Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2017, 55663 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2017, 55663 | Overige besluiten van algemene strekking |
Beleidsregels Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017
Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor uitvoering van de Participatiewet. Ook klanten van de gemeente Den Haag met een Ernstige Psychische Aandoening (EPA), doen een beroep op de gemeente om een effectieve re-integratie te bevorderen waardoor zij betaald werk kunnen verrichten als onderdeel van gelijkwaardig burgerschap. De gemeente Den Haag acht het van belang dat ervaring wordt opgedaan met de methode Individuele plaatsing en steun (IPS), alsmede dat nader onderzoek wordt gedaan om inzicht te krijgen in het verloop van een IPS-traject. Om die reden sluit de gemeente graag aan bij het onderzoek dat het UWV in samenwerking met het ministerie van SZW heeft opgezet en is de Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017 inhoudelijk van de landelijke subsidieregeling voor UWV doelgroepen afgeleid.
De Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017 heeft betrekking op de arbeidsintegratie van personen die een bijstandsuitkering van de gemeente Den Haag op grond van de Participatiewet ontvangen dan wel niet-uitkeringsgerechtigden, die gediagnosticeerd zijn met een EPA en waarvan verwacht wordt dat zij middels IPS in staat zijn tot het blijvend kunnen verrichten van betaald werk.
De methode IPS is een methode –startend vanuit de GGZ- om personen met een EPA (waaronder personen met een vroeg psychose) naar werk toe te leiden. IPS is bijzonder omdat het een integrale aanpak is (evidence based) van zorg, re-integratie en jobcoaching.
IPS is een uit de Verenigde Staten afkomstige interventie met de volgende kenmerken:
• Iedere cliënt die een reguliere baan wil, kan meedoen aan IPS (‘zero exclusion’).
• Er wordt snel gezocht naar een echte baan.
• De arbeidswensen van de cliënt staan centraal.
• Er wordt langdurige ondersteuning geboden, zowel aan de persoon als aan de werkomgeving.
• IPS is geïntegreerd met behandeling: de trajectbegeleider IPS is lid van of werkt samen met het -(behandel)team van een GGz-instelling waar de cliënt in zorg is.
In Nederland is kenniscentrum Phrenos licentiehouder van IPS. Phrenos bewaakt de kwaliteit van de uitvoer van de IPS-trajecten door middel van modeltrouwmetingen (audits).
IPS is een bijzondere methode omdat het een integraal traject is van zorg, re-integratie en job coaching startend vanuit een GGz-instelling. Dit maakt deze methode uniek en er is dan ook nog niet veel ervaring met de financiering van deze regeling. Zorginstituut Nederland (ZIN) heeft een duidingsonderzoek, in opdracht van het ministerie van VWS, verricht. In dit duidingsonderzoek wordt ook verwezen naar het onderzoek van UWV, omdat dit inzicht moet gaan verschaffen in het verloop van een IPS-traject. De gemeente Den Haag heeft het ministerie van SZW en het UWV verzocht deel te mogen nemen aan dit landelijke onderzoek. Het is van belang dat de doelgroep van de gemeenten ook in beeld is bij dit onderzoek. Landelijk is het doel van het onderzoek om een voorstel te formuleren hoe IPS in de toekomst structureel gefinancierd kan worden. Middels onderzoek worden deze trajecten gemonitord: welke werkzaamheden voert een IPS-trajectbegeleider uit voor een klant en wat is het aantal bestede uren aan deze werkzaamheden. Ook wordt het verloop van een IPS-traject gevolgd: hoeveel dienstverbanden heeft een klant tijdens een IPS-traject, hoeveel uren heeft de klant gewerkt, wat is de hoogte van het verzuim en welk resultaat is bereikt met een IPS-traject.
Artikel 3 Hoogte van de subsidie
Er gelden een aantal algemene gemeentelijke richtlijnen. Zo dient steeds duidelijk te worden gemaakt of de kosten van BTW subsidiabel zijn of niet, en is bij subsidies de richtlijn dat deze niet of zeer beperkt subsidiabel zijn. Van de aanvrager mag verwacht worden dat voldoende bekend is in hoeverre de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd onderworpen zijn aan de heffing van omzetbelasting. Slechts voor activiteiten waarbij de aanvrager de door derden aan hem in rekening gebrachte BTW als kosten moet nemen, kan bij de aanvraag uitgegaan worden van externe kosten inclusief BTW. Het door de gemeente gesubsidieerde bedrag is maximaal €8.000 per IPS-traject. Wanneer bij de aanvraag uitgegaan wordt van externe kosten inclusief BTW, is deze BTW in de €8.000 inbegrepen.
Artikel 5GGz-instelling en voordracht
Uitsluitend GGz-instellingen komen in aanmerking voor een subsidie. Alleen GGz-instellingen kunnen aan de eis van modelgetrouwheid voldoen, die gesteld wordt aan de uitvoerders van de IPS-methodiek. Een GGz-instelling kan op twee manieren aantonen dat het modelgetrouw werkt. De eerste manier is door overlegging van een door Kenniscentrum Phrenos afgegeven geldig Verslag IPS Modeltrouwmeting. De score op het verslag dient Voorbeeldig, Goed of Redelijk te zijn. Indien er geen sprake is van IPS (score: geen IPS), dan voldoet de GGz-instelling niet aan de eis van modelgetrouw werken. De tweede manier is door overlegging van een door Kenniscentrum Phrenos afgegeven geldige Verklaring Implementatietraject IPS Gestart. Deze verklaring wordt verstrekt aan GGz-instellingen die gestart zijn met het benodigde implementatietraject, maar waarbij de meting om een modelgetrouwe uitvoering van IPS te toetsen nog niet kan plaatsvinden. Daarmee wil de gemeente Den Haag stimuleren dat ook GGz-instellingen die recent zijn gestart om IPS in hun organisatie te implementeren toch subsidie kunnen aanvragen. Kenniscentrum Phrenos zal in genoemde Verklaring Implementatietraject IPS Gestart ten behoeve van de Beleidsregels van de gemeente Den Haag-subsidieonderzoek IPS verklaren dat instelling X per datum XX-XX-XX van start gaat/is gegaan met het implementatietraject IPS. Gelet op de benodigde doorlooptijd om tot een audit en daarmee tot afgifte van een Verslag Modeltrouwmeting te komen, is het een GGz-instelling toegestaan om gedurende de periode dat de regeling van kracht is (tot 1 januari 2022) eenmaal een Verklaring Implementatietraject IPS Gestart te overleggen als bewijs dat sprake is van modelgetrouwheid. Als de GGz-instelling voor een tweede maal een Verklaring Implementatietraject IPS Gestart in plaats van een geldig Verslag Modeltrouwmeting overlegt, dan leidt dit tot weigering van een subsidieaanvraag. Hierbij wordt er op gewezen dat als de subsidieaanvraag de in artikel 2 eerste lid genoemde gegevens niet bevat, de gemeente Den Haag de aanvraag niet kan beoordelen en derhalve om aanvullende gegevens zal verzoeken (conform artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht).
In artikel 2 worden de werkzaamheden benoemd die de GGz-instelling moet verrichten voor de verleende subsidie. De IPS-trajectbegeleider ondersteunt personen met een EPA middels re-integratie en jobcoachingsactiviteiten bij het vinden en behouden van een betaalde baan. Het gaat om personen die tevens klant zijn van de gemeente Den Haag en daarmee overeenkomstig artikel 10 van de Participatiewet aanspraak kunnen maken op gemeentelijke ondersteuning bij arbeidsinschakeling. Hieronder vallen zowel bijstandsgerechtigden als niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers). De IPS-trajectbegeleider begeleidt de persoon die behoort tot de klantgroep gedurende het gehele traject in samenwerking met een (behandel)team. De wens van de persoon die behoort tot de klantgroep is richtinggevend waarbij deze zo snel mogelijk in contact wordt gebracht met een werkgever. De IPS-trajectbegeleider werkt modelgetrouw volgens de richtlijnen van de IPS-methodiek. Acquisitie van vacatures bij werkgevers is een belangrijk onderdeel van het werk. Over de contacten met werkgevers vindt afstemming plaats met het Werkgeversservicepunt, welke eveneens voorzieningen in kan zetten conform de Re-integratieverordening Participatiewet Den Haag 2015.
gelet op de Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017,
besluit: vast te stellen de “Beleidsregels Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017”
Beleidsregels Individuele plaatsing en steun, Den Haag 2017
De subsidie wordt op basis van de Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017 aan de GGz-instelling verstrekt. De subsidie voorziet in bekostiging van de integrale kosten voor arbeidsintegratie en het verlenen van persoonlijke ondersteuning (re-integratie en jobcoaching door de GGz-instelling op de werkplek). De zorg binnen een IPS-traject wordt bekostigd via de Zorgverzekeringswet. Door de gemeente Den Haag is een vast subsidiebedrag per drie jaar durend IPS-traject vastgesteld, zijnde €8.000 (inclusief eventueel niet-verrekenbare BTW). Daar zijn de door de GGz-instelling te maken kosten in verband met onderzoek bij inbegrepen. Er zijn van 2017 t/m 2021 per kalenderjaar middelen beschikbaar voor de start van 25 IPS-trajecten die ieder drie jaar duren. Hiermee kunnen gedurende de looptijd van de Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017 maximaal 125 IPS-trajecten worden uitgevoerd.
HoofdstuK 1. Algemene bepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
aangiftetijdvak: het tijdvak van vier weken dan wel één maand waarop de aangifte - waarop de ingehouden loonbelasting wordt afgedragen - betrekking heeft. Als de werkgever(s) over een afwijkend tijdvak aangifte doet/doen, dan is het aangiftetijdvak het tijdvak waarover loon is betaald van vier weken of één maand of herleid tot vier weken of één maand;
klantgroep: klanten met EPA en die in zorg zijn bij een (behandel)team van een GGz-instelling, die kenbaar hebben gemaakt een wens te hebben om naar werk te worden begeleid en die tevens klant zijn van de gemeente Den Haag en daarmee overeenkomstig artikel 10 van de wet aanspraak kunnen maken op gemeentelijke ondersteuning bij arbeidsinschakeling;
2. De begripsbepalingen van de wet zijn op deze beleidsregels van toepassing.
Hoofdstuk 2. Hoogte van de subsidie en aanvraag
Artikel 3 Hoogte van de subsidie
De BTW over de gesubsidieerde kosten komt alleen voor vergoeding in aanmerking als die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht. Deze BTW moet inzichtelijk worden gemaakt en voor zover een accountantsverklaring moet worden afgegeven, moet dit expliciet uit de verklaring blijken.
In aanvulling op artikel 5:1 van de Subsidieregeling Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017:Bij een aanvraag van subsidie dient de aanvrager aan te tonen in hoeverre de aanvrager als BTW-belaste ondernemer is aan te merken. Indien sprake van de situatie belast/onbelast (pro-rata) dient de in de subsidie aanvraag inbegrepen niet verrekenbare BTW onderbouwd/gespecificeerd te zijn. Daarvoor worden in die gevallen de volgende modellen gehanteerd:
HOOFDSTUK 3. Methode Individuele plaatsing en steun
jobcoaching: het na een werkhervatting ondersteunen van de persoon die behoort tot de klantgroep bij het verrichten van de aan hem opgedragen taken. De ondersteuning biedt een compensatie voor de beperkingen van de klant. De activiteiten en handelingen die in dit kader worden verricht zijn er op gericht om de klant zelfstandig(er) zijn werkzaamheden uit te laten voeren;
De GGz-instelling doet onverwijld en schriftelijk melding aan de gemeente Den Haag indien er sprake is of kan worden van een substantieel minder aantal gestarte IPS-trajecten dan waarop de afgegeven beschikking tot subsidieverlening is gebaseerd.
Artikel 10Informatieverstrekking ten bate van onderzoek
De GGz-instelling verstrekt gedurende de gehele trajectperiode van drie jaar per kwartaal per IPS-traject aan de gemeente Den Haag de volgende gegevens:
De GGZ-instelling maakt hierbij gebruik van de door de gemeente verstrekte vragenlijst. Deze vragenlijst volgt de vraagstelling behorend bij de landelijke onderzoeksopzet. De landelijke onderzoeksopzet is nog in ontwikkeling. De informatieverstrekking moet aansluiten bij de definitieve onderzoeksopzet en bijbehorende vragenlijst. De GGz-instelling overlegt één keer per periode van zes maanden een tussentijds voortgangsverslag aan de gemeente, conform een door de gemeente vastgesteld stramien.
HOOFDSTUK 3. OVERGANGS EN SLOTBEPALINGEN
Tussentijds vindt een evaluatie plaats. Bij onvoldoende realisatie behoudt de gemeente zich het recht voor de subsidieregeling eerder te beëindigen. De realisatie heeft betrekking op het aantal gestarte IPS-trajecten, het aantal afgeronde trajecten en het plaatsingspercentage IPS. Een plaatsingspercentage van minder dan 20% wordt gezien als onvoldoende realisatie.
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking en werken terug tot en met 1 januari 2017.
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Individuele plaatsing en steun Den Haag 2017.
Het college van burgemeester en wethouders
Dienst sociale zaken en werkgelegenheidsprojecten
Op grond van hoofdstuk 1.6 van de mandaatregeling gemeente Den Haag (mandaatbesluit BSW 2014.291 RIS 280265).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-55663.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.