Inkoop- en aanbestedingsbeleid Goeree-Overflakkee

 

De raad van de gemeente Goeree-Overflakkee;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 november 2016;

 

gelet op de op 1 juli 2016 vastgestelde "gewijzigde Aanbestedingswet 2016";

 

b e s l u i t :

 

het “Inkoop- en aanbestedingsbeleid Goeree-Overflakkee” vast te stellen.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad

van de gemeente Goeree-Overflakkee op 24 november 2016.

 

griffier, voorzitter,

 

drs. J. Mimpen mr. A. Grootenboer-Dubbelman

 

 

Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Goeree-Overflakkee

 

Inleiding

De gemeente spant zich continu in voor een (verdere) professionalisering van de inkoop- en aanbestedingspraktijk. Dit is niet alleen een kwestie van (Europese) wetten en regels, maar ook van aanvullend beleid. In 2010 heeft de VNG hierover een convenant gesloten met de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) en de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het doel van het aanvullend beleid is om richting te geven aan de aanbestedingspraktijk, een verdere professionalisering te ondersteunen en meer uniformiteit tussen gemeenten te bevorderen. Binnen dit kader heeft de VNG in samenwerking met gemeenten en na consultatie van het bedrijfsleven het raamwerk VNG Model Inkoop- en aanbestedingsbeleid ontwikkeld. De voorliggende beleidsnota is ten opzichte van de voorgaande gewijzigd conform het door de VNG opgestelde voorbeeld.

 

Dit beleid sluit aan bij de in 2016 gewijzigde Aanbestedingswet 2012, die in werking is getreden per 1 juli 2016 en sluit waar relevant aan op het gesloten coalitieakkoord, waarbij met name voor de lokale economie en het MKB ruimte wordt geschapen om in aanmerking te kunnen komen voor gemeentelijke aanbestedingen.

 

In dit inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen inkoop in de gemeente plaatsvindt. De gemeente streeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na. Aangezien inkoop plaatsvindt in een dynamische omgeving, dient de gemeente continu bezig te zijn met het doorvoeren van verbeteringen in de inkoopprocessen. De gemeentelijke doelstellingen zijn hierbij leidend. Dit beleid sluit zoveel mogelijk aan op het algemene beleid van de gemeente.

 

Daarnaast gaat de gemeente bij het Inkopen van Werken, Leveringen of Diensten uit van:

  • 1.

    Juridische uitgangspunten: hoe gaat de gemeente om met de relevante regelgeving?

    (zie verder hoofdstuk 3)

  • 2.

    Maatschappelijk verantwoorde uitgangspunten: hoe gaat de gemeente om met de maatschappij en het milieu in haar inkoopproces? (zie verder hoofdstuk 4)

  • 3.

    Economische uitgangspunten: hoe gaat de gemeente om met de markt en ondernemers?

    (zie verder hoofdstuk 5)

  • 4.

    Organisatorische uitgangspunten: hoe koopt de gemeente in? (zie verder hoofdstuk 6)

 

1. Definities

 

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

 

Aanbesteden een wijze van inkopen van werken, leveringen en diensten die plaatsvindt in het tactische deel van het inkoopproces.

 

Contractant De in de overeenkomst genoemde wederpartij van de gemeente.

 

Diensten Diensten als bedoeld in artikel 1.1: Aanbestedingswet 2012;

een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel die is gesloten tussen een of meer dienstverleners en een of meer aanbestedende diensten en die

  • a.

    uitsluitend betrekking heeft op het verrichten van in bijlage II van richtlijn nr. 2004/18/EG aangewezen diensten,

  • b.

    betrekking heeft op het leveren van producten en het verrichten van diensten als bedoeld in onderdeel a, indien de waarde van die diensten hoger is dan de waarde van de te leveren producten, of

  • c.

    betrekking heeft op het verrichten van in bijlage II van richtlijn nr. 2004/18/EG aangewezen dienstenen die slechts zijdelings betrekking heeft op werkzaamheden die in het kader van bijlage I van richtlijn nr. 2004/18/EG zijn aangewezen;

 

Drempelbedragen De waarde van een aan te besteden werk, dienst of levering, waarboven (Europees) moet worden aanbesteed.

 

Duurzaam inkopen Het toepassen van milieu- en sociale aspecten in alle fasen van het inkoopproces zodat dit leidt tot de daadwerkelijke levering van duurzame producten, diensten of werken.

 

Enkelvoudig aanbesteden aanbesteden zonder openbare aankondiging, waarbij de gemeente één offerte aanbesteden vraagt

 

Europees aanbesteden aanbesteden volgens de procedures zoals beschreven in de Europese aanbestedingsrichtlijn.

 

Gemeente De gemeente Goeree-Overflakkee, kantoorhoudende aan de Koningin Julianaweg 45 te Middelharnis.

 

Handboek een op de gemeente afgestemd naslagwerk met informatie en hulpmiddelen behorende bij het tactische inkoop- en aanbestedingsproces.

 

Inkoop (Rechts)handelingen van de gemeente gericht op het verstrekken van opdrachten tot het verkrijgen van Werken, Leveringen of Diensten en die een of meerdere facturen van een ondernemer met betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben.

 

Inkoopfunctie het van externe bronnen betrekken van alle goederen of diensten, die noodzakelijk zijn voor de bedrijfsuitoefening, de bedrijfsvoering en de instandhouding van de organisatie tegen de voor de organisatie gunstigste voorwaarden.

 

Inkoopproces het proces in de periode tussen de vraag van de gemeenten en het aanbod van de leverancier met als gevolg een levering of overeenkomst.

 

I nkoop voorwaarden De vigerende algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Goeree-Overflakkee.

 

Leveringen Leveringen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet2012:

Een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel die is gesloten tussen een of meer leveranciers en een of meer aanbestedende diensten en die betrekking heeft op:

  • a.

    de aankoop, leasing, huur of huurkoop, met of zonder koopoptie, van producten of

  • b.

    de levering van producten en die slechts zijdeling betrekking heeft op werkzaamheden voor het aanbrengen en installeren van die levering

 

Meervoudig onderhands een vorm van aanbesteden waarvoor minimaal 3 natuurlijke dan wel rechtspersonen (door de gemeente aan te wijzen) tot inschrijving wordt uitgenodigd.

 

Nationaal aanbesteden een vorm van aanbesteden waarbij de nationale markt wordt benaderd door de opdracht vooraf aan te kondigen. De opdracht is te gunnen via een nationale openbare of niet-openbare procedure.

 

N iet-discriminerend een aanbestedende dienst behandelt alle potentiële opdracht-nemers op gelijke wijze.

 

Objectief inkoop- en aanbestedingsprocessen worden gebaseerd op feiten en zo veel mogelijk op heldere criteria.

 

Niet openbare Procedure aanbestedingsprocedure waarbij alle ondernemers een verzoek mogen doen tot deelneming, maar alleen de door de aanbestedende dienst geselecteerde ondernemers mogen inschrijven.

 

O f ferte Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

 

O f ferteaanvraag Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de gemeente voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet2012 en de Europese aanbestedingsrichtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG.

 

Onde r nemer Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’.

 

Openbare procedure aanbestedingsprocedure waarbij alle ondernemers mogen inschrijven.

 

Proportioneel in redelijke verhouding staan tot het voorwerp van de opdracht in termen van de aard en omvang van die opdracht.

 

Raamovereenkomst een overeenkomst tussen een of meer aanbestedende diensten en een of meer ondernemers met het doel gedurende een bepaalde periode de voorwaarden betreffende de te gunnen overheidsopdracht vast te leggen.

 

TCO Total Cost of Ownership; de integrale kosten van een dienst, levering of werk.

 

TenderNed TenderNed is het aanbestedingssysteem van de Nederlandse overheid. Alle overheden publiceren via het aankondigingenplatform van TenderNed hun nationale en Europese aanbestedingen. Hier vinden ondernemingen dus alle aanbestedingen van de overheid.

 

Transparant Alle gemaakte keuzen in inkoop- en aanbestedingsprocessen moeten verantwoord kunnen worden.

 

W erken Werken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet2012:

Een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel die is gesloten tussen een of meer aannemers en een of meer aanbestedende diensten en die betrekking heeft op:

  • a.

    de uitvoering of het ontwerp en de uitvoering van werken in het kader van in bijlage I van richtlijn nr. 2004/18/EG aangewezen werkzaamheden,

  • b.

    de uitvoering of het ontwerp en de uitvoering van een werk, of

  • c.

    het laten uitvoeren met welke middelen dan ook van een werk dat aan de door de aanbestedende dienst vastgestelde eisen voldoet;

Werken zijn producten van bouw- dan wel wegenbouwkundige werken in hun geheel dat ertoe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen.

 

2. Gemeentelijke doelstellingen

 

De gemeente wil met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:

 

  • A.

    Rec h t m a ti g e n d oe lm a ti g i n k o p e n z o d a t gemeen s c ha p s gelde n op c o n t rol e erba r e e n v e r a n t w o o rd e w ij z e w o rde n aa ng e w en d e n b e st eed . De gemeente leeft daartoe bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid na. Daarnaast streeft de gemeente ernaar efficiënt, effectief en sinds 2015 100% duurzaam in te kopen. De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten en het beheersen en verlagen van de gemeentelijke middelen staan centraal. De gemeente houdt daarbij in het oog dat er voldoende toegang is voor ondernemers tot gemeentelijke opdrachten.

  • B.

    Een intege r e, bet r ouwba r e, zakelijke en p r ofessionele inkoper en opdrachtgever zijn. Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met inkoop. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in een betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de contractant en in wederzijds respect tussen de gemeente en de contractant. De gemeente spant zich in om alle inlichtingen en gegevens te verstrekken aan de ondernemer voor zover die nodig zijn in het kader van het inkoopproces.

  • C.

    I n k o p e n t ege n d e mee st o pt imale ( in t e g r al e ) p ri j s- k w a li t e i t v erho u d i ng . Bij het Inkopen van Werken, Leveringen en Diensten kan de gemeente ook interne en andere (externe) gemeentelijke kosten betrekken in de afweging. Ook de kwaliteit van de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten speelt een belangrijke rol.

  • D.

    E e n c o n t in u e po s i t i ev e b i j d r ag e l ev e re n aan het ge h e le pre s t a t i e n i v e a u v an d e g emee n te.

    Inkoop moet ondersteunend zijn aan het gehele prestatieniveau van de gemeente en daar direct en voortdurend aan bijdragen. De concrete doelstellingen van inkoop zijn daarbij steeds rechtstreeks afgeleid van de gemeentelijke doelstellingen.

  • E.

    D e g emee n te zorgt voor a dm i n i s t r a t i ev e l a st e nv e rl i c h t i n g v o or zo w el zi c h z e l f a l s v o or ond ern em e r s.

    Zowel de gemeente als ondernemers verrichten vele administratieve handelingen tijdens het inkoopproces. De gemeente verlicht deze lasten door bijvoorbeeld proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt inkoopproces uit te voeren. Concreet kan de gemeente hiertoe digitaal inkopen (en aanbesteden). De gemeente maakt, waar mogelijk, gebruik van de Uniform Europese Aanbestedingsdocument.

  • F.

    D i t I n k o o p - e n aan b e st e d i ng s b e l ei d s l u i t z ov ee l m oge lij k aan op het a lgeme ne b e l ei d v an d e g emee n te en op de hoofdthema’s van het coalitietakkoord.

 

Om deze doelstellingen te realiseren zijn juridische, ethische, ideële, economische en organisatorische uitgangspunten vastgelegd in dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid. Deze uitgangspunten zijn in de volgende hoofdstukken uitgewerkt.

 

3. J uridische uitgangspunten

 

3.1 Algemeen juridisch kader

D e g emee n te l e e f t d e re l e v a n te w e t - e n regelg e v i n g n a .Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving zullen door de gemeente restrictief worden uitgelegd en toegepast om te voorkomen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving wordt uitgehold. De voor het Inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante vigerende wet- en regelgeving volgt uit:

  • Aanbestedingswet2012: dit nieuwe wettelijke kader implementeert de Europese Richtlijnen 2014/23/EU, 2014/24/EU en 2014/25/EU (‘Aanbestedingsrichtlijnen’). Deze wet biedt één kader voor overheidsopdrachten boven en – beperkt – onder de (Europese) drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.

  • Europese wet- en regelgeving: wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.

  • Burgerlijk Wetboek: het wettelijke kader voor overeenkomsten.

  • Gemeentewet: het wettelijke kader voor gemeenten.

 

3.2 Uniforme documenten

De gemeente streeft ernaar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat of dit in een concreet geval niet wenselijk is. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. De gemeente past bij de betreffende Inkoop in ieder geval toe:

  • Aanbestedingsreglement werken 2016 (‘ARW 2016’) (ook bij aanbestedingen onder de Europese drempel);

  • Gids Proportionaliteit;

  • Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten (zie bijlage 1);

  • De UAV 2012 voorwaarden voor werken;

  • De DNR voorwaarden voor ingenieursdiensten en architecten;

  • De Arbit voorwaarden voor IT overeenkomsten;

  • De ARVODI voorwaarden voor het ter beschikking stellen van personeel;

  • Voorwaarden van de tegenpartij bij monopolisten (o.a. Stedin);

  • Richtsnoeren Leveringen en Diensten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;

  • Uniforme klachtenregeling van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;

 

3.3 Algemene beginselen bij inkoop

  • A.

    Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht De gemeente neemt bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten boven de (Europese) drempelwaarden en bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten onder de (Europese) drempelwaarden de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:

    • Gelijke behandeling: Gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

    • Non-discriminatie: Discriminatie op grond van nationaliteit mag niet.

    • Transparantie: De gevolgde procedure dient navolgbaar (en dus controleerbaar) te zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

    • Proportionaliteit (evenredigheid): De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. De gemeente past het beginsel van proportionaliteit toe bij de te stellen eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen en met betrekking tot de contractvoorwaarden.

    • Wederzijdse erkenning: Diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie moeten worden toegelaten voor zover die Diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van de gemeente.

  • B.

    Algemene beginselen van behoorlijk bestuur

De gemeente neemt bij haar Inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.

 

3.4 Grensoverschrijdend belang

Voorafgaand aan Inkoop vindt een objectieve toets plaats of sprake is van een duidelijk grensoverschrijdend belang. Bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang past de gemeente de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht toe. Overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang zijn overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarbij buiten Nederland gevestigde Ondernemers interesse hebben of kunnen hebben. Dit kan blijken uit de uitgevoerde marktanalyse.

 

Of een overheidsopdracht of een concessieovereenkomst een duidelijk grensoverschrijdend belang heeft, zal afhangen van verschillende omstandigheden, zoals de waarde van de opdracht, de aard van de opdracht en de plaats waar de opdracht moet worden uitgevoerd.

 

Voor overheidsopdrachten of concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang, zal de gemeente een passende mate van openbaarheid in acht nemen. Dit vloeit voort uit het transparantiebeginsel. Een aankondiging van de te verstrekken opdracht zal de gemeente op TenderNed plaatsen en eventueel op haar website en/of in andere gebruikelijke platforms, zoals dagbladen.

 

3.5 Mandaat en volmacht

Inkoop vindt plaats met inachtneming van de vigerende budgethoudersregeling Goeree-Overflakkee. De gemeente wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.

 

3.6 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk in uitzonderlijke gevallen, op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit. Het besluit wordt genomen, na fiattering door team Inkoop, door burgemeester en wethouders en voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.

 

Bij uitzonderlijke gevallen valt te denken aan:

  • Dwingende spoed als gevolg van onvoorziene omstandigheden die niet aan de gemeente zijn toe te rekenen;

  • Opdrachten die om artistieke, exclusieve of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kunnen worden toevertrouwd;

  • Vervolgopdrachten, als de keuze van een andere opdrachtnemer technische onmogelijkheden met zich mee zou brengen welke vooraf niet te voorzien waren;

  • Afwijkingen in de inkoopvoorwaarden. Deze kunnen eigenstandig door de budgethouder worden overeengekomen met de leverancier na uitdrukkelijke instemming van de afdeling Advies, team Inkoop.

 

4. Maatschappelijk verantwoorde uitgangspunten

Een aanbestedende dienst moet zorgen voor het leveren van zo veel mogelijk maatschappelijke waarde bij het aangaan van een overeenkomst.

 

4.1 Integriteit

  • A.

    De gemeente stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop.De Gemeente heeft hoog in het vaandel dat haar bestuurders en ambtenaren integer handelen. De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscodes. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

  • B.

    D e g emee n te c o n t r a c t e e r t e n k e l in t eg e r e o nd ern em e rs .De gemeente wil enkel zaken doen met integere ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van ondernemers is bij Inkoop (en aanbesteding) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’.

  • C.

    De gemeente werkt enkel met bonafide organisaties

    De gemeente kan, ter voorkoming van het faciliteren van criminele organisaties, de wet Bibob toepassen bij openbare en Europese aanbestedingen op het gebied van bouw, milieu en ICT.

  • A.

    4.2 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen Bij inkopen neemt de gemeente sociale en milieuaspecten in acht.

De gemeente heeft een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. De gemeente streeft sinds 2015 100%duurzaam inkopen na. Duurzaam Inkopen is het meenemen van sociale en milieuaspecten in het inkoopproces. Dit komt o.a. tot uitdrukking door het volgende:

  • Bij de product- en marktanalyse wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om het Werk, de Levering of de Dienst duurzaam in te kopen.

  • In de aanbestedingsstukken (met name in het programma van eisen, selectie- en gunningscriteria) en in de te sluiten overeenkomst worden duurzaamheidscriteria opgenomen.

  • De gemeente kan kiezen om digitaal in te kopen (E-procurement, gebruik van e-mail, etc.).

  • De gemeente kan de aangeboden duurzame oplossingen monitoren. Op deze wijze kan zij een duurzame oplossing inbedden in de eigen organisatie van de gemeente en haar werkwijze.

B. Duurzaamheidscriteria

Met betrekking tot een aantal ‘productgroepen’ zijn door Pianoo zogenaamde ‘duurzaamheidscriteria’ opgesteld, zie hiervoor http://www.pianoo.nl/duurzaaminkopen/productgroepen. Het CROW (nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) heeft bijvoorbeeld de duurzaamheidscriteria die betrekking hebben op de GWW-sector geschikt gemaakt voor toepassing in RAW-bestekken door middel van het opstellen van de ‘RAW-Catalogus Bepalingen – Duurzaam Inkopen’. Deze criteria moeten waar mogelijk toegepast te worden in de aanbestedingen.

C. I nkoop vindt op maatschappelijk verantwoo r de wijze plaats (social return)

Hierbij spelen onderwerpen als arbeidsreïntegratie, arbeidsomstandigheden en – indien passend – social return. De gemeente heeft oog voor de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de samenleving. Zij stimuleert daarom – waar mogelijk en doelmatig – de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in het arbeidsproces. Daarnaast worden Werken, Leveringen en/of Diensten geweerd die onder niet aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon) tot stand komen of zijn gekomen.

D. Fair trade

De gemeente staat positief tegenover initiatieven die erop gericht zijn de gemeente tot Fairtrade Gemeente te maken. De Fairtrade Gemeente campagne wil de vraag en het aanbod van fairtrade producten in Nederland vergroten. Op die manier werken de initiatiefnemers van de campagne aan duurzame armoedebestrijding. Begin 2013 zijn bijna 100 gemeenten actief om Fairtrade Gemeente te worden en ruim 30 gemeenten hebben de titel inmiddels gekregen door te voldoen aan de landelijk gestelde eisen.

 

4.3 Innovatie

De gemeente moedigt – daar waar mogelijk – innovatiegericht Inkopen (en aanbesteden) aan. Bij innovatiegericht inkopen wordt gezocht naar een innovatieve oplossing of laat de gemeente ruimte aan de ondernemer om een innovatieve oplossing aan te bieden. Het kan bijvoorbeeld gaan om een volledig nieuwe innovatieve oplossing, maar ook om de verdere ontwikkeling van de eigenschappen van een bestaand ‘product’. Publiek Private Samenwerkingsconstructies vallen niet onder de werking van dit inkoopbeleid.

5. Economische uitgangspunten

 

5.1 Product- en marktanalyse

I n k o op v i n dt p la a t s op b a s i s v an ee n v o o r af gaa nd e p r o d u c t - e n ma r k t analys e , t e n z i j d i t ge let op d e w aa rd e o f d e aa r d v an d e o p d r ac h t niet w o r dt g e rec h t v aa r d igd . De gemeente acht het van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product- en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Een marktconsultatie met ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse.

 

5.2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie

  • A.

    D e g emee n te ac h t ee n te grote a fhan k e lij kh ei d v an o nd ern em e r s niet w en s e lij k . De gemeente streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van ondernemers (contractanten), zowel tijdens als na de contractperiode. De gemeente moet in beginsel vrij zijn in het maken van keuzes bij haar inkoop (waaronder de keuze van ondernemer(s) en contractant(en), maar ook vanwege de naleving van de (Europese) wet- en regelgeving.

  • B.

    D e g emee n te ki e st v o or d e mee st aa ng e w ez e n o nd ern em e r s re l a t ie. Gedurende de contractperiode kan bij de contractant afhankelijkheid ontstaan van de gemeente door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. De gemeente kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve ondernemers.

 

5.3 Lokale economie en MKB

  • A.

    D e g emee n te h e e f t oo g v o or d e lo k ale e c on o mi e , z o nd er d a t d i t t ot e n ig e r l e i v orm v an d i s c r im i n a t ie v an o nd ern em e r s l ei d t . In gevallen waar een enkelvoudig en/of een meervoudig onderhandse offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, wordt zo mogelijk rekening gehouden met de lokale economie en lokale ondernemers. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en de gemeente moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen. ‘Local sourcing’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van de inkoop; hiertoe zal een leveranciersregister worden opgezet.

    De gemeente streeft ernaar om bij een meervoudige onderhandse aanbesteding (dus niet bij Europese en openbare aanbestedingen) tevens minimaal één van het aantal uit te nodigen kandidaten buiten Goeree-Overflakkee afkomstig te laten zijn. Uiteraard moet dit bedrijf voldoen aan de gestelde selectie-eisen. Dit houdt in dat ook andere kandidaten dan alleen van Goeree-Overflakkee afkomstig kunnen zijn.

  • B.

    D e g emee n te h e e f t oo g v o or het m idde n - e n kl e i n b e d rij f ( M K B ). Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. De gemeente houdt echter bij haar inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Conform de aanbestedingswet2012 streeft de gemeente ernaar om 30% van het aantal inkopen aan het MKB2 te gunnen. Dit kan de gemeente doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.

 

2De definitie van het MKB die hiervoor gebruikt wordt is een bedrijf bestaande uit 0-100 werknemers.

 

5.4 Samenwerkingsverbanden

De gemeente hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij inkoop. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met andere gemeenten of aanbestedende diensten. Deze samenwerkingsverbanden kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op inkoopsamenwerking, milieuactiviteiten, werkvoorzieningsschappen, belastingen en sociale regelgeving.

 

5.5 Bepalen van de inkoopprocedure

De gemeente bepaalt de te kiezen inkoopprocedure aan de hand van een schriftelijke motivering, conform de geldende mandaat- en budgethoudersregeling(en).

Onderscheiden worden de verkorte en uitgebreide inkoop strategieën; deze strategieën dan wel de onderwerpen die in de strategieën terugkomen, moeten worden opgenomen in het inkoopdossier.

 

(Bedragen zijn exclusief BTW)

 

Leveringen en Diensten

Werken

Schriftelijke motivering op basis van een verkorte inkoopstrategie

Vanaf € 30.000

Vanaf € 50.000

Schriftelijke motivering op basis van een uitgebreide inkoopstrategie

Vanaf € 50.000

Vanaf € 1.000.000

 

De uitgebreide inkoopstrategie dient altijd te zijn voorzien van een (goedkeurende) paraaf van team Inkoop en dient tevens ter goedkeuring te worden voorgelegd aan burgemeester en wethouders.

 

Vereenvoudigde regeling voor sociale en andere specifieke diensten (voorheen 2B-diensten)

Bij de aanbesteding van Diensten bestaat een onderverdeling tussen diensten waarbij het volledige regime van de Europese aanbestedingsrichtlijnen van toepassing is en een vereenvoudigde regeling voor sociale en andere specifieke diensten. Deze diensten zijn aangemerkt als diensten die geen bijdrage leveren aan de eenwording van de markt omdat de diensten door nationale dienstverleners (moeten) worden uitgevoerd.  De vereenvoudigde regeling vervangt het huidige 2B-regime vanaf 18 april 2016.

Het vereenvoudigde regime voor deze diensten houdt in:

  • een verplichte aankondiging of vooraankondiging bij opdrachten met een waarde boven 750.000 euro (bij speciale-sectorbedrijven is deze grens 1 miljoen euro).

  • het beantwoorden van door ondernemers gestelde vragen over de aanbesteding

  • het opnemen van technische specificaties in het aanbestedingsdocument

  • het verplicht gebruik van de Eigen verklaring/UEA

  • het opstellen van een proces-verbaal van de opdrachtverlening

  • het aankondigen van de gegunde opdracht.

Het is niet verplicht deze vereenvoudigde regeling toe te passen. Er mag een uitgebreidere procedure worden gevolgd. De enige voorwaarde is dat de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht gevolgd worden. Meer informatie hierover is te vinden in hoofdstuk 3.3.

 

5.6 Raming en budget

Inkoop vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de opdracht. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. De gemeente wil immers niet het risico lopen dat de gemeente verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.

Ter bepaling van de toe te passen aanbestedingsvorm dient de waarde van de aan te besteden opdracht te worden geraamd met inachtneming van de navolgende uitgangspunten:

  • Een opdracht mag niet worden gesplitst/opgeknipt in kleinere opdrachten om een bepaalde aanbestedingsvorm te vermijden;

  • De waarde van een opdracht omvat de totale (meerjarige) vergoeding aan een opdrachtnemer;

  • Voor een opdracht die een combinatie is van levering, dienst en/of werk is bepalend wat het grootste aandeel is, of het hier een werk, dienst of levering betreft;

  • Bij het bepalen van de waarde wordt de volgende tabel toegepast.

 

Looptijd

Waardebepaling

Bepaalde looptijd

Totale geraamde waarde voor de gehele looptijd (max 48 maanden)

Onbekende of onbepaalde looptijd:

Maandelijks bedrag vermenigvuldigd met 48 (max 48 maanden)

 

De methode van raming mag niet worden gekozen met het doel de toepassing van een richtlijn of aanbestedingsvorm te vermijden.

 

5.7 Eerlijke mededinging en commerciële belangen

De gemeente bevordert eerlijke mededinging. De betrokken ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door in principe objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert de gemeente een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in stand houden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). De gemeente wenst geen ondernemers te betrekken in haar inkoopproces die de mededinging vervalsen.

6. Organisatorische uitgangspunten

 

6.1 Inkoopproces

Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject.

 

 

6.2 Inkoop in de organisatie

Binnen de gemeente is gekozen voor een gecombineerde vorm van decentrale en een gecoördineerde inkoopfunctie.

Decentrale inkopen uit te voeren door de budgethouder tot een bedrag van € 50.000 voor leveringen en diensten en € 1.000.000 voor werken.

Boven genoemde bedragen is de budgethouder verplicht de inkoopprocedures samen met een van de inkopers van het team Inkoop uit te voeren (de gecoördineerde inkoopfunctie).

 

6.3 Verantwoordelijken

Inkoop wordt concreet uitgevoerd door het ambtelijk apparaat. De portefeuillehouder Inkoop is verantwoordelijk voor Inkoop. Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid. Een en ander is vastgelegd in een inkoophandboek.

 

Bijlage 1 Algemene inkoopvoorwaarden

Zie hiervoor het document Algemene inkoopvoorwaarden Goeree-Overflakkee 2014.

Naar boven