Gemeenteblad van Montferland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2017, 234089 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2017, 234089 | Verordeningen |
Wijziging Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad
De raad van de gemeente Montferland;
Overwegende dat het gewenst is het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Montferland 2011 te wijzigen;
Gelet op het advies van het presidium van 13 november 2017;
Gelet op artikel 16 van de Gemeentewet:
Het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Montferland 2011 als volgt te wijzigen:
Artikel 7A Benoemingsprocedure wethouder(s)
De voorzitter stelt een commissie benoembaarheid wethouder(s) in. De commissie informeert de raad of aan de benoeming van een kandidaat tot wethouder risico’s zijn verbonden voor de integriteit van het gemeentebestuur, die voortvloeien uit aan zijn persoon verbonden omstandigheden dan wel zijn financiële of zakelijke belangen.
De commissie wordt ingesteld zo snel mogelijk na het formeel aan de voorzitter van de commissie bekend maken van de kandidaat wethouder(s) van de beoogde coalitie. De commissie rapporteert in de eerstvolgende raadsvergadering aan de gemeenteraad, nadat de commissie haar in lid 1 genoemde informatie aan de raad verzonden heeft.
De commissie bestaat uit de burgemeester als voorzitter, uit maximaal twee raadsleden van de (beoogde) oppositie en maximaal twee raadsleden van de (beoogde) coalitie. De integriteitsfunctionaris en de raadsgriffier bieden ambtelijke ondersteuning aan de commissie. Een kandidaat wethouder tevens zijnde raadslid is geen lid van de commissie.
De voorzitter laat door een deskundige onderzoeken of aan de benoeming van een kandidaat tot wethouder risico’s zijn verbonden voor de integriteit van het gemeentebestuur, die voortvloeien uit aan zijn persoon verbonden omstandigheden dan wel zijn financiële of zakelijke belangen. De van de kandidaat wethouder ontvangen documenten en informatie worden getoetst aan de hand van in elk geval zeven voorschriften:
de verklaring omtrent gedrag (VOG) als bedoeld in de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, toegesneden op het ambt van wethouder;
de artikelen 35, 36a, 10 en 41a Gemeentewet (benoembaarheidsvereisten);
de artikelen 41b en 12 Gemeentewet (nevenfuncties);
artikel 36b Gemeentewet (onverenigbare functies);
de artikelen 41c, 15 en 46 Gemeentewet (onverenigbare of verboden handelingen);
Op basis van de beoordeelde informatie informeert de commissie schriftelijk de kandidaat wethouder en de gemeenteraad. Indien de commissie niet unaniem is in zijn oordeel wordt hiervan melding gemaakt. In gezamenlijkheid beoordeelt de commissie of aanvullende maatregelen en/of aanvullend onderzoek gewenst is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-234089.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.