Gemeenteblad van Sluis
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sluis | Gemeenteblad 2017, 2518 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sluis | Gemeenteblad 2017, 2518 | Verordeningen |
Bomenverordening gemeente Sluis 2017
De raad van de gemeente Sluis;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 20 september 2016;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, de Wet natuurbescherming, artikel 2.2 en 2.18 van de Wet algemene bepalingen omgevingswet, de Algemene wet bestuursrecht, Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek en de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Sluis;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
bestendig beheer: alle handelingen, zoals knotten, leiden van leibomen, reguliere snoei, dunnen, afzetten hakhout, die volgens een door de rechthebbende vastgesteld beheerplan uitgevoerd worden, ter instandhouding van vorm of functie, ter bevordering van de gewenste ontwikkeling van de houtopstand en/of ter realisatie van duurzame instandhouding van de houtopstand, waarbij tevens de veiligheid van gebruikers en/of bezoekers van deze houtopstanden gewaarborgd moeten blijven;
houtopstand: een of meerdere bomen of boomvormers, waaronder waardevolle of monumentale bomen of andere houtachtige gewassen, mogelijk onderdeel uitmakend van hakhout, een houtwal, een grotere (lint)begroeiing van heesters en struiken, een beplanting van bosplantsoen, een struweel, boomstructuur, boomgebied of een heg, of andere houtachtige gewassen die al dan niet door snoei een specifieke vorm gekregen hebben of op de Bomenlijst zijn opgenomen;
vellen: Alle handelingen, niet zijnde bestendig beheer, zowel boven- als ondergronds, zoals kappen, rooien, verplanten, vernielen, verkleinen van groeiplaats en snoeien van meer dan 25 procent van de kroon of het wortelgestel (niet zijnde als noodzakelijke beheermaatregel nodig zijnd kandelaberen), waardoor een houtopstand kan verdwijnen, ernstig ontsierd, beschadigd of gedood kan worden.
De omgevingsvergunning moet overeenkomstig het bepaalde in artikel 1.3 van de Ministeriele regeling omgevingsrecht (Mor) schriftelijk en gemotiveerd onder bijvoeging van een situatieschets, worden aangevraagd door of namens dan wel met toestemming van degene, die krachtens zakelijk recht of door degene die krachtens publiekrechtelijke bevoegdheid gerechtigd is over de houtopstand te beschikken en indien van toepassing onder overlegging van een overzicht van de overige vergunningen, ontheffingen of toestemmingen die nodig zijn voor de realisatie van een project.
Artikel 6 Onderhoudswerkzaamheden of bestendig beheer beschermwaardige houtopstand
Het is eigenaren van beschermwaardige houtopstanden toegestaan om hieraan reguliere onderhoudswerkzaamheden of regulier bestendig beheer uit te voeren.
Artikel 7 Beschermwaardige houtopstand
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sluis heeft in 2006 een Bomenlijst met beschermwaardige bomen, waaronder waardevolle- en monumentale bomen, vastgesteld. Deze lijst bevat in ieder geval de bomen voorkomende in het landelijk Register van Monumentale Bomen van de Bomenstichting, aangevuld met lokale en toekomstige waardevolle en monumentale bomen. Deze lijst wordt elke 10 jaar herzien.
Artikel 8 Vergunningsvoorschriften
Tot de aan de vergunning te verbinden voorschriften kan het voorschrift behoren dat:
het vellen van houtopstand op en bij monumentenwerken of andere ruimtelijke herinrichting of reconstructie pas plaats mag vinden indien andere vergunningen of ruimtelijke ordenings-procedures onherroepelijk geworden zijn of de feitelijke en financiële voortgang van de werken voldoende gewaarborgd is;
in geval van bouw of aanleg van werken nabij te behouden bomen er een Bomen Effect Analyse moet worden opgesteld en overgelegd.
Indien het bevoegd gezag gedurende de bezwaartermijn een bezwaarschrift ontvangt gericht tegen een vergunning als bedoeld in artikel 2 of er een verzoek om een voorlopige voorziening is gedaan betreffende een vergunning als bedoeld in artikel 2, mag van de vergunning pas gebruik worden gemaakt na één week nadat het bevoegd gezag op dat bezwaar heeft beslist of de rechtbank op die voorlopige voorziening heeft beslist.
Artikel 9 Herplant-/instandhoudingplicht
Indien houtopstand waarop het verbod tot vellen als bedoeld in deze verordening van toepassing is, zonder vergunning van het bevoegd gezag is geveld dan wel op andere wijze is tenietgegaan, kan het bevoegd gezag aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de houtopstand bevond dan wel aan degene die uit anderen hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen te herbeplanten overeenkomstig de door hem te geven aanwijzingen en binnen een door hem te stellen termijn.
Indien de houtopstand waarop het verbod tot vellen als bedoeld in deze verordening van toepassing is, ernstig in het voortbestaan wordt bedreigd, kan het bevoegd gezag aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de houtopstand bevindt dan wel aan degene die uit anderen hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen om:
Indien en voor zover blijkt dat een belanghebbende door de toepassing van deze verordening, schade lijdt of zal lijden, die redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te komen en waarvan de vergoeding niet anderszins is verzekerd, kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sluis hem op zijn verzoek een naar billijkheid te bepalen schadevergoeding toekennen.
Artikel 12 Afstand van de erfgrenslijn
De afstand tot de erfgrens als bedoeld in artikel 5:42 Burgerlijk Wetboek wordt vastgesteld op 0,5 meter voor bomen en nihil voor heesters en heggen en/of heggen, struiken, gevelbegroeiing.
Artikel 13 Bestrijding van bomenziekten
Indien zich op een terrein een of meer bomen bevinden die naar het oordeel van het bevoegd gezag gevaar opleveren voor verspreiding van bomenziekten of voor vermeerdering van verspreiders van dergelijke ziekten, is de rechthebbende, indien hij hiertoe door het bevoegd gezag is aangeschreven, verplicht binnen de bij de aanschrijving vast te stellen termijn die maatregelen te treffen die het bevoegd gezag noodzakelijk acht ter voorkoming van verspreiding van de vastgestelde ziekte.
Degene aan wie een voorschrift of verplichting als bedoeld in deze verordening is gegeven of is opgelegd, alsmede diens rechtsopvolger, is gehouden dienovereenkomstig te handelen.
De met het toezicht belaste personen zijn bevoegd om bij vermoeden van niet vergunde werkzaamheden als genoemd in artikel 1 onder a tot en met j van deze verordening, deze werkzaamheden stil te leggen. Dit in ieder geval tot aan het moment dat duidelijkheid bestaat over de rechtmatigheid van de werkzaamheden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-2518.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.