Besluit verlenging plaatsingsduur cameratoezicht Jan Evertsenstraat en Mercatorplein

 

De burgemeester van Amsterdam,

Overwegende:

dat de gemeenteraad van Amsterdam op 24 januari 2007 overeenkomstig artikel 151c Gemeentewet aan de burgemeester van Amsterdam in artikel 2.24 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) de bevoegdheid heeft verleend te kunnen besluiten tot plaatsing van camera’s voor een bepaalde duur ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats als dat naar zijn oordeel noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de openbare orde;

dat uit het Plan van Aanpak (PVA) Cameratoezicht Jan Evertsenstraat en Mercatorplein van april 2017 het volgende blijkt:

  • -

    Stadsdeel West heeft stevig ingezet op het verbeteren van de veiligheid in dit gebied, naar aanleiding van een reeks incidenten met een grote maatschappelijke impact, maar eind 2016 heeft opnieuw een aantal ernstige incidenten plaatsgevonden, is het aantal straatroven gestegen en neemt de jeugdoverlast toe;

  • -

    Uit de Index Veilig Ondernemen (IVO) blijkt dat het winkelgebied Jan Evertsenstraat en omgeving ten opzichte van de overige winkelgebieden in West in 2016 het minst veilig is. Dit komt voornamelijk door een stijging van het aantal geweldsincidenten en doordat bewoners en ondernemers in het winkelgebied relatief vaker overlast ervaren;

  • -

    Het absolute aantal high impact crimes (HIC) en high volume crimes (HVC) is enigszins afgenomen in het gebied, maar binnen dit aantal is ten opzichte van 2015 een flinke stijging te zien van straatroven (van 2 keer in 2015 naar 13 keer in 2016) en jeugdoverlast (van 5 keer in 2015 naar 11 keer in 2016). Daarnaast is er in 2016 zes keer sprake geweest van moord/doodslag en overvallen, terwijl dit in 2015 niet voorkwam;

  • -

    Naast dat er vaker sprake was van moord/doodslag en overvallen, ziet politie ook een toenemend wapengebruik bijvoorbeeld bij de straatroven (13 in 2016, waarvan 5 onder bedreiging van een wapen);

  • -

    Eind 2016 heeft er een reeks kort op elkaar volgende geweldsincidenten plaats gevonden in het winkelgebied, bestaande uit een steekpartij, een schietpartij met dodelijk slachtoffer en meerdere overvallen waarvan een aantal onder bedreiging van een vuurwapen of steekwapen;

  • -

    Vanaf juni 2016 neemt de overlast van een groep jongeren en volwassenen in dit gebied toe (van 57 keer in 2015 naar 82 keer in 2016);

  • -

    Deze overlastgevende groep bestaat uit jongeren en jongvolwassenen tussen

    de 18 en 25 jaar. Een aantal van hen maakt deel uit van de Top1000, zijn woonachtig in

    de directe omgeving van het Mercatorplein en zorgen voor de meeste overlast;

  • -

    De overlast bestaat uit onnodig ophouden in- en voor de winkels, onder luifels

    en portieken, intimidatie, veroorzaken van stankoverlast, gokken op de openbare

    weg, alcoholgebruik in een alcoholverbodsgebied, politie lastig vallen bij

    bekeuringssituaties, veroorzaken van geluidsoverlast en vernielingen plegen;

  • -

    Politie heeft regelmatig moeten optreden bij opstootjes en vechtpartijtjes op het

    Mercatorplein;

  • -

    Door het gedrag van de jongeren ontstond een onprettige en dreigende sfeer op het

    plein waarna politie repressiever is gaan optreden tegen de overlast;

    In het laatste kwartaal van 2016 hebben de volgende incidenten plaatsgevonden:

  • -

    Een medewerker van een restaurant is door drie overlastgevende jongeren bedreigd met

    messen;

  • -

    Er is tweemaal onder bedreiging van een vuurwapen een belwinkel overvallen. Bij de

    eerste overval zijn geld en sigaretten buit gemaakt;

  • -

    Er heeft een poging overval op de Albert Heijn plaatsgevonden;

  • -

    Er heeft een poging tot overval op Money Transfer plaatsgevonden;

  • -

    Er heeft een schietpartij met dodelijke afloop plaats gevonden;

  • -

    Er heeft een steekpartij plaatsgevonden in een huiselijke situatie, die ook zichtbaar was vanuit de openbare ruimte;

dat de burgemeester gelet op bovenstaande heeft besloten tot het plaatsen van camera’s in het gebied Jan Evertsenstraat en Mercatorplein tot en met 31 december 2017;

dat in de Centrale Evaluatie Cameratoezicht Amsterdam 2017 voor het cameraproject Jan Evertsenstraat en Mercatorplein is geconstateerd dat het huidige cameratoezicht een te korte periode operationeel is om een onderbouwde afweging te kunnen maken over de proportionaliteit van het cameratoezicht, en dat om die reden een nulmeting is gedaan in december 2017 waaruit blijkt dat:

  • -

    Het totaal aantal door de politie geregistreerde incidenten (120) hoog is;

  • -

    De meest voorkomende door de politie geregistreerde incidenten diefstal fiets, bromfiets, snorfiets (27 van de 120) 32%, mishandeling, vechtpartij, steekpartij (19 van de 120) 21%, ruzie (16 van de 120) 19%, zakkenrollerij/straatroof (15 van de 120) 18% en jeugdoverlast (12 van de 120) 14%;

  • -

    De criminaliteits- en overlastindex zijn in dit geval verdeeld in de Van Galenbuurt (resp. 73 en 124) en Hoofdweg en omgeving (resp. 89 en 112). Ten opzichte van het regionaal gemiddelde scoren beide gebieden hoger dan gemiddeld op de overlastindex (97) en lager dan gemiddeld op de criminaliteitsindex (90);

  • -

    Dat het gerapporteerd slachtofferschap met 2% lager is dan gemiddeld (8%);

  • -

    Dat 22% van de bewoners en bezoekers aangeeft zich wel eens onveilig te voelen, dit is hoger dan gemiddeld (18%);

  • -

    Het effect van cameratoezicht op de veiligheidsbeleving is gemiddeld;

Dat op basis van bovenstaande gegevens en op basis van recente cijfers en ervaringen van politie blijkt dat op en rond de Jan Evertsenstraat en het Mercatorplein, nog altijd sprake is van een verstoring van de openbare orde;

dat in dit gebied in de periode 2011-2017 een reeks maatregelen ter handhaving van de openbare orde is genomen, waaronder:

  • -

    Preventief fouilleren;

  • -

    Veiligheidsgebiedsscan uitgevoerd met extra aandacht voor verlichting;

  • -

    Sinds 2002 is er een alcoholverbod ingesteld op het Mercatorplein;

  • -

    De straatverlichting is van geel naar wit licht omgezet;

  • -

    Er zijn DNA-installaties geplaatst met borden die het gebied markeren;

  • -

    Er is subsidie verstrekt aan ondernemers ten behoeve van het treffen van veiligheidsmaatregelen;

  • -

    Extra toezicht door stadsdeel en politie in de maanden oktober tot april;

  • -

    Er zijn maatregelen getroffen om leegstand tegen te gaan;

  • -

    Er is een ondernemers- en bewonersvereniging “Geef om de Jan Eef” opgericht;

  • -

    Naar aanleiding van een veiligheidsmeting in 2011, waaruit bleek dat ondernemers zich meer dan gemiddeld onveilig voelden, is het Awareness project gestart om ondernemers bewust te maken van (on)veilige situaties in hun winkel;

  • -

    Er is een pilot “Verbeteren private camera’s winkelgebied Jan Evertsenstraat e.o.” geweest;

  • -

    Vanaf eind 2016 is politie op specifieke tijden aanwezig, zoals rond de sluitingstijd van de winkels;

  • -

    Er zijn extra maatregelen ingezet door politie ter voorkoming van overvallen;

  • -

    Er wordt ingezet op een intensievere samenwerking tussen Streetcornerwork, jongerenwerk, Stichting Aanpak Overlast Amsterdam (SAOA), politie en stadsdeel. De groep overlastgevers wordt in kaart gebracht en naast een individuele aanpak wordt ook een aanpak voor de groep gestart;

  • -

    Er is gestart met een preventieve aanpak op het voorkomen van aanwas van de jongerenoverlast op het Mercatorplein;

  • -

    Er is een overvaltraining voor ondernemers georganiseerd;

Dat bovengenoemde maatregelen onvoldoende hebben geleid tot het gewenste resultaat, te weten het terugdringen van geweldsdelicten (vooral straatroof en overvallen) en (jeugd)overlast;

Dat het inzetten van cameratoezicht in aanvulling op bovenstaande maatregelen nog steeds noodzakelijk is ter handhaving van de openbare orde;

Dat de burgemeester het belang van een effectieve handhaving van de openbare orde enerzijds en de daarmee gepaard gaande mogelijke inperking van het recht op privacy anderzijds tegen elkaar heeft afgewogen;

Dat in die afweging aan het algemene belang om de verstoring van de openbare orde te herstellen meer gewicht moet worden toegekend dan aan het belang om geen inmenging te dulden in de privacy;

Dat de burgemeester de (verstoringen van de) openbare orde in de Jan Evertsenstraat en omgeving en het Mercatorplein permanent volgt;

Dat het besluit tot cameratoezicht onmiddellijk zal worden ingetrokken indien cameratoezicht niet meer noodzakelijk is voor de handhaving van de openbare orde;

Gelet op artikel 151c Gemeentewet juncto artikel 2.24 APV;

Brengt ter algemene kennis dat hij op 11 december 2017 heeft besloten:

  • 1.

    Het cameraproject in de Jan Evertsenstraat en op het Mercatorplein dat een looptijd heeft tot en met 31 december 2017, te verlengen tot en met 31 december 2019. De begrenzing is aangegeven in bijgevoegde plattegrond;

  • 2.

    Te bepalen dat dit besluit geldt voor de periode van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2019;

  • 3.

    Te bepalen dat dit besluit wordt bekend gemaakt in het Gemeenteblad en in werking treedt op 1 januari 2018.

J. J. van Aartsen

waarnemend burgemeester

Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht kan binnen zes weken na publicatie van dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij de Burgemeester. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. U kunt een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening (schorsing) indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

bijlage

Plattegrond Jan Evertsenstraat / Mercatorplein

Naar boven