Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2017, 230081 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2017, 230081 | Beleidsregels |
Beleidsregels Individuele Inkomenstoeslag Gemeente Krimpenerwaard 2018
Artikel 2 Geen zicht op inkomensverbetering
Op grond van het bepaalde in artikel 36 van de wet, hebben personen in beginsel geen zicht op inkomensverbetering, als bedoeld in artikel 36, 1e lid, indien zij:
Het college kan in uitzonderlijke en bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen opgenomen in de Verordening Individuele Inkomenstoeslag Gemeente Krimpenerwaard en de Beleidsregels individuele inkomenstoeslag Participatiewet, als toepassing daarvan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
De Beleidsregels Individuele Inkomenstoeslag Gemeente Krimpenerwaard 2018 treden in werking op het tijdstip waarop de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2018 Gemeente Krimpenerwaard 2018 in werking treedt.
Een aanvraag die voor inwerkingtreding van deze beleidsregels nog niet is afgehandeld, wordt verder behandeld en beoordeeld aan de hand van de in deze beleidsregels opgestelde criteria.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard van 19 december 2017
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
de secretaris, Mw. mr. M. Plantinga
de burgemeester, mr. R.S. Cazemier
Toelichting op de Beleidsregels Individuele inkomenstoeslag 2018
Met de komst van de Participatiewet per 1 januari 2015, vervangt de individuele inkomenstoeslag de langdurigheidstoeslag uit de Wet werk en bijstand (WWB). Het verlenen van de toeslag is geen gebonden bevoegdheid, maar een discretionaire bevoegdheid. Dit is het gevolg van het woord ‘kan’ in artikel 36, 1e lid, van de wet.
In de door de raad vastgestelde Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2018 is bepaald dat er sprake is van een langdurig laag inkomen als een persoon 3 jaar een inkomen heeft tot 120% van de voor zijn situatie van toepassing zijnde bijstandsnorm, waarbij de kostendelersnorm buiten toepassing blijft.
Uit artikel 36 van de Participatiewet vloeit voort dat het college via beleidsregels kan bepalen welke groepen niet in aanmerking komen voor een individuele inkomenstoeslag en in welke gevallen personen geen uitzicht hebben op inkomensverbetering. De beoordeling of er sprake is van geen uitzicht op inkomensverbetering is maatwerk en dient aan de hand van de individuele omstandigheden te worden beoordeeld.
De raad heeft in de Verordening de hoogte van het jaarlijks uit te keren bedrag bepaald op: € 400 voor een alleenstaande, € 500 voor een alleenstaande ouder en € 600 voor gehuwden met een jaarlijkse indexatie. De toeslag is bedoeld als aanvulling op het inkomen voor het doen van grote noodzakelijke uitgaven. Ook kan het besteed worden aan uitgaven in het kader van maatschappelijke participatie.
Voor het beoordelen van krachten, bekwaamheden en inspanningen heeft het college aangesloten bij de bepalingen/uitgangspunten die het UWV hanteert bij de beoordeling van het begrip passende arbeid in relatie tot arbeidsongeschiktheid.
Indien een persoon volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is als bedoeld in artikel 4 van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) en daarom een uitkering op grond van de IVA (Inkomensvoorziening volledig en duurzaam arbeidsongeschikten) ontvangt, kan in beginsel worden gesteld dat deze persoon geen zicht heeft op inkomensverbetering.
Indien een persoon arbeidsbeperkt is en daarom een Wajong-uitkering ontvangt welke is toegekend vóór 1 januari 2015, dan kan in beginsel worden gesteld dat deze persoon geen zicht heeft op inkomensverbetering.
Onder arbeidsbeperkt wordt dan verstaand personen die met een doelgroepverklaring van het UWV zijn opgenomen in het doelgroepenregister.
Het gaat om reeds toegekende ontheffingen op grond van artikel 9, lid 2 of artikel 9a lid 1 van de wet (peildatum = aanvraagdatum), toekomstige ontheffingen zijn immers nog niet bekend.
Burgemeester en wethouders hebben de discretionaire bevoegdheid te beoordelen of een persoon op grond van individuele krachten en bekwaamheden geen zicht heeft op inkomensverbetering. Veelal zal dit gaan om personen die vanwege hun individuele omstandigheden niet in staat zijn binnen 1 jaar inkomensverbetering te verkrijgen door uitstroom naar betaald werk. Ook kan gedacht worden aan personen die een medische urenbeperking (UWV-indicatie) hebben en aanvullende bijstand ontvangen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-230081.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.