Gemeenteblad van Weert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Weert | Gemeenteblad 2017, 48186 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Weert | Gemeenteblad 2017, 48186 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling Evenementen Weert 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Subsidie op grond van deze regeling kan uitsluitend worden verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor het organiseren van evenementen.
Hoofdstuk 4 Subsidiegrondslagen
De subsidie voor evenementen is bedoeld om een tekort op de begroting (gedeeltelijk) te compenseren.
Hoofdstuk 5 Tegemoetkoming bij calamiteiten
Organisaties van evenementen waarbij zich een calamiteit heeft voorgedaan, kunnen aanspraak maken op een subsidie ‘tegemoetkoming bij calamiteiten’.
Artikel 13 Grondslag subsidie ‘tegemoetkoming bij calamiteiten’
De subsidie ‘tegemoetkoming bij calamiteiten’ bedraagt het financiële risico dat naar het oordeel van het college niet (volledig) voor rekening van de organisator dient te blijven, tot een maximum van € 5.000,-.
Hoofdstuk 7 Overige bepalingen
Het college handelt overeenkomstig deze subsidieregeling, tenzij dat voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de subsidieregeling te dienen doelen.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Weert op 21 maart 2017.
De secretaris, de burgemeester,
Toelichting subsidieregeling Evenementen Weert 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Om interpretatieverschillen te voorkomen zijn in artikel 1 ter verduidelijking enkele specifieke begrippen nader omschreven.
In sub b is gedefinieerd wat er onder een evenement wordt verstaan. Onder het begrip vallen zowel culturele activiteiten als andere publieke evenementen. Met professioneel wordt bedoeld dat het evenement goed en vakkundig georganiseerd wordt.
In artikel 2 lid 1 wordt expliciet vastgelegd dat deze regeling voortvloeit uit artikel 3 lid 2 ASV 2017. Daarmee heeft de raad op grond van artikel 156 lid 1 en 3 Gemeentewet de bevoegdheid aan het college gedelegeerd om ter uitvoering van de ASV 2017, binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders, nadere regels vast te stellen. Deze nadere regels bevatten algemeen verbindende voorschriften en hebben dezelfde status als een verordening.
In lid 2 wordt bepaald dat alle bepalingen van de ASV 2017 van toepassing zijn, tenzij er in deze regeling van wordt afgeweken.
Artikel 3 Bevoegdheden college
Het college is belast met de uitvoering van de ASV 2017. Dat betekent dat het college niet alleen bevoegd is te beslissen op aanvragen voor subsidie en deze vast te stellen, maar deze bijvoorbeeld ook mag intrekken of wijzigen als ook alle andere bevoegdheden mag uitvoeren die voortvloeien uit de Awb, de ASV 2017 en deze regeling, voor zover de raad deze niet aan zichzelf heeft voorbehouden.
In dit artikel wordt de doelgroep beschreven, die voor subsidie op grond van deze regeling in aanmerking kan komen. De doelgroep sluit aan bij de besluitvorming van de gemeenteraad.
De subsidie op grond van deze regeling is uitsluitend bedoeld voor activiteiten die hier expliciet zijn genoemd.
In dit artikel zijn enkele aanvullende weigeringsgronden opgenomen. Zo komt de aanvrager niet voor subsidie in aanmerking indien het verzoek om een evenementenvergunning is afgewezen. Verder is geen evenementensubsidie mogelijk als er al op andere wijze subsidie van de gemeente Weert wordt verkregen.
Conform de beleidskaders van de raad is daarnaast opgenomen dat een evenement niet op grond van deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komt indien er al 3 keer eerder subsidie is verleend.
Hoofdstuk 2 Aanvraag en verlening
Artikel 7 Eisen aan de aanvraag
In artikel 15 ASV 2017 staan de eisen opgenomen waaraan een subsidieaanvraag dient te voldoen.
In artikel 7 lid 1 is een aanvullende eis opgenomen. De aanvraag voor subsidie op grond van deze regeling moet middels het formulier worden ingediend dat het college hiervoor specifiek heeft vastgesteld. Hiermee wordt geborgd dat het college over alle relevante informatie beschikt om de aanvraag te kunnen beoordelen.
Lid 2 betreft een afwijking ten aanzien van artikel 15 lid 2 ASV 2017. De stukken die bij de aanvraag moeten worden ingeleverd zijn specifiek afgestemd op de aard van de activiteit. Deze stukken zijn noodzakelijk om de aanvraag te kunnen beoordelen.
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen.
Met het opnemen van deze verplichtingen borgt het college dat de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
In sub b staat de verplichting dat de aanvrager op het moment dat het evenement daadwerkelijk gaat plaatsvinden tenminste over alle benodigde vergunningen en ontheffingen beschikt. Deze worden integraal met de evenementenvergunning afgegeven. Zonder deze vergunning kan het evenement niet plaatsvinden en is een evenementensubsidie niet aan de orde.
In sub c is opgenomen dat de subsidieaanvrager binnen 13 weken nadat het evenement heeft plaatsgevonden een inhoudelijk en financieel verslag aan het college overlegt. Dit verslag is niet bedoeld als verantwoording, maar biedt het college inzicht in het verloop van het evenement en de gerealiseerde doelstellingen en kosten/baten.
Hoofdstuk 4 Subsidiegrondslagen
In dit artikel is expliciet opgenomen dat de evenementensubsidie uitsluitend bedoeld is om een tekort op de begroting (gedeeltelijk) te compenseren. Wanneer een organisatie zelf over voldoende middelen beschikt om in de kosten van het evenement te voorzien, is er geen subsidie mogelijk.
In lid 1 en 2 is geregeld wat de hoogte van de evenementensubsidie per categorie is en hoe deze wordt bepaald.
In lid 3 is bepaald dat de subsidie maximaal 35% van de goedgekeurde begroting kan bedragen. Dit houdt in dat de aanvrager tenminste 65% op andere wijze moet bekostigen.
In het kader van transparantie, het rechtszekerheidsbeginsel en gelijkheidsbeginsel, is het van belang dat een evenementenbegroting steeds op dezelfde wijze wordt beoordeeld. Daarom is in lid 4 geregeld dat het college hiervoor een specifieke beleidsregel vaststelt.
Hoofdstuk 5 Tegemoetkoming bij calamiteiten
Hoofdstuk 5 heeft betrekking op een bijzonder aspect dat zich bij evenementen kan voordoen: een calamiteit. In algemene zin stelt het college zich op het standpunt dat organisatoren van evenementen die een positieve bijdrage leveren aan de beleidsdoelstellingen, niet voor alle onverwachte gebeurtenissen het volledige financiële risico hoeven te dragen.
In dit artikel is de aanspraak op een eventuele subsidie ‘tegemoetkoming bij calamiteiten’ geregeld.
Artikel 12 Voorwaarden voor subsidie ‘tegemoetkoming bij calamiteiten’
In dit artikel zijn de voorwaarden opgenomen waaraan moet worden voldaan om voor een subsidie ‘tegemoetkoming bij calamiteiten’ in aanmerking te komen.
Artikel 13 Grondslag subsidie ‘tegemoetkoming bij calamiteiten’
In dit artikel is de subsidiegrondslag opgenomen waarop aanvragers maximaal aanspraak kunnen maken.
Artikel 14 Eisen aan de aanvraag
In sub a is geregeld dat de organisator van het evenement binnen één week nadat de calamiteit zich heeft voorgedaan, schriftelijk melding moet doen bij het college van het voornemen tot aanvraag van subsidie. Hier is voor gekozen omdat de calamiteit een dermate lokale gebeurtenis kan zijn, dat het belangrijk is dat het college in een zo vroeg mogelijk stadium in kennis wordt gesteld. Wanneer de gebeurtenissen nog recent zijn, kan het college kennis nemen van de calamiteit en zich hierover een goed oordeel vormen.
In sub b is bepaald dat de aanvraag voor subsidie ‘tegemoetkoming calamiteiten’ binnen 6 weken moet worden ingediend. De aanvraag kan vormvrij geschieden; er is geen specifiek formulier vastgesteld.
In sub c is geregeld welke stukken bij de aanvraag moeten worden ingediend. Deze stukken zijn noodzakelijk om de aanvraag te kunnen beoordelen.
Artikel 15 Vaststelling direct
In artikel 12 ASV 2017 staan de bepalingen opgenomen hoe het college de aangevraagde subsidie vaststelt. Afhankelijk van de hoogte van de subsidie worden subsidies direct of achteraf vastgesteld. In artikel 12 lid 6 ASV 2017 staat echter opgenomen dat het college categorieën van subsidies of subsidieontvangers kan aanwijzen, waarvoor de subsidie altijd direct wordt vastgesteld. Dit betekent dat de subsidieontvanger in die gevallen geen aanvraag voor subsidievaststelling hoeft in te dienen.
Ten aanzien van de subsidie op grond van deze regeling, heeft het college bepaald dat deze altijd direct wordt vastgesteld. Dit voorkomt onnodige administratieve lasten voor zowel subsidieontvanger als de gemeente.
Door middel van lid 3 behoudt het college zich het recht voor om verstrekte subsidies steekproefsgewijze te controleren. Organisaties zijn verplicht hieraan hun medewerking te verlenen. Indien uit deze controle blijkt dat er onjuiste gegevens zijn verstrekt, of dat de subsidieontvanger niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is het college bevoegd om de subsidiebeschikking te herzien.
Hoofdstuk 7 Overige bepalingen
In dit artikel is de hardheidsclausule opgenomen. Hierin is bepaald dat het college gebonden is aan deze regeling en daarvan in principe niet kan afwijken.
Het college kan alleen afwijken indien er sprake is van:
De toepassing van de hardheidsclausule dient beperkt te blijven tot zeer bijzondere gevallen. De toepassing en motivering daarvan dient duidelijk uit de betreffende subsidiebeschikking en het onderliggend subsidiedossier te blijken.
Artikel 17 Inwerkingtreding en duur
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-48186.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.