Gemeenteblad van Zeist
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeist | Gemeenteblad 2017, 225085 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeist | Gemeenteblad 2017, 225085 | Verordeningen |
Verordening tot 1e wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2018 gemeente Zeist
De Verordening op de heffing en invordering van leges 2018 wordt als volgt gewijzigd:
A. Artikel 4 vrijstellingen wordt vervangen door een nieuw artikel, luidende:
Artikel 4 Vrijstellingen en teruggaaf
B. In de tarieventabel wordt een nieuw onderdeel 2.5.6 ingevoerd, luidende:
2.5.6 Teruggaaf in geval sprake is van bouwactiviteiten tot bevordering van de duurzaamheid
2.5.6.1 Bij het verlenen van een omgevingsvergunning uitsluitend voor de plaatsing van zonnepanelen, op een monument of op een gebouw in een monumentale structuur of in een van rijkswege aangewezen beschermd dorpsgezicht, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2 en 3 van titel 2.
De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die hoofdstukken voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.5.6.2 Bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor aanpassingen van een monument of van een gebouw in een monumentale structuur of in een van rijkswege aangewezen beschermd dorpsgezicht ten behoeve van de duurzaamheid, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2 en 3 van titel 2.
De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die hoofdstukken voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, als kan worden aangetoond dat de investering leidt tot een verbetering van de GPR-gebouwscore met tenminste 1,0 punt.
2.5.6.3 Bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een of meer zelfstandige zonnepanelen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2 en 3 van titel 2.
De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die hoofdstukken voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.5.6.4.1 Bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor het isoleren van woningen en andere gebouwen, aan de buitenkant van een bestaande gevel, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2 en 3 van titel 2
De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die hoofdstukken voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
2.5.6.4.2 Bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor het isoleren van woningen en andere gebouwen, aan de buitenkant van een bestaand dak, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2 en 3 van titel 2
De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die hoofdstukken voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
2.5.6.4.3 Bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor het isoleren van woningen en andere gebouwen waarbij het gebouw tegelijkertijd wordt vergroot, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2 en 3 van titel 2
De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die hoofdstukken voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
2.5.6.5 Bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor nieuwbouw van woningen en andere gebouwen waarvoor niet van het bestemmingsplan hoeft te worden afgeweken, waarbij een duurzamer gebouw wordt gerealiseerd dan op basis van het bouwbesluit verplicht is, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2 en 3 van titel 2
De teruggaaf bedraagt: 100%van de op grond van die hoofdstukken voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, die vanwege de hogere bouwkosten meer in rekening gebracht worden dan wanneer slechts conform de eisen van het bouwbesluit zou zijn gebouwd, als kan worden aangetoond dat de extra investering leidt tot verbetering van de op basis van het Bouwbesluit verplichte duurzaamheid.
2.5.6.6 Bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor nieuwbouw van woningen, waarvoor van het bestemmingsplan moet worden afgeweken, en de betreffende woningen als nul-op-de-meter-woningen worden gerealiseerd, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2 en 3 van titel 2
De teruggaaf bedraagt: 15% van de op grond van die hoofdstukken voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, als kan worden aangetoond dat de extra investering er toe leidt dat de woning ‘nul op de meter’ wordt.
2.5.6.7 Bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor nieuwbouw van utiliteitsbouw, waarvoor van het bestemmingsplan moet worden afgeweken, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2 en 3 van titel 2.
De teruggaaf bedraagt: 100% van de op grond van die hoofdstukken voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, die vanwege de hogere bouwkosten meer in rekening gebracht worden dan wanneer slechts conform de eisen van het bouwbesluit zou zijn gebouwd, als kan worden aangetoond dat met die extra investeringen een EPC van maximaal 0,0 en een GPR score van minimaal 8,0 wordt behaald.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 12 december 2017.
De raad voornoemd,
mr. J. Janssen,
griffier
drs. J.J.L.M. Janssen,
voorzitter
Bijlage 1 tabel kosten vergroening leges
Opzet "kosten" vergroening leges
De kosten worden gevormd door het niet ontvangen van leges.
De leges van de gemeente worden kostendekkend berekend, op basis van het gegeven dat iedereen in voorkomende gevallen leges betaald.
Wanneer er korting wordt gegeven, leidt dit tot verlaging van de opbrengst bij gelijkblijvende (of iets hopgere kosten) kosten.
Impuls nieuwbouw verbeteren duurzaamheid, passend binnen bestemmingsplan |
|||||||
Nieuwvbouw niet passend binnen bestemmingsplan, dus nul op de meter woningen |
|||||||
Bovenstaande berekening geeft slechts een ruw beeld van mogelijke financiële consequenties voor de gemeente op basis van het voorstel vergroening leges.
Deze consequnteis zijn in grote mate afhankelijk van bouwsom en aantal. Als een van beide verkeerd is ingeschat of in enig jaar door een incidentele aanvraag ander uitpakt,
kunnen de financiële consequnties van de korting erg wisselen. Deze onvoorspelbaarheid is gelijksoortig aan de onvoorspelbaarheid van de opbrengst van de bouwleges als geheel.
Alles hangt af van de maatschappij: wat vragen burgers en bedrijven bij ons aan?
En dit is een nieuw terrein, waarbij we nog weinig ervaring hebben opgebouwd met aantallen en bouwsommen; we beschikken hier nog niet over ervaringscijfers.
De geschatte aantallen zijn gebaseerd op de huidige praktijk. Afhankelijk van ambitie en de mogelijkheden van de techniek kunnen de aantallen hoger worden.
Daarnaast moet naar de toekomst toe gekeken worden of de korting in verhouding is en blijft met de effort van de bouwer.
Bijlage 2 Toelichting kortingspercentages vergroening leges omgevingsvergunning
Dit kortingspercentage is van toepassing op leges van maatregelen die bijdragen aan vergroening en waarvoor per maatregel leges in rekening gebracht worden.
De bepaling van de hoogte van de korting is gebaseerd op:
Het rekening houden met een financiële ‘veiligheidsmarge’ omdat de financiële effecten van het gebruik van vergroeningsregeling niet bekend is. Het genoemde percentage biedt ruimte voor een nog noemenswaardige bijstelling naar boven (meer korting en meer kosten) als naar beneden (minder korting en minder kosten).
Dit kortingspercentage is alleen van toepassing op leges van maatregelen die vrijwillige en extra door de initiatiefnemer worden getroffen ten aanzien van de in het bouwbesluit voorgeschreven maatregelen en bijdragen aan verduurzaaming. Het betreft dus geen korting op de leges van maatregelen die in het bouwbesluit zijn opgenomen.
De bepaling van de hoogte van de korting is gebaseerd op:
Dit kortingspercentage is van toepassing op leges van hele bouwsom van een nieuw te bouwen nul op de meter woning terwijl een ‘normale’ nieuwbouwwoning volgens de wet had volstaan.
De bepaling van de hoogte van de korting is gebaseerd op:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-225085.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.