Gemeenteblad van Zwijndrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwijndrecht | Gemeenteblad 2017, 220256 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwijndrecht | Gemeenteblad 2017, 220256 | Verordeningen |
Verordening Reinigingsrecht Zwijndrecht 2018
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
Onder de naam “reinigingsrecht” wordt van bedrijven een recht geheven voor de dienst die door de gemeente aan die bedrijven wordt verleend ten aanzien van de inzameling en verwerking van bedrijfsafvalstoffen.
Het recht wordt niet geheven van bedrijven waarvan de aard van de bedrijfsactiviteiten het aannemelijk maakt dat die bedrijven geen gebruik maken van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen dan wel dat die bedrijven een geldig contract met een erkende afvalinzamelaar kunnen overleggen.
Artikel 8 Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 3.500,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in gelijke termijnen van minimaal € 5,00, waarbij de laatste termijn vervalt op de laatste dag van de tiende maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de eerdere termijnen telkens een maand eerder.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van het reinigingsrecht.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 31 oktober 2017,
De griffier, De voorzitter,
Behoort bij raadsbesluit van 2017-14602
De griffier van Zwijndrecht
Behorende bij de Verordening reinigingsrecht Zwijndrecht 2018
De bedragen per maand en per jaar zijn als volgt:
Categorie-indeling reinigingsrecht op basis van aantal werkzame personen en KvK branche-indeling
Leeswijzer bij tarieventabel reinigingsrecht
Bedrijven zonder geldig afvalcontract krijgen (met terugwerkende kracht) een aanslag reinigingsrecht. Hiervoor krijgen bedrijven een basis dienstverlening ten behoeve van de inzameling van groente-, fruit- en tuinafval (exclusief swill), oud papier en karton, glas, textiel en restafval (exclusief grof vuil). Netwerk geeft aan welke inzamelmiddelen of –voorzieningen daarvoor gebruikt dienen te worden.
GFT kan worden ingezameld met een minicontainer die om de week wordt geleegd. Papier en karton wordt maandelijks ingezameld door verenigingen. Glas en textiel kan in de daarvoor bestemde containers worden gedeponeerd.
Alle overige afvalinzameling of –afgifte dient te geschieden tegen betaling aan Netwerk of een andere erkende afvalinzamelaar.
De categorie-indeling is gebaseerd op het aantal werkzame personen. Daarnaast wordt voor een aantal specifieke branches (industrie, horeca en gezondheids- en welzijnszorgin-stellingen) afgeweken van de standaard categorie-indeling. Dit omdat deze branches gemiddeld meer, danwel minder afval produceren bij een bepaald aantal werkzame personen.
Zo wordt b.v. een horecaondernemer met 1 tot en met 4 werkzame personen in categorie 3 ingedeeld. Een gezondheidsinstelling met 5 tot en met 9 werkzame personen heeft een indeling in categorie 2. Een gezondheidsinstelling met 1 tot en met 4 werkzame personen heeft eveneens een indeling in categorie 2.
Indien aantoonbaar meer afval wordt aangeboden dan de hoeveelheidlimiet behorend bij een categorie, wordt een bedrijf ingedeeld in een hogere categorie. Dit kan een andere datum zijn dan de datum waarop de overtreding is geconstateerd; bijvoorbeeld indien het hogere afvalaanbod samenhangt met een belangrijke bedrijfswijziging die eerder heeft plaatsgevonden.
Bedrijven waarvan aantoonbaar meer dan 10 vuilniszakken maar niet meer dan 15 vuilniszakken per week worden aangeboden worden ongeacht het aantal werkzame personen en de branche-indeling in categorie 5 ingedeeld. Bedrijven met meer dan 15 vuilniszakken per week worden geacht een apart afvalcontract te sluiten en mogen geen gebruik maken van de collectieve afvalvoorzieningen.
Zo wordt bijvoorbeeld een gezondheidsinstelling met 1 tot 4 werknemers en 10 zakken afval per week in categorie 4 ingedeeld.
De ondernemer moet zelf opgave doen van het aanbieden van afval zonder afvalcontract en van afwijkende situaties.
Indien geconstateerd wordt dat geen juiste opgave is gedaan, wordt een naheffing opgelegd over het hele lopende kalenderjaar. Alleen wanneer de ondernemer kan aantonen dat de situatie in de loop van het jaar is ontstaan, bijvoorbeeld door vestiging, wordt de ingang van de belastingplicht op basis van die datum bepaald.
Als aantoonbaar is dat ook in voorgaande jaren afval werd aangeboden zonder te voldoen aan de bijbehorende belastingplicht, kan ook over die periode een navordering worden geheven.
Indien geconstateerd wordt dat een bedrijf in strijd met deze verordening meer dan 15 zakken per week aanbiedt, wordt met terugwerkende kracht een tweede aanslag voor categorie 5 opgelegd en dient het bedrijf per direct een contract te sluiten met een erkende inzamelaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-220256.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.