Gemeenteblad van Pijnacker-Nootdorp
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2017, 229815 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2017, 229815 | Beleidsregels |
Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie gemeente Pijnacker-Nootdorp 2017
Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het advies van de afdeling Beleid d.d. 5 december 2017;
gezien het advies van de Adviesraad Werk & Inkomen d.d. 20 november 2017;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen die in acht dienen te worden genomen bij aanvragen voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang als er sprake is van sociaal medische indicatie voor ouder of kind;
De begripsbepalingen van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen zijn onverkort op deze beleidsregels van toepassing.
De beleidsregels zijn van toepassing op de ouder of diens partner, die woonachtig is in de gemeente Pijnacker-Nootdorp, hetgeen blijkt uit een inschrijving in de Basisregistratie Personen, en:
Artikel 3. Vaststelling van de sociaal medische indicatie
Van het opvragen van sociaal medisch advies als bedoeld in lid 2 van dit artikel wordt afgezien, indien naar het oordeel van het college op basis van schriftelijk advies van een onafhankelijke deskundige als bedoeld in artikel 4 lid 2 in voldoende mate is aangetoond dat sprake is van ernstige sociaal-medische problematiek die kinderopvang noodzakelijk maakt.
Tot een voorliggende voorziening als bedoeld in lid 4 van dit artikel wordt in ieder geval gerekend:
een voorziening op grond van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;
een voorziening op grond van de Wet langdurige zorg;
een voorziening op grond van de Jeugdwet;
een voorziening op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning;
Artikel 5. Hoogte van de tegemoetkoming
De hoogte van de tegemoetkoming wordt inkomensafhankelijk vastgesteld op basis van de kinderopvangtoeslagtabel van de Belastingdienst, rekening houdend met het inkomen van de ouder en zijn (eventuele) partner.
Artikel 6. Beperking duur tegemoetkoming
De tegemoetkoming kinderopvang kan in ieder geval eerder worden ingetrokken dan de door het college vastgestelde duur indien:
Artikel 7. Wijze van afhandeling
De aanvraag voor een gemeentelijke bijdrage voor de kosten van kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie t.b.v. personen behorende tot de in artikel 2 genoemde doelgroep wordt in behandeling genomen nadat de aanvrager een aanvraagformulier heeft overgelegd inclusief de benodigde bewijsstukken.
In omstandigheden waarbij de afwijzing van een aanvraag krachtens deze regels of de toepassing van bepalingen in deze regels tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden, kan het college ten gunste van de aanvrager van deze regels afwijken.
Ouders die niet werken of waarvan één van de ouders niet werkt, kunnen geen aanspraak maken op de per wet geregelde kinderopvangtoeslag. Als er sprake is van sociaal medische problematiek binnen het gezin is het soms wenselijk om het kind toch een aantal dagdelen onder te brengen bij een kinderopvangcentrum of een gastouder. In deze beleidsregels wordt de tegemoetkoming voor deze ouders vastgesteld conform de systematiek van de “kinderopvangtoeslag”. In de berekening van de tegemoetkoming wordt dan rekening gehouden met het inkomen van de aanvrager en eventuele partner en de maximale uurprijs die mag worden afgenomen op grond van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Daarmee sluit de gemeente aan bij de landelijke ontwikkelingen die de betaalbaarheid van de kinderopvang beoogt en oneigenlijk gebruik zoveel mogelijk wil tegengaan.
Een ouder kan een vergoeding voor de kosten van kinderopvang ontvangen als vast staat dat het om sociaal-medische redenen noodzakelijk is dat (en in welke mate) gebruik wordt gemaakt van kinderopvang.
Artikel 3. Vaststelling van de sociaal medische indicatie
Met deze bepaling worden de VNG richtlijnen gevolgd. De gemeente kan slechts dan een voorziening aanbieden indien de aanvrager inwoner is van Pijnacker-Nootdorp. Van belang is dat de grondslag voor een sociaal-medische indicatie kan liggen bij zowel de ouder(s) als bij de inwonende kind(eren).
Artikel 4. Sociaal medisch advies
Deze bepaling dient als waarborg dat een indicatie advies is gebaseerd op het oordeel van een onafhankelijke deskundige. Voorts wordt aangegeven welke adviseurs als onafhankelijk worden aangemerkt. Huisartsen vallen hier niet onder.
Artikel 5. Hoogte van de tegemoetkoming
In de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen is geregeld dat ouders die aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang, een inkomensafhankelijke bijdrage betalen. Ouders/verzorgers met een inkomen op minimum niveau ontvangen een tegemoetkoming die vrijwel alle kosten dekt. Met betrekking tot de tegemoetkoming aan sociaal medisch geïndiceerde personen wordt de hoogte van de tegemoetkoming eveneens afgestemd op het inkomen van de aanvrager en de eventuele partner.
Er is geen maximum gesteld aan het aantal uren, wel wordt er rekening gehouden met opvangmogelijkheden binnen het eigen sociale netwerk. Er kan wellicht gebruik worden gemaakt van ouderschapsverlof van de werkende ouder of een familielid die een deel van de opvang doet. Verder geldt de wettelijke maximale uurprijs voor de diverse opvangsoorten. Indien de ouder(s)/verzorger(s) kiezen voor opvang die boven deze uurprijs ligt, dan komt het meerdere voor rekening van de ouder(s)/verzorger(s).
Artikel 6. Beperking duur tegemoetkoming
In dit artikel wordt de een niet-limitatieve opsomming gegeven van situaties waarin het college de tegemoetkoming kinderopvang in ieder geval kan intrekken.
Artikel 7. Wijze van afhandeling
Om te garanderen dat aanvragen correct en tijdig worden afgehandeld is er voor gekozen om dit proces op te nemen in de regeling. Bij het aanvragen van deze voorziening wordt ook de eigen verantwoordelijkheid van de ouder aangesproken. Derhalve is het belangrijk dat ook deze verantwoordelijkheden worden benoemd. Een aanvraag kan niet met terugwerkende kracht worden ingediend. Bij een eventuele toekenning wordt de tegemoetkoming verstrekt vanaf aanvraagdatum en niet eerder dan dat er daadwerkelijk kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-229815.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.