Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018 gemeente Oirschot

 

De raad van de gemeente Oirschot;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 november 2017;

gelet op artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

gegeven de agendering door het Presidium d.d. 12 december 2017 ;

 

besluit:

 

Vast te stellen de volgende verordening:

 

"Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018".

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het aan openbare besturen, ambtenaren of instellingen in het kader van het openbaar belang verstrekken van diensten als bedoeld in de tarieventabel onder hoofdstuk 20, artikelen 1.20.1 en 1.20.2, hoofdstuk 7 en hoofdstuk 15, artikel 1.15.1.

  • b.

    het aan politieke groeperingen, waarvan de aanduiding bij de Kiesraad is geregistreerd dan wel welke aan de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben deelgenomen, verstrekken van diensten in de tarieventabel onder hoofdstuk 7, zulks tot een maximum van vijf exemplaren per politieke groepering.

  • c.

    het aan rijks- en provinciale ambtenaren in de uitoefening van hun functie verstrekken van diensten als bedoeld in de tarieventabel onder hoofdstuk 8.

  • d.

    vervallen

  • e.

    vervallen.

  • f.

    inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, die met vergunning van het college van burgemeester en wethouders worden verstrekt, verricht of afgegeven ten behoeve van rechtstreeks gebruik voor het algemeen belang dienende voorlichting over de gemeente Oirschot, haar organen en instellingen.

  • g.

    het verstrekken van dienst als bedoeld in de tarieventabel onder hoofdstuk 10, uitsluitend voor een wetenschappelijk doel of het algemeen belang.

  • h.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald

  • i.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • j.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

  • k.

    het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning, ontheffing of melding van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening, welke zonder winstoogmerk wordt georganiseerd door een vereniging uit de gemeente Oirschot ten behoeve van inwoners uit de gemeente Oirschot

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet  bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 6 weken na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijn.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van de verordening, als de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijk stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12. Overgangsrecht

De legesverordening 2017 van 20 december 2016 en de daarbij tarieventabel wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13 genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande, dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

Artikel 13 Inwerkingtreding.

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van heffing is 1 januari 2018.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2018".

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Oirschot van 19 december 2017

De gemeenteraad,

Han Struijs,

griffier

Judith Keijzers – Verschelling

voorzitter

Bijlage 1 Tarieventabel, behorende bij de legesverordening 2018

 

(raadsbesluit 19 december 2017)

 

 

 

INHOUD TARIEVENTABEL

 

 

 

 

Titel

Hoofdstuk

Omschrijving

1

Algemene dienstverlening

1

Burgerlijke stand

2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

3

Rijbewijzen

4

Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen

5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

6

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

7

Bestuursstukken

8

Vastgoedinformatie

9

Overige publiekszaken

10

Gemeentearchief

11

Huisvestingswet

12

Leegstandwet

13

Gemeentegarantie (n.v.t.)

14

Markten (zie titel 3)

15

Winkeltijdenwet (zie titel 3)

16

Kansspelen (zie titel 3)

17

Kinderopvang (zie titel 3)

18

Telecommunicatie

19

Verkeer en vervoer

20

Algemeen

2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

1

Begripsomschrijvingen

2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

3

Omgevingsvergunning

4

Vermindering (n.v.t.)

5

Teruggaaf

6

Intrekking omgevingsvergunning

7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

9

Sloopmelding

10

In deze titel niet benoemde beschikking

3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

1

Horeca

2

Organiseren van evenementen of markten

3

Seksbedrijven

4

Huisvestingswet 2014

5

Brandbeveiligingsverordening

6

Standplaatsvergunningen

7

Winkeltijdenwet

8

Kansspelen

9

Kinderopvang

10

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

Titel 1  Algemene dienstverlening

Wetteljk

Tarieven per 1 jan 2018

 

 

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

 

Huwelijksvoltrekking/registreren partnerschap/ceremonie voor omzetten partnerschap

1.1.1.

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, de ceremonie voor het omzetten van een partnerschap op andere tijd dan op grond van artikel 4 van de wet van 23 april 1879, Stb. 72, sedertdien gewijzigd, voor kosteloze voltrekking is bepaald,

1.1.1.1.

Op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.30 uur

366,30

1.1.1.2

Op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur

396,85

1.1.4.1.

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van een getuige, per getuige

20,35

1.1.4.2

Het tarief bedraagt voor het wijzigen dan wel annuleren van de huwelijks- en partnersregistratie - agenda

61,45

1.1.4.3

Het tarief bedraagt voor het beneomen van een eigen ambtenaar van de burgerlijke stand, niet zijnde een ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Oirschot

90,00

Trouwboekje/partnerschapboekje

1.1.5

Het tarief bedraagt voor:

het afgeven van een (duplicaat) trouwboekje/partnerschapboekje in leder uitvoering

30,55

Burgerlijke stand

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand gelden de volgende tarieven

1.1.9.1

Voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand

*

13,20

1.1.9.2

Voor elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

*

13,20

1.1.9.3

Voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

*

23,30

1.1.9.4

Voor elke attestatie de vita bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

*

13,20

1.1.9.5

Voor elk meertalig uittreksel uit de akte van de burgerlijke stand

*

13,20

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

 

 

 

 

 

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag conform de tarieven genoemd in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

 

 

1.2.1.1

Voor een nationaal paspoort, een zakenpaspoort, een vluchtelingenpaspoort, een vreemdelingenpaspoort en een faciliteitenpaspoort met een geldigheidsduur van 5 jaar

*

52,00

1.2.1.2

Voor een Nederlandse Identiteitskaart met een geldigheidsduur van 5 jaar

*

29,05

1.2.1.3

Voor het met spoed in behandeling nemen van een document genoemd in artikel 1.2.1.1 of 1.2.1.2 wordt het daarvoor geldende tarief verhoogd met een spoedtoeslag van

*

47,55

1.2.2.1

Voor een nationaal paspoort, een zakenpaspoort, een vluchtelingenpaspoort, een vreemdelingenpaspoort en een faciliteitenpaspoort met een geldigheidsduur van 10 jaar

*

65,30

1.2.2.2

Voor een Nederlandse Identiteitskaart met een geldigheidsduur van 10 jaar

*

51,05

1.2.2.3

Voor het met spoed in behandeling nemen van een document genoemd in artikel 1.2.2.1 of 1.2.2.2 wordt het daarvoor geldende tarief verhoogd met een spoedtoeslag van

*

47,55

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

 

 

 

 

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

*

39,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

*

34,10

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen

 

 

 

 

 

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

11,20

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen

 

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

11,20

1.4.5.

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid van het Besluit basisregistratie personen

*

7,65

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

 

20,05

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

 

 

 

 

 

 

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

 

11,20

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

 

 

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

*

0,25

 

met een maximum per bericht van

*

5,10

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

*

22,90

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

*

5,10

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

*

22,90

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

*

4,60

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

 

 

 

 

 

 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.7.1.1

tot het verstrekken van een exemplaar van de CD-rom, met daarop de notulen van een vergadering van de raad, voor zover de voorraad strekt.

 

3,60

1.7.1.2

tot het afsluiten van een abonnement voor het op papier verstrekken van de agenda en de voorstellen van de raadsvergaderingen, per kalenderjaar

 

58,95

1.7.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.7.5.1

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

 

34,40

1.7.5.1.1

het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad

 

5,45

1.7.5.1.2

een exemplaar van de Bouwverordening

 

86,70

 

 

 

 

 

Begroting en rekening

 

 

1.7.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het op papier verstrekken van:

 

 

1.7.6.1

een afschrift van het boekwerk programmabegroting 

 

66,25

1.7.6.2

een afschrift van het boekwerk programmaverantwoording / rekening

 

66,25

 

 

 

 

 

Bestemmingsplannen

 

 

1.7.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een kaart, tekening, fotokopie of lichtdruk behorende bij een bestemmingsplan de tarieven genoemd onder artikel 1.20.2

 

 

1.7.7.1.2

In afwijking van artikel 1.7.7.1 gelden voor plankaarten / bouwtekeningen de volgende tarieven:

 

 

1.7.7.1.2.1

Per pagina op papier A4 - formaat zwart -wit

 

4,20

1.7.7.1.2.2.

Per pagina op papier A4 - formaat kleur

 

5,40

1.7.7.1.2.3

Per pagina op papier A3 - formaat zwart -wit

 

4,75

1.7.7.1.2.4

Per pagina op papier A3 - formaat kleur

 

7,35

1.7.7.2

Voor het verstrekken van informatie van bestemmingsplannen (exclusief kopieën genoemd onder 1.7.7.1) geldt een vast tarief van 

 

33,35

1.7.7.3.1

het verstrekken van een exemplaar van de voorschriften met toelichting, behorende bij een bestemmingsplan voor de eerste pagina

 

1,70

1.7.7.3.2

voor iedere volgende pagina van de voorschriften als bedoeld in 1.7.7.3.1

 

0,30

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

 

 

 

 

 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.8.1.1

Door de gemeente ingemeten ondergronden:

 

 

1.8.1.1.1

- per hectare

 

97,80

1.8.1.1.2

- per (lucht)foto

 

124,00

1.8.1.2

Het tarief voor het verstrekken van (gewaarmerke) afschriften, uitreksels of stukken uit:

 

 

1.8.1.2.1

Hypothecair bericht object uit Kadaster on-line

 

11,30

1.8.1.2.2

Kadastraal bericht object uit Kadaster on-line

 

11,30

1.8.1.2.3

Kadastraal bericht persoon uit Kadaster on-line

 

11,30

1.8.1.2.4

Uittreksel kadastrale kaart uit Kadaster on-line

 

11,30

1.8.1.2.5

Het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

 

11,30

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

 

 

 

 

 

 

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

*

41,35

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn 

*

nvt 

1.9.3

tot het verkrijgen van elke andere verklaring in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover deze niet afzonderlijk en met name in deze of een andere belastingverordening van deze gemeente zijn genoemd, per verklaring

 

11,20

1.9.4

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

 

11,20

 

 

 

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

 

 

 

 

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

22,30

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

 

6,10

 

 

 

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 

 

 

1.11.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een urgentiebeschikking in het kader van de "urgentieverordening gemeente Oirschot 2016" bedraagt het tarief 

*

45,80

1.11.2

Het bepaalde in artikel 1.11.1 is niet van toepassing op of door namens statushouders als bedoeld in artikel 1, aanhef en onder h, van de "urgentieverordening gemeente Oirschot 2016" ingediende verzoeken om urgentiebeschikking

 

 

1.11.3

De in artikel 1.11.1 bedoelde leges worden gerestitueerd als de urgentie wordt verleend

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het inbehandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

 

 

 

 

 

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

 

284,70

.1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

 

142,25

 

 

 

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

 

 

 

 

 

 

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

 

-

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

 

-

 

 

 

 

Hoofdstuk 14 Markten

 

 

 

Met ingang van 2018 overgebracht naar hoofdstuk 6 van titel 3

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

 

 

 

Met ingang van 2018 overgebracht naar hoofdstuk 7 van titel 3

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

 

 

 

Met ingang van 2018 overgebracht naar hoofdstuk 8 van titel 3

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

 

 

 

Met ingang van 2018 overgebracht naar hoofdstuk 9 van titel 3

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

 

 

 

 

 

 

1.18.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 2.1 en 3.1. van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur, waarbij de graaflengte <100 m1 is of een lasgat / montagegat met een oppervlakte van >2 m

*

189,12

1.18.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 2.1 en 3.1. van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur, waarbij de graaflengte hoger of gelijk is aan 100 m1

*

378,25

1.18.3.1

Het tarief genoemd onder 1.18.1.1. en 1.18.2.1 wordt verhoogd met een bedrag per strekkende meter sleuflengte, voor zover binnen de kom gelegen, van

*

1,82

1.18.4.1

Het tarief genoemd onder 1.18.1.1. en 1.18.2.1 wordt verhoogd met een bedrag per strekkende meter sleuflengte, voor zover buiten de kom gelegen:

 

 

 

1. Over de eerste 2.000 m1, van 

 

1,29

 

2. Over de lengte > 2.000 m1 en < of gelijk aan 5.000 m1 , van

 

0,77

 

3.  Over de resterende totale lengte, van

 

0,67

 

 

 

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

 

 

 

 

 

 

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

117,05

1.19.4

tot het verkrijgen van een vergunning voor een invalidenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 12 van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

 

239,10

1.19.5

tot het verkrijgen van toestemming voor het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen als bedoeld in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

 

42,30

1.19.6

Het verlengen van een invaliden- of gehandicaptenparkeerkaart 

 

55,60

1.19.7

Tot het verkrijgen van een parkeerontheffing binnen de zogenaamde blauwe zone

 

97,80

1.19.8

Tot het verlengen van een parkeerontheffing binnen de zogenaamde blauwe zone

 

77,50

1.19.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het uitvoeren van verkeerstellingen (classificatiemetingen) voor het:

 

 

1.19.9.1

aanleveren classificatiegegevens locatie 2x1 rijstrook zonder middengeleider < 3000 mvt/dag, over een periode van 14 dagen. 

 

797,10

1.19.9.2

aanleveren classificatiegegevens locatie 2x1 rijstrook zonder middengeleider > 3000 mvt/dag, over een periode van 14 dagen. 

 

1.195,65

1.19.9.3

aanleveren classificatiegegevens locatie 2x1 rijstrook met middengeleider , over een periode van 14 dagen. 

 

877,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 20 Diversen

 

 

 

 

 

 

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

1.20.2.1.1.

per pagina op papier van A4-formaat (zwart-wit)

 

2,05

1.20.2.1.2

per pagina op papier van een ander formaat (zwart-wit)

 

5,35

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

1.20.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat (zwartwit)

 

0,30

1.20.2.2.2

per pagina op papier van A3-formaat (zwartwit)

 

0,45

1.20.2.2.3

per pagina op papier van A2-formaat )zwartwit)

 

6,25

1.20.2.2.4

per pagina op papier van A1-formaat (zwartwit)

 

6,90

1.20.2.2.5

per pagina op papier van A0-formaat (zwartwit)

 

8,50

1.20.2.2.6

per pagina op papier van A4-formaat (kleur)

 

0,50

1.20.2.2.7

per pagina op papier van A3-formaat (kleur)

 

0,75

1.20.2.2.8

per pagina op papier van A2-formaat (kleur)

 

27,40

1.20.2.2.9

per pagina op papier van A1-formaat (kleur)

 

29,30

1.20.2.2.10

per pagina op papier van A0-formaat (kleur)

 

32,75

1.20.3.

Indien stukken op aanvraag van de aanvrager moeten worden gescand

 

 

 

dan bedraagt het tarief, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

12,90

 

 

 

 

 

Plattegronden

 

 

1.20.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een plattegrondtekening van de gemeente

 

5,10

 

Overig

 

 

1.20.6

Indien stukken op aanvraag van de aanvrager moeten worden

 

 

 

toegezonden per post of per fax dan wordt voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, het overeenkomstig deze tabel berekende bedrag verhoogd met

 

4,10

 

 

 

 

 

Voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg. 

 

 

1.20.7

Het tarief bedraagt voor het verlenen van een ontheffing voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de openbare weg in strijd met de publieke functie ervan, als bedoeld in artikel 2:10. van de Algemeen Plaatselijke Verordening (oa. terrasvergunning, uitstalplaatsvergunning)

 

91,60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geluidhinder

 

 

1.20.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: om een hogere grenswaarde ingevolge de Wet Geluidhinder

 

828,45

 

Vergunning vermakelijkheden

 

 

1.20.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:een

 

 

1.20.10.2

voor een incidentele of collectieve activiteit als bedoeld in artikel 4:3. van de Algemene Plaatselijke Verordening

 

65,70

1.20.10.3

een collecte-of inzamelvergunning als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening

 

49,50

1.20.10.4

Indien een geluidsapparaat in de openlucht in werking wordt gesteld, waarbij het handhavingsteam aangeeft dat het niveau ingeregeld moet worden

 

70,40

 

Publicatie

 

 

1.20.11

Onverminderd het in deze tabel bepaalde, wordt het tarief voor afgifte van een beschikking ten behoeve waarvan publicatie in een dag-, nieuws- of advertentie- blad is voorgeschreven op grond van de Algemene wet Bestuursrecht, verhoogd met de publicatiekosten

 

21,35

 

Stookontheffing

 

 

1.20.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een 

 

113,45

 

stookontheffing of een kamp-/vreugdevuur op grond van de

 

 

 

“ Notitie verbranden snoeihout in het buitengebied”

 

 

 

Kamperen buiten kampeerterreinen

 

 

1.20.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:18 van de Algemeen Plaatselijke Verordening

 

23,05

1.20.14

Niet specifiek genoemde producten vallende onder hoofdstuk 1

 

 

1.20.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een beschikking op een verzoek voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

91,60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

 

 

 

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

Gebruiksfunctie

 

 

 

de gedeelten van een of meer bouwwerken op een perceel of standplaats, die dezelfde gebruiksbestemming hebben en die samen een gebruikseenheid vormen, zoals omschreven in het Bouwbesluit 2012;

 

 

2.1.1.2

Gebruiksoppervlakte:

 

 

 

Dee gebruiksoppervlakte (GO) van een ruimte of van een groep van ruimten is de oppervlakte van alle bouwlagen en alle gebruiksfuncties, gemeten op vloerniveau, tussen de opgaande scheidingsconstructies, die de desbetreffende ruimte of groep van ruimten omhullen. Bij de bepaling van de GO worden niet meegerekend:

 

 

 

*de oppervlakte van delen van vloeren, waarboven de netto-hoogte kleiner is dan 1.5 m, met uitzondering van vloeren onder trappen, hellingbanen e.d.

 

 

 

*een liftschacht

 

 

 

*een trapgat, schalmgat, of vide, indien de oppervlakte daarvan groter is dan of gelijk aan 4m2

 

 

 

*een vrijstaande bouwconstructie (niet zijnde een trap) indien de horizontale doorsnede daarvan groter is dan of gelijk is aan 0,5 m2

 

 

 

*een leidingschacht, indien de horizontale doorsnede daarvan groter is dan of gelijk is aan 0,5 m2

 

 

 

*een dragende binnenwand

 

 

2.1.1.3

Vooroverleg:

 

 

 

een vooroverleg volgende uit een verzoek hierom en daarmee als zodanig erkend door gemeente en aanvrager/verzoeker;

 

 

2.1.1.4

Behandeladvies:

 

 

 

een behandeladvies is een verzoek en daarmee als zodanig erkend door gemeente en aanvrager/verzoeker tot advisering betreffende één of meerdere deelaspecten van een voorgenomen project voordat er sprake is van een aanvraag tot een (omgevings)vergunning;

 

 

2.1.1.5

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunningsvrij is

 

 

2.2.2.

voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning 50% van de leges, zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld

 

 

2.2.3

om te beoordelen of een voorgenomen verzoek / project in het kader van de ruimtelijke ordening haalbaar is (principe verzoek)

 

795,85

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

 

 

 

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief bepaald op basis van de gebruiksfunctie(s) en de gebruiksoppervlakte daarvan. Wanneer een bouwactiviteit meer dan één gebruiksfunctie kent wordt het tarief bepaald op basis van de som van de tarieven per gebruiksfunctie en daaraan gekoppelde gebruiksoppervlakte.

 

 

 

Er kan naast een nieuwe gebruiksfunctie ook sprake zijn van activiteiten binnen een bestaande gebruiksfunctie. In het laatste geval wordt gerekend met de gebruiksoppervlakte waar de bouwactiviteiten (bijvoorbeeld interne wijzigingen) plaatsvinden ook al blijft de gebruiksfunctie in aard ongewijzigd.

 

 

 

Dit alles is te berekenen aan de hand van het onderstaande, waarbij het minimum bedrag € 197,50 is.

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer sprake is van één of meer van de volgende gebruiksfuncties:

 

 

 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte of eenheid bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 

 

 

NIEUWBOUW, UITBREIDING EN VERBOUWING

 

 

2.3.1.1.1

Woningen, recreatiewoning, zorgwoning en woonwagens per m2

 

25,20

2.3.1.1.2

Uitbreiding/verbouw/kelder/serre/dakkapel etc bij categorie 2.3.1.1.1 per m2

 

26,70

2.3.1.1.3

Overige veranderingen bij categorie 2.3.1.1.1 (inpandig, constructie, dak etc) per m2

 

11,95

2.3.1.1.4

Gevelwijziging per m2

 

14,25

 

BIJGEBOUWEN, OVERKAPPINGEN EN TUINMEUBILAIR

 

 

2.3.1.1.5

Berging/garage/tuinhuis per m2

 

13,50

2.3.1.1.6

Carport/overkapping/zwembad per m2

 

10,20

2.3.1.1.7

Erfafscheiding.pergola per stuk

 

187,20

 

BEDRIJFSRUIMTEN (niet agrarisch)

 

 

2.3.1.1.8

Bedrijfshal / opslagruimte (dicht) per m2

 

9,65

2.3.1.1.9

Bedrijfskantoor in de bedrijfsruimte extra per m2

 

11,95

2.3.1.1.10

Open loods / overkapping bij bedrijfsruimten per m2

 

5,35

2.3.1.1.11

Gevelwijziging per m2

 

14,00

 

OVERIGE GEBOUWEN

 

 

2.3.1.1.12

Kantoor/showroom/winkel/horeca/sporthal/school/kinderdagverblijf per m2

 

25,20

2.3.1.1.13

Overige veranderingen bij categorie 2.3.1.1.12 (inpandig, constructie, dak etc) per m2

 

7,90

2.3.1.1.14

Gevelwijziging per m2

 

14,00

2.3.1.1.15

Tuinbouwkas per m2

 

1.65

2.3.1.1.16

(Parkeer)kelder (ondergronds en/of deel bovengronds) per m2

 

13,50

2.3.1.1.17

Semi-permanente unit per m2

 

7,65

 

STALLEN, OVERIGE AGRARISCHE BEDRIJFSGEBOUWEN EN BOUWWERKEN

 

 

2.3.1.1.18

Alle stalen (varkens, koeien, kippen, paarden, nertsen etc) per m2

 

22,15

2.3.1.1.19

Wektuigenloods, aardappelloods, opslagloods, open loods (veldschuur) etcper m2

 

14,50

2.3.1.1.20

Mestsilo / kelder per m2

 

14,50

2.3.1.1.21

Sleufsilo per stuk

 

561,65

 

OVERIGE GEBOUWEN EN BOUWWERKEN

 

 

2.3.1.1.22

Overige bebouwen en bouwwerken en niet eerder genoemd in dit hoofdstuk per m2

 

8,15

2.3.1.1.23

Windmolens en antennemasten per m2

 

213,70

2.3.1.1.24

Overige bouwwerken geen gebouwen zijnde en niet eerder genoemd in dit hoofdstuk per stuk

 

187,20

2.3.1.1.25

De totale leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag omgevingsvergunning als bedoeld in hoofdstuk 3 bedragen maximaal een bedrag van

 

500.000,00

 

 

 

 

 

Extra welstandstoets

 

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

 

227,80

 

 

 

 

2.3.1.3

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld

 

447,60

 

 

 

 

2.3.1.4

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 100% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

2.3.1.5

Beoordeling aanvullende leges

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen

 

199,75

 

 

 

 

2.3.1.6

N i et ontvankelijke aanvraag

 

 

 

Indien een aanvraag omgevingsvergunning niet ontvankelijk wordt verklaard, omdat niet alle gewenste stukken door de aanvrager en/of zijn gemachtige zijn verstrekt, die de gemeente nodig heeft voor de beoordeling van de aanvraag

 

199,75

 

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

 

2.3.3.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1 van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 

381,55

2.3.3.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2 van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 

381,55

2.3.3.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse grote afwijking):

 

8.140,00

2.3.3.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

 

247,70

2.3.3.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 

8,140,00

2.3.3.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 

8.140,00

2.3.3.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 

8.140,00

2.3.3.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 

8.140,00

 

 

 

 

2.3.3.9

indien artikel 3 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning recreatiewoningen wordt toegepast

 

277,80

2.3.3.10

indien artikel 4 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning recreatiewoningen wordt toegepast

 

277,80

 

 

 

 

2.3.5

In gebruiknemen of gebruiken in verband met brandveiligheid

 

 

2.3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een omgevingsvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo:

 

 

2.3.5.1.1

categorie 1 0 t/m 100 m²

 

199,95

2.3.5.1.2

categorie 2 101 t/m 500

 

199,95

 

te verhogen met, per m² vanaf 100m²

 

0,80

2.3.5.1.3

categorie 3 501 t/m 2000 m²

 

537,05

 

te verhogen met, per m² vanaf 500 m²

 

0,45

2.3.5.1.4

categorie 4 2001 t/m 5000 m².

 

1.248,10

 

te verhogen met, per m² vanaf 2000 m²

 

0,05

2.3.5.1.5

categorie 5 5001 t/m 50.000 m²

 

1.406,10

 

te verhogen met, per m² vanaf 5000 m²

 

0,05

2.3.5.1.6

categorie 6 meer dan 50.001 m²

 

2.828,25

 

te verhogen met, per m² vanaf 50.000 m²

 

 

 

 

 

 

2.3.5.2.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlengen van een afgegeven vergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo, bedraagt

 

200,95

2.3.5.3.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanpassen van een bestaande vergunning, overeenkomstig artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo, van een bouwwerk dat gedeeltelijk wordt vernieuwd, dan wel veranderd of vergroot, worden de leges slechts berekend over het oppervlak dat wordt vernieuwd, veranderd of vergroot.

 

 

2.3.5.3.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanpassen van een bestaande vergunning, overeenkomstig artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo, voor een veranderd gebruik, zonder dat er sprake is van verbouwing of anderszins, worden de leges slechts berekend over het oppervlak waarvoor het gewijzigde gebruik geldt.

 

 

2.3.5.3.3

Voor zover een vergunning, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo aanpassing behoeft na een verandering waardoor overeenkomstig de Woningwet sprake is van vergunning vrije bouwwerken, is het gestelde onder 2.3.5.2.1 eveneens van toepassing.

 

 

2.3.5.3.4

Indien een aanvraag voor een vergunning, overeenkomstig artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo of artikel 6.1.1, lid 1 onder b en onder c van de bouwverordening, op grond van het gestelde in artikel 6.1.3. van de Bouwverordening niet in behandeling wordt genomen, dan wel op grond van het gestelde in artikel 6.1.5, onder b van de Bouwverordening moet worden geweigerd, worden 10% van de legeskosten als bedoeld in de leden 1 tot en met 5 in rekening gebracht.

 

 

2.3.5.3.5

Indien een aanvraag voor een vergunning, overeenkomstig artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wab of artikel 6.1.1, lid 1 onder b en onder c van de bouwverordening, op grond van artikel 6.1.5. onder a van de Bouwverordening moet worden geweigerd, worden 20% van de legeskosten als bedoeld in de leden 2.3.5.1.1 tot en met 2.3.5.1.6 in rekening gebracht.

 

 

2.3.5.4.1

Voor een hernieuwde aanvraag van een vergunning, overeenkomstig artikel 2.1, eerste lid, onder d of artikel 6.1.1, lid 1 onder b en onder cvan de bouwverordening, voor een bouwwerk waarvan de vergunning op grond van artikel 6.1.6, lid 1 van de Bouwverordening is ingetrokken, worden de leges berekend overeenkomstig het gestelde in 2.3.5.1.

 

 

 

 

 

 

2.3.6.

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Oirschot 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 9 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

 

460,00

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

 

460,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

 

460,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Oirschot 2010 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

460,00

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

368,00

2.3.7.1.1

In gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

 

368,00

2.3.7.1.2

N.v.t.

 

 

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

 

92,00

 

 

 

 

 

Aanleggen of veranderen weg

 

 

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

275,95

 

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

275,95

 

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in de Bomenverordening Oirschot 2010 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

289,30

 

 

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

226,65

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

 

226,65

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

 

226,65

 

 

 

 

2.3.12.

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

 

363,75

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

 

363,75

 

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

 

551,95

 

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

 

2.3.14.1

ehoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

625,10

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

625,10

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

 

625,10

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

625,10

 

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

 

92,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

 

917,75

 

 

 

 

2.3.17

Advies

 

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

2.3.18.1

N.v.t

 

 

2.3.18.1.1

N.v.t

 

 

2.3.18..1.2

N.v.t

 

 

2.3.18.2.

N.v.t

 

 

 

 

 

 

2.3.19

Toets Verordening Ruimte / BZV

 

 

2.3.19.1

Overminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor de beoordeling van de aanvraag aan de Verordening Ruimte en/of Brabants Zorgvuldigheidsscore Veehouderij of daarmee gelijk te stellen regels van de provincie Noord-Brabant

 

1.780,65

 

 

 

 

2.3.20

Milieueffectrapportage

 

 

2.3.20.1

Overminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief voor de beoordeling van de aanvraag voor een project waarvoor tevens een verplichte milieuefffectrapportage is opgesteld of aan de aanvraag is voorafgegaan, verhoogd met € 15.000,00, tenzij deze kosten anderszins in rekening zijn gebracht

 

 

2.3.20.2

Overminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief voor de beoordeling van de aanvraag voor een project waarvoor tevens een vrijwillige milieuefffectrapportage is opgesteld of aan de aanvraag is voorafgegaan, verhoogd met € 4.000,00, tenzij deze kosten anderszins in rekening zijn gebracht

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

 

 

 

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

 

2.4.2

N.v.t

 

 

2.4.2.1.

N.v.t

 

 

2.4.2.2

N.v.t

 

 

2.4.2.3

N.v.t

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

 

 

 

 

2.5.1.

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

2.5.1.1

50 % indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan

 

 

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.1.2

25 % indien de aanvraag wordt ingetrokken na 1 maand en binnen de termijn dat de vergunning is verleend.

 

 

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.1.3

N.v.t.

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

 

 

 

25 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten :

 

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

 

25 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

2.5.4

N.v.t.

 

 

2.5.5

N.v.t.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

 

 

 

 

 

2.6

N.v.t.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

 

 

 

 

2.7

N.v.t.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 

 

 

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 

10.582,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

 

8.140,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

 

 

 

 

 

 

2.9

N.v.t.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

 

 

 

 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

 

275,95

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Horeca

 

 

 

 

 

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

 

466,70

3.1.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

 

165,65

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 

37,30

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van alle wijzigingen op grond van de drank- en horecawet

 

165,65

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

 

 

 

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

 

3.2.1.1

Het tarief bedraagt voor de organisatie van een vergunningsplichtig evenement (score 7 en 8 ingevolge het evenementenbeleid)

 

243,95

3.2.1.2

Het tarief bedraagt voor de organisatie van een vergunningsplichtig evenement (score 9 en hoger ingevolge het evenementenbeleid)

 

243,95

3.2.1.3

een braderie

 

68,95

3.2.1.4

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg

 

111,40

3.2.1.5

een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg

 

243,95

3.2.1.6

een klein evenement (straatfeest of buurtbarbecue) dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2.25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

 

61,20

3.2.1.8

een sponsorloop

 

61,20

 

 

 

 

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening

 

61,20

3.2.3

N.v.t

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

 

 

 

 

 

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in <artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening>, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.4

 

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

 

 

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

 

 

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in <artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening>:

 

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

 

 

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

 

500,00

 

 

 

500,00

Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014

 

 

 

 

 

 

3.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

3.4.1

Tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014

 

31,65

3.4.2

Tot het verlenen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014

 

31,65

3.4.3

Tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014

 

31,65

3.4.4

Tot het verlenen van een vergunning voor het verbouwen van woonruimte tot twee of meer woonruimten als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder d, van de Huisvestingswet 2014

 

31,65

3.4.5

Tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014

 

31,65

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

 

 

 

 

 

 

3.5

Vervallen, landelijke regeling Besluit brandveilig gebruik overige plaatsten

 

-

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Standplaatsen

 

 

 

 

 

 

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

3.6.1

een standplaatsvergunning, als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening

 

97,60

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Winkeltijdenwet

 

 

 

 

 

 

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

3.7.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

 

91,60

3.7.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

 

18,35

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 Kansspelen

 

 

 

 

 

 

3.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

 

3.8.1.1.

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

*

57,50

3.8.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee kansspelautomaten

*

57,50

3.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

 

88,95

 

Als de aanwezigheidsvergunning geldt voor een tijdvak korter dan 12 maanden, worden de hiervoor genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd geheven. Een gedeelte van een maand geldt hierbij als een volle maand.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 Kinderopvang

 

 

 

 

 

 

3.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot opname in het Landelijk Register Kinderopvang :

 

 

3.9.1.1

voor kinderopvang, buitenschoolse opvang en gastouderbureau

 

925,65

3.9.1.2

voor gastouders (via gastouderbureau)

 

555,45

3.9.1.3

voor gasthouders met een verkorte inspectie door de GGD

 

462,45

 

 

 

 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

 

 

3.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

200,95

Naar boven