Gemeenteblad van Mill en Sint Hubert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Mill en Sint Hubert | Gemeenteblad 2017, 31575 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Mill en Sint Hubert | Gemeenteblad 2017, 31575 | Overige besluiten van algemene strekking |
Nadere regels jeugdhulp Mill en Sint Hubert 2017
Het college van burgemeester en wethouders van Mill en Sint Hubert;
gelet op de artikelen 2, derde lid, 10, derde en vierde lid, en 14 vierde lid van de Verordening jeugdhulp gemeente Mill en Sint Hubert 2015
Artikel 1 Vormen van jeugdhulp
Jeugdhulp wordt vanaf 1 januari 2015 toegekend op basis van de volgende indeling in hoofd- en subcategorieën:
De jeugdige verblijft thuis, in het eigen gezin. Of anders gezegd, de jeugdige slaapt thuis. In ieder geval formeel. Het kan zijn dat de jeugdige bijvoorbeeld bij zijn grootouders slaapt of bij iemand anders, echter dit is dan niet formeel zo geregeld.
•Ambulante jeugdhulp op locatie van de aanbieder
Ambulante jeugdhulp op locatie betreft ambulante hulp of groepsgesprekken op het kantoor waarbij in principe een (algemene) expertise tegelijkertijd binnen de hulpverlening wordt ingezet. Het betreft o.a. face-to-face contacten met de jeugdige en/of ouders, ook wel poliklinische contacten genoemd. Ook groepsgesprekken of SOVA trainingen vallen onder deze categorie. De gesprekken duren maximaal twee uur.
•Ambulante jeugdhulp op locatie – Basis GGz
De basis-GGz is gericht op de diagnose en kortdurende, generalistische behandeling van mensen met niet-complexe psychische aandoeningen, gebaseerd op een (vermoeden van) DSM-IV stoornis. Ze kenmerkt zich door 4 zorgprestaties: kort, middel, intensief en chronisch. Het gaat alleen om vormen van GGz-zorg die vielen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN).
•Ambulante jeugdhulp op locatie – SGGz
In de specialistische jeugd-GGz worden mensen behandeld met ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij gaat het om complexe en/of risicovolle problematiek. Het gaat alleen om vormen van GGz-zorg die vielen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN). Ernstige enkelvoudige dyslexie valt onder specialistische Jeugd-GGz zonder verblijf.
•Daghulp op locatie van de aanbieder
Bij daghulp is een begeleider of hulpverlener minimaal een dagdeel in de nabije omgeving van de jeugdige. De hulp kan individueel plaatsvinden, maar ook in een groep. Dagbesteding en dag-structurering vallen hier ook onder. Daghulp vindt plaats op de locatie van de aanbieder. Een belangrijk kenmerk van de dagbehandeling is dat een multidisciplinair team voor de dagbehandeling wordt ingezet. Het gaat bijvoorbeeld om een combinatie van fysiotherapie, gedragstherapie en psychotherapie die tijdens de dagbehandeling wordt ingezet.
∘Daghulp op locatie van de aanbieder – Licht
Daghulp op locatie van de aanbieder Licht omvat hulp waarbij een normaal begaafd, niet lichamelijk gehandicapt kind zonder psychiatrische problematiek een of meer dagdelen (ochtend, middag, avond, nooit een nacht) in een groep wordt opgevangen, waarbij het zwaartepunt ligt op ontlasting van de ouders en vrije tijdsbesteding of dagbesteding, naast vormen van behandeling.
∘Daghulp op locatie van de aanbieder – Zwaar
Daghulp op locatie van de aanbieder Zwaar omvat hulp waarbij het kind met psychiatrische problematiek en/ of een verstandelijke of lichamelijke beperking een of meer dagdelen (ochtend, middag, avond, nooit een nacht) in een (kleine) groep wordt opgevangen en waarbij specialistische behandeling dan wel begeleiding een groot deel van de invulling van de daghulp bepaalt.
•Ambulante jeugdhulp in het netwerk van de jeugdige
Jeugdhulp in het netwerk van de jeugdige vindt plaats bij de jeugdige thuis, op school of elders in het netwerk van de jeugdige. In ieder geval niet op locatie bij de aanbieder. De intensiteit kan variëren van een of enkele uren tot 24 uur per dag.
De jeugdige verblijft elders. Of anders gezegd, de jeugdige slaapt formeel elders, niet zijnde thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.
Onder Pleegzorg wordt verstaan de tijdelijke of langdurige opvang van een jeugdige in een gezin, anders dan het gezin van herkomst, door pleegouders. De jeugdige verblijft dan in een pleeggezin. Er is van pleegzorg sprake als er een pleegcontract is tussen de pleegouder(s) en een pleegzorgaanbieder. Hiervan is ook sprake in geval van vakantie-/weekendopvang indien dat onderdeel uitmaakt van het hulpaanbod.
•Jeugdhulp met verblijf – gezinsgericht
Onder gezinsgerichte jeugdhulp met verblijf wordt verstaan:
Het betreft zowel gezinshuizen als logeerfaciliteiten. Pleegzorg valt hier niet onder.
•Jeugdhulp met verblijf – gesloten plaatsing
De jeugdige verblijft bij een jeugdhulpaanbieder op basis van een machtiging gesloten jeugdzorg of op basis van een machtiging BOPZ (Wet Bijzondere Opname Psychiatrische Ziekenhuizen).
•Jeugdhulp met verblijf – overig residentieel
Onder residentiële Jeugdhulp verstaan we alle hulp met verblijf op de accommodatie van de jeugdhulpaanbieder, niet zijnde pleegzorg of gezinsgerichte ondersteuning, gericht op het gezond en veilig opgroeien van jeugdigen die ondersteuning nodig hebben bij psychische of psychosociale problemen, dan wel ondersteuning nodig hebben vanwege beperkingen of gedragsproblemen en waarvoor die ondersteuning in de thuissituatie of een andere gezinssituatie niet geboden kan worden. Hieronder vallen ook begeleid wonen en kamertraining.
Ten aanzien van te leveren jeugdhulp gelden de volgende algemene eisen:
De jeugdhulpaanbieder ondersteunt de jeugdige én zijn sociale omgeving. Dat betekent dat ondersteuning en advies aan gezins- en familieleden, school, vereniging, enzovoort onderdeel uitmaakt van de jeugdhulp wanneer dat leidt tot een grotere inzet van het sociale netwerk of meer zelfredzaamheid en participatie van de jeugdige;
Ambulante jeugdhulp op locatie van de aanbieder - Basis GG z :
Ten aanzien van Basis GGz gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
Ambulante jeugdhulp op locatie van de aanbieder – SGGz : Ten aanzien van SGGz zonder verblijf gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
Ten aanzien van de Pleegzorg gelden de volgende eisen:
Ten aanzien van Gezinsgericht Verblijf gelden de volgende eisen:
Gesloten plaatsing & overig residentieel:
Ten aanzien van Met Verblijf Gesloten en Overig gelden de volgende eisen:
Specialistische Jeugd-ggz met verblijf:
Ten aanzien van Specialistische Jeugd-ggz met verblijf gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
Artikel 2 Hoogte Persoonsgebonden Budget (PGB)
Het persoonsgebonden budget voor de verschillende jeugdhulpvormen is niet direct afgeleid van de tarieven waarvoor het college deze diensten heeft gecontracteerd bij verstrekking in natura (lumpsumfinanciering).
Voor de hulpvormen persoonlijke verzorging, begeleiding, begeleiding groep, kortdurend verblijf, beschermd wonen / specialistisch verblijf en overige hulpvormen gelden de tarieven zoals benoemd in bijlage 1. Waarin deze bijlage niet voorziet, wordt aangesloten bij de (geïndiceerde) tarieven van voorheen de AWBZ.
Er is sprake van een gedifferentieerde tariefstelling voor het persoonsgebonden budget.
Bij inschakeling van iemand uit het sociaal netwerk door een PGB budgethouder geldt een korting van 50% met een maximum uurtarief van € 20,- per uur. Bij begeleiding groep geldt een maximum tarief van € 20,- per dagdeel en bij kortdurend verblijf maximaal € 60,- per etmaal (het uurtarief is overeenkomstig PGB-tarief Wet langdurige zorg voor hulp van niet professionele zorgverleners).
Artikel 4 Betrekken van ingezetenen bij het beleid
Het college stelt de Adviesraad Sociaal Domein Mill en Sint Hubert vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het jeugdhulpbeleid te doen en advies uit te brengen bij de besluitvorming.
Bijlage 1 PGB tarieven jeugdhulp in 2017
Onderstaande tabellen geven de maximale PGB bedragen aan die de gemeente Cuijk voor jeugdhulp in 2017 verstrekt. De tabel is afgeleid van de bruto PGB bedragen die het College voor Zorgverzekeringen in 2015 voor PGB-budgethouders hanteerde.
Voor nieuwe aanvragen of herbeoordelingen PGB geldt een gedifferentieerde PGB-tariefstelling. Dat wil zeggen:
Bij inschakeling van iemand uit het sociaal netwerk door een PGB budgethouder geldt een korting van 50% met een maximum uurtarief van € 20,- per uur. Bij begeleiding groep geldt een maximum tarief van € 20,- per dagdeel en bij kortdurend verblijf maximaal € 60,- per etmaal (het uurtarief is overeenkomstig PGB-tarief Wet langdurige zorg voor hulp van niet professionele zorgverleners).
Voor de jeugdhulpvormen die tot op heden geen PGB mogelijkheid kenden, gelden specialistische individuele maatwerktarieven. Bij deze zware vormen zoals specialistische jeugd GGz, pleegzorg, crisisverblijf zal waarschijnlijk slechts in hoge uitzondering een PGB aan de orde kunnen zijn.
Bedragen voor halve dagen worden naar rato berekend.
A.Beschermd wonen / specialistisch verblijf
Het persoonsgebonden budget voor beschermd wonen (ZZP GGz-C) en specialistisch verblijf (ZZP LVG 1 t/m 3 en VG 1 t/m 3) wordt vastgesteld op basis van een door belanghebbende aan te leveren offerte van de kosten. Deze offerte wordt beoordeeld aan de hand van de in de beleidsregels jeugdhulp Cuijk 2017 opgenomen werkinstructie met criteria.
Binnen deze categorie dient eveneens een specialistisch individueel maatwerktarief gevormd te worden. Dit kan gedaan worden aan de hand van de onderstaande richtlijnen:
Specialistische behandeling jeugd-GGz per uur: € 70,52
Behandeling in de basis jeugd-GGz per uur: € 59,66
Specialistische ambulante behandeling per uur: € 49,51
A.Vervoer van en naar de jeugdhulpinstelling
Uitgangspunt is dat ouders in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor vervoer van en naar de jeugdhulpinstelling. Een tegemoetkoming in de kosten van vervoer is alleen mogelijk indien ouders zelf of binnen het sociaal netwerk niet in staat zijn voor vervoer te zorgen. Vergoeding kan dan plaatsvinden voor het gedeelte van het vervoer dat beschouwd wordt als boven gebruikelijk. De vergoeding bedraagt € 0,19 per kilometer.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-31575.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.