Gemeenteblad van Ede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2017, 26307 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2017, 26307 | Verordeningen |
Verordening adviesraad sociaal domein Ede
De raad en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, zaaknummer 60960;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 84 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de: Verordening adviesraad sociaal domein Ede
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
adviesraad: adviesraad sociaal domein Ede;
sociaal domein: het gehele beleidsdomein dat direct dan wel indirect is gerelateerd aan de uitvoering van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Participatiewet;
vergadering: een bijeenkomst van leden van de adviesraad waarin wordt beraadslaagd of besloten over een advies
voorbereidende vergadering: een bijeenkomst van één of meer leden van de adviesraad waarin de groepen genoemd in artikel 10 worden geraadpleegd over een uit te brengen advies.
Artikel 5. Ambtelijk beleidsondersteuner en administratief medewerker
Het college wijst één of meer ambtenaren aan als ambtelijk beleidsondersteuner om te waarborgen dat de adviesraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen. Het college kan daarnaast een administratief medewerker aanwijzen.
Artikel 7. Ondersteuning adviesraad
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de adviesraad. Hiertoe:
Artikel 11. Betrekken van betrokken personen en organisaties
voor zover advies wordt gegeven over beleid dat op hen betrekking heeft.
Ten laste van de begroting kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, administratieve ondersteuning en presentiegelden voor het bijwonen van (voorbereidende) vergaderingen overeenkomstig de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Ede 2014.
De adviesraad brengt jaarlijks voor 1 juli aan het college en de raad verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar.
Vastgesteld in de vergadering van 3 januari 2017, zaaknummer 60960
Het college voornoemd,
de secretaris, w.g. VAN DELDEN
de burgemeester, w.g. VAN DER KNAAP
Vastgesteld in de openbare vergaering van 2 februari 2017, zaaknummer 60960
De raad voornoemd,
de griffier, w.g. HAGELSTEIN
de plv. voorzitter, w.g. VERSTEEG
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) en artikel 2.10 van de Jeugdwet. Deze artikelen dragen de gemeenteraad op bij verordening regels te stellen over de wijze waarop bij de uitvoering van de betreffende wet betrokken personen (of hun vertegenwoordigers) worden betrokken bij ontwikkeling van gemeentelijk beleid. De raad heeft ervoor gekozen om deze betrokkenheid bij beleidsontwikkeling tot stand te brengen via een adviesraad.
In verband met de invoering van de Jeugdwet, Wmo 2015 en Participatiewet hecht het college aan integrale advisering over beleid ten aanzien van het sociaal domein. Dit heeft geresulteerd in de vorming van een Adviesraad sociaal domein per 1 januari 2015. Onder Sociaal Domein wordt verstaan het gehele beleidsdomein dat direct dan wel indirect is gerelateerd aan de uitvoering van de Jeugdwet, WMO
2015 en Participatiewet. Met de adviesraad wordt mede beoogd de zeggenschap van inwoners te vergroten.
Om een goede werking van de adviesraad te waarborgen worden de leden van de adviesraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De gemeente hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet, Wmo 2015 en Jeugdwet te maken krijgen. Daarbij is de adviesraad betrokken bij de gehele beleidscyclus (initiërings-, beleids- en uitvoeringsfase).
Naast formele advisering kan de adviesraad ook ongevraagd advies geven. De adviesraad doet dit in dialoog met inwoners en op basis van een eigen agenda.
De ongevraagde advisering beïnvloedt de formele advisering van onderop door inkleuring van inwoners op basis van hun wensen en behoeften.
De adviesraad is een goed werkend en duurzaam adviesorgaan en kan rekenen op een breed draagvlak in de Edese gemeenschap.
Het is de opdracht aan de adviesraad die aansluiting te bevorderen en te organiseren door verbinding te zoeken met cliëntenorganisaties en belangenbehartigers en de Edese samenleving.
De adviesraad treed op als katalysator voor de doorontwikkeling van de dienstverlening in het sociaal domein als partner van en in co-creatie met de gemeente en haar inwoners.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Artikel 2. Adviesraad sociaal domein
Ieder lid van de adviesraad is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk 5 werkdagen voorafgaand aan de vergadering gebeuren. De agendapunten moeten worden gezonden aan de voorzitter.
Artikel 3. Samenstelling en werkwijze Adviesraad
Leden van de adviesraad worden benoemd op basis van kennis, expertise, en/of ervaringsdeskundigheid van de Jeugdwet/ Wet maatschappelijke ondersteuning 2015/ Participatiewet.
De leden van de adviesraad zitten op persoonlijke titel in de adviesraad en zijn onafhankelijk. Ze zijn dus geen belangenbehartigers.
De adviesraad werkt als gelijkwaardig partner samen met inwoners, belangenorganisaties én natuurlijk de gemeente. Doel is een duurzame dialoog met de inwoners in de gemeente Ede.
Artikel 4. Benoeming en ontslag
Kandidaten voordragen voor lidmaatschap van de adviesraad. Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.
Artikel 6. Taken van het gemeentebestuur
Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van het college via de ambtelijk beleidsondersteuner advies vragen aan de adviesraad op een dusdanig tijdstip dat de adviesraad haar rol kan nemen. Dit betekent dat een adviesvraag ook al in deel-adviesvragen kan worden voorgelegd, zodat de adviesraad zo vroeg mogelijk wordt betrokken in het proces.
Artikel 7. Ondersteuning adviesraad
Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de adviesraad wordt gefaciliteerd. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de adviesraad.
Artikel 8. Taken van de ambtelijk beleidsondersteuner
De ambtelijk beleidsondersteuner vormt de ambtelijke schakel tussen het college en de adviesraad. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen.
Artikel 10. Taken en bevoegdheden van de adviesraad
De adviesraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. De gevraagde ongevraagde adviezen hebben betrekking op het beleid van het sociaal domein. Het sociaal domein wordt daarbij gedefinieerd als het gehele beleidsdomein dat direct dan wel indirect is gerelateerd aan de uitvoering van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Participatiewet (artikel 1 lid 2).
Het advies wordt uiterlijk binnen een door het college te stellen termijn uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.
Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de adviesraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken.
De adviesraad moet jaarlijks voor 1 september een begroting ter goedkeuring indienen. Ten laste van het budget kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, administratieve ondersteuning en presentiegelden voor het bijwonen van (voorbereidende) vergaderingen overeenkomstig de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Ede 2014 (tweede lid).
Ook moet de adviesraad jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het derde lid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-26307.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.