Gemeenteblad van Weert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Weert | Gemeenteblad 2017, 21927 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Weert | Gemeenteblad 2017, 21927 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling Welzijn Weert 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
belangenorganisatie: een vereniging of stichting die de belangen behartigt van alle zaken die ouderen, chronisch zieken en mensen met beperkingen en hun naasten treffen en bewerkstelligt dat belanghebbenden door zelforganisaties vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gevoerde gemeentelijke beleid bij de Wmo;
Artikel 9 Meer Bewegen Voor Ouderen en Volksdansen
In aanvulling op de verplichtingen uit de ASV 2017 geldt voor verenigingen die de cursus ‘Meer Bewegen Voor Ouderen’ en/of ‘Volksdansen’ aanbieden dat:
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Het college handelt overeenkomstig deze subsidieregeling, tenzij dat voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de subsidieregeling te dienen doelen.
Toelichting Subsidieregeling Welzijn Weert 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Om interpretatieverschillen te voorkomen zijn in artikel 1 ter verduidelijking enkele specifieke begrippen nader omschreven.
In artikel 2 lid 1 wordt expliciet vastgelegd dat deze regeling voortvloeit uit artikel 3 lid 2 ASV 2017. Daarmee heeft de raad op grond van artikel 156 lid 1 en 3 Gemeentewet de bevoegdheid aan het college gedelegeerd om ter uitvoering van de ASV 2017, binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders, nadere regels vast te stellen. Deze nadere regels bevatten algemeen verbindende voorschriften en hebben dezelfde status als een verordening.
In lid 2 wordt bepaald dat alle bepalingen van de ASV 2017 van toepassing zijn, tenzij er in deze regeling van wordt afgeweken.
Artikel 3 Bevoegdheden college
Het college is belast met de uitvoering van de ASV 2017. Dat betekent dat het college niet alleen bevoegd is te beslissen op aanvragen voor subsidie en deze vast te stellen, maar deze bijvoorbeeld ook mag intrekken of wijzigen als ook alle andere bevoegdheden mag uitvoeren die voortvloeien uit de Awb, de ASV 2017 en deze regeling, voor zover de raad deze niet aan zichzelf heeft voorbehouden.
In dit artikel wordt de doelgroep beschreven, die voor subsidie op grond van deze regeling in aanmerking kan komen. De doelgroep sluit aan bij de besluitvorming van de gemeenteraad. In sub c en d is sprake van een limitatieve opsomming van specifieke organisaties.
De subsidie op grond van deze regeling is uitsluitend bedoeld voor activiteiten die in dit artikel staan beschreven.
Hoofdstuk 2 Aanvraag en verlening
Artikel 6 Eisen aan de aanvraag
In artikel 15 ASV 2017 staan de eisen opgenomen waaraan een subsidieaanvraag dient te voldoen.
In artikel 6 lid 1 is een aanvullende eis opgenomen. De aanvraag voor subsidie op grond van deze regeling moet middels het formulier worden ingediend dat het college hiervoor specifiek heeft vastgesteld. Hiermee wordt geborgd dat het college over alle relevante informatie beschikt om de aanvraag te kunnen beoordelen.
Lid 2 betreft een afwijking ten aanzien van artikel 15 lid 2 ASV 2017. De stukken die bij de aanvraag moeten worden ingeleverd zijn specifiek afgestemd op de kenmerken van de betreffende subsidieaanvrager en de daarbij behorende activiteiten. Deze stukken zijn noodzakelijk om de aanvraag te kunnen beoordelen.
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen voor ouderenverenigingen.
Met het opnemen van deze verplichtingen borgt het college dat de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
In lid 2 staan aanvullende verplichtingen voor nieuwe verenigingen. Zo moet een nieuwe vereniging kunnen aantonen dat zij levensvatbaar is. Dit kan door aan te tonen dat zij minimaal 1 jaar bestaat.
Daarnaast wil het college samenwerking bevorderen en afsplitsing voorkomen. Daarom is de eis opgenomen dat de activiteiten van de nieuwe vereniging niet kunnen worden ondergebracht bij een bestaande organisatie.
In lid 3 en 4 zijn afwijkende verplichtingen opgenomen voor Senioren Computer Club Weert en Perkumpulan Waringin. Deze afwijkende verplichtingen vloeien voort uit het specifieke karakter dat deze verenigingen hebben. Deze afwijkingen komen overeen met de beleidskaders die door de raad zijn vastgesteld.
In lid 5 is een overgangsregeling opgenomen voor de organisaties die bij het vaststellen van het beleid niet voldeden aan de nieuwe eisen voor het minimale aantal leden en of het minimale aantal activiteiten. Om de organisaties voldoende ruimte te bieden om hieraan invulling te geven, is een overgangstermijn gesteld van 2 jaar. Concreet betekent dit, dat als in 2017 en 2018 niet kan worden voldaan aan de nieuwe eisen, toch subsidie wordt verleend. Met ingang van 2019 dienen alle organisaties te voldoen aan de verplichtingen van lid 1.
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen voor vrouwenverenigingen.
Met het opnemen van deze verplichtingen borgt het college dat de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
In lid 2 staan aanvullende verplichtingen voor nieuwe verenigingen. Zo moet een nieuwe vereniging kunnen aantonen dat zij levensvatbaar is. Dit kan door aan te tonen dat zij minimaal 1 jaar bestaat.
Daarnaast wil het college samenwerking bevorderen en afsplitsing voorkomen. Daarom is de eis opgenomen dat de activiteiten van de nieuwe vereniging niet kunnen worden ondergebracht bij een bestaande organisatie.
In lid 3, 4 en 5 zijn afwijkende verplichtingen opgenomen voor Creatref Groenewoud/Biest en Creatref Leuken. Deze afwijkende verplichtingen vloeien voort uit het specifieke karakter dat deze verenigingen hebben, alsmede de frequentie van de activiteiten en het aantal deelnemers. Deze afwijkingen komen overeen met de beleidskaders die door de raad zijn vastgesteld.
In lid 6 is een overgangsregeling opgenomen voor de organisaties die bij het vaststellen van het beleid niet voldeden aan de nieuwe eisen voor het minimale aantal leden en of het minimale aantal activiteiten. Om de organisaties voldoende ruimte te bieden om hieraan invulling te geven, is een overgangstermijn gesteld van 2 jaar. Concreet betekent dit, dat als in 2017 en 2018 niet kan worden voldaan aan de nieuwe eisen, toch subsidie wordt verleend. Met ingang van 2019 dienen alle organisaties te voldoen aan de verplichtingen van lid 1.
Artikel 9 Meer Bewegen Voor Ouderen en Volksdansen
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen voor Meer Bewegen Voor Ouderen en Volksdansen.
Met het opnemen van deze verplichtingen borgt het college dat de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
Artikel 10 Belangenorganisaties
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen voor belangenorganisaties.
Met het opnemen van deze verplichtingen borgt het college dat de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
Hoofdstuk 4 Subsidiegrondslagen
Artikel 11 Ouderenverenigingen
Hierin staan de subsidiegrondslagen opgenomen zoals de gemeenteraad deze heeft vastgesteld.
Ouderenverenigingen kunnen aanspraak maken op een vast bedrag van € 1.500,- per jaar en daarnaast eventueel een toeslag indien de vereniging een bepaalde omvang heeft.
Voor Senioren Computerclub Weert en Perkumpulan Waringin geldt een afwijkende grondslag, omdat aan deze verenigingen lagere eisen worden gesteld aan het aantal activiteiten per jaar en het aantal leden.
Daarnaast kunnen ouderenvereniging aanspraak maken op een bedrag van € 375,- per cursusgroep Meer Bewegen Voor Ouderen en/of Volksdansen.
Artikel 12 Vrouwenverenigingen
Hierin staan de subsidiegrondslagen opgenomen zoals de gemeenteraad deze heeft vastgesteld.
Vrouwenverenigingen kunnen aanspraak maken op een vast bedrag van € 750,- per jaar en daarnaast eventueel een toeslag indien de vereniging een bepaalde omvang heeft.
Voor Creatref Groenewoud-Biest en Creatref Leuken geldt een afwijkende grondslag, omdat aan deze verenigingen hogere eisen worden gesteld aan het aantal activiteiten per jaar en/of het aantal deelnemers.
Artikel 13 Parkinson Vereniging Weert
Hierin staan de subsidiegrondslagen opgenomen zoals de gemeenteraad deze heeft vastgesteld.
Parkinson Vereniging Weert kan aanspraak maken op een bedrag van € 375,- per cursusgroep Meer Bewegen oor Ouderen en/of Volksdansen.
Artikel 14 Belangenorganisaties
Hierin staan de subsidiegrondslagen opgenomen zoals de gemeenteraad deze heeft vastgesteld.
Belangenorganisaties kunnen aanspraak maken op een vast bedrag van € 2.500,- per jaar.
In artikel 17 ASV 2017 staan de bepalingen opgenomen hoe het college de aangevraagde subsidie vaststelt. Afhankelijk van de hoogte van de subsidie worden subsidies direct of achteraf vastgesteld. In artikel 17 lid 6 ASV 2017 staat echter opgenomen dat het college categorieën van subsidies of subsidieontvangers kan aanwijzen, waarvoor de subsidie altijd direct wordt vastgesteld. Dit betekent dat de subsidieontvanger in die gevallen geen aanvraag voor subsidievaststelling hoeft in te dienen.
Ten aanzien van de subsidie op grond van deze regeling, heeft het college bepaald dat deze altijd direct wordt vastgesteld. Dit voorkomt onnodige administratieve lasten voor zowel subsidieontvanger als de gemeente.
Door middel van lid 3 behoudt het college zich het recht voor om verstrekte subsidies steekproefsgewijze te controleren. Organisaties zijn verplicht hieraan hun medewerking te verlenen. Indien uit deze controle blijkt dat er onjuiste gegevens zijn verstrekt, of dat de subsidieontvanger niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is het college bevoegd om de subsidiebeschikking te herzien.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
In dit artikel is de hardheidsclausule opgenomen. Hierin is bepaald dat het college gebonden is aan deze regeling en daarvan in principe niet kan afwijken.
Het college kan alleen afwijken indien er sprake is van:
De toepassing van de hardheidsclausule dient beperkt te blijven tot zeer bijzondere gevallen. De toepassing en motivering daarvan dient duidelijk uit de betreffende subsidiebeschikking en het onderliggend subsidiedossier te blijken.
Artikel 17 Inwerkingtreding en duur
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-21927.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.