Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Opsterland 2018

De raad van de gemeente Opsterland

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 oktober 2017

 

gelet op de artikelen 2.1.3, 2.1.4,eerste, tweede, derde en zevende lid, 2.1.5 eerste lid, 2.1.6, 2.1.7, 2.3.6 vierde lid, en 2.6.6, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de artikelen 3.8, tweede lid, en 5.4 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015;

 

overwegende dat;

 

  • burgers een eigen verantwoordelijkheid dragen voor de wijze waarop zij hun leven inrichten en deelnemen aan het maatschappelijk leven;

  • van burgers verwacht mag worden dat zij elkaar daarin naar vermogen bijstaan;

  • burgers die zelf, dan wel samen met personen in hun omgeving, onvoldoende zelfredzaam zijn of onvoldoende in staat zijn tot participatie, een beroep moeten kunnen doen op ondersteuning door de gemeente, zodat zij zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kunnen blijven wonen;

  • het noodzakelijk is om regels vast te stellen ter uitvoering van het beleidsplan als bedoeld in artikel 2.1.2 van de wet met betrekking tot de ondersteuning bij de versterking van de zelfredzaamheid en participatie van personen met een beperking of met chronische psychische of psychosociale problemen, beschermd wonen en opvang, en

  • het noodzakelijk is om de toegankelijkheid van voorzieningen, diensten en ruimten voor mensen met een beperking te bevorderen en daarmee bij te dragen aan het realiseren van een inclusieve samenleving;

  • bij de toepassing van deze verordening het privacyreglement sociaal domein gemeente Opsterland 2017 wordt gevolgd;

     

besluit: vast te stellen de

 

VERORDENING MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING GEMEENTE OPSTERLAND 2018

HOOFDSTUK 1: Begrippen

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet (GemW).

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      algemeen gebruikelijke voorziening: voorziening die niet speciaal is bedoeld voor mensen met een beperking en die algemeen verkrijgbaar is en niet of niet veel duurder is dan vergelijkbare producten;

    • b.

      andere voorziening: voorziening anders dan in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

    • c.

      beleidsregels: Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Opsterland;

    • d.

      bijdrage in de kosten: bijdrage als bedoeld in artikel 2.1.4, eerste lid, van de wet;

    • e.

      cliënt: ingezetene van de gemeente Opsterland, die gebruik maakt van een Wmo maatwerkvoorziening;

    • f.

      gesprek: het gesprek in het kader van het onderzoek als bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid van de wet;

    • g.

      hulpvraag: behoefte aan maatschappelijke ondersteuning als bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid, van de wet;

    • h.

      ingezetene: inwoner, die hoofdverblijf heeft in de gemeente Opsterland;

    • i.

      kernassortiment: hulpmiddel of voorziening, dat gemeente contractueel heeft ingekocht;

    • j.

      maatwerkvoorziening: op individu afgestemde Wmo voorziening, waarvoor een beschikking is afgegeven;

    • k.

      melding: melding aan het college als bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid, van de wet;

    • l.

      PGB: persoonsgebonden budget als bedoeld in de artikelen 1.1.1 en 2.3.6 van de wet;

    • m.

      uitvoeringsbesluit: Uitvoeringsbesluit Wmo 2015;

    • n.

      wet: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Artikel 2. De te bereiken resultaten

Een voorziening ten behoeve van de maatschappelijke ondersteuning kan in ieder geval betrekking hebben op:

  • a.

    het kunnen voeren van een gestructureerd huishouden;

  • b.

    het zich kunnen verplaatsen in en om de woning;

  • c.

    het kunnen wonen in een geschikt huis;

  • d.

    het zich lokaal kunnen verplaatsen;

  • e.

    het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren;

  • f.

    het hebben van contacten met medemensen en deelnemen aan recreatieve, maatschappelijke en religieuze activiteiten;

  • g.

    het kunnen uitvoeren van algemeen dagelijkse levensverrichtingen;

  • h.

    kortdurend verblijf en

  • i.

    beschermd wonen en opvang.

HOOFDSTUK 2: Melding, onderzoek en aanvraag

Artikel 3. Melding hulpvraag

  • 1.

    Een hulpvraag kan door of namens een cliënt bij het college worden gemeld. De hulpvraag kan ook betrekking hebben op ondersteuning ten behoeve van de mantelzorger

  • 2.

    Het college maakt zo spoedig mogelijk, zo mogelijk binnen vijf werkdagen na de melding, een afspraak voor een gesprek. Dit is tevens de bevestiging van de melding.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in lid 1 dient een hulpvraag voor – uitsluitend - opvang te worden ingediend bij het college of de opvanginstelling.

Artikel 4. Cliëntondersteuning

Het college zorgt ervoor dat ingezetenen een beroep kunnen doen op kosteloze cliëntondersteuning, waarbij het belang van de cliënt uitgangspunt is en wijst de cliënt hierop, voorafgaande aan het onderzoek als bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid, van de wet.

Artikel 5. Vooronderzoek

  • 1.

    Het college verzamelt alle voor het onderzoek, bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid, van de wet, van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de cliënt en zijn situatie.

  • 2.

    Voor of tijdens het gesprek verschaft de cliënt het volgens artikel 3 bevoegde college alle overige gegevens en bescheiden die naar het oordeel van het college hiervoor nodig zijn en waarover de cliënt redelijkerwijs de beschikking kan krijgen. De cliënt vertoont op verzoek een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage.

  • 3.

    Het college kan in overleg met de cliënt afzien van een vooronderzoek als bedoeld in het eerste lid als:

    • a.

      de cliënt genoegzaam bekend is bij de gemeente;

    • b.

      een voorafgaand onderzoek gelet op het spoedeisende karakter op dat moment niet mogelijk of niet gewenst is;

    • c.

      als blijkt dat er sprake is van een enkelvoudige, niet gecompliceerde ondersteuningsvraag.

Artikel 6. Gesprek

  • 1.

    Na het in het vorige artikel bedoelde vooronderzoek vindt een gesprek plaats met de cliënt.

  • 2.

    Als de hulpvraag genoegzaam bekend is, kan het college, onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.2 van de wet, in overleg met de cliënt afzien van een gesprek.

  • 3.

    De cliënt kan zich in het gesprek laten bijstaan door een onafhankelijke cliëntondersteuner, zoals genoemd in artikel 4.

Artikel 7. Verslag

  • 1.

    Het college zorgt binnen de wettelijk gestelde termijn voor schriftelijke verslaglegging van het onder lid 2.3.2 van de wet bedoelde onderzoek. Een gesprek met de cliënt maakt onderdeel uit van dit onderzoek. Het verslag wordt naar de cliënt gestuurd.

  • 2.

    Als de cliënt van mening is dat het verslag onvolledig is of onjuistheden bevat, kan hij daarvan op een daarvoor bestemd deel van het verslag mededeling doen, onder aanvulling dan wel correctie zoals door hem bedoeld.

  • 3.

    Het verslag voorziet op éénvoudige wijze in de mogelijkheid om de cliënt aan te laten geven dat deze in aanmerking wenst te komen voor een maatwerkvoorziening.

Artikel 8. Aanvraag

Het college merkt een ondertekend verslag van het onderzoek als aanvraag aan, indien de

cliënt dat conform artikel 7, derde lid in het verslag heeft aangegeven.

Artikel 9. Advisering

Het college kan een daartoe aangewezen instantie om advies vragen.

Artikel 10. Inhoud beschikking

  • 1.

    In de beschikking tot verstrekking van een maatwerkvoorziening wordt in ieder geval aangegeven of deze als voorziening in natura of als PGB wordt verstrekt en wordt tevens aangegeven hoe bezwaar tegen de beschikking kan worden gemaakt.

  • 2.

    Bij het verstrekken van een maatwerkvoorziening in natura wordt in de beschikking in ieder geval vastgelegd:

    • a.

      wat de te verstrekken voorziening is en wat het beoogde resultaat daarvan is;

    • b.

      wat de ingangsdatum en duur van de verstrekking is:

    • c.

      indien van toepassing de termijn waarop een voorziening technisch is afgeschreven;

    • d.

      hoe de voorziening wordt verstrekt, en

    • e.

      indien van toepassing, welke andere voorzieningen relevant zijn of kunnen zijn.

  • 3.

    Bij het verstrekken van een maatwerkvoorziening in de vorm van een PGB wordt in de beschikking in ieder geval vastgelegd:

    • a.

      voor welk resultaat het PGB moet worden aangewend;

    • b.

      welke kwaliteitseisen gelden voor de besteding van het PGB;

    • c.

      wat de hoogte van het PGB is en hoe hiertoe is gekomen;

    • d.

      wat de duur is van de verstrekking waarvoor het PGB is bedoeld;

    • e.

      de voorwaarden voor uitbetaling van het persoonsgebonden budget en de wijze van uitbetaling van het persoonsgebonden budget, en

    • f.

      de wijze van verantwoording van de besteding van het PGB.

  • 4.

    Als sprake is van de verplichting tot betaling van een bijdrage in de kosten, wordt van deze verplichting mededeling gedaan in de beschikking. Daarbij wordt tevens gemeld welk bestuursorgaan belast is met de bepaling van de hoogte van de bijdrage en de inning daarvan.

HOOFDSTUK 3: Maatwerkvoorziening en PGB

Artikel 11. Algemene criteria maatwerkvoorziening

  • 1.

    Het college neemt het verslag, indien aanwezig, als uitgangspunt voor de beoordeling van een aanvraag om een maatwerkvoorziening

  • 2.

    Geen maatwerkvoorziening wordt verstrekt:

    • a.

      indien de voorziening voor een persoon als cliënt algemeen gebruikelijk is;

    • b.

      indien het een voorziening betreft die de cliënt vóór de datum van het besluit heeft gerealiseerd, terwijl hij redelijkerwijs kon weten dat een melding als bedoeld in artikel 2.3.2 van de wet nodig was, tenzij het college daarvoor schriftelijk toestemming heeft verleend of de noodzaak achteraf nog kan worden vastgesteld;

    • c.

      voor zover de aanvraag betrekking heeft op een voorziening die aan inwoner al eerder is verstrekt in het kader van enige wettelijke bepaling of regeling en de normale afschrijvingstermijn van de voorziening nog niet verstreken is, tenzij de eerder vergoede of verstrekte voorziening verloren is gegaan als gevolg van omstandigheden die niet aan de cliënt zijn toe te rekenen, of tenzij de cliënt geheel of gedeeltelijk tegemoetkomt in de veroorzaakte kosten.

  • 3.

    Een cliënt komt alleen in aanmerking voor een maatwerkvoorziening als:

    • a.

      deze langdurig noodzakelijk is,

      • -

        tenzij het gaat om een cliënt met een korte levensverwachting;

      • -

        tenzij er sprake is van kortdurende begeleiding of kortdurend verblijf ter ontlasting van de mantelzorger.

    • b.

      de noodzaak tot ondersteuning voor de cliënt redelijkerwijs niet vermijdbaar was, en

    • c.

      de voorziening voorzienbaar was, maar van de cliënt redelijkerwijs niet verwacht kon worden maatregelen te hebben getroffen die de hulpvraag overbodig had gemaakt.

  • 4.

    Als een maatwerkvoorziening noodzakelijk is, verstrekt het college de goedkoopste passende voorziening.

Artikel 12. Criteria voor een maatwerkvoorziening voor zelfredzaamheid en participatie

  • 1.

    Als een maatwerkvoorziening noodzakelijk is ter vervanging van een eerder door het college verstrekte voorziening, wordt deze slechts verstrekt als de eerder verstrekte voorziening technisch is afgeschreven,

    • a.

      tenzij de eerder verstrekte voorziening verloren is gegaan als gevolg van omstandigheden die niet aan de cliënt zijn toe te rekenen;

    • b.

      tenzij de aanvrager geheel of gedeeltelijk tegemoet komt in de veroorzaakte kosten, of

    • c.

      als de eerder verstrekte voorziening niet langer een oplossing biedt voor de behoefte van de aanvrager aan maatschappelijke ondersteuning.

Artikel 13. Criteria om in aanmerking te komen voor een maatwerkvoorziening voor beschermd wonen en opvang

  • 1.

    Een cliënt kan in aanmerking komen voor beschermd wonen als:

    • a.

      hij een psychiatrische aandoening heeft, en

    • b.

      er voor hem sprake is van noodzaak tot bescherming van zichzelf of zijn omgeving, waarbij die noodzaak direct voortkomt uit de psychiatrische aandoening.

  • 2.

    Een cliënt kan in aanmerking komen voor opvang als hij:

    • a.

      feitelijk of residentieel dakloos is, al dan niet voorafgaand aan opname in een (psychiatrische) kliniek, of aan detentie,

    • b.

      beperkt zelfredzaam is op meerdere door het college aan te wijzen leefgebieden.

  • 3.

    In aanvulling op het bepaalde in lid 2 kan een slachtoffer van huiselijk geweld, met diens kind(eren) in de leeftijd tot 18 jaar, in aanmerking komen voor opvang als deze slachtoffer is van geweld in huiselijke kring, en vanwege aspecten van veiligheid de thuissituatie moet verlaten, of indien sprake is van kindermishandeling en opvang van kind(eren) met de beschermende ouder/verzorger in de opvang noodzakelijk is. Voor kinderen met een zelfstandige opvangbehoefte biedt de Jeugdwet het wettelijke kader.

  • 4.

    Het college kan nadere regels stellen inzake toelating naar aanleiding van afspraken met andere gemeenten over wederzijdse overdracht van cliënten en inzake prioritering van doelgroepen bij de toegang tot beschermd wonen en opvang.

Artikel 14. Specifieke voorwaarden woonvoorzieningen

  • 1.

    Compensatie ter zake van een hulpvraag die ziet op het normale gebruik van de woning wordt, indien nodig, geleverd via ondersteuning bij een verhuizing.

  • 2.

    Geen woonvoorziening wordt verstrekt:

    • a.

      voor zover de beperkingen voortvloeien uit de aard van de in de woning gebruikte materialen;

    • b.

      voor zover het voorzieningen in gemeenschappelijke ruimten betreft, anders dan automatische deuropeners, hellingbanen, het verbreden van gemeenschappelijke toegangsdeuren, het aanbrengen van drempelhulpen of vlonders of het aanbrengen van een opstelplaats bij de toegangsdeur van de gemeenschappelijke ruimte;

    • c.

      indien de noodzaak het gevolg is van een verhuizing waarvoor geen aanleiding bestaat op grond van beperkingen bij de zelfredzaamheid of participatie en er geen belangrijke reden voor verhuizing aanwezig is;

    • d.

      indien de cliënt niet is verhuisd naar de voor zijn of haar beperkingen op dat moment meest geschikte woning, tenzij daarvoor vooraf schriftelijk toestemming is verleend door het college.

  • 3.

    Het college verstrekt alleen een woonvoorziening of woningaanpassing ten behoeve van een woonwagen indien aan de volgende vereisten wordt voldaan:

    • a.

      de technische levensduur van de woonwagen is nog minimaal vijf jaar, én

    • b.

      de standplaats komt niet binnen vijf jaar voor opheffing in aanmerking, én

    • c.

      de woonwagen stond ten tijde van de indiening van de melding op een binnen de gemeente Opsterland, formeel als zodanig aangemerkte standplaats.

  • 4.

    Het college verleent alleen een woonvoorziening of woningaanpassing ten behoeve van een woonschip indien:

    • a.

      de technische levensduur van het woonschip nog minimaal vijf jaar is, én

    • b.

      het woonschip nog minimaal vijf jaar op de ligplaats mag blijven liggen.

  • 5.

    Indien de technische levensduur van de woonwagen of het woonschip minder dan vijf jaar is of de standplaats van de woonwagen binnen vijf jaar voor opheffing in aanmerking komt of het woonschip niet tenminste nog vijf jaar op de ligplaats mag liggen, zal het college een bedrag voor de aanpassingskosten bepalen.

  • 6.

    Het college verleent slechts een maatwerkvoorziening in de aanpassingskosten van een binnenschip indien de aanpassing betrekking heeft op het voor de schipper, de bemanning en hun gezinsleden bestemde gedeelte van het verblijf als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdeel V, van het Binnenschepenbesluit (Stb. 1987, 466), van een binnenschip, dat:

    • a.

      in het register, bedoeld in artikel 783 van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek als zodanig te boek is gesteld op de wijze omschreven in de maatregel te boek gestelde schepen 1992; én

    • b.

      bedrijfsmatig wordt gebruikt, hetzij voor het vervoer van goederen, daarbij blijkens de meetbrief bedoeld in het metingbesluit binnenvaartuigen 1978 een laadvermogen van tenminste 15 ton hebbend, of voor het vervoer van meer dan 12 personen buiten de in de aanhef bedoelde personen.

Artikel 15. Specifieke voorwaarden logeren en respijtzorg (kortdurend verblijf)

Een maatwerkvoorziening voor logeren en respijtzorg wordt slechts verstrekt, indien:

  • a.

    de cliënt wegens zijn beperkingen, chronisch psychische of psychosociale problemen permanent toezicht nodig heeft en dit wordt geleverd door de mantelzorger;

  • b.

    de persoon die mantelzorg verleent gedurende ten minste vier etmalen per week;

  • c.

    het noodzakelijk is dat de persoon die mantelzorg verleent ontlast wordt.

Artikel 16. Specifieke criteria hulp bij het huishouden

Een maatwerkvoorziening voor hulp bij het huishouden wordt slechts verstrekt:

  • a.

    indien de cliënt niet in staat is tot het voeren van een gestructureerd huishouden;

  • b.

    voor het uitvoeren van huishoudelijke taken, exclusief onderhoud aan de tuin;

  • c.

    als er geen algemeen gebruikelijke of voorliggende voorzieningen aanwezig zijn;

  • d.

    als er geen sprake is van gebruikelijke hulp.

Artikel 17. Specifieke criteria begeleiding

Een cliënt kan voor begeleiding in aanmerking komen indien hij door zijn beperkingen onvoldoende zelfredzaam of in staat tot participatie is en de cliënt hierdoor beperkingen ervaart op één van de volgende gebieden:

  • a.

    de sociale redzaamheid;

  • b.

    het bewegen en verplaatsen;

  • c.

    het psychisch functioneren;

  • d.

    het geheugen en de oriëntatie;

Artikel 18. Specifieke criteria vervoer

  • 1.

    Een cliënt kan in aanmerking komen voor een vervoersvoorziening, indien hij beperkingen ondervindt in het lokaal verplaatsen en het gebruiken en/of bereiken van het openbaar vervoer niet mogelijk is. Onder lokaal verplaatsen wordt verstaan een straal van 30 km rondom woning of binnen de grenzen van de gemeente

  • 2.

    In geval van medische indicatie voor begeleiding bij vervoer kan een begeleider gratis meerijden met de cliënt.

Artikel 19. Specifieke criteria rolstoel

  • 1.

    Een cliënt kan in aanmerking komen voor een rolstoel voor het dagelijks zittend gebruik om zich te kunnen verplaatsen in en om de woning en niet voor een rolstoel voor incidenteel gebruik.

  • 2.

    Sportrolstoelen worden gezien als sportvoorziening.

Artikel 20. Algemene regels over het PGB

  • 1.

    Een cliënt komt niet in aanmerking voor een PGB indien:

    • a.

      de cliënt het door hem in te dienen plan inzake het door hem gewenste PGB niet overlegt;

    • b.

      er sprake is van financiële problemen bij de cliënt, tenzij op de cliënt financieel toezicht wordt uitgeoefend door bijvoorbeeld het maatschappelijk werk of een gemeentelijke kredietbank.

  • 2.

    De volgende voorwaarden worden gehanteerd bij het verstrekken van een PGB:

    • a.

      eenmalige uitkering bij beëindiging van de PGB relatie met de aanbieder is toegestaan;

    • b.

      reiskostenvergoeding is toegestaan;

    • c.

      betaling kan per maand of per uur, naar gelang de wens van de cliënt;

    • d.

      administratiekosten mogen van het PGB niet worden betaald;

    • e.

      bemiddelingskosten zijn niet toegestaan;

    • f.

      feestdagenvergoeding is niet toegestaan.

Artikel 21. Algemene regels over de hoogte van het PGB

  • 1.

    Bij de bepaling van de hoogte van het PGB wordt mede aandacht besteed aan een door de cliënt in te dienen plan inzake het door hem gewenste PGB.

  • 2.

    Het PGB wordt berekend op basis van een prijs of tarief waarmee redelijkerwijs is verzekerd dat het PGB toereikend is om veilige, doeltreffende en kwalitatief goede diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen die tot de maatwerkvoorziening behoren, van derden te betrekken. Het PGB wordt indien nodig aangevuld met een vergoeding voor onderhoud en verzekering. De hoogte van het PGB wordt afgesteld op de laagste prijs die het college verschuldigd is voor de corresponderende voorziening in natura. Dit is een percentage van 90% van de prijs in natura, tenzij de cliënt aan kan tonen dat dit bedrag niet toereikend is voor de inkoop van de benodigde ondersteuning.

Artikel 22. Specifieke regels over de hoogte van het PGB hulp bij het huishouden

  • 1.

    De hoogte van het PGB in verband met het kunnen voeren van een gestructureerd huishouden is afhankelijk van het toegekende aantal uren hulp waarmee het resultaat gerealiseerd kan worden.

  • 2.

    De PGB-bedragen van het lopende kalenderjaar zijn opgenomen in de ‘bijlage 1 Tabellen, die deel uitmaakt van deze verordening’.

Artikel 23. Specifieke regels over de hoogte van het PGB voor een roerende woonvoorziening

  • 1.

    Het PGB voor een roerende woonvoorziening en de eventueel daarmee samenhangende kosten van onderhoud, verzekering, keuring en reparatie wordt vastgesteld op basis van de tegenwaarde van de voor de gemeente goedkoopst passende voorziening.

  • 2.

    Voor voorzieningen die buiten het kernassortiment vallen wordt de hoogte van het PGB vastgesteld aan de hand van één of meer offertes.

Artikel 24. Specifieke regels over de hoogte van het PGB voor een woningaanpassing

  • 1.

    De hoogte van het PGB voor een woningaanpassing en de daarmee eventueel samenhangende kosten van onderhoud, verzekering, keuring en reparatie wordt bepaald op basis van een voorcalculatie of aan de hand van door de cliënt opgevraagde vergelijkbare offertes, waarbij de prijs van de leverancier die de goedkoopst adequate voorziening kan leveren doorslaggevend is. Het college is gemachtigd om een tegenofferte op te vragen.

  • 2.

    Bij de berekening van de hoogte van een PGB voor de kosten van een woningaanpassing worden enkel de volgende kosten meegerekend:

    • a.

      De aanneemsom (hierin begrepen de loon- en materiaalkosten, en eventuele noodzakelijke statische berekeningen en - tekeningen) voor het treffen van de voorziening. Indien de voorziening in zelfwerkzaamheid wordt getroffen, vervalt de post loonkosten en worden alleen de materiaalkosten vergoed.

    • b.

      Het architectenhonorarium tot ten hoogste 10% van de aanneemsom met dien verstande dat dit niet hoger is dan het maximale honorarium als bepaald in DNR 2011 van de BNA. Alleen in die gevallen dat het noodzakelijk is dat een architect voor de woningaanpassing moet worden ingeschakeld worden deze kosten subsidiabel geacht. Het betreft dan veelal de ingrijpender woningaanpassingen.

    • c.

      De kosten voor het toezicht op de uitvoering, indien dit noodzakelijk is, tot een maximum van 2% van de aanneemsom.

    • d.

      De leges voor zover deze betrekking hebben op het treffen van de voorziening.

    • e.

      De verschuldigde en niet verrekenbare of terugvorderbare omzetbelasting.

    • f.

      Renteverlies, dat ontstaat indien de cliënt noodzakelijke betaling aan derden moet doen voordat tot vergoeding is overgegaan, maar uitsluitend indien deze betalingen verband houden met de bouw dan wel het treffen van voorzieningen.

    • g.

      De prijs van bouwrijpe grond indien de aanschaf van de grond noodzakelijk is omdat niet binnen het oorspronkelijke kavel gebouwd kan worden.

    • h.

      Na de oorspronkelijke raming ontstane kosten, die ten tijde van de raming van de kosten redelijkerwijs niet voorzien konden worden, mits het college schriftelijk toestemming geeft voor de uitgave van deze extra bedragen.

    • i.

      De kosten van noodzakelijk technisch onderzoek en voor advisering over de te treffen aanpassing.

    • j.

      De kosten van heraansluiting op de openbare nutsvoorziening.

Artikel 25. De hoogte van het PGB voor een vervoersvoorziening

  • 1.

    Het persoonsgebonden budget voor vervoersvoorzieningen en de eventueel daarmee samenhangende kosten van onderhoud, verzekering, keuring en reparatie is gelijk aan de tegenwaarde van het bedrag dat de gemeente heeft bedongen, of zou hebben bedongen indien zij de vervoersvoorziening zelf zou hebben ingekocht.

  • 2.

    Voor voorzieningen die buiten het kernassortiment vallen, wordt de hoogte van het PGB vastgesteld aan de hand van één of meer offertes.

  • 3.

    Het persoonsgebonden budget voor aanpassingen aan een auto is beperkt tot aanpassingen met een verwachte economische levensduur van zeven jaar, die geplaatst of overgeplaatst worden in een auto met een economische levensduur van tenminste zeven jaar.

Artikel 26. De hoogte van het PGB voor een rolstoel

  • 1.

    Het PGB voor een rolstoel, niet zijnde een sportrolstoel, wordt vastgesteld op basis van de tegenwaarde van de goedkoopst adequate voorziening, zoals dat door het college aan de gecontracteerde leverancier wordt betaald.

  • 2.

    Ten behoeve van onderhoud en reparatie van de vervoersvoorziening kan dit bedrag verhoogd worden met een door de gemeente te bepalen bedrag per jaar, dat gelijk is aan de gehanteerde prijzen van de door de gemeente gecontracteerde leverancier. Hierbij wordt uitgegaan van de gemiddelde gebruiksduur van de voorziening.

  • 3.

    Voor voorzieningen die buiten het kernassortiment vallen, wordt de hoogte van het PGB worden vastgesteld aan de hand van één of meer offertes.

Artikel 27. De hoogte van het PGB voor een sportvoorziening

Het PGB voor een sportvoorziening en de daarmee eventueel samenhangende kosten van onderhoud, verzekering, keuring en reparatie wordt bepaald aan de hand van door de cliënt opgevraagde offertes, waarbij de prijs van de leverancier die de goedkoopst adequate voorziening kan leveren doorslaggevend is. De gemeente is gemachtigd om een tegenofferte op te vragen, waarbij de economisch meest voordelige uitgangspunt is voor verdere besluitvorming.

Artikel 28. De hoogte van het PGB voor begeleiding

  • 1.

    De hoogte van het PGB in verband met begeleiding individueel is afhankelijk van het toegekende aantal uren begeleiding waarmee het resultaat gerealiseerd kan worden.

  • 2.

    De hoogte van het PGB in verband met begeleiding in groepsverband is afhankelijk van het aantal toegekende dagdelen begeleiding waarmee het resultaat gerealiseerd kan worden.

  • 3.

    Voor individuele begeleiding wordt een bedrag per uur beschikbaar gesteld.

  • 4.

    Voor begeleiding in groepsverband wordt een bedrag per dagdeel beschikbaar gesteld.

  • 5.

    De PGB-bedragen van het lopende kalenderjaar zijn opgenomen in de ‘bijlage 1 Tabellen, die deel uitmaakt van deze verordening.

Artikel 29. De hoogte van het PGB voor logeren/respijtzorg

  • 1.

    De hoogte van het PGB in verband met logeren/respijtzorg is afhankelijk van het toegekende aantal dagen per week waarmee het resultaat gerealiseerd kan worden.

  • 2.

    Voor logeren/respijtzorg wordt een bedrag per etmaal beschikbaar gesteld.

  • 3.

    De PGB-bedragen van het lopende kalenderjaar zijn opgenomen in de bijlage 1 Tabellen, die deel uitmaakt van deze verordening.

Artikel 30. De hoogte van het PGB voor beschermd wonen of opvang

De gehanteerde tarieven, zoals vastgesteld door het college van de gemeente Leeuwarden, zijn opgenomen in bijlage 1 Tabellen, die deel uitmaakt van deze verordening.

Artikel 31. De hoogte van het PGB bij inzet van een persoon die behoort tot het sociaal netwerk

  • 1.

    Als de maatschappelijke ondersteuning, zijnde begeleiding en hulp bij het huishouden, wordt geboden door een persoon die behoort tot het sociale netwerk bedraagt de vergoeding maximaal 25% van de in de desbetreffende situatie goedkoopst adequate door het college ingekochte individuele voorziening in natura.

  • 2.

    De PGB-bedragen van het lopende kalenderjaar zijn opgenomen in de bijlage 1 Tabellen, die deel uitmaakt van deze verordening.

HOOFDSTUK 4: Bijdrage in de kosten

Artikel 32. Bijdrage in de kosten van maatwerkvoorzieningen en PGB’s

  • 1.

    Een cliënt is een bijdrage in de kosten verschuldigd voor een maatwerkvoorziening dan wel PGB, zolang de cliënt van de maatwerkvoorziening gebruik maakt of gedurende de periode waarvoor het PGB wordt verstrekt, met als maximum de kostprijs. En afhankelijk van het inkomen en vermogen van de cliënt en zijn echtgenoot.

  • 2.

    Geen bijdrage in de kosten is verschuldigd indien:

    • a.

      het resultaat behaald kan worden door een voorziening in de vorm van een woningaanpassing in algemene ruimten;

    • b.

      het resultaat behaald kan worden door een voorziening in de vorm van aanpassingen aan eerder verstrekte woonvoorzieningen en vervoersvoorzieningen;

    • c.

      een maatwerkvoorziening is verstrekt in de vorm van een rolstoel;

    • d.

      sprake is van een collectieve voorziening, zijnde een rolstoelpool een scootmobielpool of een duofietspool.

    • e.

      de maatwerkvoorziening is verstrekt ten behoeve van een jeugdige tot 18 jaar.

  • 3.

    De bijdrage in de kosten voor een voorziening in de vorm van een PGB is verschuldigd zolang de hierna volgende afschrijvingstermijnen niet zijn verstreken:

    • a.

      zeven jaar voor vervoersvoorzieningen in de vorm van een autoaanpassing;

    • b.

      zeven jaar voor roerende woonhulpmiddelen;

    • c.

      tien jaar voor woningaanpassingen, niet zijnde een aanbouw;

    • d.

      vijftien jaar voor een woningaanpassing in de vorm van een aanbouw;

    • e.

      drie jaar voor een sportvoorziening.

    • d.

      tien jaar voor overige hulpmiddelen

  • 4.

    De kostprijs van een maatwerkvoorziening in natura is gelijk aan de prijs die het college is verschuldigd op basis van de daadwerkelijke prijs van de desbetreffende voorziening, zoals deze is neergelegd in de contracten die met aanbieders zijn gesloten. De kostprijs van een PGB is gelijk aan de hoogte van het PGB.

HOOFDSTUK 5: Kwaliteit en veiligheid

Artikel 33. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning

  • 1.

    Aanbieders zorgen voor een goede kwaliteit van voorzieningen, door:

    • a.

      het afstemmen van voorzieningen op de persoonlijke situatie van de cliënt;

    • b.

      het afstemmen van voorzieningen op andere vormen van zorg en ondersteuning;

    • c.

      erop toe te zien dat beroepskrachten tijdens hun werkzaamheden in het kader van het leveren van voorzieningen handelen in overeenstemming met de professionele standaard;

    • d.

      voor zover van toepassing, erop toe te zien dat de kwaliteit van de voorzieningen en de deskundigheid van beroepskrachten tenminste voldoen aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de in de toepasselijke sector erkende keurmerken.

  • 2.

    De eisen als bedoeld in het eerste lid zijn in ieder geval zodanig dat:

    • a.

      de dienstverlening veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt verstrekt;

    • b.

      de dienstverlening tijdig en conform afspraak wordt verstrekt;

    • c.

      de dienstverlening is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die de cliënt ontvangt;

    • d.

      de dienstverlening verstrekt wordt met respect voor en inachtneming van de rechten van de cliënt;

    • e.

      de aanbieder van zorg een actieve signaleringsplicht heeft ten aanzien van veranderingen in de gezondheid (fysiek en psychisch), de sociale situatie en de behoefte van de cliënt aan meer of andere zorg;

    • f.

      de ondersteuning wordt geleverd met gekwalificeerd personeel, passend bij de behoeften en persoonskenmerken van de cliënt;

    • g.

      de aanbieder zorg draagt voor scholing zodanig dat de medewerkers over kwalitatief verantwoorde kennis en kunde kunnen (blijven) beschikken;

    • h.

      medewerkers, indien van toepassing, geregistreerd zijn volgens de geldende beroepsregistratie;

    • i.

      personen die beroepsmatig dan wel vanuit een professioneel georganiseerde situatie in contact kunnen komen met cliënten, een verklaring omtrent het gedrag (VOG) bezitten die niet eerder is afgegeven dan drie maanden voor het tijdstip waarop betrokkene voor de aanbieder ging werken;

    • j.

      de aanbieder zorg draagt voor het naleven van beroeps- en meldcodes door de medewerkers;

    • k.

      elke medewerker de Nederlandse taal spreekt en schrijft.

  • 3.

    Onverminderd andere handhavingsbevoegdheden ziet het college toe op de naleving van deze eisen door periodiek overleg met de aanbieders, een jaarlijks cliëntervaringsonderzoek en het zo nodig in overleg met de cliënt ter plaatse controleren van de geleverde voorzieningen.

Artikel 34. Verhouding prijs en kwaliteit levering door derden

  • 1.

    Ter waarborging van een goede verhouding tussen de prijs voor de levering van een dienst door een derde als bedoeld in artikel 2.6.4 van de wet en de eisen die gesteld worden aan de kwaliteit van de dienst stelt het college vast:

    • a.

      een vaste prijs, die geldt voor een inschrijving als bedoeld in de Aanbestedingswet 2012 en het aangaan van een overeenkomst met de derde; of

    • b.

      een reële prijs die geldt als ondergrens voor:

      • 1°.

        een inschrijving en het aangaan van een overeenkomst met de derde, en

      • 2°.

        de vaste prijs, bedoeld in onderdeel a.

  • 2.

    Het college stelt de prijzen, bedoeld in het eerste lid, vast:

    • a.

      overeenkomstig de eisen aan de kwaliteit van die dienst, waaronder de eisen aan de deskundigheid van de beroepskracht, bedoeld in artikel 2.1.3, tweede lid, onderdeel c, van de wet, en

    • b.

      rekening houdend met de continuïteit in de hulpverlening, bedoeld in artikel 2.6.5, tweede lid, van de wet, tussen degenen aan wie de dienst wordt verstrekt en de betrokken hulpverleners.

  • 3.

    Het college baseert de vaste prijs of de reële prijs op de volgende kostprijselementen:

    • a.

      de kosten van de beroepskracht;

    • b.

      redelijke overheadkosten;

    • c.

      kosten voor niet productieve uren van de beroepskrachten als gevolg van verlof, ziekte, scholing, werkoverleg;

    • d.

      reis en opleidingskosten;

    • e.

      indexatie van de reële prijs voor het leveren van een dienst;

    • f.

      overige kosten als gevolg van door de gemeente gestelde verplichtingen voor aanbieders waaronder rapportageverplichtingen en administratieve verplichtingen.

  • 4.

    Het college kan het eerste lid, onderdeel b, buiten beschouwing laten indien bij de inschrijving aan de derde de eis wordt gesteld een reële prijs voor de dienst te hanteren die gebaseerd is op hetgeen gesteld is in het tweede en derde lid. Daarover legt het college verantwoording af aan de gemeenteraad.

  • 5.

    Het college bepaalt met welke derde als bedoeld in het eerste lid hij een overeenkomst aangaat.

  • 6.

    Het college kan zich voor de vaststelling van de in voorgaande leden bedoelde prijs laten adviseren door een onafhankelijke adviseur.

  • 7.

    Het college houdt in het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding bij de vaststelling van de tarieven die het hanteert voor door derden te leveren voorzieningen, niet zijnde diensten, in ieder geval rekening met:

    • a.

      de marktprijs van de voorziening, en

    • b.

      de eventuele extra taken die in verband met de voorziening van de leverancier worden gevraagd, zoals:

      • 1.

        aanmeten, leveren en plaatsen van de voorziening;

      • 2.

        instructie over het gebruik van de voorziening;

      • 3.

        onderhoud van de voorziening, en

      • 4.

        verplichte deelname in bepaalde samenwerkingsverbanden (bijvoorbeeld met het Gebiedsteam).

Artikel 35. Meldingsregeling calamiteiten en geweld

  • 1.

    Het college treft een regeling voor het melden van calamiteiten en geweld bij de verstrekking van een voorziening door een aanbieder en wijst een toezichthoudend ambtenaar aan.

  • 2.

    Aanbieders melden iedere calamiteit en ieder geweldsincident dat zich heeft voorgedaan bij de verstrekking van een voorziening onverwijld aan de toezichthoudend ambtenaar.

  • 3.

    De toezichthoudend ambtenaar, bedoeld in artikel 6.1, van de wet, doet onderzoek naar de calamiteiten en geweldsincidenten en adviseert het college over het voorkomen van verdere calamiteiten en het bestrijden van geweld.

Artikel 36. Voorkoming en bestrijding ten onrechte ontvangen maatwerkvoorzieningen en PGB’s en misbruik of oneigenlijk gebruik van de Wmo 2015

  • 1.

    Het college informeert cliënten of hun vertegenwoordiger in begrijpelijke bewoordingen over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een maatwerkvoorziening of een PGB zijn verbonden. Het college informeert cliënten ook over de mogelijke gevolgen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.

  • 2.

    Het college geeft zoveel mogelijk uitvoering aan de bevoegdheden die hem zijn toegekend in de artikelen 2.3.10 en 2.4.1 van de wet.

  • 3.

    In aanvulling op het bepaalde in het tweede lid kan een beslissing tot verlening van een PGB worden ingetrokken als blijkt dat het PGB binnen zes maanden na uitbetaling niet is aangewend voor de bekostiging van de voorziening waarvoor de verlening heeft plaatsgevonden.

Artikel 37. Opschorting betaling uit het PGB

  • 1.

    Het college kan de Sociale verzekeringsbank gemotiveerd verzoeken te beslissen tot opschorting van betalingen uit het PGB voor ten hoogste dertien weken als er ten aanzien van een cliënt een ernstig vermoeden is gerezen dat er sprake is van een omstandigheid als bedoeld in artikel 2.3.10, eerste lid, onder a, d of e, van de wet.

  • 2.

    Het college stelt de PGB-houder schriftelijk op de hoogte van het verzoek op grond van het eerste en tweede lid.

Artikel 38. Onderzoek naar kwaliteit en recht- en doelmatigheid maatwerkvoorzieningen en PGB’s

Het college onderzoekt, al dan niet steekproefsgewijs, het gebruik van maatwerkvoorzieningen en PGB’s met het oog op de beoordeling van de kwaliteit en recht- en doelmatigheid daarvan.

HOOFDSTUK 6: Waardering mantelzorgers en tegemoetkoming meerkosten

Artikel 39. Jaarlijkse waardering mantelzorgers

Het college zorgt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers, die na overleg met mantelzorgers wordt bepaald.

HOOFDSTUK 7: Klachten, medezeggenschap en inspraak

Artikel 40. Klachtregeling

  • 1.

    Aanbieders stellen een regeling vast voor de afhandeling van klachten van cliënten ten aanzien van alle voorzieningen.

  • 2.

    Onverminderd andere handhavingsbevoegdheden ziet het college toe op de naleving van de klachtregelingen van aanbieders door periodieke overleggen met de aanbieders, en een jaarlijks cliëntervaringsonderzoek.

  • 3.

    Het college kan besluiten één of meerdere van de in dit artikel genoemde eisen niet of anders aan de aanbieder te stellen, indien deze niet proportioneel is in relatie tot de omvang van de organisatie van de aanbieder of de aard of omvang van de opdracht.

Artikel 41. Medezeggenschap bij aanbieders van maatschappelijke ondersteuning

  • 1.

    Aanbieders stellen een regeling vast voor de medezeggenschap van cliënten over voorgenomen besluiten van de aanbieder welke voor de gebruikers van belang zijn ten aanzien van alle voorzieningen.

  • 2.

    Onverminderd andere handhavingsbevoegdheden ziet het college toe op de naleving van de medezeggenschapsregelingen van aanbieders door periodieke overleggen met de aanbieders en een jaarlijks cliëntervaringsonderzoek.

  • 3.

    Het college kan besluiten één of meerdere van de in dit artikel genoemde eisen niet of anders aan de aanbieder te stellen, indien deze niet proportioneel is in relatie tot de omvang van de organisatie van de aanbieder of de aard of omvang van de opdracht.

Artikel 42. Betrekken van ingezetenen bij het beleid

  • 1.

    Het college betrekt ingezetenen van de gemeente, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers daaronder begrepen de advies raden, bij de voorbereiding van het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning, overeenkomstig de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet gestelde regels met betrekking tot de wijze waarop inspraak wordt verleend.

  • 2.

    Het college stelt ingezetenen vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende maatschappelijke ondersteuning, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.

  • 3.

    Het college zorgt ervoor dat ingezetenen kunnen deelnemen aan periodiek overleg, waarbij zij onderwerpen voor de agenda kunnen aanmelden, en dat zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie en ondersteuning.

  • 4.

    Het college stelt nadere regels vast ter uitvoering van het tweede en derde lid.

HOOFDSTUK 8: Overgangsrecht en slotbepalingen

Artikel 43. Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de cliënt afwijken van de bepalingen van deze verordening indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 44. Intrekking oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    De Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Opsterland 2015 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2018.

  • 2.

    Een cliënt houdt recht op een lopende voorziening verstrekt op grond van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Opsterland 2015, zoals die gold tot 1 januari 2018, totdat het college een nieuw besluit heeft genomen waarbij het besluit waarmee deze voorziening is verstrekt, wordt ingetrokken.

  • 3.

    Aanvragen die zijn ingediend onder de onder het eerste lid genoemde verordening en waarop nog niet is beslist bij het in werking treden van deze verordening, worden afgehandeld krachtens de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Opsterland 2015.

  • 4.

    Op bezwaarschriften tegen een besluit op grond van de in het eerste lid genoemde verordening, wordt beslist met inachtneming van die verordening.

Artikel 45. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2018.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Opsterland 2018.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Opsterland op 4 december 2017.

De voorzitter,

De griffier,

Bijlage 1 Tabellen

 

Activiteit

100%

90%

25%

Eenheid

Huishoudelijke hulp 1

22,20

19,98

5,55

uur

Huishoudelijke hulp 2

26,40

23,76

6,60

uur

Huishoudelijke hulp 3

28,20

25,38

7,05

uur

Huishoudelijke hulp 4

16,80

15,12

4,20

uur

Individuele begeleiding

41,40

37,26

10,35

uur

Specialistische individuele begeleiding

67,80

61,02

16,95

uur

Persoonlijke verzorging

40,80

36,72

10,20

uur

Logeren/respijtzorg - licht

145,87

131,28

36,47

etmaal

Logeren/respijtzorg - midden

197,93

178,13

49,48

etmaal

Logeren/respijtzorg - zwaar

256,17

230,55

64,04

etmaal

Dagbesteding licht

30,44

27,40

7,61

dagdeel

Dagbesteding middel

39,51

35,60

9,88

dagdeel

Dagbesteding zwaar

50,27

45,24

12,57

dagdeel

Vervoer dagbesteding

7,15

6,44

1,79

dag

Vervoer dagbesteding (rolstoel)

19,38

17,44

4,85

dag

                                   

PGB-tarieven voor beschermd wonen en opvang

 

Informele zorg bij PGB beschermd wonen

€ 20,00 per etmaal

Pakket A beschermd wonen met verblijf zonder dagbesteding

€ 95,87 per etmaal

Pakket B beschermd wonen met verblijf zonder dagbesteding

€ 113,54 per etmaal

Pakket C beschermd wonen met verblijf zonder dagbesteding

€ 122,79 per etmaal

Pakket D beschermd wonen met verblijf zonder dagbesteding

€ 158,71 per etmaal

Dagbesteding

€ 33,54 per dagdeel

Nazorg

€ 120,00 per week

Afwezigheidsdag

€ 22,46 per etmaal

 

 

Naar boven