Gemeenteblad van Borger-Odoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borger-Odoorn | Gemeenteblad 2017, 228564 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borger-Odoorn | Gemeenteblad 2017, 228564 | Beleidsregels |
Gemeente Borger-Odoorn, Bezopen : Preventie- en Handhavingsplan 2014-2018
De wet zegt dat je met je vingers van andermans spullen af moet blijven. Verreweg de meeste Nederlanders vinden dat normaal, en doen dat dus ook. Sinds kort zegt de wet ook: onder de achttien geen alcohol. Dit plan wil helpen dat verreweg de meeste inwoners van Borger-Odoorn ook dat normaal (gaan) vinden, en daar ook naar handelen.
Aan jongeren onder de achttien jaar mag sinds begin 2014 geen alcohol meer worden verstrekt. Geen zwak-alcoholische drank en geen sterke drank. Verstrekkers zijn strafbaar als ze wel verstrekken aan jongeren onder de achttien jaar. Ook mogen jongeren zelf onder de achttien geen drank aanwezig hebben op voor het publiek toegankelijke plaatsen (zoals straat, park, café, sportvereniging, etc.). Ze zijn strafbaar als ze het wel in bezit hebben of drinken en riskeren een boete. Supermarkten of horeca-gelegenheden die alcohol verstrekken aan jongeren onder de achttien jaar kunnen ook een forse boete krijgen.
Uitgangspunt van dit preventie- en handhavingsplan is het beïnvloeden van de omgeving van de jonge drinker. Voor het maken van gezonde en veilige keuzen over alcohol. De activiteiten die onze gemeente onderneemt worden versterkt door Drenthe-brede activiteiten onder de noemer Maklukzat en door bijvoorbeeld een landelijke campagne onder de slogan: ‘NIX onder de 18’.
Sinds 2014 is de gemeente regisseur voor het Nederlandse alcoholbeleid. Zowel educatief, juridisch als qua handhaving. Daarvoor moet de gemeente een keer in de vier jaar een preventie- en handhavingsplan maken. De gemeente kiest n.a.v. de Drank- en Horecawet artikel 43a de volgende beleidsdoelstellingen:
De overheid wil met de leeftijdsgrens van achttien jaar, jongeren beschermen tegen de schadelijke gevolgen van alcohol, en de overlast die drinkende jongeren veroorzaken terugdringen. De hersenen van jongeren zijn nog in ontwikkeling. Drankgebruik in de puberteit en bij jongvolwassenen kan de opbouw van de hersenen beschadigen.
Kort samengevat is alcoholgebruik het resultaat van de volgende factoren: persoon, sociale omgeving, aanbod van drank, overheidsbeleid. Deze factoren sámen vormen een ‘systeem’ dat de keuzen van de gebruiker bepaalt. Onderzoeken toonden aan dat de meest succesvolle manier van interveniëren bestaat uit het beïnvloeden van de omgeving van jonge drinkers. Die bestaat uit: alcoholverstrekkers, scholen en ouders.
Gelukkig is er door de Drentse gemeenten, samen met in dit verband relevante partners, al een duidelijk begin gemaakt met bewustmaking van de gevaren van alcoholgebruik op jonge leeftijd. Bijvoorbeeld met het actieprogramma Maklukzat. Als te halen doelstelling werd afgesproken dat het gebruik van alcohol bij jongeren onder de achttien (toen nog zestien) in 2016 teruggebracht moet zijn én dat het percentage zware drinkers onder jongeren teruggebracht moet worden. De betreffende cijfers van de GGD uit 2008/2009 zullen naast die van 2015/2016 gelegd worden om vast te stellen wat al bereikt is, en wat mogelijk nog bereikt moet worden. Inmiddels zijn er overigens enigszins hoopgevende berichten dat het zogenoemde comazuipen afgenomen is, en wel met name onder de jongere jeugd.
Er zijn qua voorlichting en preventie allerlei concrete acties en activiteiten ondernomen en nog gaande. Een aantal voorbeelden.
Al in 2011 werd in De Muzeval in Emmen aan rond vierhonderd aanwezigen uit de drie Zuidoost-Drentse gemeenten, de gevaarlijke werking van alcohol op het puberbrein op aansprekende wijze duidelijk gemaakt. Andes werkt aan preventie en signalering via jeugdsozen en het ambulant jongerenwerk. De politie gaat in gesprek of spreekt aan bij hangplekken. Verbaliseert bij overlast en gaat waar dat gewenst is in gesprek met ouders. De combicoaches spelen, ook in dit kader, een rol bij sportactiviteiten. Verslavingszorg Noord Nederland organiseert cursussen voor doelgroepen als pubers en ouders.
Huisartsen en ambulancemedewerkers doen hun soms moeilijke werk. Bij het Esdalcollege wordt via lespakketten, ouderparticipatie en ‘nul-tolerance-feesten’ de boodschap helder neergezet. Bovendien vertrok een klas naar Spanje om te kijken bij MasMas, een bijzondere ontmoetingsplek voor jongeren. Uiteraard alcoholvrij.
Beleidspijlers en activiteiten
Dit preventie- en handhavingsplan bevat drie beleidspijlers:
De activiteiten per beleidspijler worden hierna aangegeven. Overigens zit de preventiecomponent in alle drie de pijlers en ook in de samenhang tussen de activiteiten. Gemeentelijke acties kunnen overigens pas succesvol zijn als ze goed aansluiten bij regionaal en landelijk beleid.
Alcoholverstrekkers zoals: horecaondernemers, barpersoneel, barvrijwilligers, portiers, kassières, filiaalmanagers, enz. Kortom, iedereen die verantwoordelijk is voor een goede naleving van de relevante regelgeving.
Van deze alcoholverstrekkers wordt verwacht dat ze:
Maar, supermarkten zijn belangrijke alcoholverstekkers. Daar, en in snackbars, kunnen jongeren (ook onder de achttien?) alcoholhoudende dranken kopen. In gesprek met de detailhandel zal worden nagegaan hoe men de leeftijdsgrens handhaaft. Welke acties er zijn ondernomen om het personeel te instrueren bijvoorbeeld.
Komen de winkeliers mogelijk gezamenlijk tot bindende afspraken. Een convenant wellicht. Ook hier zal het trekken van één lijn voor veel duidelijkheid kunnen zorgen. Mocht deze aanpak niet werken dan kan het inzetten van mystery-shoppers worden overwogen. Hoe gezond overigens, is de sportkantine wat dit betreft: onderwerp van overleg met de verenigingen.
De school: een echte leeromgeving. Ook om te leren wat wel en niet verstandig is in het omgaan met alcohol. Gedragsverandering via voorlichting blijkt lastig, maar informeren over de risico’s van alcoholgebruik kan helpen om het gebruik niet normaal te gaan vinden. En om zo draagvlak te creëren voor meer effectieve gedragsmaatregelen als regelgeving en handhaving.
Vooral informatie over wat alcohol kan doen met de hersenontwikkeling is bruikbaar hiervoor: voor jongeren én voor hun ouders. Scholen worden daarom aangemoedigd om activiteiten rond dit thema te organiseren. Voorlichtende ouderavonden en de inzet van de jongerenwerker van Andes bijvoorbeeld. Voor zowel basis- als voortgezet onderwijs heeft de GGD in het kader van de jeugdgezondheidszorg een belangrijke adviserende rol bij schoolprogramma’s over middelengebruik. Het OLO-overleg is een logische plaats om dit onderwerp te agenderen. Daarnaast kan - in brede schoolverband ook - de bibliotheek een voorlichtende rol vervullen.
Een ander onderwerp van overleg met de scholen: wat gaan ze doen bij schoolfeesten, kampen, excursies en studiereizen, om de regels over alcohol te handhaven.
Bij ‘alcoholopvoeding’ onderschatten ouders vooral twee zaken. Hoeveel hun kinderen drinken en hun eigen invloed daarop. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen van ouders die geen duidelijke regels hebben afgesproken en geen leeftijdsgrens hebben gesteld voor het drinken van alcohol, al op jongere leeftijd beginnen met drinken. Ze drinken bovendien vaker dan jongeren waarvan de ouders wel een leeftijdgrens hebben gesteld. Met die wetenschap kunnen ouders geholpen worden om wél actie te ondernemen. Het sociale team in het leefgebied kan hierbij nadrukkelijk een rol spelen: signalerend en organiserend.
In 2015 zal worden nagegaan hoe de gemeente wil omgaan met een eventuele hokken en ketenproblematiek. Als uitgangspunt in algemene zin wordt voorgesteld om te kiezen voor inventariseren en ‘in gesprek gaan’. Waarbij dat laatste inhoudt dat tenminste duidelijk wordt gemaakt waar in eerste instantie de verantwoordelijkheid ligt (bij de jongeren en de ouders zelf) en waar de grenzen liggen. Namelijk bij de wet en de verordening. En vooral ook - in voorlichtende en stimulerende zin - bij een gezonde leefstijl. Bij het onderwerp hokken en keten zal ook - zo is bij eerdere overleggen de insteek geweest - vooral in regionaal verband worden geopereerd. En ook hier kunnen de sociale teams een actieve rol spelen.
Goed alcoholbeleid is niet zomaar populair bij inwoners en ondernemers. Zeker bij zo’n nieuwe leeftijdgrens is het goed om het draagvlak voor regels en handhaving te vergroten. Dat kan door te informeren over de gevolgen voor de gezondheid van alcohol en alcoholmisbruik. En door te wijzen op te behalen winst qua veiligheid en openbare orde.
De landelijke overheid voert de komende jaren campagne onder de slogan ‘NIX onder de 18’. Om de sociale norm te versterken dat niet drinken (en niet roken) onder de achttien jaar normaal is. Materiaal uit de landelijke campagne kan ook lokaal worden ingezet.
Daarnaast zal via de gemeentelijke site, in Week-in Week-uit en door verspreiding van een folder/flyer het belang van geen alcohol onder de achttien en alcoholmatiging in algemene zin, onder de aandacht worden gebracht. Bovendien zal worden onderzocht hoe (speciaal) jongeren via de sociale media doordrongen kunnen worden van de boodschap - en de nieuwe norm.
Het is niet verplicht om regelgevende activiteiten (de verordenende bevoegdheid) in dit preventie- en handhavingsplan op te nemen. Maar deze activiteiten vormen wel een onmisbaar onderdeel van een integraal alcoholbeleid. Borger-Odoorn paste hiervoor ingaande 2014 de Algemene plaatselijke verordening (APV) aan. Daarbij werden de schenktijden in de paracommercie (zoals MFA’s, dorps- en buurthuizen en sportkantines) geregeld.
Instellingen met een sociaal/cultureel karakter (dorpshuizen bijvoorbeeld) mogen in Borger-Odoorn maximaal twaalf keer per jaar een bijeenkomst huisvesten waar zwak alcoholische dranken geschonken worden. Er kan dan ontheffing worden verleend. Sportkantines en andere gelegenheden (kerkelijke gebouwen bijvoorbeeld) mogen maximaal vier keer per jaar zo’n bijeenkomst onderdak bieden. In alle gevallen geldt een meldplicht van veertien dagen vooraf.
In het te ontwerpen gemeentelijk evenementenbeleid worden voorwaarden verbonden aan een verleende vergunning. De organisator moet bijvoorbeeld aangeven hoe hij de leeftijdsgrens gaat controleren en hoe hij doorschenken bij kennelijke dronkenschap voorkomt. Ook hierbij wordt ingezet op de twee hoofdpunten: leeftijdscontrole en alcoholmatiging.
Voorgesteld wordt dat een verklaring sociale hygiëne een voorwaarde is voor het krijgen van een ontheffing voor het schenken van zwak alcoholische dranken (art. 35 DHW). In een speciaal info-blad heeft de gemeente het wat en hoe van vergunningen en
ontheffingen op dit gebied - en van toezicht en handhaving - op een rij gezet. (zie bijlage)
Op grond van al verrichte activiteiten en de ervaringen daarmee in 2014, kan worden overwogen om een aantal zogenoemde kan-bepalingen die de Drank- en Horecawet biedt, in te voeren. Gedacht moet worden, bijvoorbeeld, aan een ‘three strikes - you’re out’ bepaling, het niet toestaan van happy hours, schorsen of intrekken van een vergunning, het opleggen van een bestuurlijke boete of in bijzondere gevallen het bevelen van tijdelijke sluiting. Het gaat hier zoals aangegeven om kan-bepalingen. Wil de burgemeester hiervan gebruik kunnen maken dan zullen daarvoor eerst wel beleidsregels moeten worden vastgesteld.
De gemeente zal in verband met mogelijke gezondheidsrisico’s en om overlast te voorkomen terughoudend zijn bij verzoeken die alcohol in de publieke ruimte betreffen.
Eerst voorlichten - dan handhaven
Op grond van het vierjaarlijkse preventie- en handhavingsplan en op grond van evaluatie van de al ondernomen acties wordt elk jaar een handhavingsuitvoeringsplan gemaakt waarin de concrete acties voor dat jaar worden opgenomen.
Toezichthouders controleren of er wordt voldaan aan de regels in de Drank- en Horecawet. Er wordt onder andere gecontroleerd op regels voor de drank- en horecavergunning, op leeftijden en bijeenkomsten/sluitingstijden. De gemeente heeft hierover afspraken gemaakt met de gemeente Emmen. In 2014 zullen speciaal daarvoor opgeleide toezichthouders (BOA’s) bezoeken afleggen bij verstrekkers om de regels toe te lichten.
Van de rond 150 horeca-inrichtingen in de gemeente zullen er hiervoor in 2014 zo’n zestig zijn bezocht en tien her-controles zijn uitgevoerd. De rapportages van de voorlichtingsronden zullen worden gebruikt bij het concreter vormgeven en invullen van toekomstige handhavingsactiviteiten.
Eén van de activiteiten qua preventie en handhaving voor de drank- en horecawet in de eerste helft van 2014 was gericht op een goed verloop van het Mega Piraten Festival in Borger. Bovenstaande acties waren opgenomen in het handhavingsuitvoeringsplan 2014.
De ervaringen die hierbij worden opgedaan worden gebruikt voor de uitvoering voor 2015 en voor het evenementenbeleid. Als op grond van de huidige ervaringen een aanpassing van de APV 2014 wenselijk is zal daarvoor een voorstel worden ingediend.
Zoals aangegeven: voor de tweede helft van 2014 is de focus gericht op overleg en gesprek met zo veel mogelijk actoren. Voorlichting, bewustwording en afstemming zijn daarbij de belangrijkste begrippen. Met ingang van 2015 zal (meer) daadwerkelijk worden gehandhaafd. Dit gebeurt door buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s) die in dienst zijn van de gemeente Emmen.
Gevolgen van het overtreden van de regels hangen af van de soort overtreding. Waar mogelijk wordt eerst gewaarschuwd. Sancties zoals boetes, dwangsommen, tijdelijk verbod op het schenken van alcohol, en in het uiterste geval het afnemen van vergunningen, zijn mogelijke gevolgen van (herhaalde) overtredingen. In een bijlage worden de sanctiemogelijkheden nader uitgewerkt.
Voor 2014 was voor preventie- en handhaving in dit kader € 10.000,- beschikbaar. Om de aangegeven activiteiten te kunnen uitvoeren zal ingaande 2015, naar huidige inschatting, jaarlijks een bedrag rond € 20.000,- nodig zijn. Overigens zijn, zeer kort samengevat, de activiteiten in de diverse beleidspijlers in een bijlage opgenomen.
Deze notitie begon met ‘een nieuwe norm’. In campagnetaal geformuleerd: ‘NIX onder de 18’. Nogal een contrast met de twijfelachtige eer dat de Nederlandse jeugd tot de top van de Europese ‘innemers’ zou behoren. Rond de invoering van de leeftijdsgrens van achttien jaar was dan ook nogal wat twijfel te horen. ‘Nauwelijks te controleren’, ‘moeilijk te handhaven’, waren veel gehoorde opmerkingen. Ook al zou daar een kern van waarheid in zitten, je daarbij neerleggen en niks doen: dat zou pas bezopen zijn.
Bekend en aangetoond is namelijk dat alcoholgebruik op jonge leeftijd schadelijk is voor de hersenontwikkeling. Je ogen sluiten voor die wetenschap zou niet alleen cynisch zijn maar ook nalatig. Daarmee zouden we onze jongeren - onze toekomst - pas echt tekort doen.
Preventie en handhaven. Het wordt waarschijnlijk een kwestie van lange adem en volhouden. Niet gemakkelijk maar via een meersporenbeleid, door samenwerking in de regio en samenwerking met relevante partners, is op de langere duur veel te bereiken. Dit plan wil helpen dat verreweg de meeste inwoners van Borger-Odoorn de nieuwe norm - geen alcohol onder de achttien - normaal gaan vinden en daar ook naar handelen.
Jongeren en schadelijke gevolgen alcoholgebruik
Voor jongeren is (te veel) alcohol extra schadelijk. De overheid wijst daarom jongeren en hun ouders op de risico’s van alcohol. Onder andere door campagnes en voorlichting.
Sinds 1 januari 2014 is het verboden aan jongeren onder de 18 jaar alcohol te verkopen.
Gezondheidsrisico’s van alcohol voor jongeren
Alcohol is, vooral bij jongeren, schadelijk voor de gezondheid:
Alcohol drinken is schadelijk voor de ontwikkeling van de hersenen en andere organen die in de groei zijn. Uit een onderzoek blijkt een duidelijk verband tussen schoolverzuim en veel alcoholgebruik. Alcohol drinken op jonge leeftijd kan leiden tot problemen met alcoholgebruik op latere leeftijd (verslaving). Jongeren lopen sneller het risico alcoholvergiftiging te krijgen. Daarom is het voor jongeren onder de 18 jaar beter om helemaal geen alcohol te drinken. Daarnaast speelt alcohol een grote rol bij agressie, geweld en ongelukken in het verkeer.
Wijzigingen alcoholleeftijd vanaf 1 januari 2014
Per 1 januari 2014 mag aan jongeren onder de 18 jaar geen alcohol meer worden verkocht. Dit geldt voor zowel zwak alcoholische drank als voor sterke drank. Verstrekkers zijn strafbaar als ze wel verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Ook mogen jongeren zelf onder de 18 geen alcohol aanwezig hebben op voor het publiek toegankelijke plaatsen (zoals straat, park, café, sportvereniging etc.). Ze zijn strafbaar als ze het wel in bezit hebben of drinken en riskeren een boete. Sinds 1 januari 2014 is deze boete €45,- tussen de 12 en 16 jaar. Bij 16 of 17 jaar is de boete €90,-. Supermarkten of horecagelegenheden die alcohol verstrekken aan jongeren onder de 18 jaar kunnen ook een boete krijgen. Deze boete bedraagt €1360,-. De maatregelen gelden voor iedereen die op of na 1 januari 2014 jonger is dan 18 jaar. Voor meer informatie: www.antwoordvoorbedrijven.nl.
De overheid wil met deze maatregel jongeren beschermen tegen de schadelijke gevolgen van alcohol en de overlast die drinkende jongeren veroorzaken terugdringen. De hersenen van jongeren zijn nog in ontwikkeling. Drankgebruik in de puberteit en bij jong volwassenen kan de opbouw van de hersenen beschadigen.
Stickers, posters en huisregelsbordjes speciaal voor de horeca zijn te bestellen via de site van de Koninklijke Horeca Nederland (www.khn.nl).
Voor (sport) verenigingen, dorpshuizen en overige paracommerciële instellingen Stickers, posters zijn te bestellen via de site van NOC*NSF (www.nocnsf.nl), www.naar18jaar.nl of www.nix18.nl.
Verstrekking van alcoholhoudende drank tijdens bijeenkomsten
Per 1 januari 2014 mag een paracommerciële instelling van sociaal-culturele aard tijdens maximaal 12 bijeenkomsten per kalenderjaar van persoonlijke aard en/of gericht op derden alcohol verstrekken. Voorbeelden van dergelijke bijeenkomsten zijn verjaardagen en bruiloften (van zowel leden als niet-leden). Paracommerciële instellingen van sportieve aard en overige paracommerciële aard (bijv soos in de kerk) geldt een maximum van 4 bijeenkomsten per kalenderjaar van persoonlijke aard en/of gericht op derden.
Een ondernemer met een horecabedrijf, kantine of slijterij moet in het bezit zijn van een drank- en horecavergunning om alcoholische dranken te verkopen. De gemeente maakt hiervoor onderscheidt tussen een commerciële instelling en een paracommerciële instelling.
U heeft de volgende gegevens nodig bij de aanvraag van een drank- en horecavergunning:
Bij de vergunning hoort een aanhangsel waarop de leidinggevenden staan. Hiervoor moet u doorgeven:
Tevens dient de inrichting te voldoen aan bepaalde technische eisen. Deze eisen kunt u opvragen bij de gemeente.
U kunt een vergunning aanvragen bij de gemeente Borger-Odoorn via www.borgerodoorn.nl.
Wijziging vergunning paracommerciële instellingen
Voor paracommerciële instellingen geldt dat in de nieuwe situatie op uw vergunning 2 leidinggevenden moeten worden opgenomen die beschikken over de verklaring sociale hygiëne. Uiteraard moeten ze ook aan alle andere eisen voldoen (minimaal 21 jaar,onbesproken gedrag, eisen zedelijk gedrag). Het is meestal zo dat een van de twee leidinggevenden niet tijdens alle openingsuren aanwezig kunnen zijn. U mag barvrijwilligers
aanstellen die dan wel een instructie verantwoord alcoholgebruik (IVA) moeten hebben gevolgd
U kunt een wijziging bij de gemeente Borger-Odoorn indienen voor het bij laten schrijven van de leidinggevenden. Dit kan via www.borger-odoorn.nl.
Ontheffing zwak-alcoholische dranken schenken
Wilt u incidenteel zwak-alcoholische dranken schenken, bijvoorbeeld tijdens een evenement, dan heeft u een ontheffing nodig op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet. Een ontheffing is een vrijstelling van een verbod. In dit geval het verbod om alcohol te schenken. Deze ontheffing van de Drank- en horecawet kunt u aanvragen wanneer u alcohol wilt schenken in een periode die niet langer dan 12 aaneengesloten dagen is.
Met deze artikel 35 ontheffing van de Drank- en horecawet mag u alleen zwakalcoholische dranken schenken. Het schenken van sterke drank met een ontheffing is verboden; dat mag alleen met een drank- en horecavergunning.
Voor een ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet gelden de volgende voorwaarden:
Controles bij alcoholverstrekkers
Toezichthouders controleren of u voldoet aan de regels in de Drank- en Horecawet. Er wordt onder andere gecontroleerd op regels voor de drank- en horecavergunning, op leeftijden en bijeenkomsten/sluitingstijden. De gemeente Borger-Odoorn heeft hierover afspraken gemaakt met de gemeente Emmen. In 2014 zullen speciaal daarvoor opgeleide toezichthouders langskomen om uitleg van de regels te geven en wat u zelf kunt doen om deze regels zo goed mogelijk na te leven.
Daar waar vooraf al afspraken over de regels zijn gemaakt, denk daarbij aan het organiseren van een evenement, dan zal er meteen worden opgetreden.Gevolgen van het overtreden van de regels hangen af van de soort overtreding. Waar mogelijk wordt eerst gewaarschuwd. Sancties zoals boetes, dwangsommen, tijdelijk verbod op het schenken van alcohol en in uiterste gevallen afnemen van vergunningen zijn mogelijke gevolgen van (herhaalde) overtreding.
Dit overzicht is dynamisch en past zich aan na evaluatiemomenten en resultaten voorgaande jaren.
De Drank en horecawet kent naast bestaande enkele nieuwe sanctie-instrumenten
Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Borger-Odoorn
In het handhavingsuitvoeringsplan 2014 is dit in hoofdstuk 3.3 Drank- en Horeca opgenomen. Voor 2015 e.v. wordt jaarlijks a.d.h.v. evaluatie/resultaten van het voorafgaand jaar het uitvoeringsplan opnieuw vastgesteld.
De volgende instrumenten zijn inzetbaar:
Hierbij is het van belang om de doelgroep goed te kennen en in kaart te brengen. Waarom leeft de één de regels wel na en de ander niet? Wat zijn de motieven? Door dit duidelijk in kaart te brengen, kan ook beter worden gekozen welke instrumenten in te zetten.
Door in 2014 in te zetten op informeren en afspreken, kan begin volgend jaar de prioriteitenmatrix ingevuld worden aan de hand van de bevindingen van ervaringen uit het verleden, uit ervaringen van de BOA’s en toezichthouders. Zoals omschreven in het beleid toezicht en handhaving gemeente Borger-Odoorn: “Niet wegkijken maar toezien… en handhaven”.
Handhavingsacties bij overtredingen Drank en Horecawet
Als tijdens het toezicht sprake is van een overtreding wordt overgegaan tot handhaving . De gemeente heeft diverse handhavingsmiddelen die toegepast kunnen worden als de bepalingen van de Drank- en Horecawet worden overtreden. Gevolgen van het overtreden van de regels hangen af van de soort overtreding. Waar mogelijk wordt eerst gewaarschuwd. Sancties zoals boetes, dwangsommen, tijdelijk verbod op het schenken van alcohol, en in het uiterste geval het afnemen van vergunningen, zijn mogelijke gevolgen van (herhaalde) overtredingen.
De burgemeester weegt in zijn besluitvorming over een bestuurlijke maatregel het belang van de ondernemer en paracommerciële rechtspersoon af tegen dat van de gezondheid van jongeren en de openbare orde. De gezondheid van jongeren en de openbare orde wegen daarbij zwaar.
Vier categorieën van handhavingacties bij overtredingen Drank- en Horecawet Overtredingen die betrekking hebben op de vergunningplichtige domeinen (horeca, paracommercie en slijterijen) zijn onderverdeeld in een viertal categorieën:
Voor iedere categorie wordt een stappenplan opgesteld. Deze kan ook dienst doen, als voorbeeld, om in regionaal verband eenduidig naar buiten treden. Onze jongeren (en inwoners) zijn immers niet (gemeente)grens gebonden. Omdat we 2014 gebruiken om tot inzichten te komen in naleefgedrag en risico’s, kan dit model op de agenda van de
Driehoek worden gezet om regionaal tot afspraken te komen.
Dit model betreft een niet limitatieve opsomming van verschillende overtredingen met het daarbij horende stappenplan. Dat betekent dat niet alle overtredingen van de DHW in dit model zijn opgenomen. Dit is ingegeven om zo gericht mogelijk de beschikbare handhavingcapaciteit in te zetten. Dat betekent niet dat niet zal worden opgetreden tegen overtredingen van bepalingen die niet zijn opgenomen in het handhavingsmodel. Indien een overtreding wordt geconstateerd zal worden aangesloten bij het reguliere handhavingstraject waarbij de meest geëigende bestuurlijke handhavingsmaatregel zal worden toegepast.
De verschillende handhavingsstappen worden hieronder per categorie benoemd.
Categorie 1: Overtredingen v.w.b. het verstrekken van alcoholhoudende drank zonder vergunning
Categorie 2: Overtredingen die te maken hebben met leeftijdsgrenzen
Categorie 3: Overtredingen die direct van invloed zijn op gezondheid van jongeren en/of openbare orde
Categorie 4: Overige overtredingen
Handhavingsacties bij overtredingen in het vergunningplichtige domein In het navolgende worden de handhavingsacties gekoppeld aan overtredingen voor wat betreft de inrichtingen die vergunningplichtig zijn, te weten horeca, paracommerciële rechtspersonen en slijterijen.
Handhavingsacties bij niet Drank- en Horecawet vergunningplichtige bedrijven
Het gaat hier om bijvoorbeeld supermarkten en snackbars. De handhavingsacties zijn met name gericht op de verkoop van alcoholhoudende dranken.
3 e constatering (Binnen 1 jaar eerste constatering): Ontzeggen bevoegdheid verkoop zwakalcoholhoudende drank voor 12 weken. |
Handhavingsacties bij overtreding van artikel 2:34a van de APV; Regulering paracommerciële rechtspersonen.
Paracommercieel horecabedrijf houdt zich niet aan de schenktijden voor |
Handhavingsacties bij Evenementen
In de Drank – en Horecawet zijn vereisten opgesteld. Voor evenementen is het mogelijk om o.b.v. art. 35 een tijdelijke ontheffing te verkrijgen voor het verstrekken van zwak alcoholische dranken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-228564.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.