Gemeenteblad van Maastricht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maastricht | Gemeenteblad 2017, 55956 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maastricht | Gemeenteblad 2017, 55956 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling herverdeling woningbouwprogramma
ARTIKEL 3 ALGEMENE SUBSIDIECRITERIA
Aanvullend aan de in artikel 3 benoemde algemene subsidiecriteria dient de subsidieaanvrager aannemelijk te maken dat de beoogde investering een bijdrage zal leveren aan de doelstelling onder artikel 2 alsmede dat wordt voldaan aan alle van de onderstaande specifieke subsidiecriteria:
ARTIKEL 5 VERPLICHTINGEN SUBSIDIEONTVANGER
HOOFDSTUK 3 FINANCIËLE ASPECTEN
De enige kosten die in aanmerking komen voor subsidie op basis van deze regeling zijn de kosten voor het overbruggen van het grondprijsverschil tussen de grondprijs die normaliter geldt voor sociale woningbouw en de grondprijs die geldt op de nieuwe locatie waar de woningen gerealiseerd worden. Het subsidieplafond is gelijk aan de hiervoor beschikbaar gestelde middelen van € 2,5 mln in de periode 2016 t/m 2019.
HOOFDSTUK 4 AANVRAAG EN VASTSTELLING
ARTIKEL 11 VASTSTELLING, REKENING EN VERANTWOORDING
De aanvraag tot vaststelling dient te bevatten:
een overzicht van de uitgevoerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening). De financiële verantwoording sluit aan op de bij de aanvraag opgegeven begroting waarvoor een investeringsvoorschot is verleend. Verschillen tussen begroting en realisatie worden toegelicht;
een accountantsverklaring. De financiële verantwoording wordt voorzien van een verklaring van een accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van boek 2 van het Burgerlijk wetboek, waaruit de getrouwheid van deze verantwoording blijkt en tevens tot uitdrukking komt dat aan de voorwaarden is voldaan;
het college van B&W kan bepalen dat ook andere dan de in dit artikel bedoelde gegevens en bescheiden, die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd.
Het college van B&W stelt binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling de bijdrage definitief vast. Indien niet wordt voldaan aan het gestelde in deze regeling kan het College op grond van de Algemene Subsidieverordening overgaan tot terugvorderingen.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling Herverdeling Woningbouwprogramma”
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 31 mei 2016.
Er ontstaat in de toekomst naar verwachting een overschot aan woningen in buurten aan de rand van de stad met veel gestapelde en/of grondgebonden woningen. De opgave is in deze gebieden te komen tot verdunning in combinatie met kwaliteitsverbetering. Omdat verdunning op deze locaties vanwege financiële redenen niet haalbaar is en bovendien zou kunnen leiden tot afname van de goedkope woningvoorraad, wil de gemeente een subsidieregeling instellen. Deze is bedoeld om de gewenste verdunning in woonbuurten aan de rand van de stad te stimuleren en in ruil daarvoor sociale woningbouw mogelijk te maken op plekken in rustige stadsbuurten. Zo wordt de juiste woning op de juiste plek gerealiseerd en neemt de goedkope woningvoorraad per saldo niet af.
Dit betekent concreet dat indien een partij bijdraagt aan de gewenste verdunning aan de rand van de stad, zij in ruil hiervoor de mogelijkheid krijgt om sociale woningen binnen planologisch verankerde plancapaciteit in het stedelijk gebied te realiseren. Dit laatste zorgt ervoor dat de netto planvoorraad van de stad lager wordt. Om dit mogelijk te maken is een financiële bijdrage van alle partijen nodig, waarbij de bijdrage van de gemeente via deze subsidieregeling wordt uitgewerkt.
Artikel 1: Definities en begrippen
Bij de definitie van subsidieplafond wordt conform de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Maastricht verwezen naar de Algemene wet bestuursrecht. Concreet: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies binnen de raad vastgestelde begroting.
De definitie van woonmilieus waar aantoonbaar behoefte aan is: zoals opgenomen in de woonprogrammering Maastricht en aangeduid op de kaart potenties woonmilieus in de woonprogrammering Maastricht 2016. Dit betreft in hoofdzaak rustige stadswijken, luxe ruimopgezette woonmilieus en woningen nabij ontmoetingsplekken.
Artikel 2: Doel van de regeling
Artikel 3: Algemene subsidiecriteria
De specifieke eisen moeten waarborgen dat de subsidie alleen gebruikt wordt door partijen die bijdragen aan de publieke belangen, namelijk verlagen netto plancapaciteit, juiste woning op de juiste plek en behoud van voldoende goedkope voorraad.
Artikel 5: Verplichtingen subsidieontvanger
Binnen 6 maanden na toekenning van de subsidie moet worden gestart met de uitvoering van het plan. De subsidieontvanger is verplicht alle wijzigingen ten aanzien van het ingediende plan zelf direct te melden bij de gemeente. Indien blijkt dat de uitvoering vertraging ondervindt, is het mogelijk dat de subsidie wordt teruggevorderd.
Naast de binnen deze regeling genoemde afwijzingsgronden kan de subsidieaanvraag ook afgewezen worden op grond van de weigeringsgronden van de Algemene Subsidieverordening 2015 (ASV) van de Gemeente Maastricht.
De weigeringsgronden van de ASV houden in dat de aanvraag kan worden afgewezen indien de beoogde investering:
Artikel 7 Wijze van beoordeling
Artikel 8 Niet-subsidiabele kosten
De aanvraag dient te worden ingediend middels een formeel verzoek aan het college van B&W waarin de aangegeven onderdelen minimaal opgenomen moeten zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-55956.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.