duidelijkheid worden gegeven over zijn verplichtingen, dat wil zeggen de condities waarop subsidie wordt verleend.
Artikel 4:37 Awb geeft enige verplichtingen voor de subsidieontvanger met betrekking tot onder meer de administratie van de aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten, de te verzekeren risico’s, het afleggen van rekening en verantwoording, het beperken en wegnemen van de nadelige gevolgen van de subsidie voor derden.
Op grond van artikel 4:38 zijn de termijnen van zes maanden (sub a) en een jaar (sub b) in de regeling opgenomen. De aanvrager heeft de verplichting om binnen deze termijnen te starten en de instandhoudingswerkzaamheden te voltooien. Dit om een snelle uitvoering van instandhoudingswerkzaamheden te stimuleren. Met het oog op een goed onderhoud, om grotere en duurdere instandhoudingswerkzaamheden in de toekomst te voorkomen, wordt ten behoeve van de instandhouding van het gemeentelijk monument de verplichting tot goed onderhoud verwoord.
In de regeling wordt de gereedmelding van de werkzaamheden beschouwd als de aanvraag om de vaststelling van de subsidie. Daarbij legt overeenkomstig artikel 4:45 Awb de aanvrager rekening en verantwoording af omtrent de aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten, voor zover van belang voor de subsidiëring. Artikel 4:46 Awb geeft aan in welke gevallen de subsidie lager gesteld kan worden.
Als blijkt dat de subsidie door een onjuiste of onvolledige opgave is verleend dan wel een voorschrift als bedoeld in deze regeling niet is nageleefd kan het college een besluit tot verlening van subsidie geheel of gedeeltelijk intrekken en niet of gedeeltelijk tot uitbetaling van de subsidie overgaan en al uitbetaalde subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen (afdeling 4.2.6 en 4.2.7 Awb). Een lager subsidiebedrag vaststellen dan is verleend kan alleen op grond van de in artikel 4:46, tweede lid Algemene wet bestuursrecht genoemde gronden:
Hoger vaststellen is niet mogelijk (zie onder andere ECLI:NL:RVS:2005:AT5697, ABRvS 15/12/04, AB 2005, 276).
Aanvragen om subsidie die zijn ingediend voor het van kracht worden van deze regeling, worden afgehandeld op grond van de oude verordeningen uit de voormalige gemeenten Nederlek en Schoonhoven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-5610.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.