Gemeenteblad van Amstelveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2017, 229290 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2017, 229290 | Beleidsregels |
Nadere regeling bij Verordening jeugdhulp Amstelveen 2018
Artikel 1. Criteria en afwegingsfactoren bij de toekenning van individuele voorzieningen. (verwijzend naar art. 3.3 verordening)
Wanneer de afwegingsfactoren en criteria (zoals vermeld in de verordening) hebben geleid tot het toekennen van specialistische jeugdhulp, wordt nader gespecificeerd welk soort hulp benodigd is en volgt indeling in een ondersteuningsprofiel. Er zijn 11 ondersteuningsprofielen:
Een jeugdige ontvangt één individuele voorziening binnen één ondersteuningsprofiel. De jeugdhulpaanbieder zorgt ervoor dat eventueel benodigde aanvullende hulp (bijvoorbeeld uit een ander profiel) ook wordt geboden. Hij kan in dat geval andere aanbieders inschakelen. Jeugdigen binnen één gezin kunnen ieder een individuele voorziening met een eigen ondersteuningsprofiel ontvangen.
De zwaarte van de hulpvraag wordt uitgedrukt in intensiteit. Het lokale team geeft een zwaarwegend advies aan de aanbieder en bepaalt de intensiteit van de hulp.
Artikel 2. Persoonsgebonden budget (verwijzend naar art. 3.4 verordening)
In dit artikel worden nadere regels vastgelegd omtrent het PGB-plan en de wijze waarop de hoogte van een pgb wordt vastgesteld. Ook worden voorwaarden gesteld ten aanzien van de pgb budgetbeheerder en aan zorgverlening door personen uit het sociale netwerk van aanvrager.
2.1 Het PGB-plan (verwijzend naar art.3.4, 2 e lid verordening)
Om in aanmerking te kunnen komen voor een persoonsgebonden budget dient de aanvrager een pgb-plan op te stellen. In het pgb-plan dient te worden opgenomen:
In dit pgb-plan hoeft de analyse van de gezinssituatie, zorgbehoefte en formulering van doelen/resultaten niet opnieuw plaats te vinden. Deze liggen immers vast in het perspectiefplan.
2.2 Voorwaarden pgb budgetbeheerder (Verwijzend naar art. 3.4, 3 e li d verordening)
De beoordeling van pgb aanvragen, waaronder de geschiktheid van de pgb budgetbeheerder, heeft als doel om ervoor te zorgen dat de jeugdige passende zorg van voldoende kwaliteit ontvangt, de budgetbeheerder te behoeden voor terugvorderingen die voortvloeien uit verkeerd gebruik van het pgb, en daarnaast te voorkomen dat pgb middelen onrechtmatig worden ingezet.
De beoordeling vindt plaats via het pgb plan en een persoonlijk gesprek. Het gesprek dient onder meer om te toetsen of de aanvrager in staat is het pgb te beheren. Aspecten die daarin worden meegewogen zijn:
Wanneer aan een aanvrager van een pgb een maatregel Jeugdbescherming is opgelegd, en het college, - op advies van de gecertificeerde instelling -, van oordeel is dat het pgb niet zal leiden tot de inzet van adequate zorg, wordt geen pgb verstrekt.
Wanneer op het moment van de aanvraag duidelijk is dat er sprake is van problematische schulden bij de aanvrager kan de verstrekking van een pgb worden geweigerd.
De aanvrager van een pgb is verplicht het aan de gemeente te melden als de navolgende situaties op hem van toepassing zijn.
Verplichtingen voor budgethouders volgend uit het pgb:
2.3 Wijze waarop de hoogte van een Persoonsgebonden budget wordt vastgesteld (verwijzend naar art 3.4, 4 e lid verordening)
Een persoonsgebonden budget is uitzonderlijk maatwerk waarbij de hoogte afhangt van verschillende factoren. De volgende voorwaarden zijn van toepassing.
2.4 Persoonsgebonden budget voor personen uit het sociaal netwerk (verwijzend naar art. 3.4, 5 e lid verordening)
Tot het sociaal netwerk worden personen gerekend uit de huiselijke kring en andere personen met wie iemand een sociale relatie onderhoudt, zoals familieleden, buren, vrienden en kennissen.
Indien voor de gevraagde jeugdhulp krachtens landelijk geldende kwaliteitscriteria een minimale opleiding vereist is, dient een geregistreerde professional te worden ingezet, tenzij aannemelijk kan worden gemaakt dat dit niet nodig is. Het lokale team toetst of er sprake is van professionele zorg of zorg vanuit het sociale netwerk. Aspecten die daarin worden meegewogen zijn:
Artikel 3 Vertrouwenspersoon en klachtregeling (verwijzend naar art. 5.1 en 5.2 verordening)
De vertrouwenspersoon is ondergebracht bij het Advies- en klachtenbureau Jeugd (AKJ). Het AKJ vervult een landelijke functie.
Met de gemeentelijke klachtregeling wordt bedoeld de klachtenregeling sociaal domein Amstelveen en Aalsmeer. Deze staat gepubliceerd op de gemeentelijke website.
De mogelijkheid om een klacht in te dienen en de wijze waarop dat kan, staat tevens beschreven onderaan het besluit dat aan jeugdigen of hun ouders wordt toegestuurd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-229290.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.