Gemeenteblad van Grave
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Grave | Gemeenteblad 2017, 53387 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Grave | Gemeenteblad 2017, 53387 | Verordeningen |
Bomenverordening gemeente Grave 2016
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 september, 2015;
BOMENVERORDENING gemeente Grave 2016 .
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In deze afdeling wordt verstaan onder:
a. boom: een houtige opgaande plant met één of meerdere stammen met een minimale stamdwarsdoorsnede van 10 cm, gemeten op 1,3 meter hoogte boven het maaiveld.
b. Beschermde boom/bomen: een boom die is vermeld op de Groene kaart.
c. Monumentale boom: beschermde boom, van de vigerende waardevolle bomenlijst, die is opgenomen op de Groene kaart.
d. Boomgroep: minimaal 3 bomen op geringe afstand van elkaar, die zijn opgenomen op de Groene kaart.
e. Structuurbomen: een verzameling beschermde bomen, die samen een, al dan niet onderbroken, lijn of andere verbindingsstructuur vormen door het gebied en zijn opgenomen op de Groene kaart.
f. Boomzone: een begrensd gebied van beschermde bomen met een specifieke waarde of kwaliteit dat een samenhangend geheel vormt en staat op de Groene kaart.
g. Houtopstand: één of meer bomen of boomvormers, of andere houtachtige gewassen, eventueel beschermd.
h. Groene kaart topografische kaart, met daarop aangegeven boomzones, structuurbomen, boomgroepen of monumentale bomen, met bijbehorende lijst/register. Indien er een verschil is tussen de kaart en de lijst/het register dan is de kaart doorslaggevend.
i. Bebouwde kom-Boswet In het kader van de boswet vastgestelde bebouwde kom grenzen. Daarbuiten is de Boswet van toepassing.
j. hakhout: boomvormers of andere houtachtige gewassen die, na te zijn geknot, tot bij de grond opnieuw op de stronk uitlopen.
k. vellen: rooien; kappen; verplanten; het snoeien van meer dan 20 procent van de kroon of het wortelgestel, met inbegrip van kandelaberen; het verrichten van handelingen, zowel boven- als ondergronds, die de dood of ernstige beschadiging of ontsiering van de beschermde boom ten gevolge kunnen hebben.
l. dunnen: een velling die uitsluitend als een verzorgingsmaatregel ter bevordering van de groei van de overblijvende bomen beschouwd moet worden.
m. monetaire boomwaarde: de financiële waarde van een beschermde boom zoals getaxeerd volgens de meest recente richtlijnen van Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen.
n. bomeneffect analyse (BEA): een standaard beoordeling van de gevolgen van voorgenomen activiteiten rond een beschermde boom, op basis van landelijke richtlijnen van de Bomenstichting.
o. bevoegd gezag: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Het college van burgemeester en wethouders (hierna ‘het college’ genoemd) is bevoegd de ontheffing te verlenen..
p. omgevingsvergunning: omgevingsvergunning als bedoeld in hoofdstuk 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
a. een beschermde boom/bomen die moet worden geveld krachtens de Plantenziektenwet of krachtens een aanschrijving van het college, zulks onverminderd het bepaalde in artikel 10 van deze verordening;
b. het periodiek vellen van beschermd hakhout ter uitvoering van het reguliere onderhoud;
c. het periodiek knotten of kandelaberen als noodzakelijke beheermaatregel bij beschermde knotbomen, gekandelaberde bomen of leibomen ter uitvoering van het reguliere onderhoud;
d. het dunnen van Beschermde boom/bomen, met het doel de overblijvende houtopstand te bevoordelen en dunnen van Structuurbomen ter behoud van de structuur;
e. wegbeplantingen en eenrijige beplantingen op of langs landbouwgronden, beide voor zover bestaande uit populieren of wilgen, tenzij deze zijn geknot, en zijn gelegen buiten de bebouwde kom;
f. vruchtbomen (vruchtdracht met aantoonbaar economisch doel) en windschermen om boomgaarden, die zijn gelegen buiten de bebouwde kom;
g. fijnsparren, niet ouder dan twaalf jaar, bestemd om te dienen als kerstbomen en geteeld op daarvoor in het bijzonder bestemde terreinen;
i. buiten de bebouwde kom staande Beschermde boom, welke deel uitmaakt van Boomzones/bosgebieden, die een zelfstandige eenheid vormen en een grotere oppervlakte beslaan dan 10 are;
j. buiten de bebouwde kom staande Beschermde boom, welke deel uitmaakt van rijbeplanting, die gerekend over het totaal aantal rijen, uit meer dan 20 bomen bestaat.
een zwaarwegend algemeen maatschappelijk belang opweegt tegen duurzaam behoud van de Beschermde boom en alternatieven voor behoud uitputtend zijn onderzocht of;
naar boomdeskundige maatstaven instandhouding niet langer verantwoord is ter voorkoming van letsel of schade of;
als gevolg van duurzame meervoudige ernstige overlast, een persoonlijk zwaarwegend belang opweegt tegen duurzaam behoud van de Beschermde boom/bomen en alternatieven voor behoud uitputtend zijn onderzocht of;
het kwijnende Monumentale bomen of kwijnende Structuurbomen betreft of;
het normaal bosbeheer betreft voor bomen in de Boomzone, ter bevordering van duurzame instandhouding van de boomzone.
Indien vanwege een project of ander werk van zwaarwegend maatschappelijk belang ontheffing aangevraagd wordt, maakt een Bomeneffect-analyse (BEA) onderdeel uit van de aanvraag. Deze analyse is opgesteld door een onafhankelijke en gecertificeerde boomdeskundige. Ook een overzicht van overige toestemmingen, ontheffingen en vergunningen, die nodig zijn voor de uitvoering van het project, maakt onderdeel uit van de aanvraag.
Artikel 6: Intrekking of wijziging
De ontheffing of vergunning kan worden ingetrokken of gewijzigd:
a. indien onjuiste of onvolledige gegevens ter verkrijging ervan zijn verstrekt;
b. indien na het verlenen, op grond van verandering van inzichten of omstandigheden opgetreden na verlening, wijziging of intrekking noodzakelijk is vanwege het belang of de belangen ter bescherming waarvan ontheffing of vergunning is vereist;
c. indien beperkingen, die aan de ontheffing of vergunning zijn gesteld, zijn of worden vervuld;
d. indien van de ontheffing of vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn of indien deze termijn ontbreekt, binnen een redelijke termijn.
In het geval het een omgevingsvergunning voor het vellen van meer dan één Beschermde boom betreft, is de omgevingsvergunning voor alle Beschermde bomen slechts drie jaar geldig, ook als in fasen geveld wordt of één of enkele beschermde bomen al geveld zijn, behoudens de in het eerste lid gestelde bevoegdheid tot het voorschrijven van een langere termijn.
Artikel 8: Bijzondere ontheffingsvoorschriften
Tot de aan de omgevingsvergunning te verbinden voorwaarden kan het voorschrift behoren dat pas tot vellen van de Beschermde boom/bomen op en bij bouw- en aanlegwerken of andere ruimtelijke herinrichting of reconstructie mag worden overgegaan, indien andere toestemmingen, ontheffingen, vergunningen of ruimtelijke ordeningsprocedures onherroepelijk geworden zijn, of de feitelijke en financiële voortgang van de werken voldoende gewaarborgd is.
Het college kan ter uitvoering van deze regeling nadere beleidsregels vaststellen.
Artikel 10: Herplant -/instandhoudingplicht
Indien een Beschermde boom of deel daarvan waarop het verbod tot vellen van toepassing is, zonder omgevingsvergunning van het bevoegd gezag is geveld, dan wel op andere wijze teniet is gegaan, kan het bevoegd gezag aan de zakelijk gerechtigde tot de grond waarop zich de Beschermde boom bevond dan wel aan degene die uit andere hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen te herplanten overeenkomstig de door hen te geven aanwijzing binnen een door hen te stellen termijn.
Indien een Beschermde boom, waarop het verbod tot vellen van toepassing is, in het voortbestaan ernstig wordt bedreigd, kan het bevoegd gezag aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de Beschermde boom bevindt dan wel aan degene die uit andere hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen om:
Het bevoegd gezag beslist op een verzoek om schadevergoeding bij weigering van een omgevings-vergunning tot vellen op grond van artikel 17 van de Boswet.
Artikel 12: Afstand tot erfgrenslijn
De afstand als bedoeld in artikel 5:42 Burgerlijk wetboek is vastgesteld op 0,5 meter voor bomen, en op nihil voor heggen en heesters.
Artikel 13: Bestrijding van boomziekten
Indien zich op een terrein één of meer bomen bevinden die, naar het oordeel van het bevoegd gezag, gevaar opleveren van verspreiding van een boomziekte of voor vermeerdering van de ziekteverspreiders zoals insecten, is de rechthebbende, indien hij daartoe door het bevoegd gezag is aangeschreven, verplicht binnen de bij aanschrijving vast te stellen termijn:
Artikel 14: Bescherming publieke Houtopstand
Hij die handelt in strijd met artikel 3, eerste lid, dan wel een voorschrift onderscheidenlijk een verplichting als bedoeld in het vorige lid niet na komt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie. Tevens kan een rechterlijke veroordeling op grond van dit artikel openbaar gemaakt worden. Bij de strafmaatbepaling kan rekening worden gehouden met de boomwaarde.
Degene, die handelt in strijd met het bij of krachtens artikel 13 tweede lid, of artikel 14 eerste en tweede lid bepaalde wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een boete van de tweede categorie. Tevens kan een rechterlijke veroordeling op grond van dit artikel openbaar gemaakt worden. Bij de strafmaatbepaling kan rekening worden gehouden met de boomwaarde.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van Burgemeester en wethouders of burgemeester aangewezen personen.
Artikel 17: Verstrekking omgevingsvergunning
Aldus besloten door de raad van de gemeente Grave in zijn openbare vergadering
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-53387.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.