Gemeenteblad van Ermelo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ermelo | Gemeenteblad 2017, 228582 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ermelo | Gemeenteblad 2017, 228582 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent het behandelen van bezwaarschriften Reglement inzake de behandeling van bezwaarschriften Participatiewet 2018
Hoofdstuk 2. BEHANDELING VAN DE BEZWAARSCHRIFTEN
Het horen kan worden opgedragen aan de voorzitter en een lid van de commissie. Indien het horen is opgedragen aan de voorzitter en een lid van de commissie wordt in het advies vermeld welke leden betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van het advies van de commissie. Een advies van de commissie wordt uitgebracht door ten minste drie leden waaronder begrepen de (plaatsvervangend) voorzitter.
Artikel 12. Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
Op basis van de geluidsopname wordt een schriftelijk verslag van het besprokenen gemaakt indien het bestuursorgaan dat nodig acht voor zijn besluitvorming of wanneer een belanghebbende daar om verzoekt dan wel dat een gerechtelijke instantie daar om verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure.
De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie, aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.
Indien naar het oordeel van de secretaris van de commissie de termijn van twaalf weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de wet ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing verzoekt hij het college van burgemeester en wethouders tijdig de beslissing te verdagen.
De commissie brengt jaarlijks verslag uit van de werkzaamheden aan het college van burgemeester en wethouders en doet zo nodig aanbevelingen die zij met het oog op een deugdelijke uitvoering van de gemeentelijke bestuurstaak nodig acht.
De commissie voor bezwaarschriften behandelt uitsluitend bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Ermelo inzake de Participatiewet.
De behandeling van de Participatiewet in al haar facetten was gedelegeerd aan de Sociale Dienst Veluwerand (SDV). Op 1 januari 2018 houdt de SDV op te bestaan. Als gevolg hiervan vloeit de behandeling van de bezwaarschriften weer terug naar de gemeente. Het college dient derhalve weer de beslissing op bezwaar te nemen, waar dit eerder door de SDV werd gedaan.
In 1998 is reeds besloten om in Ermelo een commissie te benoemen, bestaande uit onafhankelijke leden, om het college te adviseren inzake de behandeling van bezwaarschriften. De argumenten om een dergelijke commissie te benoemen zijn nog steeds relevant. Zo kan de commissie een onafhankelijke en deskundige advisering garanderen. Door inschakeling van een onafhankelijke commissie kan recht worden gedaan aan de daarmee samenhangende keuze voor distantie ten opzichte van de oorspronkelijke besluitvorming en aan de rechtszekerheid. Het beginsel van de bezwaarschriftenprocedure, dat het orgaan dat het bestreden besluit had genomen daarop na heroverweging een nieuw besluit dient te nemen wordt daardoor niet aangetast.
Ook blijkt dat door inschakeling van een onafhankelijke commissie de zeefwerking van de bezwaarschriftenprocedure toeneemt. De bezwaarde partij voelt zich meer serieus genomen als het bestuursorgaan zich eveneens ten opzichte van de onafhankelijke commissie dient te verantwoorden.
Vanwege het specifieke sociale karakter van de Participatiewet en de opgebouwde kennis en kunde bij de commissie bezwaar van de SDV is besloten de behandeling van de bezwaarschriften met betrekking op de Participatiewet door een aparte commissie te laten adviseren in plaats van in te voegen in de bestaande commissie Bezwaar. Ook het tijdelijke karakter van de commissie in verband met de intergemeentelijke samenwerking in Meerinzicht heeft bijgedragen aan deze beslissing.
In dit artikel zijn slechts die begripsbepalingen opgenomen die niet in de Algemene wet bestuursrecht voorkomen. Zo ontbreekt een omschrijving van het begrip bestuursorgaan hoewel dat op meerdere plaatsen in het reglement voorkomt.
Het eerste lid van dit artikel verwijst naar artikel 1:5 van de Awb waarin is omschreven wat onder het maken van bezwaar dient te worden verstaan. De onderhavige commissie is uitsluitend opgericht voor de behandeling van de bezwaarschriften met betrekking tot de Participatiewet
In het derde lid is de bevoegdheid opgenomen voor het college om te besluiten dat in het kader van formele intergemeentelijke samenwerking de commissie niet langer bevoegd is om advies uit te brengen. In dat geval dient een integrale onafhankelijke commissie in het samenwerkingsverband te zijn ingesteld.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
De voorzitter en de leden van de commissie moeten beschikken over voldoende juridische deskundigheid. De hoorzittingen kunnen alleen doorgang vinden als de meerderheid van de leden aanwezig is (zie ook artikel 11). Van belang is dat de voorzitter en leden op geen enkele wijze onderdeel uitmaken van, danwel werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een van de bestuursorganen, de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester. De adviescommissie dient volledig onafhankelijk en objectief te kunnen adviseren.
Hier is aangegeven wie de secretaris van de commissie is. Dit is een medewerker van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Meerinzicht die door het college van burgemeester en wethouders wordt aangewezen. De secretaris maakt geen onderdeel uit van de commissie. De secretaris draagt zorg voor de administratieve procesgang en zal de commissie adviseren.
In dit artikel is bepaald dat de leden van de commissie 5 jaar hun functie kunnen vervullen. Deze termijn kan telkens verlengd worden met 5 jaar indien het lid voldoende functioneert. Hiervan kan worden afgeweken indien de situatie zoals beschreven in artikel 2 lid 3 van dit reglement zich voordoet. Met andere woorden indien er een integrale commissie binnen Meerinzicht is ingericht, kan deze commissie worden opgeheven.
Een lid van de commissie kan ook zelf ontslag nemen. Hij kan zelf het tijdstip van dat ontslag bepalen. Hij kan ook een later tijdstip kiezen om zodoende eventueel nog bij de afhandeling van lopende zaken betrokken te kunnen zijn. Een ontslagnemend lid kan niet gedwongen worden ook feitelijk de functie te blijven vervullen.
Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift
Duidelijk zal moeten zijn wanneer een bezwaarschrift binnenkomt. Door de datum van binnenkomst op het bezwaarschrift aan te tekenen kan de ontvankelijkheidsvraag worden beantwoord. Het bezwaarschrift zal vervolgens in handen moeten worden gesteld van de commissie zodat deze hierover kan adviseren. Het in handen stellen van de relevante stukken geschiedt via de secretaris van de commissie.
In de ontvangst bevestiging van het bezwaarschrift wordt vermeld dat een commissie het bestuursorgaan zal adviseren omtrent het bezwaar en dat een beslistermijn van 12 weken geldt.
Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden
In dit artikel is bepaald dat de secretaris van de commissie bevoegd is tot het stellen van een termijn indien er aan een bezwaarschrift een formeel gebrek kleeft. Tevens is de secretaris bevoegd tot het verzoeken om een machtiging en het vertrekken van stukken aan de betrokken partijen.
Aan de voorzitter wordt de bevoegd toegekend om bepaalde stukken niet ter inzage te leggen wegens gewichtige redenen dan wel belanghebbenden afzonderlijk te horen.
Het spreekt voor zich dat de voorzitter van de commissie er zorg voor dient te dragen dat al het noodzakelijke wordt gedaan om de behandeling van het bezwaarschrift genoegzaam voor te bereiden. Dat geldt zowel intern bij de gemeente - hij krijgt de bevoegdheid alle gewenste inlichtingen in te winnen - als ook extern. Zo moet het mogelijk zijn om met de klager in contact te treden om nadere informatie in te winnen of bijv. hem bij kennelijke niet-ontvankelijkheid in overweging te geven het bezwaarschrift in te trekken.
De activiteiten van de commissie of van haar voorzitter bij de voorbereiding van de te behandelen zaken kunnen kosten met zich meebrengen. Indien de commissie het wenselijk acht dat een externe deskundige wordt ingehuurd, zal dat kosten met zich meebrengen. Met het inhuren van externe deskundigen dient voorzichtig te worden omgesprongen.
De secretaris nodigt belanghebbenden uit voor de hoorzitting. Wanneer het horen achterwege blijft omdat het bezwaarschrift kennelijk gegrond, ongegrond of niet ontvankelijk is, zal de voorzitter belanghebbenden en het verwerend orgaan hieromtrent informeren.
Artikel 10 Uitnodiging zitting
Ingevolge het eerste lid van deze bepaling wordt ook het verwerend orgaan uitgenodigd voor de zitting. Het is van groot belang dat het college van burgemeester en wethouders zich ook ter zitting laat vertegenwoordigen. Daarmee kan worden voorkomen dat er, vanwege de inbreng van de bezwaarmaker, een eenzijdig beeld ontstaat.
Voorts is het voor de commissie van groot belang van de bestuurlijke zijde te vernemen hoe een beslissing tot stand is gekomen. Anders kan het voor de commissie moeilijk worden om ter zake een goede afweging te maken.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 13 Openbaarheid zitting
Gezien de persoonlijke gegevens en omstandigheden die tijdens de zitting uitgewisseld worden, is het niet gewenst om deze in openbaarheid te bespreken. De zitting zal derhalve achter gesloten deuren plaatsvinden. Bezwaarde kan zich uiteraard laten vergezellen van een derde ter ondersteuning.
In beginsel zal middels een digitale geluidsopname de zitting worden opgenomen. Pas als hierom verzocht wordt door een van de partijen, of indien dit nodig is voor een vervolgprocedure, zal de digitale geluidsopname uitgewerkt worden in een schriftelijk verslag. Uit het verslag zal duidelijk moeten blijken wie namens welke partij aanwezig was en wat door hen naar voren is gebracht.
Een nader onderzoek kan feiten of omstandigheden aan het licht brengen die op het moment van de zitting nog niet bekend waren. Dit kan aanleiding zijn om belanghebbenden en het verwerend orgaan opnieuw te horen. De onderhavige bepaling voorziet in de mogelijkheid de commissie te verzoeken daartoe een nieuwe zitting te houden. Indien het in voor bedoeld geval feiten of omstandigheden betreft die voor de op bezwaar te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn, dit aan belanghebbenden wordt meegedeeld en dat zij opnieuw in de gelegenheid worden gesteld te worden gehoord.
Artikel 16 Raadkamer en advies
De beraadslaging vindt net als de zitting zelf, achter gesloten deuren plaats. In de raadkamer bespreekt de commissie welk advies zij gaat uitbrengen. Omdat tijdens de beraadslaging persoonlijke en vertrouwelijke informatie besproken kan worden, valt deze bespreking tevens onder de geheimhoudingsplicht. De secretaris van de commissie neemt deel aan de beraadslagingen in de Raadkamer.
Indien er een verslag van de hoorzitting is opgesteld, maakt dit onderdeel uit van het advies van de commissie. Deze bepaling is analoog aan het gestelde in artikel 7:13 zesde lid van de Awb. Bij de beslissing op het bezwaarschrift zal het advies van de commisse worden meegezonden.
Indien een adviescommissie is ingesteld, bedraagt de beslistermijn voor het bestuursorgaan twaalf weken. Indien naar het oordeel van de secretaris het niet mogelijk is om binnen deze termijn een beslissing op het bezwaarschrift te nemen, zal deze het bestuursorgaan verzoeken de beslistermijn te verdagen met zes weken.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2018. Dit is de datum waarop de SDV ophoudt te bestaan. Het college van burgemeester en wethouders neemt vanaf die datum de behandeling van de bezwaarschriften met betrekking tot de Participatiewet over.
Wanneer een bezwaarschrift is binnengekomen voor 1 januari 2018 die voor behandeling van de commissie voor bezwaarschriften Participatiewet in aanmerking komt, dient helder te zijn hoe hiermee moet worden omgegaan.
Ten aanzien van bezwaarschriften gericht tegen besluiten van de SDV die zijn ingediend voor 1 januari 2018 kan het oude regiem niet meer gelden. De SDV had de behandeling van de Participatiewet onder delegatie. Dit delegatiebesluit vervalt per 1 januari 2018. Er is derhalve geen oud recht om op terug te vallen omdat dit onder verantwoordelijkheid van een ander bestuursorgaan viel. Alle bezwaarschriften zullen derhalve vanaf 1 januari 2018 behandeld worden conform onderhavige verordening. Hierbij dient opgemerkt te worden dat het onderhavige reglement nagenoeg gelijk is aan de verordening zoals die gold bij de SDV. Op de punten dat dit reglement afwijkt van de verordening van de SDV, is dit aangepast aan de bestaande werkwijze binnen de commissie bezwaar van de SDV.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-228582.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.