Gemeenteblad van De Marne
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Marne | Gemeenteblad 2017, 231740 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Marne | Gemeenteblad 2017, 231740 | Verordeningen |
Besluit maatschappelijke ondersteuning BMWE-gemeenten 2018
Artikel 2. Tarief collectief vervoer
Met het collectief vervoer kunnen pashouders reizen in een gebied van 25,5 kilometer rondom het woonadres. Op jaarbasis kan in beginsel maximaal 2500 kilometer worden verreden. Boven dit geldende maximaal te reizen aantal kilometers geldt het commerciële tarief van de door de gemeenten gecontracteerde vervoerder.
Met het collectief vervoer kan een persoon met beperkingen zich lokaal verplaatsen van deur tot deur, waarbij geldt dat, indien dit door het college beschikt is, medisch noodzakelijke persoonlijke begeleiding bij het gebruik van het collectieve vervoer gratis is; In andere gevallen kan de begeleider met korting meereizen op de Wmo-taxi pas. Wanneer er sprake is van noodzakelijke professionele begeleiding op locatie van aankomst wordt maatwerk geleverd.
Artikel 4. Tarief informeel en sociaal netwerk
Het pgb tarief voor personen uit het informeel en sociaal netwerk bedraagt € 12,50 per uur. Dit is een all-in tarief afgeleid van het wettelijk minimumloon voor volwassenen op basis van een 36-urige werkweek
Artikel 5. Hoogte pgb begeleiding
De hoogte van het pgb wordt gelijkgesteld aan de ondergrens van de bandbreedte van de aanbesteding uit het Ommelander Samenwerkingsmodel. De bandbreedte is tot stand gekomen aan de hand van marktonderzoek. De productcategorieën en laagste tarief zijn:
Artikel 8. Hoogte pgb bouwkundige of woontechnische woningaanpassing
Het persoonsgebonden budget voor een woonvoorziening wordt vastgesteld als de tegenwaarde van het bedrag zoals vermeld in de door het college geaccepteerde offerte, dan wel bij roerende woonvoorzieningen op basis van de geldende prijsafspraken op basis van de aanbesteding hulpmiddelen. Het budget wordt, indien noodzakelijk, verhoogd met de kosten voor onderhoud, keuring en reparatie voor zover de voorziening geen vast onderdeel vormt van de woning.
Artikel 12. Afschrijving hulpmiddelen
Voor hulpmiddelen die buiten het kernassortiment vallen of middels een PGB zijn verkregen hanteert de gemeente in beginsel de volgende systematiek ten aanzien van de afschrijving. Het onderstaand afschrijvingsschema is van toepassing bij de weigeringsgrond genoemd in artikel 13 lid 1 sub e Wmo-verordening
Bijlage 1: kostprijzen van voorzieningen
Tabel 2: Kostprijs voorzieningen van hulpmiddelen zorg in natura |
||||
Douche- toiletstoel verrijdbaar, kantelbaar en in hoogte verstelbaar |
||||
Tabel 5: Kostprijs voorzieningen van hulpmiddelen zorg in natura: Herverstrekkingen
Aan de hand van de nieuwwaarde van de voorziening wordt, met behulp van artikel 12 uit het besluit, bepaald over welk aantal jaren het middel wordt afgeschreven.
De kostprijs wordt als volgt berekend:
Nieuwwaarde / door aantal af te schrijven jaren x het resterende aantal af te schrijven jaren. De eigen bijdrage wordt opgelegd voor de resterende jaren van afschrijving.
Voorbeeld: Een tillift kost nieuw 3000,-. Uit artikel 12 van het besluit blijkt dat we deze over 5 jaar afschrijven. Het hulpmiddel is 2 jaar gebruikt, er resteren dus nog 3 afschrijfbare jaren
3000,- / 5 jaren = 600 x 3 jaren = 1800,-. De kostprijs van het hulpmiddel is 1800,- en wordt afgeschreven en opgelegd voor de periode van 3 jaar
Bijlage2 Kwaliteitseisen begeleiding
Komt uit: Uitvoerdersovereenkomst begeleiding individueel en/of begeleiding groep
BASISEISEN KWALITEIT UITVOERDER
Om goed uitvoering te kunnen geven aan deze dienstverleningsvoorwaarden wordt van uitvoerder vereist dat deze gedurende de looptijd van de uitvoerdersovereenkomst aan onderstaande basiseisen kwaliteit voldoet. Ter bewijs kan het cluster de geselecteerde uitvoerder te allen tijde vragen haar bewijsmiddelen te doen toekomen, waaruit opgemaakt kan worden dat zij hier inderdaad aan voldoet.
Uitvoerder voldoet, werkt conform en houdt zich gedurende de looptijd van de uitvoerdersovereenkomst te allen tijde aan de verplichtingen voortvloeiende uit de voor haar geldende en op het moment van toepassing zijnde vigerende wet- en regelgeving en de vigerende landelijke kwaliteitseisen/kwaliteitsstandaarden.
Uitvoerder signaleert en handelt bij vermoedens van mishandeling zoals is vastgelegd in de van toepassing zijnde Wet Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling en heeft hiervoor de medewerkers geschoold;
Uitvoerder zorgt ervoor dat haar medewerkers adequaat handelen in geval van signalen, die wijzen op bedreiging van de veiligheid van cliënt en deze signalen onverwijld doorgeleiden naar de betreffende gemeente of door gemeente aan te wijzen derde(n) en in overleg met het cluster worden omgezet in concrete acties door uitvoerder dan wel door inschakeling van andere bij cliënt betrokken dienstverlenende instanties en professionals op het gebied van wonen, welzijn, participatie, hulp en zorg.
Uitvoerder verklaart dat zijn medewerkers, die beroepsmatig met cliënten in contact kunnen komen in het kader van onderhavige opdracht, door hem gescreend zijn op goed gedrag en dat zij geen strafbare feiten gepleegd hebben of hiertoe een poging hebben gedaan. Uitvoerder laat medewerkers hiertoe ook expliciet een eigen verklaring ondertekenen. Uit de verklaring blijkt dat medewerker zich bij ondertekening bewust is van de juridische gevolgen bij een onjuiste verklaring. Uitvoerder staat hiervoor garant.
Indien aanbieder door het zorgkantoor in 2014 in het kader van kwaliteitsborging is beoordeeld, akkoord is bevonden en een contract van het zorgkantoor heeft ontvangen, dan wordt aanbieder door de samenwerkende gemeenten aangemerkt als zijnde te voldoen aan bovenstaand criterium.
Uitvoerder is per 1 januari 2016 in het bezit van een AGB of WZA code en beschikt over een gedegen bedrijfsadministratie, die strekt tot de tijdige levering van gegevens aan gemeenten binnen de door gemeenten aangegeven termijn welke aansluit bij de perioden die door het CAK worden gehanteerd, waaronder de 4 wekelijkse productie-realisatiecijfers.
Bijlage 3 Kwaliteitseisen Huishoudelijk ondersteuning:
Komt uit convenant: Uitvoering Huishoudelijke ondersteuning in de Wet maatschappelijke ondersteuning
Gemeenten en Aanbieders komen overeen dat Aanbieders voldoen aan de Kwaliteitswet Zorginstellingen, althans dat Aanbieders voldoen aan de kwaliteitsregelingen zoals deze in deze wet zijn vastgelegd bij het uitvoeren van de Huishoudelijke ondersteuning voor de Gemeenten, voor zover daar in dit Convenant niet van wordt afgeweken.
Gemeenten en Aanbieders komen overeen dat de Aanbieders de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector toepassen, althans dat de wijze waarop Aanbieders omgaan met klachten en deze afhandelen, in lijn is met het gestelde in deze wet tijdens het uitvoeren van de Huishoudelijke ondersteuning voor de Gemeenten, voor zover daar in dit Convenant niet van wordt afgeweken.
Gemeenten en Aanbieders komen overeen dat Aanbieders de medezeggenschap van Cliënten waarborgen conform de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen, althans de wijze waarop Aanbieders deze medezeggenschap van Cliënten waarborgen is in lijn met voornoemde wet bij het uitvoeren van de opdracht Huishoudelijke ondersteuning voor de Gemeenten, voor zover daar in dit Convenant niet van wordt afgeweken.
Komt uit: Uitvoerdersovereenkomst begeleiding individueel en/of begeleiding groep
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-231740.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.