Gemeenteblad van Noordoostpolder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2017, 233421 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2017, 233421 | Verordeningen |
Verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Noordoostpolder 2018
De raad van de gemeente Noordoostpolder;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. no
Gelet op artikel 150 Gemeentewet;
Gelet op artikel 47 Participatiewet
Gelet op artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015)
Overwegende dat de raad bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop de personen of hun vertegenwoordigers die een beroep doen op de Participatiewet en de WMO betrokken worden bij de uitvoering van deze wetten:
Overwegende dat het voor cliënten en/of hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om invloed uit te oefenen op het lokale beleid;
Overwegende dat binnen het sociale domein steeds meer sprake is van vergaande samenwerking
Verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Noordoostpolder 2018
Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht (AWB).
Deze verordening verstaat onder
Artikel 3. Bevoegdheden participatieraad
De Participatieraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen. Evenmin kan worden geadviseerd op het gebied van het personeels-en organisatiebeleid.
Toelichting verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Noordoostpolder 2018
Op 1 januari 2015 zijn de Participatiewet, de Wmo 2015 en de Jeugdwet ingevoerd. In zowel de Wmo 2015 als in de Participatiewet is een artikel opgenomen dat de gemeente verplicht om bij verordening regels te stellen over de wijze waarop cliënten en hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie. In de Jeugdwet is dit niet opgenomen.
De gemeente Noordoostpolder kiest er voor om de diverse wetten binnen het sociale domein niet afzonderlijk te bekijken maar als een samenhangend geheel. Voor wat betreft de medezeggenschap van inwoners, doelgroepen en professionals worden minimaal de wettelijke verplichtingen geborgd.
Het doel van medezeggenschap in het sociale domein is een werkwijze voor het hele sociale domein waarbij inwoners, (vertegenwoordigers van) doelgroepen/cliënten en maatschappelijke organisaties:
Bepalend in de feitelijke vormgeving is echter de ambitie in het sociaal domein zaken passend te organiseren in mens- en contextgedreven vormen. In die lijn ligt ook de keuze om te komen tot één verordening cliëntenparticipatie voor het gehele sociale domein. De wijze waarop cliëntenparticipatie wordt vormgegeven is beschreven in de nota Lokale ondersteuning, uitgangspunten voor een krachtige uitvoeringorganisatie in het sociale domein die op 24 september 2013 door het college is vastgesteld. In vervolg daarop is per 1 januari 2014 de verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Noordoostpolder vastgesteld. Deze verordening is met het oog op de wijzigingen per 1 januari 2015 gewijzigd in de verordening clientenparticipatie sociaal domein Noordoostpolder 2015. In de verordening 2018 zijn slechts enkele tekstaanpassingen doorgevoerd en is de invoering van de Participatiewet en Jeugdwet een gegeven. De uitvoering van cliëntenparticipatie blijft ongewijzigd.
Artikel 1. Begripsomschrijving
De begrippen in dit artikel spreken voor zich.
Sociaal Domein kan nog nader worden toegelicht. Concreet gaat sociaal domein over het leven van mensen. Over wonen, werken en actief betrokken zijn en worden bij de maatschappij. Over opgroeien, naar school gaat, zelfstandig worden. Over ziek worden en het leven met een ziekte of beperking. Kortom over participeren in de maatschappij.
Artikel 2. Vormen van Cliëntenparticipatie
In dit artikel worden de diverse vormen van participatie toegelicht. Deze toelichting is gebaseerd op de beschrijving in de uitgangspuntennotitie
De gemeente organiseert verschillende bijeenkomsten waar professionals, achterbanorganisaties, (vertegenwoordigers van) doelgroepen, inwoners en Participatieraadleden afhankelijk van het (beleids)onderwerp voor uitgenodigd kunnen worden. De Participatieraad en andere partijen kunnen gevraagd worden om mee te denken over de invulling van de bijeenkomsten. Zij kunnen daarvoor ook agendapunten aanleveren. Het faciliteren van de bijeenkomsten door de gemeente zorgt voor verbinding tussen formele en informele zorg en voor ontmoeting en uitwisseling. Daarnaast maakt het uitwisseling van signalen mogelijk ter ondersteuning van de brede adviestaak van de Participatieraad. Ook zorgt het voor uitwisseling van informatie over ontwikkelingen in het sociaal domein waardoor kennis bij de organisaties en inwoners toeneemt en zij achterban kunnen informeren en ondersteunen. De organisaties krijgen hierbij een (ambassadeurs)rol om de informatie naar de achterban over te brengen. De beleidsadviseurs halen signalen uit de samenleving op voor beleidsuitvoering. De brede Kanteling staat centraal. Er wordt op een praktische manier invulling gegeven aan de kernwaarden zelforganiserend vermogen, wederkerigheid en integraliteit.
Dit zijn flexibel in te richten groepen die door de beleidsadviseurs inhoudelijk betrokken worden bij beleidsvoorbereiding en waar nodig volgens de wettelijke opdracht bij verordeningen die ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Als het wenselijk is, kunnen de groepen ook betrokken worden bij de voorbereiding van uitvoerend beleid dat ter besluitvorming aan het college wordt voorgelegd. Voor dit laatste wordt geen advies door de Participatieraad opgesteld. Via deze groepen wordt afhankelijk van de wettelijke opdracht ingezet op cliënten- en/of burgerparticipatie. De instrumenten die worden ingezet kunnen per beleidsontwikkeling verschillend zijn, omdat het passend voor de situatie moet zijn. De beleidsadviseur geeft in het college/raadsvoorstel aan hoe het proces van participatie is vormgegeven. Er wordt bij zaken waar de Participatieraad over moet adviseren een verbinding tussen de meedenkgroepen en de participatieraad tot stand gebracht, voor input voor het inhoudelijk advies van de participatieraad.
De Participatieraad beslaat het volledige sociale domein van Wmo, Participatiewet en Jeugdwet. De Participatieraad bestaat uit inwoners van de gemeente waarbij kennis van het volledige sociale domein en maatschappelijke betrokkenheid bij de doelgroep aanwezig is. Binnen de Participatieraad is een verdeling in specialisten op de terreinen Jeugd, Wmo en Participatiewet. De Participatieraad adviseert het college inhoudelijk over de beleidskaders die door de gemeenteraad worden vastgesteld. In het advies is meegenomen hoe de passende meedenkgroepen over de beleidsvoornemens denken. De beleidsadviseurs zorgen dat de Participatieraad over de juiste informatie beschikt om het advies te kunnen geven (plan van aanpak, informatie verstrekken, bijeenkomsten bijwonen, verbinding leggen tussen passende meedenkgroep en specialisten). De Participatieraad haalt signalen op uit de samenleving voor hun brede adviestaak door scholing, werkbezoeken, het leggen van verbinding met de passende meedenkgroepen, participatiebijeenkomsten etc. Signalen van inwoners en doelgroepen worden vertaald in gevraagd of ongevraagd advies voor het college. De taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Participatieraad is vastgelegd in het Reglement Participatieraad Sociaal domein.
Artikel 3: Bevoegdheden Participatieraad
De Participatieraad adviseert het college over de beleidskaders die door de gemeenteraad worden vastgesteld. Hiermee zorgen wij ervoor dat in een vroeg stadium de belangen van cliënten en hun vertegenwoordigers worden geborgd.
De Participatieraad zal niet over elk apart collegevoorstel om advies gevraagd worden. Vorm geven aan medezeggenschap kan ook door het raadplegen van passende meedenkgroepen of direct betrokkenen. Dit hangt sterk af van de aard van het collegevoorstel.
De Participatieraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven over beleidsontwikkelingen aan college en gemeenteraad. Zij kunnen daarbij ook fungeren als spreekbuis voor andere achterbanorganisaties. Dat geldt ook voor de vragen die de Participatieraad kan stellen, daarmee wordt voldaan aan de eisen die de wet stelt aan hetgeen in de verordening moet worden geregeld.
De Participatieraad gaat niet over individuele zaken van cliënten en personeel en organisatiebelangen. Hiervoor zijn andere rechtsmiddelen beschikbaar als bezwaar en beroep en de Ondernemingsraad van de gemeente
De Participatieraad is een belangrijk adviesorgaan voor de gemeente. Wanneer een advies niet wordt overgenomen dan wordt hierover gecommuniceerd en wordt dit beargumenteerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-233421.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.