Gemeenteblad van Brunssum
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Brunssum | Gemeenteblad 2017, 3557 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Brunssum | Gemeenteblad 2017, 3557 | Overige besluiten van algemene strekking |
Organisatiebesluit gemeente Brunssum 2017
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum;
gelet op de artikelen 103, 106 en 160 van de Gemeentewet;
gezien het Organisatieplan gemeente Brunssum 2016 inclusief bijlagen (vastgesteld door B&W op 6 september 2016)
het Organisatiebesluit gemeente Brunssum 2017 vast te stellen.
Op 6 september 2016 heeft het college van B&W het organisatieplan van de gemeente Brunssum vastgesteld. Dit was het startsein voor de reorganisatie om te komen tot de nieuwe organisatie-indeling die per 1 januari 2017 een feit is. Behalve de (hoofd)structuur bevat het Organisatieplan ook richtlijnen en uitgangspunten over onder meer de managementprincipes en de manier van (samen)werken die wij nastreven. Het Organisatieplan geldt de komende jaren als leidraad voor de verdere organisatieontwikkeling van de ambtelijke organisatie. Dit Organisatiebesluit gaat specifiek in op de hoofdstructuur en de aansturing van de ambtelijke organisatie van de gemeente Brunssum. Tegelijk met dit besluit wordt separaat ook de mandaatregeling door het college vastgesteld. Tezamen vormen deze drie documenten het formele kader voor de uitvoering van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden door de Brunssumse ambtelijke organisatie.
Artikel 3 De gemeentesecretaris/algemeen directeur
Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
De gemeentesecretaris/algemeen directeur is integraal eindverantwoordelijk voor een doeltreffend, doelmatig, kwalitatief hoogwaardig functioneren van de organisatie als geheel. Draagt als hoofd van de ambtelijke organisatie in het bijzonder zorg voor:
Het aansturen van het ambtelijk apparaat door:
De gemeentesecretaris/algemeen directeur is, voor zover niet anders bepaald in dit Organisatiebesluit en andere besluiten, het mandaat verleend om directeuren, afdelingshoofden, coördinatoren en/of overige ambtenaren te benoemen, te schorsen, over te plaatsen naar een andere afdeling of te ontslaan.
Artikel 6 Hoofd Financiën en ControlConcerncontroller
Het afdelingshoofd Financiën & Control , treedt tevens op als concerncontroller en draagt in die rol onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur en onverminderd de integrale verantwoordelijkheid van de afdelingshoofden zorg voor:
voor zaken die te maken hebben met het aangaan van risico’s van het bestuur en de organisatie, heeft de concerncontroller, met vooraf een meldingsplicht aan de gemeentesecretaris, de mogelijkheid zich rechtstreeks tot het college te wenden en te verlangen dat door de concerncontroller verstrekte informatie ter kennis wordt gebracht aan de raad;
de concerncontroller adviseert na overleg met de algemeen directeur/gemeentesecretaris gevraagd en ongevraagd het college over de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het middelenbeleid, het middelenbeheer en de beleidsuitvoering. In dit kader doet hij voorstellen aan het college over het (doen) uitvoeren van audits;
Het afdelingshoofd draagt zorg voor de toetsing (op juridische en financiële rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid) van voorstellen aan het college door zijn afdeling opgesteld en voor de toetsing van de door zijn afdeling namens de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische en financiële rechtmatigheid.
De coördinator ondersteunt het afdelingshoofd in de aansturing, coördinatie en werkverdeling en bij het bewaken van de voortgang en kwaliteit van de werkzaamheden. De coördinator treedt ook op als vraagbaak en klankbord voor medewerkers binnen het aan hem/haar toegewezen taakgebied. Hij/zij verzorgt vakinhoudelijke ondersteuning en begeleiding van deze medewerkers.
Artikel 9 Financieel management
Het college draagt binnen zijn bevoegdheid zorg voor een adequaat financieel management. Dit dient gestoeld te zijn op de , overeenkomstig artikel 212 van de Gemeentewet, door de raad vast te stellen verordening op de organisatie van de administratie en het beheer van de vermogenswaarden van de gemeente.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-3557.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.