Gemeenteblad van Leusden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leusden | Gemeenteblad 2017, 38335 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leusden | Gemeenteblad 2017, 38335 | Verordeningen |
Algemene Subsidieverordening Leusden 2017
De Raad van de Gemeente Leusden,
Gelezen het voorstel van het college d.d. 29 november 2016, nummer 276659
Titel 4.2 Subsidies van de Algemene Wet Bestuursrecht;
Artikel 17 lid 1 van de Financiële verordening gemeente Leusden;
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
een subsidie als bijdrage in de kosten van structurele activiteiten, waarbij deze zo veel mogelijk worden uitgedrukt in concrete, meetbare prestaties en/of resultaten, dit kan vastgelegd worden in een uitvoeringsovereenkomst en waarbij de subsidie zo veel mogelijk wordt bepaald aan de hand van kostprijzen.
een door een subsidieaanvrager voor de volgende subsidieperiode gegeven beschrijving van de beleidsuitgangspunten en de in relatie hiermee te verrichten activiteit(en), te behalen prestatie(s) en beoogde effect(en). De subsidieaanvrager vermeldt daarin ook in welke mate de activiteiten gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen en op de door de gemeente vastgestelde doelen.
in een periodiek overleg wordt de voortgang van de gesubsidieerde activiteiten besproken. Dit periodiek overleg met de gesubsidieerde organisatie vindt in elk geval plaats direct na de afloop van het derde kwartaal. De door de subsidieontvanger aangeleverde inhoudelijke en financiële informatie vormt de basis voor het gesprek.
Artikel 2 Reikwijdte van de verordening
Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies door de gemeente Leusden.
Artikel 3 Bevoegdheden, subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van subsidies met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen of het subsidieplafond en, indien de begroting nog niet is vastgesteld, dan wel goedgekeurd, onder het voorbehoud dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld. Het voorbehoud vervalt, indien het college niet binnen vier weken na vaststelling of goedkeuring van de begroting daarop een beroep heeft gedaan.
HOOFDSTUK 2. DE SUBSIDIEAANVRAAG
Indien een aanvraag wel tijdig maar onvolledig is verzoekt het college de aanvrager binnen twee weken na ontvangst daarvan, de aanvraag aan te vullen. De aanvrager krijgt een termijn van twee weken om de aanvraag aan te vullen. Indien deze aanvulling niet tijdig of volledig is, kan het college besluiten de aanvraag buiten behandeling te laten.
Artikel 6 Bij de aanvraag in te dienen gegevens
Bij een aanvraag voor subsidie dient de aanvrager gebruik te maken van het door het college vastgestelde aanvraagformulier en overlegt de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens:
een begroting, dekkingsplan en overzicht van voorzieningen en bestemmingsreserves. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen betreffende dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan. Indien een dekkingsplan of overzicht van voorzieningen en bestemmingsreserves niet van toepassing is doordat er geen aanvragen bij andere partijen zijn ingediend of dat er geen voorzieningen of bestemmingsreserves gevormd zijn, dient dit te worden aangegeven.
HOOFDSTUK 3. WEIGERING EN VERSTREKKING
Naast de gronden genoemd in artikel 4:25 en 4:35 Awb weigert het college een subsidie indien gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat:
de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd of de doelstellingen in welk kader deze worden ondernomen in strijd zijn met de wet, het algemeen belang, de volksgezondheid, de veiligheid, of de openbare orde of gericht zijn op het overdragen van partijpolitiek, godsdienst of levensbeschouwelijk standpunt;
de aanvrager van subsidie ook zonder subsidiemiddelen door de gemeente Leusden over voldoende gelden beschikt om de kosten van de activiteiten te dekken, hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden. Onder eigen middelen wordt verstaan; contributies, deelnemersbijdragen, donaties, erfstellingen, legaten en gelden in reserves en eigen vermogen;
de aanvrager voor het jaar of de jaren waarop de aanvraag betrekking heeft met een functionaris een bezoldiging als bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector overeenkomt of is overeengekomen die hoger is dan het bedrag, bedoeld in artikel 2.3, eerste lid, van die wet.
Artikel 9 Subsidieverstrekking
Het college honoreert aanvragen voor subsidies in de vorm van een subsidieverlening.
Het college en de aanvrager van subsidie treden vóór het besluit tot verlening in overleg met elkaar om tot overeenstemming te komen omtrent de activiteiten, prestaties en resultaten.
Artikel 12 Uitvoeringsovereenkomst
Het college kan voor de uitwerking van de beschikking tot subsidieverlening in overleg met de aanvrager een uitvoeringsovereenkomst op stellen zoals bedoeld in artikel 4:36 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 13 Melding van gewijzigde omstandigheden
De subsidieontvanger is verplicht:
het college direct schriftelijk te informeren en te voorzien van alle relevante stukken over omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de subsidieverstrekking;
het college in ieder geval onverwijld schriftelijk te informeren en te voorzien van alle relevante stukken over:
HOOFDSTUK 5. VERANTWOORDING EN VASTSTELLING
Artikel 17 Voorschriften met betrekking tot de verantwoording van subsidies
Het college monitort gedurende het subsidiejaar periodiek de voortgang van de gesubsidieerde activiteiten. Daartoe kan het college de subsidieontvanger de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van een inhoudelijke en financiële subsidieverantwoording. Bestaande uit een activiteitenverslag en een financieel verslag. Een tussentijdse subsidieverantwoording wordt in elk geval één keer per jaar gevraagd en besproken in een periodiek overleg, direct na het verstrijken van het derde kwartaal van het subsidiejaar.
De eindverantwoording voor subsidies vanaf € 5.000 bestaat uit een activiteitenverslag en een financieel verslag over de periode waarover subsidie werd ontvangen.
Het financieel verslag voldoet aan de eisen die artikel 4:76 en 4:77 van de Algemene wet bestuursrecht daaraan stellen.
De ontvanger van een subsidie van € 50.000,– of meer is verplicht bij de verantwoording een schriftelijke, onafhankelijke accountantsverklaring te overleggen aan het college, als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 18 Subsidievaststelling
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslistermijn op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na indiening van de verantwoording.
HOOFDSTUK 6. INTREKKEN, WIJZIGEN EN BEËINDIGEN
Artikel 19 Intrekking, wijziging en beëindiging van subsidieverlening
Het college kan, zolang de subsidie niet is vastgesteld, een beschikking tot subsidieverlening intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen indien:
HOOFDSTUK 7 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Het college kan in bijzondere gevallen één of meer bepalingen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of de subsidieontvanger leidt tot aanzienlijke onredelijkheid.
Artikel 23 Onvoorziene omstandigheden
Het college treft in alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet de nodige voorzieningen en/of neemt het de nodige besluiten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-38335.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.