Gemeenteblad van Lelystad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lelystad | Gemeenteblad 2017, 41273 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lelystad | Gemeenteblad 2017, 41273 | Verordeningen |
15e serie wijzigingen bouwverordening
De raad van de gemeente Lelystad,
op voorstel van het college van de gemeente Lelystad d.d. 7 februari 2017;
De zinsneden ‘de bestaande bebouwing’ worden vervangen door: ‘het bestaande hoofdgebouw’.
•Artikel 2.5.7 Toegelaten overschrijding van de voorgevelrooilijn
De tekst ‘artikel 3, onderdeel 7, van bijlage II bij het besluit omgevingsrecht’ in onderdeel a en b van dit artikel wordt vervangen door: ‘artikel 3, onderdeel 8, van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht’.
Artikel 9.1 De advisering door de welstandscommissie
De tekst van artikel 9.4 wordt vervangen door: ‘(vervallen)’.
•Artikel 9.5 Termijn van advisering
De tekst van het tweede lid van artikel 9.5 wordt vervangen door: ‘(vervallen)’.
De zinsnede ‘aanvragen om bouwvergunning’ in het eerste lid wordt vervangen door: ‘aanvragen voor een omgevingsvergunning'.
De tekst achter het derde aandachtstreepje van lid 1 komt te vervallen.
Artikel 4 Benoeming en zittingsduur
Voor de benoeming en zittingsduur van de commissieleden wordt verwezen naar artikel 12b van de Woningwet.
Artikel 6 Werkwijze en taakverdeling
De adviestaken van de welstandscommissie zijn verdeeld in twee categorieën. Er is sprake van adviestaken door de welstandscommissie als geheel en adviestaken door de secretaris. De secretaris is onder voorwaarden bevoegd plannen goed te keuren of af te keuren, en aan burgemeester en wethouders voor een bepaald gebied of object gemandateerd adviezen uit te brengen. Hij is gebonden aan dezelfde toetsingscriteria als de commissie als geheel.
De vergadering van de welstandscommissie wordt bijgewoond door alle leden van de welstandscommissie, waaronder de voorzitter en de secretaris. Ter ondersteuning van de welstandscommissie zijn vertegenwoordigers van de afdeling Dienstverlening en een stedenbouwkundige aanwezig. De vergadercyclus van de commissie bedraagt twee weken.
De ambtelijke toetsing aan de redelijke eisen van welstand kan door de welstandscommissie worden ondersteund. In die gevallen waarin geen welstandsadvies van de commissie nodig wordt gevonden, maar twijfel ontstaat bij de ambtelijke toetser, kan de betreffende ambtenaar besluiten het dossier alsnog voor te leggen aan de welstandscommissie voor advies.
De tekst ‘afdeling Ruimtelijke Dienstverlening’ wordt vervangen door: ‘afdeling Dienstverlening’.
De tekst ‘uiterlijk 2 werkdagen’ in het vierde lid wordt vervangen door: ‘uiterlijk één week’.
•Artikel 10 Openbaarheid en mondelinge toelichting
De zinsnede ‘bouw- en reguliere plannen’ in het eerste lid wordt vervangen door: ‘aanvragen voor omgevingsvergunningen’.
De tweede volzin van het tweede lid komt te vervallen.
Het eerste en het tweede lid van dit artikel wordt vervangen door:
De tekst ‘afdeling Ruimtelijke Dienstverlening’ in het eerste lid wordt vervangen door: ‘afdeling Dienstverlening’.
•Artikel 17 Jaarlijkse verantwoording
In het eerste lid van dit artikel wordt een aandachtstreepje toegevoegd:
‘In welke categorieën van gevallen burgemeester en wethouders de aanvraag voor een omgevingsvergunning activiteit bouwen niet aan de welstandscommissie hebben voorgelegd en op welke wijze zij in die gevallen zelf toepassing hebben gegeven aan de welstandscriteria’.
Er wordt een derde lid toegevoegd aan dit artikel:
Dat op een aanvraag om omgevingsvergunning, die is ingediend vóór inwerkingtreding van de onder 1. genoemde wijzigingen en waarop op dit tijdstip nog niet is beschikt, de bepalingen van de Bouwverordening van toepassing zijn, zoals die luidden voor deze wijziging, tenzij de aanvrager aangeeft dat de gewijzigde bepalingen worden toegepast.
Protocol ambtelijke welstandstoets
Indien de ambtenaar overleg met de welstandscommissie noodzakelijk acht, is hij of zij hiertoe gemachtigd. Voorafgaand aan het overleg geeft de ambtenaar aan of het gaat om collegiaal overleg of om een formele adviesvraag. Het overleg kan resulteren in een ambtelijk advies of er kan worden overgegaan naar punt 8.
Indien een plan eerder ambtelijk beoordeeld is, kan het daarna alsnog aan de welstandscommissie worden voorgelegd (bijvoorbeeld bij bezwaar). De welstandscommissie beoordeelt het plan vervolgens op haar eigen wijze, op basis van het gemeentelijk beleid. De welstandscommissie is niet gehouden aan de uitkomst van de ambtelijke beoordeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-41273.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.