Kennisnemen van het rapport ‘Amsterdam 020’ van de commissie Brenninkmeijer en instemmen met de notitie “Hoofdlijnen bestuurlijk stelsel vanaf 2018”. (2017, nr. 48/94)

 

Nummer 48/94

Agendapunt 18

Datum besluit B&W 25 oktober 2016

Onderwerp

Kennisnemen van het rapport ‘Amsterdam 020’ van de commissie Brenninkmeijer en instemmen met de notitie “Hoofdlijnen bestuurlijk stelsel vanaf 2018”.

De gemeenteraad van Amsterdam

Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 25 oktober 2016 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 94);

Mede gezien het aangenomen amendement van het raadslid mevrouw

Ten Bruggencate (Gemeenteblad afd.1, nr. 132);

Tevens gezien de aangenomen moties van de raadsleden:

 mevrouw Ten Bruggencate en mevrouw Ruigrok (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1572 van 2016);

 mevrouw Ruigrok (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1573 van 2016),

Gelet op artikel 83 en 84 van de Gemeentewet;

Besluit:

  • 1.

    Kennis te nemen van het rapport ‘Amsterdam 2020’ van de commissie-Brenninkmeijer;

  • 2.

    In te stemmen met de notitie ‘Hoofdlijnen bestuurlijk stelsel vanaf 2018’ met daarin:

a) De reactie van het college op het rapport ‘Amsterdam 2020’ van de commissie-Brenninkmeijer, waarin knelpunten in de werking van het stelsel (dubbelmandaat, naar binnen gerichte bestuurscultuur, onvoldoende aansluiting beleid op gebiedsbelangen) worden erkend.

b) De conclusie dat het huidige stelsel op vijf aspecten om verbeteringen vraagt:

 meer ruimte voor participatieve democratie;

 voor burger beter uitlegbaar;

 betere aansluiting beleid op lokale opgave;

 betere samenwerkingscultuur;

 bestuursstijl die naar buiten gericht is.

c) Het voorstel om de gebiedsgerichte aandacht voor buurten en wijken van de stad op een evenwichtige manier te blijven garanderen met een toegankelijk en nabij lokaal bestuur dat op basis van lokale verschillen tot maatwerk kan komen.

d) Het voorstel om het bestuurlijk stelsel vanaf 2018 per stadsdeel te laten bestaan uit:

 een door het college benoemd dagelijks bestuur;

 een direct gekozen adviescommissie.

1.1.1.1 Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd

in zijn vergadering op 15 februari 2017.

1.1.1.1.1 De plv. voorzitter

1.1.1.1.1.1 E. Ünver

1.1.1.1.1.2

1.1.1.1.1.3 De raadsgriffier

mr. M. Pe

Jaar 2017

Afdeling 3A

Nummer 48/94

Publicatiedatum 17 februari 2017

Agendapunt 18

Datum besluit B&W 25 oktober 2016

Onderwerp

Kennisnemen van het rapport ‘Amsterdam 020’ van de commissie Brenninkmeijer en instemmen met de notitie “Hoofdlijnen bestuurlijk stelsel vanaf 2018”.

De gemeenteraad van Amsterdam

Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 25 oktober 2016 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 94);

Mede gezien het aangenomen amendement van het raadslid mevrouw

Ten Bruggencate (Gemeenteblad afd.1, nr. 132);

Tevens gezien de aangenomen moties van de raadsleden:

 mevrouw Ten Bruggencate en mevrouw Ruigrok (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1572 van 2016);

 mevrouw Ruigrok (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1573 van 2016),

Gelet op artikel 83 en 84 van de Gemeentewet;

Besluit:

  • 1.

    Kennis te nemen van het rapport ‘Amsterdam 2020’ van de commissie-Brenninkmeijer;

  • 2.

    In te stemmen met de notitie ‘Hoofdlijnen bestuurlijk stelsel vanaf 2018’ met daarin:

a) De reactie van het college op het rapport ‘Amsterdam 2020’ van de commissie-Brenninkmeijer, waarin knelpunten in de werking van het stelsel (dubbelmandaat, naar binnen gerichte bestuurscultuur, onvoldoende aansluiting beleid op gebiedsbelangen) worden erkend.

b) De conclusie dat het huidige stelsel op vijf aspecten om verbeteringen vraagt:

 meer ruimte voor participatieve democratie;

 voor burger beter uitlegbaar;

 betere aansluiting beleid op lokale opgave;

 betere samenwerkingscultuur;

 bestuursstijl die naar buiten gericht is.

c) Het voorstel om de gebiedsgerichte aandacht voor buurten en wijken van de stad op een evenwichtige manier te blijven garanderen met een toegankelijk en nabij lokaal bestuur dat op basis van lokale verschillen tot maatwerk kan komen.

d) Het voorstel om het bestuurlijk stelsel vanaf 2018 per stadsdeel te laten bestaan uit:

 een door het college benoemd dagelijks bestuur;

 een direct gekozen adviescommissie.

Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd

in zijn vergadering op 15 februari 2017.

De plv. voorzitter

E.Ünver

De raadsgriffier

mr. M. Pe

Naar boven