Tweede wijziging Nadere regels non-formele taal- en rekeneducatie Rotterdam 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

 

gelet op:

  • -

    titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

  • -

    het Beleidskader 2015-2019 ‘met taal versta je elkaar’;

overwegende dat;

  • -

    elk jaar het subsidieplafond met betrekking tot de Nadere regels non-formele taal- en rekeneducatie Rotterdam 2016 dient te worden vastgesteld;

  • -

    bij de uitvoering in 2017 van de Nadere regels non-formele taal- en rekeneducatie Rotterdam 2016, gebleken is dat enkele kleine aanpassingen van deze nadere regels en de daarbij behorende toelichting noodzakelijk zijn;

  • -

    per 1 januari 2018 de Regeling digitale vaardigheden educatie 2018 in werking treedt, die eveneens enkele aanpassingen in deze nadere regels noodzakelijk maken;

besluit vast te stellen:

 

Tweede wijziging Nadere regels non-formele taal- en rekeneducatie Rotterdam 2016

Artikel I

De Nadere regels non-formele taal- en rekeneducatie Rotterdam 2016 worden als volgt gewijzigd.

 

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    Onderdeel o komt te luiden:

    • o.

      non-formele educatie: taal- en rekeneducatie, alsmede educatie met betrekking tot digitale vaardigheden, gericht op deelaspecten van de eindtermen WEB en die niet-diplomagericht is;

  • b.

    Onder verlettering van de onderdelen r tot en met t tot s tot en met u, wordt een onderdeel ingevoegd dat luidt:

    • r.

      taalaanbieder non-formele educatie: organisatie die non-formele educatie aanbiedt, verzorgd door professionele docenten in combinatie met taalvrijwilligers;

B

In artikel 4, elfde lid, vervalt: hem.

 

C

In artikel 6, eerste lid, onderdeel e, wordt “paragraaf 3.1.5” vervangen door: hoofdstuk 5.

 

D

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd.

  • a.

    In het eerste lid, onderdeel a, wordt na “outcome” ingevoegd: en de te behalen niveauverhoging.

  • b.

    In het zesde lid wordt na “outcome” ingevoegd: en de niveauverhoging.

  • c.

    Na het zesde lid wordt een lid toegevoegd luidende:

    • 7.

      Onder niveauverhoging als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, en in het zesde lid, wordt verstaan een toename van de kennis en vaardigheden van één van de deelaspecten eindtermen WEB.

E

Artikel 10, tweede lid, komt te luiden:

  • 2.

    Voor 2018 is het subsidieplafond vastgesteld op € 2.600.000,-.

F

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    Het eerste lid, komt te luiden:

    • 1.

      Een aanvraag voor subsidie voor activiteiten die starten en eindigen in 2018 kan worden ingediend vanaf de inwerkingtreding van deze Tweede wijziging nadere regels non-formele taal- en rekeneducatie Rotterdam 2016 in het Gemeenteblad.

  • b.

    Het tweede lid komt te luiden:

    • 2.

      De subsidie wordt aangevraagd via het digitale subsidieloket van de gemeente Rotterdam.

  • c.

    Het derde en het vierde lid vervallen.

Artikel II

De artikelgewijze toelichting bij de Nadere regels non-formele taal- en rekeneducatie Rotterdam 2016 wordt als volgt gewijzigd.

 

A

De toelichting op artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

Aan de alinea die begint met “Burgers moeten…” en eindigt met “door een beschikking” wordt toegevoegd:

Goed opgeleide taalvrijwilligers zijn steeds belangrijker geworden. Om verder te stimuleren dat taalvrijwilligers goed opgeleid worden, krijgen de deelnemers die de opleiding succesvol hebben afgerond bij de ondertekening van hun taalvrijwilligersovereenkomst € 50,- overhandigd.

 

B

De toelichting op artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

De aanvragen voor subsidies voor activiteiten in het jaar 2018 kunnen direct na inwerkingtreding van de Tweede wijziging nadere regels non-formele taal- en rekeneducatie Rotterdam 2016 worden gedaan. Omdat hiermee ook eerder het recht op subsidie kan worden beoordeeld, bestaat hierdoor de mogelijkheid om activiteiten al vroeg in het jaar te kunnen starten. Alle activiteiten moeten in het kalenderjaar 2018 starten en eindigen. Het digitale loket is te vinden op de website www.rotterdam.nl/subsidies.

Artikel III Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin het wordt geplaatst, met uitzondering van artikel I, onderdeel E, dat in werking treedt op 1 januari 2018.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 28 november 2017.

De secretaris,

C.M. Sjerps

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Toelichting:

Algemeen

2018 is het laatste jaar dat er nog subsidieverstrekking mogelijk is ter uitvoering van het Beleidskader 2015-2019 ‘Met taal versta je elkaar’. Voor de uitvoering van dit laatste subsidiejaar is het noodzakelijk om de nadere regels non-formele taal- en rekeneducatie Rotterdam 2016 op een paar onderdelen te wijzigen.

 

Het gaat om de volgende aanpassingen:

  • Toevoegen van “digitale vaardigheden” als mogelijke opleiding voor non-formele educatie, als gevolg van de vaststelling van de Ministeriële Regeling digitale vaardigheden educatie 2018 d.d. 29 september 2017.

  • Vaststellen van het subsidieplafond voor het jaar 2018.

  • Enkele technische wijzigingen en tekstuele verbeteringen.

Dit gemeenteblad 2017, nummer 186, is uitgegeven op 29 november 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

Naar boven