Beleidsregel Subsidiëring iDop-Activiteiten 2017

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave;

 

Overwegende dat het noodzakelijk is een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot subsidiëring ten behoeve van activiteiten die onderdeel uitmaken van een integraal dorpsontwikkelingsplan (iDOP).

 

Gelet op titel 4:2 en 4:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Gelet op artikel 4:23 lid 3c van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Gelet op de Algemene Subsidie Verordening Grave 2017;

 

Gelet op de Kadernotitie Subsidiestelsel gemeente Grave “Samen staan we sterk” en de nadere regel Contractsubsidie gemeente Grave 2017.

 

b e s l u i t

 

vast te stellen de navolgende beleidsregel:

 

Beleidsregel Subsidiëring iDop-Activiteiten 2017

 

Artikel 1 Begripbepaling

  • 1.

    iDOP’s: Integrale dorpsontwikkelingsplannen. Dit zijn plannen opgebouwd uit zowel ruimtelijke als sociale actiepunten die zijn opgenomen in een zogenaamd door het college van burgemeester en wethouders van Grave vastgesteld uitvoeringsprogramma en die erop gericht zijn de vestingstad Grave en de dorpen Velp, Gassel en Escharen te ontwikkelen.

  • 2.

    Uitvoeringsprogramma: Een programma van actiepunten gericht op de ontwikkeling van een wijk of dorp in de gemeente Grave dan wel de vestingstad Grave op ruimtelijk en/of sociaal gebied. Een uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks vastgesteld.

Artikel 2 Doel van deze beleidsregel

Het doel van deze beleidsregel is de subsidieverstrekking van het gemeentelijk beleid voor integrale dorpsontwikkelingsplannen (iDOP’s) te regelen teneinde een zo effectief mogelijke uitvoering van de iDOP’s te bewerkstelligen.

Artikel 3 Subsidiecriteria

  • 1.

    Voor een subsidie komen in aanmerking door het college van burgemeester en wethouders van Grave erkende wijk- en dorpsraden uit de gemeente Grave die zich ten doel stellen om zonder winstoogmerk acties en activiteiten te stimuleren, organiseren en/of uitvoeren ten behoeve van de integrale dorpsontwikkelingsplannen.

  • 2.

    In de subsidieaanvraag wordt beschreven voor welke activiteiten - die zijn opgenomen in het jaarlijks vastgestelde uitvoeringsprogramma - subsidie wordt aangevraagd alsmede welk deel van de aangevraagde subsidie per actiepunt wordt ingezet.

  • 3.

    In de subsidieaanvraag wordt beschreven op welke wijze de aanvrager inspanningen heeft geleverd om aanvullende subsidies dan wel fondsen te verkrijgen voor de uitvoering van de activiteiten waar op basis van deze beleidsregel subsidie voor wordt aangevraagd.

    • a.

      Indien aanvullende subsidies en fondsen worden verkregen voor de uitvoering van de activiteiten (uitvoeringsprogramma), wordt in de aanvraag een overzicht opgenomen van de subsidiërende instellingen dan wel fondsen alsmede de hoogte van de toegekende subsidies dan wel fondsen.

    • b.

      Indien aanvullende middelen anders dan uit subsidies en/ of fondsen van publieke organisaties worden verkregen, wordt dit door de aanvrager in de subsidieaanvraag vermeld dan wel op het moment dat lopende het uitvoeringsprogramma aanvullende middelen worden gegenereerd. Voorbeeld van aanvullende middelen is sponsoring door private organisaties of instellingen dan wel eigen bijdragen van deelnemers van activiteiten.

  • 4.

    In de subsidieaanvraag wordt door de aanvrager toegelicht op welke wijze communicatie met en participatie van wijk- en dorpsbewoners wordt gerealiseerd. Achterliggend doel hiervan is het bereiken van een adequate communicatie met en een hoge participatie van wijk- en dorpsbewoners bij het realiseren van de uitvoeringsplannen.

  • 5.

    Tijdens de uitvoering van het uitvoeringsprogramma onderhoud de aanvrager contact met de betrokken vakambtenaar die gekoppeld is aan het betreffende actiepunt uit het programma. In onderling overleg verzorgen de vakambtenaar en de aanvrager de informatievoorziening in de richting van het college van burgemeester en wethouders alsmede gemeenteraad van Grave.

Artikel 4 Verdeling subsidie

De gemeenteraad van Grave stelt jaarlijks met de gemeentebegroting een subsidieplafond vast op een bedrag dat maximaal kan worden ingezet ten behoeve van de uitvoeringsplannen van de iDOP’s. Na de vaststelling van het maximale subsidiebedrag bepaalt het college van burgemeester en wethouders een verdeling van de subsidie over de ingediende subsidieaanvragen. Bij het bepalen van de subsidieverdeling worden de volgende aspecten meegenomen in de besluitvorming door het college van burgemeester en wethouders:

  • a.

    het bereik van de wijk- of dorpsraad door welke subsidie wordt aangevraagd;

  • b.

    actiepunten benoemd in het uitvoeringsprogramma, onder meer de verwachte haalbaarheid en het belang c.q. de prioriteit van actiepunten;

  • c.

    ontwikkelingen in de verschillende wijken en dorpen behorend tot de gemeente Grave;

  • d.

    behaalde resultaten van de uitvoeringsplannen in voorgaande jaren;

Artikel 5 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze beleidsregel buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieverstrekker leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 6 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als Beleidsregel Subsidiëring iDop-Activiteiten 2017.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt met terugwerkende kracht met ingang van 1 januari 2017 in werking .

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 7 maart 2017.

 

Hoogachtend,

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRAVE;

 

De secretaris,

 

De burgemeester,

J.J.L. Heerkens

 

L. Roolvink

 

 

 

 

Naar boven