Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2017, 26198 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2017, 26198 | Verordeningen |
Intrekken van de Verordening op de Rekeningencommissie 2013 en vaststellen van de Verordening op de Rekeningencommissie 2017 (2017, 29/36)
Datum besluit Presidium 5 december 2016
Intrekken van de Verordening op de Rekeningencommissie 2013 en vaststellen van de Verordening op de Rekeningencommissie 2017
Gezien de voordracht van het presidium van 5 december 2016
(Gemeenteblad afd. 1, nr. 36);
Gelet op artikel 82 en 147 van de Gemeentewet,
In deze verordening wordt verstaan onder:
De Rekeningencommissie bestaat uit een voorzitter en leden. Het aantal leden bedraagt met inbegrip van de voorzitter ten minste zes. De Rekeningencommissie is zodanig samengesteld dat zo veel als mogelijk van in de Raad aanwezige partijen met een lid vertegenwoordigd zijn. De Rekeningencommissie is daarnaast zodanig samengesteld dat ten minste twee derde van de leden van de Raad via een medelid van die partijen vertegenwoordigd is.
Artikel 3 Voordracht en benoeming
De Rekeningencommissie heeft tot taak:
het jaarlijkse onderzoek naar de getrouwheid en de rechtmatigheid van het gevoerde financiële beheer en de weergave daarvan in de door het college opgestelde gemeenterekening en in de daaraan ten grondslag liggende jaarrekeningen van gemeentelijke diensten. De inrichting van de financiële organisatie in de gemeente maakt deel uit van dit onderzoek;
jaarlijks, na het beëindigen van haar onderzoek en rekening houdend met de in de Gemeentewet gestelde termijn voor de vaststelling van de Rekening, het Verslag van de Rekeningencommissie over de bevindingen van de in het eerste lid genoemde taak te rapporteren aan de raad. In dat verslag is een advies opgenomen ten aanzien van de vaststelling van de gemeenterekening dan wel voorstel voor een door de raad te nemen indemniteitsbesluit;
De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de uitnodigingen - spoedeisende gevallen uitgezonderd (te beoordelen door de voorzitter) - ten minste tien dagen voor de geplande vergadering aan de leden worden verzonden. De uitnodigingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden. De geagendeerde stukken zijn geheim totdat de gemeenteraad deze geheimhouding opheft.
De Rekeningencommissie mag niet besluiten als niet met inbegrip van de voorzitter de meerderheid der leden tegenwoordig is. Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, kan de voorzitter met een tussentijd van ten minste 48 uur een nieuwe vergadering beleggen, waarin de aanwezige leden besluiten over de aanhangige onderwerpen, tenzij hiertegen door de meerderheid van het aantal leden van de Rekeningencommissie bezwaar is gemaakt. De besluiten van de Rekeningencommissie worden met meerderheid van stemmen genomen. Wanneer op grond van het bepaalde in artikel 3, lid 4, een partij meerdere leden in de Rekeningencommissie heeft, beschikken deze leden gezamenlijk slechts over één stem. Bij staking der stemmen beslist de voorzitter.
Onder verantwoordelijkheid van de secretaris wordt van elke vergadering een verslag opgesteld. Dit verslag wordt door de Rekeningencommissie vastgesteld. Ingeval het een verslag van een besloten vergadering betreft is het verslag geheim.
De van de Rekeningencommissie uitgaande stukken worden door of namens de voorzitter ondertekend. Het verslag genoemd in artikel 4, vijfde lid, wordt ondertekend door alle leden, aanwezig in de vergadering waarin tot vaststelling van dat verslag werd besloten.
De Rekeningencommissie heeft het recht schriftelijk dan wel mondeling inlichtingen te vragen aan de politieke bestuurders en ambtenaren van de gemeente Amsterdam. Voor het verkrijgen van mondelinge inlichtingen kan de Rekeningencommissie een politieke bestuurder of een ambtenaar ter vergadering uitnodigen.
Het in artikel 4, vijfde lid, genoemde Verslag van de Rekeningencommissie wordt, na vaststelling door de Rekeningencommissie, verzonden naar de raadsgriffier ter agendering voor de raadsvergadering en publicatie in het Gemeenteblad. Gelijktijdig wordt genoemd verslag ter kennis van het college gebracht. Het is aan de Rekeningencommissie om te bepalen, of en op welke wijze het Verslag van de Rekeningencommissie in de raadsvergadering wordt toegelicht.
Het secretariaat van de Rekeningencommissie berust bij de Raadsgriffie. Zij wordt hierin ondersteund door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening van de gemeente, of bij zijn ontstentenis diens plaatsvervanger.
Artikel 13 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze verordening wordt aangehaald als Verordening op de Rekeningencommissie 2017 en treedt in werking met ingang van publicatie in het Gemeenteblad.
Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-26198.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.