Beleidsregels Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017

 

Toelichting

 

Algemene toelichting

 

Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor uitvoering van de Participatiewet. Ook klanten van de gemeente Den Haag met een Ernstige Psychische Aandoening (EPA), doen een beroep op de gemeente om een effectieve re-integratie te bevorderen waardoor zij betaald werk kunnen verrichten als onderdeel van gelijkwaardig burgerschap. De gemeente Den Haag acht het van belang dat ervaring wordt opgedaan met de methode Individuele plaatsing en steun (IPS), alsmede dat nader onderzoek wordt gedaan om inzicht te krijgen in het verloop van een IPS-traject. Om die reden sluit de gemeente graag aan bij het onderzoek dat het UWV in samenwerking met het ministerie van SZW heeft opgezet en is de Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017 inhoudelijk van de landelijke subsidieregeling voor UWV doelgroepen afgeleid.

 

De Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017 heeft betrekking op de arbeidsintegratie van personen die een bijstandsuitkering van de gemeente Den Haag op grond van de Participatiewet ontvangen dan wel niet-uitkeringsgerechtigden, die gediagnosticeerd zijn met een EPA en waarvan verwacht wordt dat zij middels IPS in staat zijn tot het blijvend kunnen verrichten van betaald werk.

 

Methode IPS

De methode IPS is een methode –startend vanuit de GGZ- om personen met een EPA (waaronder personen met een vroeg psychose) naar werk toe te leiden. IPS is bijzonder omdat het een integrale aanpak is (evidence based) van zorg, re-integratie en jobcoaching.

 

IPS is een uit de Verenigde Staten afkomstige interventie met de volgende kenmerken:

• Iedere cliënt die een reguliere baan wil, kan meedoen aan IPS (‘zero exclusion’).

• Er wordt snel gezocht naar een echte baan.

• De arbeidswensen van de cliënt staan centraal.

• Er wordt langdurige ondersteuning geboden, zowel aan de persoon als aan de werkomgeving.

• IPS is geïntegreerd met behandeling: de trajectbegeleider IPS is lid van of werkt samen met het -(behandel)team van een GGz-instelling waar de cliënt in zorg is.

 

In Nederland is kenniscentrum Phrenos licentiehouder van IPS. Phrenos bewaakt de kwaliteit van de uitvoer van de IPS-trajecten door middel van modeltrouwmetingen (audits).

 

Onderzoek

IPS is een bijzondere methode omdat het een integraal traject is van zorg, re-integratie en job coaching startend vanuit een GGz-instelling. Dit maakt deze methode uniek en er is dan ook nog niet veel ervaring met de financiering van deze regeling. Zorginstituut Nederland (ZIN) heeft een duidingsonderzoek, in opdracht van het ministerie van VWS, verricht. In dit duidingsonderzoek wordt ook verwezen naar het onderzoek van UWV, omdat dit inzicht moet gaan verschaffen in het verloop van een IPS-traject. De gemeente Den Haag heeft het ministerie van SZW en het UWV verzocht deel te mogen nemen aan dit landelijke onderzoek. Het is van belang dat de doelgroep van de gemeenten ook in beeld is bij dit onderzoek. Landelijk is het doel van het onderzoek om een voorstel te formuleren hoe IPS in de toekomst structureel gefinancierd kan worden. Middels onderzoek worden deze trajecten gemonitord: welke werkzaamheden voert een IPS-trajectbegeleider uit voor een klant en wat is het aantal bestede uren aan deze werkzaamheden. Ook wordt het verloop van een IPS-traject gevolgd: hoeveel dienstverbanden heeft een klant tijdens een IPS-traject, hoeveel uren heeft de klant gewerkt, wat is de hoogte van het verzuim en welk resultaat is bereikt met een IPS-traject.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 3 Hoogte van de subsidie

Er gelden een aantal algemene gemeentelijke richtlijnen. Zo dient steeds duidelijk te worden gemaakt of de kosten van BTW subsidiabel zijn of niet, en is bij subsidies de richtlijn dat deze niet of zeer beperkt subsidiabel zijn. Van de aanvrager mag verwacht worden dat voldoende bekend is in hoeverre de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd onderworpen zijn aan de heffing van omzetbelasting. Slechts voor activiteiten waarbij de aanvrager de door derden aan hem in rekening gebrachte BTW als kosten moet nemen, kan bij de aanvraag uitgegaan worden van externe kosten inclusief BTW. Het door de gemeente gesubsidieerde bedrag is maximaal €8.000 per IPS-traject. Wanneer bij de aanvraag uitgegaan wordt van externe kosten inclusief BTW, is deze BTW in de €8.000 inbegrepen.

 

Artikel 5GGz-instelling en voordracht

Uitsluitend GGz-instellingen komen in aanmerking voor een subsidie. Alleen GGz-instellingen kunnen aan de eis van modelgetrouwheid voldoen, die gesteld wordt aan de uitvoerders van de IPS-methodiek. Een GGz-instelling kan op twee manieren aantonen dat het modelgetrouw werkt. De eerste manier is door overlegging van een door Kenniscentrum Phrenos afgegeven geldig Verslag IPS Modeltrouwmeting. De score op het verslag dient Voorbeeldig, Goed of Redelijk te zijn. Indien er geen sprake is van IPS (score: geen IPS), dan voldoet de GGz-instelling niet aan de eis van modelgetrouw werken. De tweede manier is door overlegging van een door Kenniscentrum Phrenos afgegeven geldige Verklaring Implementatietraject IPS Gestart. Deze verklaring wordt verstrekt aan GGz-instellingen die gestart zijn met het benodigde implementatietraject, maar waarbij de meting om een modelgetrouwe uitvoering van IPS te toetsen nog niet kan plaatsvinden. Daarmee wil de gemeente Den Haag stimuleren dat ook GGz-instellingen die recent zijn gestart om IPS in hun organisatie te implementeren toch subsidie kunnen aanvragen. Kenniscentrum Phrenos zal in genoemde Verklaring Implementatietraject IPS Gestart ten behoeve van de Beleidsregels van de gemeente Den Haag-subsidieonderzoek IPS verklaren dat instelling X per datum XX-XX-XX van start gaat/is gegaan met het implementatietraject IPS. Gelet op de benodigde doorlooptijd om tot een audit en daarmee tot afgifte van een Verslag Modeltrouwmeting te komen, is het een GGz-instelling toegestaan om gedurende de periode dat de regeling van kracht is (tot 1 januari 2022) eenmaal een Verklaring Implementatietraject IPS Gestart te overleggen als bewijs dat sprake is van modelgetrouwheid. Als de GGz-instelling voor een tweede maal een Verklaring Implementatietraject IPS Gestart in plaats van een geldig Verslag Modeltrouwmeting overlegt, dan leidt dit tot weigering van een subsidieaanvraag. Hierbij wordt er op gewezen dat als de subsidieaanvraag de in artikel 2 eerste lid genoemde gegevens niet bevat, de gemeente Den Haag de aanvraag niet kan beoordelen en derhalve om aanvullende gegevens zal verzoeken (conform artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Artikel 6Activiteiten

In artikel 2 worden de werkzaamheden benoemd die de GGz-instelling moet verrichten voor de verleende subsidie. De IPS-trajectbegeleider ondersteunt personen met een EPA middels re-integratie en jobcoachingsactiviteiten bij het vinden en behouden van een betaalde baan. Het gaat om personen die tevens klant zijn van de gemeente Den Haag en daarmee overeenkomstig artikel 10 van de Participatiewet aanspraak kunnen maken op gemeentelijke ondersteuning bij arbeidsinschakeling. Hieronder vallen zowel bijstandsgerechtigden als niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers). De IPS-trajectbegeleider begeleidt de persoon die behoort tot de klantgroep gedurende het gehele traject in samenwerking met een (behandel)team. De wens van de persoon die behoort tot de klantgroep is richtinggevend waarbij deze zo snel mogelijk in contact wordt gebracht met een werkgever. De IPS-trajectbegeleider werkt modelgetrouw volgens de richtlijnen van de IPS-methodiek. Acquisitie van vacatures bij werkgevers is een belangrijk onderdeel van het werk. Over de contacten met werkgevers vindt afstemming plaats met het Werkgeversservicepunt, welke eveneens voorzieningen in kan zetten conform de Re-integratieverordening Participatiewet Den Haag 2015.

 

Besluitvorming

gelet op de Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017,

 

Overwegende dat:

 

  • -

    inhoud van Individuele plaatsing en steun nadere toelichting vereist;

  • -

    nadere regels nodig zijn inzake de voorwaarden en verplichtingen van de subsidieverstrekking in het kader van Individuele plaatsing en steun

     

besluit: vast te stellen de “Beleidsregels Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017”

 

 

Beleidsregels Individuele plaatsing en steun, Den Haag 2017

De subsidie wordt op basis van de Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017 aan de GGz-instelling verstrekt. De subsidie voorziet in bekostiging van de integrale kosten voor arbeidsintegratie en het verlenen van persoonlijke ondersteuning (re-integratie en jobcoaching door de GGz-instelling op de werkplek). De zorg binnen een IPS-traject wordt bekostigd via de Zorgverzekeringswet. Door de gemeente Den Haag is een vast subsidiebedrag per drie jaar durend IPS-traject vastgesteld, zijnde €8.000 (inclusief eventueel niet-verrekenbare BTW). Daar zijn de door de GGz-instelling te maken kosten in verband met onderzoek bij inbegrepen. Er zijn van 2017 t/m 2021 per kalenderjaar middelen beschikbaar voor de start van 25 IPS-trajecten die ieder drie jaar duren. Hiermee kunnen gedurende de looptijd van de Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017 maximaal 125 IPS-trajecten worden uitgevoerd.

 

HoofdstuK 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      college: het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;

    • b.

      wet: Participatiewet;

    • c.

      aangiftetijdvak: het tijdvak van vier weken dan wel één maand waarop de aangifte - waarop de ingehouden loonbelasting wordt afgedragen - betrekking heeft. Als de werkgever(s) over een afwijkend tijdvak aangifte doet/doen, dan is het aangiftetijdvak het tijdvak waarover loon is betaald van vier weken of één maand of herleid tot vier weken of één maand;

    • d.

      datum werkhervatting: de datum waarop de persoon die behoort tot de doelgroep IPS het werk feitelijk heeft hervat bij een of meerdere werkgevers of als zelfstandig ondernemer. de datum werkhervatting ligt uiterlijk op de laatste dag van de duur IPS-traject;

    • e.

      dienstbetrekking: een arbeidsverhouding waarbij sprake is van een arbeidsovereenkomst in de zin van artikel 7:610 Burgerlijk Wetboek of die op grond van artikel 4 of 5 ZW voor de verzekering voor de werknemersverzekeringen daarmee wordt gelijkgesteld;

    • f.

      duur IPS-traject: de tijdsperiode van 36 maanden vanaf datum gestart IPS-traject;

    • g.

      Ernstige Psychische Aandoening (EPA). Er is sprake van EPA bij:

      • -

        een psychische, gedrags- of emotionele stoornis;

      • -

        welke op dit moment of gedurende het afgelopen jaar te diagnosticeren is;

      • -

        van voldoende duur is om te voldoen aan de diagnostische criteria omschreven in de DSM IV (internationale classificatiesysteem van de geestelijke gezondheidszorg);

      • -

        en resulterend in ernstige functionele beperkingen, die leiden tot substantiële verstoring of begrenzing van belangrijke levensactiviteiten;

    • h.

      klantgroep: klanten met EPA en die in zorg zijn bij een (behandel)team van een GGz-instelling, die kenbaar hebben gemaakt een wens te hebben om naar werk te worden begeleid en die tevens klant zijn van de gemeente Den Haag en daarmee overeenkomstig artikel 10 van de wet aanspraak kunnen maken op gemeentelijke ondersteuning bij arbeidsinschakeling;

    • i.

      kandidaat: de persoon die behoort tot de klantgroep die door de GGz-instelling aan de gemeente is voorgedragen voor een IPS-traject;

    • j.

      gestart IPS-traject: IPS-traject waarvoor de gemeente schriftelijk akkoord heeft gegeven dat het in uitvoering genomen kan worden en waarbij de datum gestart IPS-traject ligt binnen het kalenderjaar waarop de subsidie betrekking heeft;

    • k.

      GGz-instelling: instelling voor geestelijke gezondheidszorg;

    • l.

      IPS-trajectbegeleider: een persoon die in het bezit is van een geldig Certificaat IPS-opleiding, verstrekt door Kenniscentrum Phrenos;

    • m.

      plaatsing IPS: Een werkhervatting die tenminste drie aaneengesloten maanden heeft geduurd;

    • n.

      IPS-traject: een traject van 36 maanden dat het totaal aan ondersteuningsactiviteiten bevat gericht op het vinden en behouden van werk dat een persoon die behorende tot de klantgroep doorloopt;

    • o.

      plaatsingspercentage IPS: het totaal aantal plaatsingen IPS binnen de tijdsperiode van 36 maanden gedeeld door het totaal aantal gestarte IPS-trajecten in het kalenderjaar waarop de subsidiebeschikking van toepassing is, vermenigvuldigd met 100%;

    • p.

      werkhervatting: de persoon die behoort tot de klantgroep is aan het werk;

    • q.

      zelfstandig ondernemer: een natuurlijk persoon die voor eigen rekening en risico deelneemt aan het economisch verkeer.

     

     

 

2. De begripsbepalingen van de wet zijn op deze beleidsregels van toepassing.

 

Artikel 2 Reikwijdte regeling

Deze beleidsregels zijn van toepassing op subsidies in het kader van de regeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017.

 

Hoofdstuk 2. Hoogte van de subsidie en aanvraag

Artikel 3 Hoogte van de subsidie

    • 1.

      Een subsidie bedraagt € 8.000 per IPS-traject (inclusief eventueel niet verrekenbare BTW).

    • 2.

      De BTW over de gesubsidieerde kosten komt alleen voor vergoeding in aanmerking als die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht. Deze BTW moet inzichtelijk worden gemaakt en voor zover een accountantsverklaring moet worden afgegeven, moet dit expliciet uit de verklaring blijken.

     

Artikel 4 Aanvraag

    • a.

      In aanvulling op artikel 5:1 van de Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017:Bij een aanvraag van subsidie dient de aanvrager aan te tonen in hoeverre de aanvrager als BTW-belaste ondernemer is aan te merken. Indien sprake van de situatie belast/onbelast (pro-rata) dient de in de subsidie aanvraag inbegrepen niet verrekenbare BTW onderbouwd/gespecificeerd te zijn. Daarvoor worden in die gevallen de volgende modellen gehanteerd:

    • b.

      Een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieontvanger als BTW-belaste ondernemer is aan te merken;

    • c.

      Een specificatie van verrekenbare en niet-verrekenbare BTW;

    • d.

      Een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieontvanger als belastingplichtige op grond van de vennootschapsbelasting is aan te merken.

     

HOOFDSTUK 3. Methode Individuele plaatsing en steun

Artikel 5GGz-instelling en voordracht

    • 1.

      Alleen GGz-instellingen die aan de volgende definitie voldoen, komen in aanmerking voor de subsidie IPS. De GGz-instelling:

    • a.

      is in bezit van een geldig verslag IPS Modelgetrouw of geldige Verklaring Implementatietraject IPS Gestart, afgegeven door Phrenos;

    • b.

      en biedt geestelijke gezondheidszorg, staat onder onafhankelijk toezicht en heeft een Toelating Zorginstelling voor geestelijke gezondheidszorg;

    • c.

      of, biedt geestelijke gezondheidszorg, staat onder onafhankelijk toezicht en wordt gefinancierd op basis van een of meerdere van volgende wetten:

    • Wet Maatschappelijke Ondersteuning;

    • Wet Langdurige Zorg;

    • Jeugdwet;

    • Zorgverzekeringswet;

    • Interim Besluit Forensische Zorg totdat de Wet Forensische Zorg in werking treedt;

       

    • 2.

      Alleen de GGz-instelling kan de klant voordragen voor een IPS-traject.

 

Artikel 6 Activiteiten

    • 1.

      Subsidie wordt door het college verstrekt voor de navolgende activiteiten behorend tot het IPS-traject:

    • a.

      re-integratie: het ondersteunen van de persoon die behoort tot de klantgroep bij het vinden van werk;

    • b.

      jobcoaching: het na een werkhervatting ondersteunen van de persoon die behoort tot de klantgroep bij het verrichten van de aan hem opgedragen taken. De ondersteuning biedt een compensatie voor de beperkingen van de klant. De activiteiten en handelingen die in dit kader worden verricht zijn er op gericht om de klant zelfstandig(er) zijn werkzaamheden uit te laten voeren;

    • c.

      acquisitie van vacatures en contacten onderhouden met werkgevers;

    • d.

      nauwe samenwerking met het (behandel)team gedurende het gehele traject;

    • e.

      nauwe samenwerking met het Werkgeversservicepunt gedurende het gehele traject;

    • f.

      het monitoren van en rapporteren over de uitgevoerde trajecten;

    •  

    • 2.

      Binnen de subsidie worden ook de kosten gerekend die gemaakt worden om mee te werken aan onderzoek naar de methode IPS en het leveren van de nodige informatie daartoe.

     

Artikel 7Plaatsing en werkhervatting

    • 1.

      De persoon die behoort tot de klantgroep heeft het werk hervat wanneer is voldaan aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      het gaat om werk in dienstbetrekking bij een of meer werkgevers dan wel als zelfstandig ondernemer;

    • b.

      én de dag waarop de persoon die behoort tot de klantgroep het werk hervat, ligt binnen de duur IPS-traject.

    • 2.

      Voor zover het werk is hervat in een dienstbetrekking is sprake van een plaatsing IPS wanneer geldt dat de persoon die behoort tot de klantgroep:

    • a.

      ieder aangiftetijdvak verloonde uren heeft genoten;

    • b.

      én gedurende de gehele periode van drie maanden verloonde uren heeft genoten over minimaal 12 uur per week met een loonwaarde van minimaal 35% van het minimumloon, ongeacht het aantal uren dat de persoon per week kan werken.

    • c.

      de werkgever of de inhoudingsplichtige heeft van dat loon opgave gedaan;

    • d.

      in geval van zelfstandig ondernemerschap gaat het erom dat in ieder aangiftetijdvak inkomsten uit het zelfstandig ondernemerschap zijn verkregen;

    • e.

      de termijn van drie maanden wordt verlengd met perioden van onderbrekingen ten gevolge van ziekte.

     

Artikel 8Aanmelding kandidaten

    • 1.

      Na toekenning van de subsidie, meldt een GGz-instelling een kandidaat aan bij het Werkgeversservicepunt van de gemeente Den Haag. Indien het een klant betreft die geen lopend re-integratietraject heeft dan geeft de gemeente binnen een week schriftelijk akkoord.

    • 2.

      Indien schriftelijk akkoord wordt er gestart met de activiteiten behorende tot het IPS-traject.

    • 3.

      De datum gestart IPS-traject moet liggen binnen het kalenderjaar waarop de subsidie betrekking heeft.

     

Artikel 9Meldingsplicht

De GGz-instelling doet onverwijld en schriftelijk melding aan de gemeente Den Haag indien er sprake is of kan worden van een substantieel minder aantal gestarte IPS-trajecten dan waarop de afgegeven beschikking tot subsidieverlening is gebaseerd.

 

Artikel 10Informatieverstrekking ten bate van onderzoek

De GGz-instelling verstrekt gedurende de gehele trajectperiode van drie jaar per kwartaal per IPS-traject aan de gemeente Den Haag de volgende gegevens:

  • -

    uren tijdsbesteding IPS-trajectbegeleider;

  • per klant;

  • algemeen (bijv. vacature-acquisitie);

  •  

  • -

    verloop IPS-traject;

  • gewerkte aantal uren tijdens het IPS-traject door klant;

  • aantal uren verzuim;

  • aantal dienstverbanden tijdens het IPS-traject door klant;

  • uitval (staken van het IPS-traject);

  •  

  • -

    resultaat IPS-traject (duurzame plaatsing).

 

De GGZ-instelling maakt hierbij gebruik van de door de gemeente verstrekte vragenlijst. Deze vragenlijst volgt de vraagstelling behorend bij de landelijke onderzoeksopzet. De landelijke onderzoeksopzet is nog in ontwikkeling. De informatieverstrekking moet aansluiten bij de definitieve onderzoeksopzet en bijbehorende vragenlijst. De GGz-instelling overlegt één keer per periode van zes maanden een tussentijds voortgangsverslag aan de gemeente, conform een door de gemeente vastgesteld stramien.

 

HOOFDSTUK 3. OVERGANGS EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 11Evaluatie

Tussentijds vindt een evaluatie plaats. Bij onvoldoende realisatie behoudt de gemeente zich het recht voor de subsidieregeling eerder te beëindigen. De realisatie heeft betrekking op het aantal gestarte IPS-trajecten, het aantal afgeronde trajecten en het plaatsingspercentage IPS. Een plaatsingspercentage van minder dan 20% wordt gezien als onvoldoende realisatie.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking en werken terug tot en met 1 januari 2017.

 

Artikel 13 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017.

 

Den Haag, 14 maart 2017

Het college van burgemeester en wethouders

Namens dezen,

 

Mw E.M. ten Hoorn Boer

Algemeen directeur

Dienst sociale zaken en werkgelegenheidsprojecten

Op grond van hoofdstuk 1.6 van de mandaatregeling gemeente Den Haag (mandaatbesluit BSW 2014.291 RIS 280265).

Naar boven