Gemeenteblad van Nieuwkoop
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwkoop | Gemeenteblad 2017, 22774 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwkoop | Gemeenteblad 2017, 22774 | Beleidsregels |
De beleidsregels voor evenementen in de gemeente Nieuwkoop
Dit evenementenbeleid is van toepassing op de aangewezen evenemententerreinen (zie tabel 1). Evenementen van niet openbare/privégebouwen vallen niet onder dit beleid. De aanvraag voor evenementen van niet openbare/privé gebouwen worden afgehandeld via een omgevingsvergunning voor afwijkend gebruik.
Wanneer is sprake van een evenement
In de Algemene plaatselijke verordening staat wat verstaan wordt onder een evenement. Het evenement:
Nog niet eerder gehouden (grotere) evenementen in gebouwen worden bij voorkeur gehouden in de (gemeentelijke) sporthallen en/of in de door het college van burgemeester en wethouders nader aangewezen evenementenhallen. In alle gevallen is voor gebouwen waarin een evenement wordt gehouden, een (omgevings)vergunning of gebruiksmelding voor brandveilig gebruik aanwezig en voldoet het voorzieningenniveau aan het Bouwbesluit.
Voor alle vergunning plichtige evenementen wordt een risicoscan uitgevoerd volgens het ‘Kader evenementenveiligheid veiligheidsregio Hollands Midden’, waarmee evenementen worden onderverdeeld in de klassen A, B of C. De uitslag van de risicoscan bepaalt in belangrijke mate de inhoud van de door politie, brandweer, GHOR en gemeente aan een vergunning te verbinden voorschriften.
Voor zover bij een evenement alcohol wordt verstrekt, worden aan een vergunning bovendien voorschriften verbonden die zien op alcoholverstrekking aan minderjarigen en voorkomen van dronkenschap onder jongvolwassenen. In dat kader wordt aansluiting gezocht bij de doelen uit het Preventie- en Handhavingsplan Drank- en horecawet.
Bijlage 1 Tabel 1 Maximale aantal belastbare dagdelen per aangewezen evenemententerrein 2016*
*De tabel is op basis van de in juni 2016 beschikbare gegevens ingevuld. Gedurende het jaar kan het aantal belaste dagdelen en evenementen wijzigen. De wijzigingen worden jaarlijks meegenomen in het vastgestelde beleid.
**ochtend = 10.00-12.00 uur, middag = 12.00-18.00 uur, avond en nacht = vanaf 18.00-22:00/02.00 uur (of tot eindtijd vergunning). Het deels gebruiken van een dagdeel wordt als volledig gebruik geteld.
***Het aantal belaste dagdelen door schaatstochten in een jaar is afhankelijk van de weersomstandigheden (vorst) en kan daardoor niet van te voren vastgesteld worden.
Bijlage 2: Tabel 2 Verleende evenementenvergunningen (vóór 2016) op niet aangewezen evenemententerreinen
*De tabel is op basis van de in juni beschikbare gegevens ingevuld. Gedurende het jaar kan het aantal belaste dagdelen en evenementen wijzigen. De wijzigingen worden jaarlijks meegenomen in het vastgestelde beleid.
Artikel 2.25 Algemeen plaatselijke verordening. In dit artikel is geregeld dat het verboden is zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. De burgemeester kan vrijstelling van het verbod verlenen of een meldingsplicht invoeren.
Een aantal onderdelen van het besluit ruimtelijke ordening is overgegaan in het besluit omgevingsrecht. In bijlage II (BOR) was opgenomen dat er een mogelijkheid bestaat dat drie evenementen voor vijftien dagen maximaal kunnen worden toegestaan. Deze regel uit de bijlage is geschrapt en daar is niets voor teruggekomen. Dit betekent dat evenementen drie dagen kunnen worden toegestaan buiten de op- en afbouw om. Wel dient er in eerste instantie te worden gekeken naar de aangewezen evenemententerreinen van de gemeente Nieuwkoop, voordat een ander terrein voor het evenement wordt gebruikt. Als de aangewezen terreinen niet passen binnen het doel van het te houden langdurig evenement kan het elders georganiseerd worden.
Een evenement kan zich van buiten naar binnen verplaatsen. Afhankelijk van de situatie kan het betekenen dat er een andere regelgeving van toepassing is. Voor een evenement dat zich alleen buiten afspeelt gelden de regels van het evenementenbeleid en de vergunning. Bij een evenement dat overgaat naar een horecapand zijn er twee mogelijkheden wat betreft de geldende regelgeving. Als de geluidsnormen niet overschreden worden in het gebouw gelden de regels van de Apv. Indien de geluidsnormen wel overschreden worden moet er een aanvraag incidentele festiviteit (Apv) aangevraagd worden. Hiervoor geldt overigens dat de bezoekers van het horecapand vóór 01.30 binnen moeten zijn.
Voor evenementen in gebouwen waarbij een hogere geluidsbelasting vanuit het gebouw wordt verwacht dan standaard is toegelaten volgens het Activiteitenbesluit milieubeheer (afdeling 2.8), moet vooraf een melding incidentele festiviteit zijn gedaan. Melden van extra geluid is mogelijk tot het in de Apv aangegeven maximum aantal.
In tabel 1 (tweede kolom) is per aangewezen evenemententerrein de maximaal te belaste dagdelen beschreven. Dit verschilt per evenemententerrein. Er is een maximum gesteld aan het belasten van de dagdelen om de belastbaarheid voor de omgeving te beperken. Het maximum aantal te belaste dagdelen is aan de hand van diverse factoren zoals de ligging en de omvang van het terrein bepaald.
Voor het plassengebied is er een ontheffing mogelijk voor wat betreft de maximaal te belaste dagdelen (Art. 2.25 lid 2 APV). In de tabel zijn alle te belaste dagdelen van het plassengebied al ingevuld voor komend jaar. Toch kan de burgemeester een ontheffing verlenen, mocht er een aanvraag gedaan worden voor een nieuw evenement dat past bij het imago van gemeente Nieuwkoop.
Natura 2000 is een netwerk van beschermde natuurgebieden in de EU. Gemeente Nieuwkoop heeft een aantal beschermde natuurgebieden die hier onder vallen, zoals de Nieuwkoopse Plassen en de Haeck. Deze zijn in een beheerplan opgenomen. Organisatoren die binnen deze gebieden een evenement willen organiseren worden getoetst aan de Natura 2000.
Voor evenementen in de B en C klasse, zal de gemeente samen met de vergunninghouder (jaarlijks) afspraken maken en vastleggen (operationeel plan) over de uitvoeringsaspecten van het te houden evenement. Uitgangspunt hierbij is het door de vergunninghouder ingeleverde veiligheidsplan en als een evenement eerder is gehouden, de evaluatieresultaten.
Regels vergunningsvrije evenementen
Bij activiteiten in een gebouw met meer dan 50 personen, houdt u zich aan de regels die in de gebruiksvergunning of melding opgenomen zijn. Heeft het pand geen gebruiksvergunning of is er geen melding gedaan, dan doet u een melding brandveilig gebruik via http://www.omgevingsloket.nl/
Algemene brandveiligheid voorwaarden voor (straat) barbecue / vuurkorven.
Bereikbaarheid voor diverse hulpdiensten:
Een evenement en de omliggende bebouwing zijn tijdens het evenement en de voorafgaande opbouw, altijd goed bereikbaar in verband met calamiteiten. Toegangswegen en calamiteitenroutes op het evenemententerrein zijn minimaal 3,50 meter breed met een hoogte van 4,20 meter en geschikt voor brandweervoertuigen (15.000 kg). Bluswaterwinplaatsen worden altijd vrij gehouden en blijven bereikbaar.
De gasslangen zijn niet langer dan 1,5 meter en verkeren in goede staat van onderhoud, zijn niet uitgedroogd en vertonen geen andere beschadigingen. Gasslangen waarop de productiedatum is aangegeven zijn niet ouder dan twee jaar. Gasslangen waarop het vervangingsjaar is aangegeven zijn voor het einde van dat jaar vervangen.
Aanwezige blusmiddelen zijn zichtbaar, gemakkelijk bereikbaar en direct gebruiksklaar.
Blusmiddelen worden tweejaarlijks onderhouden, gekeurd en zijn verzegeld.
Elektrische installaties en toestellen:
(Mobiele) ruimteverwarmingstoestellen:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-22774.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.