Gemeenteblad van Weert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Weert | Gemeenteblad 2017, 21870 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Weert | Gemeenteblad 2017, 21870 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling Scouting en Kindervakantiewerk Weert 2017
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Het college handelt overeenkomstig deze subsidieregeling, tenzij dat voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de subsidieregeling te dienen doelen.
Toelichting subsidieregeling Scouting en Kindervakantiewerk Weert 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Om interpretatieverschillen te voorkomen zijn in artikel 1 ter verduidelijking enkele specifieke begrippen nader omschreven.
In artikel 2 lid 1 wordt expliciet vastgelegd dat deze regeling voortvloeit uit artikel 3 lid 2 ASV 2017. Daarmee heeft de raad op grond van artikel 156 lid 1 en 3 Gemeentewet de bevoegdheid aan het college gedelegeerd om ter uitvoering van de ASV 2017, binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders, nadere regels vast te stellen. Deze nadere regels bevatten algemeen verbindende voorschriften en hebben dezelfde status als een verordening.
In lid 2 wordt bepaald dat alle bepalingen van de ASV 2017 van toepassing zijn, tenzij er in deze regeling van wordt afgeweken.
Artikel 3 Bevoegdheden college
Het college is belast met de uitvoering van de ASV 2017. Dat betekent dat het college niet alleen bevoegd is te beslissen op aanvragen voor subsidie en deze vast te stellen, maar deze bijvoorbeeld ook mag intrekken of wijzigen als ook alle andere bevoegdheden mag uitvoeren die voortvloeien uit de Awb, de ASV 2017 en deze regeling, voor zover de raad deze niet aan zichzelf heeft voorbehouden.
In dit artikel wordt de doelgroep beschreven, die voor subsidie op grond van deze regeling in aanmerking kan komen. De doelgroep sluit aan bij de besluitvorming van de gemeenteraad.
De subsidie op grond van deze regeling is uitsluitend bedoeld voor activiteiten op het gebied van scouting, kindervakantiewerk en de ondersteuning van scouting.
Hoofdstuk 2 Aanvraag en verlening
Artikel 6 Eisen aan de aanvraag
In artikel 15 ASV 2017 staan de eisen opgenomen waaraan een subsidieaanvraag dient te voldoen.
In artikel 6 lid 1 is een aanvullende eis opgenomen. De aanvraag voor subsidie op grond van deze regeling moet middels het formulier worden ingediend dat het college hiervoor specifiek heeft vastgesteld. Hiermee wordt geborgd dat het college over alle relevante informatie beschikt om de aanvraag te kunnen beoordelen.
Lid 2 en 3 betreffen afwijkingen ten aanzien van artikel 15 lid 2 ASV 2017. De stukken die bij de aanvraag moeten worden ingeleverd zijn specifiek afgestemd op de kenmerken van de betreffende subsidieaanvrager en de daarbij behorende activiteiten. Deze stukken zijn noodzakelijk om de aanvraag te kunnen beoordelen.
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen voor scoutinggroepen.
Met het opnemen van deze verplichtingen borgt het college dat de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
In lid 2 staan aanvullende verplichtingen voor nieuwe verenigingen. Zo moet een nieuwe vereniging kunnen aantonen dat zij levensvatbaar is. Dit kan door aan te tonen dat zij minimaal 1 jaar bestaat.
Daarnaast wil het college samenwerking bevorderen en afsplitsing voorkomen. Daarom is de eis opgenomen dat de activiteiten van de nieuwe vereniging niet kunnen worden ondergebracht bij een bestaande organisatie.
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen voor kindervakantiewerk.
Met het opnemen van deze verplichtingen borgt het college dat de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
In lid 2 staan aanvullende verplichtingen voor nieuwe stichting. Zo moet een nieuwe stichting kunnen aantonen dat zij levensvatbaar is. Dit kan door aan te tonen dat zij minimaal 1 jaar bestaat.
Daarnaast wil het college samenwerking bevorderen en afsplitsing voorkomen. Daarom is de eis opgenomen dat de activiteiten van de nieuwe vereniging niet kunnen worden ondergebracht bij een bestaande organisatie.
Hoofdstuk 4 Subsidiegrondslagen
Hierin staan de subsidiegrondslagen opgenomen zoals de gemeenteraad deze voor Scoutingroepen heeft vastgesteld.
Alle scoutinggroepen krijgen de nieuwe basissubsidie voor jeugdleden van € 30,- per jeugdlid die geldt voor sportverenigingen, scoutinggroepen en culturele verenigingen.
De subsidies voor kaderleden zijn vervallen. Hiervoor in de plaats is een aanvullende subsidie van € 33,50 per jeugdlid gekomen. Doel van deze subsidie is het borgen dat de vereniging de jeugd een goede begeleiding kan blijven bieden door behoud en scholing van kader. Voor scoutingactiviteiten is immers een hoge mate en een gerichte begeleiding nodig.
De subsidie voor BE-leden (BE = Bijzondere Eisen) en BE-kaderleden is vervangen door een vast bedrag van € 200,- voor een BE-groep van 5 leden.
Artikel 10 Scouting huisvesting
Hierin staan de subsidiegrondslagen opgenomen zoals de gemeenteraad deze voor de huisvesting van scoutinggroepen heeft vastgesteld.
Scoutinggroepen kunnen aanspraak maken op een subsidie van 80% van de huisvestingskosten. Dit betreft rente en aflossing van de hypotheek en eventuele erfpachtkosten of huurkosten. De aanspraak op subsidie voor rente en aflossing van de hypotheek vervalt zodra de hypotheek is afgelost.
Artikel 11 Scouting Regio Weert
De subsidiegrondslag voor Scouting Regio Weert voor ondersteuning van de scoutinggroepen is door de gemeenteraad vastgesteld op € 600,- per jaar.
Hierin staan de subsidiegrondslag opgenomen zoals de gemeenteraad deze voor kindervakantiewerk heeft vastgesteld. Per deelnemend kind kan een Stichting Kindervakantiewerk aanspraak maken op € 7,50. De totale subsidie wordt berekend op basis van het aantal deelnemende kinderen in het jaar dat aan het subsidiejaar voorafgaat.
In artikel 17 ASV 2017 staan de bepalingen opgenomen hoe het college de aangevraagde subsidie vaststelt. Afhankelijk van de hoogte van de subsidie worden subsidies direct of achteraf vastgesteld. In artikel 17 lid 6 ASV 2017 staat echter opgenomen dat het college categorieën van subsidies of subsidieontvangers kan aanwijzen, waarvoor de subsidie altijd direct wordt vastgesteld. Dit betekent dat de subsidieontvanger in die gevallen geen aanvraag voor subsidievaststelling hoeft in te dienen.
Ten aanzien van de subsidie op grond van deze regeling, heeft het college bepaald dat deze altijd direct wordt vastgesteld. Dit voorkomt onnodige administratieve lasten voor zowel subsidieontvanger als de gemeente.
Door middel van lid 3 behoudt het college zich het recht voor om verstrekte subsidies steekproefsgewijze te controleren. Organisaties zijn verplicht hieraan hun medewerking te verlenen. Indien uit deze controle blijkt dat er onjuiste gegevens zijn verstrekt, of dat de subsidieontvanger niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is het college bevoegd om de subsidiebeschikking te herzien.
In afwijking van artikel 13 wordt de subsidie in één specifieke situatie wel achteraf vastgesteld. Dit is als bij de aanvraag blijkt dat de scoutingvereniging bezig dan wel van plan is om nieuwe hypotheek-, dan wel huurvoorwaarden aan te gaan. In die gevallen is de hoogte van de huisvestingskosten vooraf niet met grote waarschijnlijkheid te bepalen. Daarom staat voor die gevallen in lid 2 opgenomen dat de subsidieontvanger verplicht is om achteraf een aanvraag tot vaststelling in te dienen. Bij het verzoek tot vaststelling worden alle facturen van de werkelijk gemaakte huisvestingskosten bijgevoegd. Op basis hiervan wordt de subsidie vervolgens definitief vastgesteld.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
In dit artikel is de hardheidsclausule opgenomen. Hierin is bepaald dat het college gebonden is aan deze regeling en daarvan in principe niet kan afwijken.
Het college kan alleen afwijken indien er sprake is van:
De toepassing van de hardheidsclausule dient beperkt te blijven tot zeer bijzondere gevallen. De toepassing en motivering daarvan dient duidelijk uit de betreffende subsidiebeschikking en het onderliggend subsidiedossier te blijken.
Artikel 16 Inwerkingtreding en duur
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-21870.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.