Gemeenteblad van Landgraaf
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Landgraaf | Gemeenteblad 2017, 49856 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Landgraaf | Gemeenteblad 2017, 49856 | Verordeningen |
Gemeente Landgraaf - Nieuwe nadere regels Wmo zelfredzaamheid en participatie gemeente Landgraaf 2017
Burgemeester en wethouders van L a n d g r a a f ;
overwegende dat het op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning wenselijk is nadere regels te stellen in verband met de zorg voor maatschappelijke ondersteuning;
gelet op de artikelen 2.1.1 en 2.3.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning en het beleidsplan integrale aanpak sociaal domein gemeente Landgraaf 2015-2018;
gezien de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Landgraaf 2015;
Artikel 2. Te bereiken resultaten
Maatwerk bieden ter ondersteuning van zelfredzaamheid en participatie.
Een maatwerkvoorziening (in natura dan wel in de vorm van een pgb) wordt geweigerd indien er sprake is van gebruikelijke zorg.
Artikel 4. Persoonsgebonden budget
Er worden geen tarieven vastgesteld voor niet professionele zorg in het kader van groepsbegeleiding (met of zonder vervoer) en kortdurend verblijf omdat er van uit gegaan wordt dat deze zorg niet geleverd wordt door een niet professional.
Voor zorg in het kader van hulp bij het huishouden geldt een tarief van € 18,07. Ongeacht of het hier gaat om professionele of niet-professionele hulp.
Voor de uitbetaling van het pgb geldt dat dit exclusief bemiddelingskosten, administratiekosten en eenmalige uitkering is, maar inclusief feestdagenuitkering, reiskosten en eventueel maandloon van de zorgverlener is. Dit betekent dat de budgethouder vrij is om te kiezen voor uitbetaling van de zorgverlener op basis van vast maandloon, declaratie of factuur.
4. Het pgb voor voorzieningen als bedoeld in het eerste lid, sub b is, voor zover noodzakelijk (en van toepassing), inclusief onderhoud, reparatie en verzekering, zoals dat door het college aan de leverancier wordt betaald bij de verstrekking van een voorziening in natura. Hierbij wordt rekening gehouden met de tussen het college en de leverancier reeds overeengekomen korting voor een nieuw hulpmiddel.
5.Het door het college te verstrekken pgb voor een voorziening als bedoeld in het eerste lid, sub b wordt verstrekt voor een periode die gelijk is aan de door de leverancier in de offerte vastgestelde levensduur. Onder de levensduur wordt tevens verstaan de periode die resteert na aftrek van de in de betreffende branche gebruikelijke afschrijvingsperiode.
Artikel 5. Geen persoonsgebonden budget
Het wederom verstrekken van een pgb voor een reeds eerder verstrekte soortgelijke voorziening, kan slechts dan geschieden indien de economische afschrijvingstermijn, zoals deze geldt bij het verstrekken van een voorziening in natura, van de betreffende voorziening verstreken is en als de voorziening niet meer adequaat is.
Artikel 6. Afleggen verantwoording persoonsgebonden budget
Degene aan wie een pgb als bedoeld in artikel 4 voor woningaanpassing is toegekend, dan wel de eigenaar van de woning, meldt zo mogelijk binnen een termijn van 12 maanden nadat het pgb werd verleend, op basis van een door het college aan te reiken gereedmeldingsformulier, inhoudende dat de woningaanpassing is gerealiseerd onder overlegging van de hierop betrekking hebbende originele facturen.
De vaststelling van de hoogte van het pgb (voor bouwkundig en niet bouwkundige (woon)voorzieningen) vindt plaats nadat het gereedmeldingsformulier met bijbehorende facturen door het college zijn ontvangen en het college heeft vastgesteld dat de aanpassing heeft plaatsgevonden overeenkomstig het programma van eisen.
Artikel 7. Verkorte procedure bij woonvoorzieningen
Indien een bouwkundige of woontechnische woonvoorziening noodzakelijk is en die voorziening is geheel opgenomen in de meest recente SCIO-lijst (opgesteld door SCIO Consult), dan kan die voorziening tegen de in de SCIO-lijst opgenomen maximale bedrag worden verstrekt zonder dat de aanvrager voorafgaand een offerte behoeft over te leggen.
Artikel 8. Eigen bijdrage maatwerkvoorziening
De eigen bijdrage voor ongehuwde personen die de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, nog niet heeft bereikt, bedraagt € 19,40 per vier weken, met dien verstande dat indien zijn/haar bijdrageplichtig inkomen meer bedraagt dan € 22.331,- het bedrag van € 19,40 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen dat inkomen en € 22.331,-;
De eigen bijdrage voor ongehuwde personen die de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, heeft bereikt, bedraagt € 19,40 per vier weken, met dien verstande dat indien zijn/haar bijdrageplichtig inkomen meer bedraagt dan € 16.634,-, het bedrag van € 19,40 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen dat inkomen en € 16.634,-;
De eigen bijdrage per vier weken voor gehuwde personen indien een van beiden de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, nog niet heeft bereikt of indien beiden die leeftijd nog niet hebben bereikt, bedraagt € 27,60 per vier weken, met dien verstande dat indien hun gezamenlijke bijdrage plichtig inkomen meer bedraagt dan € 27.917,- het bedrag van € 27,60 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen dat gezamenlijke inkomen en € 27.917,-;
De eigen bijdrage per vier weken voor gehuwde personen die beiden de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, hebben bereikt bedraagt € 27,60 per vier weken, met dien verstande dat indien hun gezamenlijke bijdrageplichtig inkomen meer bedraagt dan € 23.046,-, het bedrag van € 27,60 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen dat gezamenlijke inkomen en € 23.046,-.
Artikel 9. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning
Hulpverlening vanuit het sociale netwerk
Hierbij worden aan de hulpverlener geen bijzondere eisen gesteld. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt om de gestelde resultaten te bereiken en deze ook zichtbaar te maken. Dit wordt beoordeeld bij de toekenning en/of de herbeoordeling.
Artikel 10. Meldingsregeling calamiteiten en geweld
Agressie en geweld, verbaal en/of fysiek, is iedere vorm van gedrag en voorvallen in en buiten werktijd waarbij een medewerker van een dienstverlener welke namens of in opdracht van de gemeente Landgraaf handelt, psychisch en/of fysiek wordt lastig gevallen, bedreigd, of aangevallen en/of schade wordt toegebracht, onder omstandigheden, die rechtstreeks verband houden met de te vervullen functie van die medewerker.
Voorbeelden van verbale agressie zijn: beledigen, uitschelden, treiteren, pesten, vernederen, schreeuwen, discriminerende opmerkingen, uiten van beschuldigen, medewerker stelling dwingen te nemen tegen de gemeente.
Voorbeelden van fysieke agressie en geweld zijn: schoppen, slaan, knijpen, vastpakken, (gericht) gooien van voorwerpen, steken, spuwen, schade toebrengen aan eigendommen.
De aangewezen functionaris brengt binnen veertien dagen na inlevering van het formulier advies uit aan het college. Het college neemt binnen veertien dagen na ontvangst van het advies een besluit over de te treffen maatregel.
Meldingsformulieren met de genomen besluiten worden centraal gearchiveerd.
Artikel 11. Jaarlijkse waardering mantelzorgers
De dag van de mantelzorgers is voor mantelzorgers. Er wordt minimaal 1 keer per jaar kosteloos een leuke dag (of dagdeel) georganiseerd met entertainment, een hapje en een drankje.
Deze nadere regels geven aan hoe de Verordening maatschappelijke ontwikkeling gemeente Landgraaf 2015 ten uitvoer zal worden gebracht. Bij een beperkt aantal artikelen in de verordening is aangegeven dat het college nadere regels zal vaststellen. Enkel deze betreffende artikelen zullen in deze nadere regels geëxpliciteerd worden.
In de wet wordt gesproken over het bieden van maatwerkvoorzieningen ter “ondersteuning van zelfredzaamheid en participatie”, “beschermd wonen” en “opvang”. Gemeente Heerlen is door de Parkstadgemeenten gemandateerd voor de praktische uitvoering van beschermd wonen en opvang. Derhalve zijn twee regelingen opgesteld; één regeling ten behoeve van zelfredzaamheid en participatie en één regeling ten behoeve van opvang en beschermd wonen.
In de Wmo wordt het adagium gehanteerd dat “de voorzieningen terecht moeten komen bij de burgers die het echt niet zelf kunnen regelen en betalen”. Van belang is het kunnen sturen op de eigen inzet van de burgers en zijn sociaal netwerk. Uitgangspunt van de nieuwe Wmo is: eerst eigen kracht, dan kracht van het sociaal netwerk, de mogelijke inzet van algemene voorzieningen, en dan pas een maatwerkvoorziening.
De compensatieplicht vervalt en deze wordt vervangen door een zorgplicht in de vorm van een stelsel van algemene voorzieningen, maatwerkvoorzieningen en persoonsgebonden budget.
Ad Artikel 1. Begripsbepalingen
Voor een deel worden hier begripsbepalingen gehanteerd die ook in de Wet en/of in de verordening Wmo gehanteerd worden.
Ad Artikel 2. Te bereiken resultaten
In de nieuwe Wmo worden de domeinen waarop de gemeente de burger met een belemmering moest compenseren volgens de vorige Wmo (huishouden voeren, zich verplaatsen in en om de woning en lokaal medemensen ontmoeten) niet meer genoemd. Voor de nieuwe taken zijn geen nieuwe domeinen opgenomen. In plaats daarvan wordt in de wet gesproken over het bieden van maatwerkvoorzieningen ter “ondersteuning van zelfredzaamheid en participatie”, “beschermd wonen” en “opvang”. Zoals hierboven reeds gesteld zijn er twee regelingen opgesteld: één regeling ten behoeve van zelfredzaamheid en participatie en één regeling ten behoeve van opvang en beschermd wonen.
Zie art 1.1.1 lid 1 van de Wmo voor de definities van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen en opvang.
Ad Artikel 3. Weigeringsgronden
Voordat een voorziening wordt verstrekt, onderzoekt het college of de betreffende persoon op eigen kracht of met behulp van het sociaal netwerk de beperkingen kan oplossen. Is sprake van gebruikelijke zorg waardoor de bestaande beperkingen afdoende kunnen worden opgelost, ondersteunt het college niet. Gebruikelijke zorg is hulp die naar algemeen aanvaarde opvattingen mag worden verwacht van de echtgenoot, ouders, inwonende kinderen of andere huisgenoten. Gebruikelijke zorg is alleen aan de orde als er een leefeenheid is die een gezamenlijk huishouden voert.
Ad Artikel 4. Persoonsgebonden budget
Indien de aanvrager kiest voor een persoonsgebonden budget, dan kan het college aan de hand van het bepaalde in artikel 4 hiertoe besluiten.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen een pgb voor een dienst en pgb voor een voorziening.
Bij een pgb voor diensten (zoals hulp bij het huishouden of begeleiding) is uitgangspunt voor de bepaling van de hoogte van het pgb, het bedrag dat is afgesproken met de gecontracteerde aanbieders. Gemeenten mogen variëren met hun tarieven al naar gelang de professionaliteit van de met het pgb ingekochte ondersteuning. Voor een niet-opgeleid persoon uit het eigen netwerk geldt een lager tarief dan voor een opgeleide hulpverlener in dienst bij een aanbieder.
Bij een pgb voor een voorziening ( bijvoorbeeld een traplift) is uitgangspunt voor de bepaling van de hoogte van de pgb, het bedrag dat de voorziening nieuw zou hebben gekost en indien van toepassing, onder aftrek van de in een offerte van de gecontracteerde leverancier vaste contractueel overeengekomen korting. Onderhoud, keuring en reparatie wordt in de offerte meegerekend voor de door de leverancier vastgestelde levensduur van de voorziening.
Ad Artikel 5. Geen persoonsgebonden budget
In dit artikel is geregeld onder welke omstandigheden er geen keuzevrijheid bestaat voor het persoonsgebonden budget.
Ad Artikel 6. Afleggen verantwoording persoonsgebonden budget
In dit artikel wordt voor de maatwerkvoorzieningen in de vorm van een pgb bepaald op welke wijze en binnen welke termijn hierover verantwoording dient te worden afgelegd.
Indien niet of onvoldoende wordt verantwoord, wordt dit gesanctioneerd. Hiervoor wordt verwezen naar het betreffende artikel in de verordening.
Ad Artikel 7. Verkorte procedure bij woonvoorzieningen
In dit artikel is omschreven welke procedure geldt bij een verkorte woonprocedure. Indien het een eenvoudige woningaanpassing betreft, waarvan de voorzieningen zijn opgenomen in de meest recente SCIO-lijst, hoeft een klant geen offerte aan te vragen. Door het hanteren van de SCIO-lijst wordt het proces voor de klant eenvoudiger.
Ad Artikel 8. Eigen bijdrage maatwerkvoorziening
Bij een voorziening in natura of een pgb, welke aan de aanvrager zelf worden uitgekeerd, wordt gesproken over een eigen bijdrage. Een pgb wordt altijd bruto uitbetaald. Dit betekent dat de eigen bijdrage niet in het bedrag wordt verrekend. De eigen bijdrage moet belanghebbende uit eigen middelen voldoen.
De eigen bijdrage die voor een voorziening wordt verstrekt geldt voor de periode zolang als de voorziening wordt verstrekt of ten hoogste de kostprijs. Dat betekent dat de termijn van 39 perioden van 4 weken is losgelaten. Een klant betaalt zolang hij gebruik maakt van de voorziening. In lid 3 van dit artikel wordt geregeld dat, indien het een in bruikleen verstrekte voorziening betreft, een klant (voordat de afschrijvingstermijn is verstreken) betaald voor het middel, onderhoud, reparatie en verzekering. Nadat de afschrijvingstermijn is verstreken betaalt een klant alleen nog eigen bijdrage ten behoeve van onderhoud, reparatie en verzekering. Deze termijn is overeenkomstig het gestelde in Hoofdstuk 3 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015.
Ad Artikel 9. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning
In dit artikel is geregeld aan welke kwaliteitseisen de beroepskracht/hulpverlener moet voldoen.
Met de leveranciers van de verschillende voorzieningen zijn (middels de aanbestedingen) afspraken gemaakt over kwaliteitseisen van de betreffende voorzieningen.
Ad Artikel 10. Meldingsregeling calamiteiten en geweld
In dit artikel is geregeld welke eisen gelden voor het melden van calamiteiten en geweld bij de verstrekking van een voorziening.
Ad Artikel 11. Jaarlijkse waardering mantelzorgers
De dag van de mantelzorgers is voor mantelzorgers. Er wordt dan minimaal 1 keer per jaar kosteloos een leuke dag (of dagdeel) georganiseerd met entertainment, een hapje en een drankje. Ook andere vormen van een blijk van waardering ten behoeve van de mantelzorgers mogen/kunnen worden georganiseerd/uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan is een bloemenbon voor mantelzorgers.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-49856.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.