Wijziging Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad

De raad van de gemeente Montferland;

 

Overwegende dat het gewenst is het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Montferland 2011 te wijzigen;

 

Gelet op het advies van het presidium van 13 november 2017;

 

Gelet op artikel 16 van de Gemeentewet:

BESLUIT:

 

Het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Montferland 2011 als volgt te wijzigen:

 

  • -

    Artikel 7 lid 6 te schrappen

  • -

    Toe te voegen:

Artikel 7A Benoemingsprocedure wethouder(s)

  • 1.

    De voorzitter stelt een commissie benoembaarheid wethouder(s) in. De commissie informeert de raad of aan de benoeming van een kandidaat tot wethouder risico’s zijn verbonden voor de integriteit van het gemeentebestuur, die voortvloeien uit aan zijn persoon verbonden omstandigheden dan wel zijn financiële of zakelijke belangen.

  • 2.

    De commissie wordt ingesteld zo snel mogelijk na het formeel aan de voorzitter van de commissie bekend maken van de kandidaat wethouder(s) van de beoogde coalitie. De commissie rapporteert in de eerstvolgende raadsvergadering aan de gemeenteraad, nadat de commissie haar in lid 1 genoemde informatie aan de raad verzonden heeft.

  • 3.

    De commissie bestaat uit de burgemeester als voorzitter, uit maximaal twee raadsleden van de (beoogde) oppositie en maximaal twee raadsleden van de (beoogde) coalitie. De integriteitsfunctionaris en de raadsgriffier bieden ambtelijke ondersteuning aan de commissie. Een kandidaat wethouder tevens zijnde raadslid is geen lid van de commissie.

  • 4.
    • a.

      De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

    • b.

      De commissie verricht haar werkzaamheden in een niet-openbare vergadering waarvan geen verslag wordt gemaakt.

  • 5.

    De kandidaat wethouder verstrekt de documenten en informatie die nodig zijn voor de in het hiernavolgende lid genoemde toetsing. De kandidaat wethouder stelt bovendien alle overige door hem in dat verband relevant geachte informatie beschikbaar.

  • 6.

    De voorzitter laat door een deskundige onderzoeken of aan de benoeming van een kandidaat tot wethouder risico’s zijn verbonden voor de integriteit van het gemeentebestuur, die voortvloeien uit aan zijn persoon verbonden omstandigheden dan wel zijn financiële of zakelijke belangen. De van de kandidaat wethouder ontvangen documenten en informatie worden getoetst aan de hand van in elk geval zeven voorschriften:

    • a.

      de verklaring omtrent gedrag (VOG) als bedoeld in de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, toegesneden op het ambt van wethouder;

    • b.

      originele getuigschriften, certificaten en diploma’s van de opgegeven en genoten opleidingen en scholing;

    • c.

      de artikelen 35, 36a, 10 en 41a Gemeentewet (benoembaarheidsvereisten);

    • d.

      de artikelen 41b en 12 Gemeentewet (nevenfuncties);

    • e.

      artikel 36b Gemeentewet (onverenigbare functies);

    • f.

      de artikelen 41c, 15 en 46 Gemeentewet (onverenigbare of verboden handelingen);

    • g.

      de gedragscode integriteit raadsleden, raadscommissieleden niet zijnde raadslid, wethouders en burgemeester van de gemeente Montferland.

  • 7.

    De uitkomsten van het onderzoek worden, door tussenkomst van de voorzitter, aan de commissie aangeboden.

  • 8.

    De kandidaat wethouder wordt door de voorzitter uitgenodigd om in een gesprek met de commissie de uitkomsten van het onderzoek te bespreken.

  • 9.

    Op basis van de beoordeelde informatie informeert de commissie schriftelijk de kandidaat wethouder en de gemeenteraad. Indien de commissie niet unaniem is in zijn oordeel wordt hiervan melding gemaakt. In gezamenlijkheid beoordeelt de commissie of aanvullende maatregelen en/of aanvullend onderzoek gewenst is.

  • 10.

    De commissie benoembaarheid wethouder(s) wordt opgeheven nadat de commissie advies aan de raad heeft uitgebracht en/of de wethouders zijn benoemd.

’s-Heerenberg, 30 november 2017

De raad van de gemeente Montferland,

de griffier,

drs. D. Berends

de voorzitter,

mr. P. de Baat MPM

Naar boven