Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2017, 231643 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2017, 231643 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit verlenging plaatsingsduur cameratoezicht Jan Evertsenstraat en Mercatorplein
De burgemeester van Amsterdam,
dat de gemeenteraad van Amsterdam op 24 januari 2007 overeenkomstig artikel 151c Gemeentewet aan de burgemeester van Amsterdam in artikel 2.24 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) de bevoegdheid heeft verleend te kunnen besluiten tot plaatsing van camera’s voor een bepaalde duur ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats als dat naar zijn oordeel noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de openbare orde;
dat uit het Plan van Aanpak (PVA) Cameratoezicht Jan Evertsenstraat en Mercatorplein van april 2017 het volgende blijkt:
Stadsdeel West heeft stevig ingezet op het verbeteren van de veiligheid in dit gebied, naar aanleiding van een reeks incidenten met een grote maatschappelijke impact, maar eind 2016 heeft opnieuw een aantal ernstige incidenten plaatsgevonden, is het aantal straatroven gestegen en neemt de jeugdoverlast toe;
Uit de Index Veilig Ondernemen (IVO) blijkt dat het winkelgebied Jan Evertsenstraat en omgeving ten opzichte van de overige winkelgebieden in West in 2016 het minst veilig is. Dit komt voornamelijk door een stijging van het aantal geweldsincidenten en doordat bewoners en ondernemers in het winkelgebied relatief vaker overlast ervaren;
Het absolute aantal high impact crimes (HIC) en high volume crimes (HVC) is enigszins afgenomen in het gebied, maar binnen dit aantal is ten opzichte van 2015 een flinke stijging te zien van straatroven (van 2 keer in 2015 naar 13 keer in 2016) en jeugdoverlast (van 5 keer in 2015 naar 11 keer in 2016). Daarnaast is er in 2016 zes keer sprake geweest van moord/doodslag en overvallen, terwijl dit in 2015 niet voorkwam;
De overlast bestaat uit onnodig ophouden in- en voor de winkels, onder luifels
en portieken, intimidatie, veroorzaken van stankoverlast, gokken op de openbare
weg, alcoholgebruik in een alcoholverbodsgebied, politie lastig vallen bij
bekeuringssituaties, veroorzaken van geluidsoverlast en vernielingen plegen;
dat de burgemeester gelet op bovenstaande heeft besloten tot het plaatsen van camera’s in het gebied Jan Evertsenstraat en Mercatorplein tot en met 31 december 2017;
dat in de Centrale Evaluatie Cameratoezicht Amsterdam 2017 voor het cameraproject Jan Evertsenstraat en Mercatorplein is geconstateerd dat het huidige cameratoezicht een te korte periode operationeel is om een onderbouwde afweging te kunnen maken over de proportionaliteit van het cameratoezicht, en dat om die reden een nulmeting is gedaan in december 2017 waaruit blijkt dat:
De criminaliteits- en overlastindex zijn in dit geval verdeeld in de Van Galenbuurt (resp. 73 en 124) en Hoofdweg en omgeving (resp. 89 en 112). Ten opzichte van het regionaal gemiddelde scoren beide gebieden hoger dan gemiddeld op de overlastindex (97) en lager dan gemiddeld op de criminaliteitsindex (90);
Dat op basis van bovenstaande gegevens en op basis van recente cijfers en ervaringen van politie blijkt dat op en rond de Jan Evertsenstraat en het Mercatorplein, nog altijd sprake is van een verstoring van de openbare orde;
dat in dit gebied in de periode 2011-2017 een reeks maatregelen ter handhaving van de openbare orde is genomen, waaronder:
Dat bovengenoemde maatregelen onvoldoende hebben geleid tot het gewenste resultaat, te weten het terugdringen van geweldsdelicten (vooral straatroof en overvallen) en (jeugd)overlast;
Dat het inzetten van cameratoezicht in aanvulling op bovenstaande maatregelen nog steeds noodzakelijk is ter handhaving van de openbare orde;
Dat de burgemeester het belang van een effectieve handhaving van de openbare orde enerzijds en de daarmee gepaard gaande mogelijke inperking van het recht op privacy anderzijds tegen elkaar heeft afgewogen;
Dat in die afweging aan het algemene belang om de verstoring van de openbare orde te herstellen meer gewicht moet worden toegekend dan aan het belang om geen inmenging te dulden in de privacy;
Dat de burgemeester de (verstoringen van de) openbare orde in de Jan Evertsenstraat en omgeving en het Mercatorplein permanent volgt;
Dat het besluit tot cameratoezicht onmiddellijk zal worden ingetrokken indien cameratoezicht niet meer noodzakelijk is voor de handhaving van de openbare orde;
Gelet op artikel 151c Gemeentewet juncto artikel 2.24 APV;
Brengt ter algemene kennis dat hij op 11 december 2017 heeft besloten:
Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht kan binnen zes weken na publicatie van dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij de Burgemeester. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. U kunt een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening (schorsing) indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-231643.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.