Gemeenteblad van Ede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2017, 232756 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2017, 232756 | Verordeningen |
Subsidieregeling evenementen Ede 2018
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verstrekken op grond van deze subsidieregeling voor het organiseren van evenementen binnen de gemeente Ede.
Artikel 4 Subsidieplafond en wijze van verdeling
In afwijking van het bepaalde in artikel 7 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017 worden aanvragen op grond van deze regeling ingediend tussen 1 januari en 1 april 2018.
De subsidie wordt in ieder geval geweigerd indien naar oordeel van burgemeester en wethouders:
a. het evenement financieel niet haalbaar wordt geacht;
b. aannemelijk is dat de burgemeester geen evenementenvergunning zal verlenen of het evenement zal verbieden.
Aanvragers van subsidie in de categorie overige evenementen die ten minste in 2015, 2016 en 2017 een subsidie ontvingen voor de organisatie van hetzelfde evenement, krijgen voorrang bij de verlening van subsidies in het jaar 2018. Deze voorrangsregeling geldt voor een bedrag ter hoogte van de verleende subsidie in 2017. Het resterende subsidiebedrag voor de categorie overige evenementen wordt verdeeld op basis van onderlinge vergelijking zoals beschreven in artikel 4 van deze regeling.
Vastgesteld in de vergadering van 19 december 2017, zaaknummer 82416.
Het college voornoemd,
de secretaris,
Jeroen van Delden
de burgemeester,
René Verhulst
Bijlage 1: speerpunten ‘Food’ en ‘Veluwe’
De gemeente Ede kent een lange en succesvolle geschiedenis in voedselproductie, die ook nu nog haar weerslag kent. Food biedt ons een onderscheidend economisch profiel, met daarin duurzaamheid als belangrijke kwaliteit. Food verstrekt onze aantrekkingskracht voor nieuwe bewoners en bedrijven. Voor bezoekers is Food culinair beleven.
Maar minstens even belangrijk: Food is een drager van onze lokale identiteit en draagt bij een sociaal maatschappelijke voorgang. Food brengt mensen met elkaar in contact en slaat een brug tussen stad en buitengebied. Een belangrijke opgave voor de gemeente is dan ook de verankering van Food in de Edese samenleving.
In de regio FoodValley werkt de gemeente Ede samen om een internationaal kennismilieu rond agrofood te ontwikkelen. Ede staat in dit netwerkverband voor kennis, innovatie en handelsgeest. Het World Food Center (WFC), de internationale etalage van de totale Nederlandse agro- en foodsector, laat deze samenwerking zien.
Ede vormt de poort naar de Veluwe. Ede biedt haar eigen inwoners bijzondere woonmilieus waar de Veluwe tot diep in onze leefomgeving doordringt en (inter)nationale bezoekers unieke toeristische trekpleisters. Niet alleen de bossen, de hei en het wild dragen bij aan de recreatieve aantrekkingskracht, Ede staat ook bekend om haar militaire erfgoed. In provinciaal verband wordt de lat hoog gelegd “In 2025 is de Veluwe de meest gastvrije bestemming van Nederland, waarin een hoge biodiversiteit voor flora en fauna in balans is met een unieke beleving van landschap, erfgoed, dorpen en steden.
In artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht is opgenomen dat subsidies in beginsel slechts worden verstrekt op basis van een wettelijk voorschrift. Dit is de aanleiding voor het vaststellen van deze subsidieregeling. Een wettelijke grondslag is niet vereist voor subsidies die zijn opgenomen in de begroting en in incidentele gevallen, mits de subsidie voor ten hoogste vier jaar wordt verstrekt (artikel 4:23, tweede lid, onder c en d van de Algemene wet bestuursrecht). Het blijft dus mogelijk om ook buiten deze subsidieregeling om in deze gevallen een evenementensubsidie te verlenen. Hier wordt ook toepassing aan gegeven: de subsidies die zijn opgenomen in de programmabegroting 2018-2021 of vallen onder het programma Levendig Centrum maken geen onderdeel uit van deze subsidieregeling.
De regeling wordt vooralsnog alleen vastgesteld voor 2018. Beoogd is om ook daarna een subsidieregeling van toepassing te laten zijn op de verlening van evenementensubsidies, maar voordat een meer structurele regeling wordt getroffen deze aan te bieden als ontwerpregeling voor inspraak aan inwoners en belanghebbenden.
In het artikel is opgenomen dat burgemeester en wethouders subsidie kunnen verlenen voor evenementen. Het is daarnaast mogelijk dat een evenement ook op basis van andere subsidieregelingen subsidiabel is. Bijvoorbeeld op basis van deze subsidieregeling en de subsidieregeling Food of de Subsidieregeling buurtactiviteiten en wijk- en dorpsraden. Er is geen bezwaar tegen zo’n stapeling, mits aan de vereisten van alle regelingen wordt voldaan.
De evenementensubsidies worden in beginsel verdeeld op basis van onderlinge vergelijking. Wel geldt er voor 2018 nog afwijkend overgangsrecht (zie daarvoor de toelichting op artikel 8).
De punten die genoemd worden zijn het maximaal aantal te halen punten per categorie. De toekenning van punten vindt plaats op basis van vergelijking met de andere ingediende aanvragen binnen dat kalenderjaar. Het is daardoor mogelijk dat hetzelfde evenement in verschillende jaargangen uitkomt op een ander puntenaantal, omdat het aanbod van andere evenementen verandert.
In het jaar 2018 wordt evenement A aangevraagd met een verwacht bezoekersaantal van 50.000. In dit jaar is dit het hoogste aantal bezoekers, dus wordt het maximale aantal van 20 punten toegekend. In het jaar 2019 wordt dit evenement opnieuw aangevraagd, maar er is ook een nieuw evenement B met een verwacht bezoekersaantal van 60.000. In het jaar 2019 scoort evenement B daarom een totaal aantal punten van 17 op het onderdeel bezoekersaantal (formule 50.000 bezoekers / 60.000 bezoekers x 20 punten).
De weigeringsgronden uit de Asv Ede 2017 (artikel 9) en de Algemene wet bestuursrecht (artikelen 4:25 en 4:35) zijn onverkort van toepassing op aanvragen op grond van deze regeling. Daarnaast weigeren burgemeester en wethouders een subsidieaanvraag als naar hun oordeel aannemelijk is dat de aanvraag financieel niet uitvoerbaar is of de vergunning zal worden geweigerd of het evenement verboden. De financiële uitvoerbaarheid wordt getoetst aan de hand van de begroting.
Daarnaast geldt voor alle evenementen hetzij een verplichting om een vergunning aan te vragen, hetzij een melding naar aanleiding waarvan de burgemeester kan besluiten om het evenement te verbieden. Een voorgenomen besluit (ontwerpbesluit) om een aanvraag af te wijzen zal in ieder geval grond kunnen zijn om de aanvraag af te wijzen. In andere gevallen is denkbaar dat burgemeester en wethouders advies vragen aan de burgemeester.
Artikel 4:51 van de Algemene wet bestuursrecht is niet rechtstreeks van toepassing op aanvragen op grond van deze regeling, omdat de organisatie van een evenement geen voortdurende activiteit betreft. Wel is voor de overgangsregeling aansluiting gezocht bij dit artikel en daarin opgenomen termijn van drie jaar of meer.
In een aantal gevallen wordt al jaren achtereen subsidie verstrekt voor organisatie van dezelfde evenementen. Organisatoren zijn maanden of soms zelfs een jaar van tevoren al bezig met de voorbereidingen voor organisatie van het evenement. Naar oordeel van burgemeester en wethouders zou het in strijd zijn met de rechtszekerheid om direct (voor 2018) over te gaan naar de nieuwe verdelingssystematiek ook voor deze organisatoren. Dit overgangsrecht heeft een eenmalig karakter. Voor de komende jaren wordt voor de aanvragen die nu onder deze regeling worden gebracht geen nieuw overgangsrecht getroffen.
Tot slot is voorzien in overgangsrecht voor aanvragen die al zijn ingediend voordat deze regeling in werking is getreden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-232756.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.