[Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2017 gemeente Wijk bij Duurstede]

[Onderwerp:

Adviesraad Sociaal Domein

Onderdeel programmabegroting

Sociaal domein

Portefeuillehouder:

Wethouder Kosterman

Concept beslispunten

vaststellen van de Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2017 gemeente Wijk bij Duurstede.

Samenvatting

Inwoners- en cliëntenparticipatie is een wettelijke verplichting binnen de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet. Daarnaast neemt door de groeiende integrale aanpak van het sociaal domein de behoefte aan een integrale benadering van inwonersparticipatie toe. In Wijk bij Duurstede is onderzocht hoe inwoners- en cliëntenparticipatie binnen het sociaal domein breder vormgegeven kan worden.

Beoogd effect/doel

Een brede en integrale aanpak van inwoners- en cliëntparticipatie voor het gehele sociaal domein.

Voortraject en achtergronden

In het sociaal domein is veel in beweging. Er hebben drie grote decentralisaties plaatsgevonden waardoor de taken en bevoegdheden van de gemeente zijn toegenomen. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) is uitgebreid met taken uit de voormalige AWBZ. De gehele jeugdhulp is overgeheveld naar de gemeente en de Participatiewet is ingevoerd. Hierdoor worden beleidsterreinen steeds meer samengevoegd en is er sprake van breed en integraal beleid binnen het sociaal domein. Deze integraliteit in beleid blijft de komende jaren richtinggevend. Met de groeiende integrale aanpak van het sociaal domein neemt ook de behoefte aan een integrale benadering van inwonersparticipatie toe. In veel gemeenten is al de voorkeur gegeven aan een formele adviesraad die integraal advies geeft. Ook in Wijk bij Duurstede is onderzocht hoe de inwoners- en cliëntenparticipatie binnen het sociaal domein anders vormgegeven kan worden. Leden van huidige adviesraden (de Wmo-Adviesraad, de Adviesraad Leerlingenvervoer en de Lokale Cliëntenraad), overige geïnteresseerde inwoners en verschillende medewerkers van de gemeente, die werkzaam zijn binnen het sociaal domein, hebben meegedacht over een nieuwe vorm van inwoners- en cliëntenparticipatie. Dit heeft geleid tot een voorstel voor de vorming van een Adviesraad Sociaal Domein.

Op 8 november 2016 heeft het college ingestemd met een (concept)verordening voor de Adviesraad Sociaal Domein en het ter inzage leggen van deze verordening. Tijdens de inzageperiode heeft de Wmo-Adviesraad een formeel advies uitgebracht. Dit advies heeft geleid tot enkele aanpassingen van de verordening. De andere adviesraden hebben geen aanvullend advies meer uitgebracht. De Adviesraad Leerlingenvervoer en de Lokale Cliëntenraad hebben aangegeven zich te kunnen vinden in het voorstel. Op 17 januari 2017 heeft het college ingestemd met de (aangepaste) Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2017. De Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2017 wordt nu ter vaststelling aan u voorgelegd.

Doel

Het doel van het adviesorgaan is om inwoners en cliënten te betrekken bij het beleid betreffende het sociaal domein, waaronder de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet.

Structuur

Het adviesorgaan bestaat uit een Adviesraad Sociaal Domein en een Inwonersplatform.

Adviesraad Sociaal Domein

De Adviesraad Sociaal Domein is een adviesorgaan van het college en brengt gevraagd en ongevraagd advies (vanuit signalen uit de samenleving) uit over alle aangelegenheden binnen het sociaal domein, waaronder de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet. De adviesraad bestaat uit tien leden, inclusief een voorzitter. Leden van de Adviesraad Sociaal Domein vormen een brede afspiegeling van de lokale samenleving, zijn inwoners met verschillende expertise, deskundigheid en visie. De leden hebben in ieder geval (basis)kennis van het gehele sociaal domein (o.a. van de Wmo, Participatiewet en Jeugdwet), daarnaast kunnen de leden zich specialiseren op een bepaald (sub)domein. Ook hebben de leden aantoonbaar affiniteit met één of meerdere cliëntengroepen binnen het Sociaal Domein.

Inwonersplatform

De Adviesraad Sociaal Domein kan gebruik maken van een vaste pool van betrokken inwoners/ervaringsdeskundigen als achterban, het ‘Inwonersplatform’. De Adviesraad Sociaal Domein is verantwoordelijk voor de samenstelling en instandhouding van het Inwonersplatform. De Adviesraad kan het Inwonersplatform op verschillende wijzen raadplegen, bijv. door de organisatie van werkgroepen, themabijeenkomsten en/of het uitzetten van enquêtes. De Adviesraad Sociaal Domein organiseert vanuit dit Inwonersplatform in ieder geval drie cliëntenwerkgroepen in het kader van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Het Inwonersplatform bestaat bij voorkeur uit tenminste 50 leden.

Vervolgprocedure

In de verordening van de adviesraad Sociaal Domein wordt aangegeven dat de verordeningen van de Wmo-Adviesraad, de Lokale Cliëntenraad en de Adviesraad Leerlingenvervoer worden ingetrokken. Bij het vaststellen van deze verordening verliezen de huidige raden dus hun formele rol en functie. De huidige adviesraden worden op de hoogte gebracht van het besluit en er wordt een passend afscheid georganiseerd. Leden van deze raden kunnen solliciteren op een functie binnen de Adviesraad Sociaal Domein of deelnemen aan het Inwonersplatform.

Na vaststelling van de verordening wordt gestart met de werving en selectie van de leden van de Adviesraad Sociaal Domein. De Adviesraad Sociaal Domein zal medio maart 2017 van start gaan.

Communicatieparagraaf

De huidige adviesraden worden op de hoogte gebracht van het besluit en er wordt een passend afscheid georganiseerd. Na vaststelling van de verordening door de gemeenteraad worden activiteiten ten behoeve van de werving en selectie van de leden van de Adviesraad Sociaal Domein in gang gezet.

Financiën

De leden van de Adviesraad Sociaal Domein krijgen jaarlijks een vaste individuele onkostenvergoeding van €250,-. Daarnaast wordt een bedrag van €4000,- per jaar ter beschikking gesteld voor de gehele adviesraad Sociaal Domein. Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, voorlichting en pr, bijwonen studiedagen of symposia, groepsbindende activiteiten en organisatiekosten. Het jaarlijks bedrag van €6500,- wordt gedekt vanuit de begroting Sociaal Domein.

Bijlagen

Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede,

Gerben Karssenberg Tjapko Poppens

secretaris burgemeester

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders

d.d. 7 februari 2017, nr. 15675

gelet op

gelet op artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3. lid 3 en artikel 2.5.1 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. Daarnaast is deze verordening van toepassing op het hele sociaal domein, zoals omschreven in artikel 1, lid f.

besluit:

  • 1.

    De Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2017 gemeente Wijk bij Duurstede wordt vastgesteld.

  • 2.

    De verordening Adviesraad Wmo Wijk bij Duurstede wordt per 1 maart 2017 ingetrokken.

  • 1.

    De verordening Adviesraad Leerlingenvervoer Wijk bij Duurstede wordt per 1 maart 2017 ingetrokken.

  • 2.

    De verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand wordt per 1 maart 2017 ingetrokken.

  

Artikel 1. Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede.

  • b.

    Inwoner: persoon die ingeschreven staat in de basisregistratie van de gemeente Wijk bij Duurstede.

  • c.

    Adviesraad Sociaal Domein: adviesorgaan, zoals bedoeld in deze verordening.

  • d.

    Inwonersplatform: Onderdeel van de brede achterban van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • e.

    Achterban: inwoners, cliënten en/of hun vertegenwoordigers, belangengroeperingen en overige belanghebbenden

  • f.

    Sociaal domein: het sociaal domein gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en de wijze waarop zij in staat zijn deel te nemen aan de samenleving. Het heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, inkomen, onderwijs,

  • gezondheidszorg, vrije tijdsbesteding, maar ook andere (sub)domeinen als huisvesting en infrastructuur zover dit het sociaal domein raakt.

  • Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

  • g.

    Cliënt:

  • .

    een jeugdige of zijn ouders of pleegouders als bedoeld in artikel 1 van de Jeugdwet, voor zover de jeugdige (conform de Jeugdwet) woonplaats heeft in de gemeente Wijk bij Duurstede;

  • .

    een persoon als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • .

    een persoon als bedoeld in artikel 7 van de Participatiewet.

  • h.

    Behandelend ambtenaar: de ambtenaar die deskundig is op het (sub)domein waarop de adviesraad adviseert.

  • i.

    Contactambtenaar: Een ambtenaar die fungeert als contactpersoon tussen de Adviesraad Sociaal Domein en de gemeente.

  • j.

    Ambtelijke ondersteuning: Een ambtenaar die zorgt voor administratieve ondersteuning van de Adviesraad Sociaal Domein.

 

Artikel 2. Doel

Het betrekken van de inwoners van de gemeente Wijk bij Duurstede bij het beleid betreffende het sociaal domein, waaronder de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet.

 

Artikel 3. Structuur

Het adviesorgaan voor het sociaal domein bestaat uit een Adviesraad Sociaal Domein en een breed inwonersplatform.

 

Artikel 4. Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein is een adviesorgaan van het college en brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over alle aangelegenheden binnen het sociaal domein, waaronder de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet.

  • 2.

    Betreffende de Participatiewet richt de Adviesraad Sociaal Domein zich met name op het lokale minimabeleid en daarnaast algemene zaken rondom de Participatiewet. Overige onderwerpen aangaande de Participatiewet vallen onder de adviesbevoegdheid van de Regionale Cliëntenraad.

  • 3.

    De Adviesraad Sociaal Domein informeert en raadpleegt actief zijn achterban.

  • 4.

    Leden van de Adviesraad Sociaal Domein nemen indien nodig deel aan regionale (participatie)bijeenkomsten.

  • 5.

    De Adviesraad zorgt voor de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie, zoals vermeld in de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet.

  • 6.

    De Adviesraad Sociaal Domein heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.

  • 7.

    Daar waar leden van de Adviesraad Sociaal Domein en behandelend ambtenaar van de gemeente conform artikel 2:5 Algemene wet bestuursrecht geheimhouding afspreken, zijn leden van de Adviesraad Sociaal Domein verplicht zich hieraan te houden.

 

Artikel 5. Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein bestaat uit 10 leden, inclusief de voorzitter.

  • 2.

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein zijn inwoners van de gemeente Wijk bij Duurstede.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad Sociaal Domein is niet verenigbaar met:

    • a.

      lidmaatschap van de gemeenteraad;

    • b.

      lidmaatschap van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 of 84 van de Gemeentewet, ingesteld door de gemeenteraad, het college of de burgemeester, tenzij het gaat om het lidmaatschap van een commissie als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet en deze commissie uitsluitend een adviserende functie heeft.

    • c.

      elke functie als werknemer in dienstverband van de gemeente Wijk bij Duurstede;

    • d.

      in de afgelopen twee jaar een bestuurlijke functie bij de gemeente Wijk bij Duurstede te hebben uitgeoefend;

    • e.

      functies waarmee een mogelijke belangenverstrengeling kan plaatsvinden tussen taken van de Adviesraad Sociaal Domein en taken van die privéfunctie.

  • 4.

    Leden van de Adviesraad Sociaal Domein vormen een brede afspiegeling van de lokale samenleving, zijn inwoners met verschillende expertise, deskundigheid en visie.

  • 5.

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein hebben kennis van het sociaal domein en affiniteit met één of meerdere cliëntengroepen binnen het sociaal domein.

    • 1.

       

Artikel 6. Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein worden benoemd door het college op voordracht van de Adviesraad of een door het college benoemde sollicitatiecommissie.

  • 2.

    De adviesraad kiest uit zijn midden een voorzitter, vicevoorzitter en eventueel een penningmeester.

  • 3.

    De voorzitter en leden van de Adviesraad worden benoemd voor een periode van drie jaar en kunnen voor één periode van drie jaar worden herbenoemd.

  • 4.

    Op het moment van toetreden tot de Adviesraad Sociaal Domein neemt het nieuwe lid de lengte van deelname aan een ander adviesorgaan automatisch mee.

  • 5.

    Na de maximale zittingsduur van zes jaar mag een aftredend lid zicht gedurende drie jaar niet opnieuw kandidaat stellen.

  • 6.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd, behoudens herbenoeming;

    • c.

      doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 5;

    • d.

      door ontslag op voordracht van minimaal tweederde van het totaal aantal leden en de voorzitter van de adviesraad op grond van handelen of nalaten van betrokkene, waardoor voortzetting als lid van de adviesraad ongewenst wordt geacht;

    • e.

      als een zittend lid op jaarbasis meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten van de adviesraad verzuimt;

    • f.

      als een zittend lid meer dan een half jaar aaneengesloten verzuimt.

    • g.

      Indien een lid met geldige reden gedurende zes maanden of langer niet in de gelegenheid is om de vergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein bij te wonen, benoemt het college op voordracht van de Adviesraad een tijdelijke vervanger.

 

Artikel 7. Vergaderingen

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein plant voorafgaand aan een nieuw kalenderjaar zes vergaderingen en twee reserve vergaderingen in. De adviesraad vergadert zoveel meer of minder als de voorzitter of tenminste een meerderheid van de leden het nodig acht.

  • 2.

    De voorzitter organiseert de vergaderingen van de adviesraad en stelt met inbreng van de contactambtenaar de agenda op.

  • 3.

    De voorzitter draagt zorg dat de uitnodiging en de bijbehorende stukken, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste zeven dagen voor het houden van de vergadering worden verstrekt.

  • 4.

    Alle leden van de Adviesraad zijn stemgerechtigd. Alle besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen, op voorwaarde dat tweederde van de leden aanwezig is.

  • 5.

    De vergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein zijn in principe besloten. De Adviesraad kan er incidenteel voor kiezen een open vergadering te organiseren, mits de agenda dit toelaat.

  • 6.

    De Adviesraad Sociaal Domein kan een behandelend ambtenaar uitnodigen om tijdens een vergadering toelichting te geven op de ter advisering voorliggende stukken.

  • 7.

    De Adviesraad kan externe deskundigen uitnodigen om in een vergadering toelichting of advies te geven.

  • 8.

    De Adviesraad vergadert minimaal eenmaal per jaar met de wethouder(s) die verantwoordelijk is/zijn voor het sociaal domein.

 

Artikel 8. Advisering

  • 1.

    Het college vraagt over beleidsontwikkeling en beleidsvoornemens advies aan de Adviesraad Sociaal Domein op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijk invloed kan zijn op het vast te stellen beleid, dat wil zeggen minimaal zes weken voor besluitvorming van het college.

  • 2.

    Indien spoed vereist is, kan in overleg met de Adviesraad en de behandelend ambtenaar worden afgeweken van de onder lid 1 genoemde termijnen.

  • 3.

    Het advies van de Adviesraad Sociaal Domein wordt door het college overgenomen of gemotiveerd afgewezen.

  • 4.

    Het college informeert bij raadsvoorstellen de raad over de zienswijze van de Adviesraad Sociaal Domein.

 

Artikel 9. Ondersteuning Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    Het college zorgt ervoor dat aan de Adviesraad Sociaal Domein alle informatie wordt verstrekt die nodig is voor het naar behoren functioneren van de Adviesraad.

  • 2.

    Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 3.

    Het college wijst een vaste ambtenaar aan die zorgt voor administratieve ondersteuning van de Adviesraad Sociaal Domein. Tot de taken van deze ambtenaar behoren:

    • a.

      het verstrekken van informatie aan de voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein, zoals (beleids)stukken die ter advisering worden voorgelegd;

    • b.

      het bijwonen van alle vergaderingen en het zorgdragen voor een verslag en/of besluitenlijst en de publicatie daarvan.

  • 4.

    Indien van toepassing, ziet het college erop toe dat de Adviesraad Sociaal Domein wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de Adviesraad Sociaal Domein gegeven advies.

  • 5.

    De voorzitter en/of adviesraadleden hebben regelmatig overleg met de behandelend ambtenaren over lopend en nieuw beleid, ideeën en plannen binnen het sociaal domein. De frequentie daarvan wordt in overleg bepaald. Indien gewenst kan een wethouder aansluiten bij dit overleg.

  • 6.

    Voor de vergaderingen van de Adviesraad stelt de gemeente een toegankelijke vergaderlocatie ter beschikking.

  • 7.

    De samenwerking tussen de gemeente en de Adviesraad Sociaal Domein wordt jaarlijks geëvalueerd door de Adviesraad, de contactambtenaar en eventueel de betrokken wethouder(s). Een verslag van deze evaluatie wordt aangeboden aan het college.

 

Artikel 10. Inwonersplatform

  • 1.

    Het inwonersplatform is een brede pool van betrokken inwoners van Wijk bij Duurstede en cliënten in het kader van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Het inwonersplatform is onderdeel van de achterban van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 2.

    Het inwonersplatform bestaat bij voorkeur uit tenminste 50 leden.

  • 3.

    De Adviesraad Sociaal Domein is verantwoordelijk voor de samenstelling en instandhouding van het inwonersplatform.

  • 4.

    Het inwonersplatform wordt actief geïnformeerd en geraadpleegd door de Adviesraad Sociaal Domein. De Adviesraad kan de achterban raadplegen door de organisatie van werkgroepen, themabijeenkomsten en/of het uitzetten van enquêtes.

  • 5.

    De Adviesraad Sociaal Domein organiseert vanuit dit inwonersplatform in ieder geval drie cliëntenwerkgroepen in het kader van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet.

 

Artikel 11. Budget Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    Ten behoeve van de Adviesraad Sociaal Domein wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld, ter hoogte van €4000,-.

  • 2.

    Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, voorlichting en pr, bijwonen studiedagen of symposia, groepsbindende activiteiten en organisatiekosten.

  • 3.

    De Adviesraad besteedt dit budget naar eigen inzicht binnen de taken.

  • 4.

    Verantwoording van de uitgaven uit het ter beschikking gestelde bedrag wordt eenmaal per jaar, uiterlijk 1 april in het daaropvolgende kalenderjaar, afgelegd door middel van een inhoudelijk jaarverslag met een financiële paragraaf.

  • 5.

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein krijgen jaarlijks een vaste individuele onkostenvergoeding van €250,-. Leden die een deel van het jaar deel uitmaken van de Adviesraad, krijgen een vergoeding naar rato.

  • 6.

    Het college kan het budget, genoemd in lid 1, en de individuele onkostenvergoeding, genoemd in lid 5, indexeren.

 

Artikel 12. Huishoudelijk reglement

Voor de nadere regeling van de organisatie van de Adviesraad Sociaal Domein wordt door de Adviesraad een huishoudelijk reglement vastgesteld. Het huishoudelijk reglement wordt ter informatie aangeboden aan het college.

 

Artikel 13. Gevallen waarin de verordening niet voorziet

In gevallen de uitvoering van de verordening betreffende, waarin deze verordening niet

voorziet, beslist het college, na de Adviesraad Sociaal Domein te hebben gehoord.

 

Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2017.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2017 gemeente Wijk bij Duurstede.

  

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 7 februari 2017.

  

De raad voornoemd,

   

griffier, voorzitter,

]

[plaats] [datum ondertekening]

[functie][organisatie],

Namens deze:

[voornaam] [achternaam]

Naar boven